Οι ζωγραφιές και τα εκδοτικά κοσμήματα του Φώτη Κόντογλου στο Μουσείο Μπενάκη

Οι ζωγραφιές και τα εκδοτικά κοσμήματα του Φώτη Κόντογλου στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
"Ο Βορέας αρπάζων την Ωρείθυιαν", 1939, κάρβουνο, 99x178 εκ. Μακέτα ενυπόγραφη για τον τοιχογραφικό διάκοσμο του Δημαρχείου Αθηνών
0

Στην Πινακοθήκη Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα πραγματοποιείται η έκθεση Φώτης Κόντογλου. Από τον «Λόγο» στην «Έκφρασι». Ο Χρήστος Φ. Μαργαρίτης -που την επιμελείται μαζί με τον Αλέξανδρο Γερ. Μακρή- μας μίλησε για όσα θα δει ο επισκέπτης:

Ο Φώτης Κόντογλου είναι γνωστός ως αγιογράφος, σε όποια εκκλησία μπει κανείς σήμερα βλέπει δικά του έργα ή των μαθητών του –δημιούργησε μια σχολή: την αυστηρή βυζαντινή θρησκευτική τέχνη. Από την απελευθέρωση μέχρι το 1930, η αγιογραφία ακολουθούσε τα γερμανικά πρότυπα, τους Ναζαρηνούς και άλλους. Ο Κόντογλου, βαθιά μελετημένος και έχοντας επισκεφθεί τρεις φορές το Άγιο Όρος, θέλει να ξαναφέρει την παλιά βυζαντινή ζωγραφική. Εμείς κάνουμε μια έκθεση που είναι επικεντρωμένη στο συγγραφικό του έργο και δεν το αναλύουμε λογοτεχνικά, αλλά βρίσκουμε χειρόγραφα τα οποία χρησιμοποιήθηκαν για να βγούνε τα βιβλία. Μερικά πρόλαβαν και εκδόθηκαν μέχρι το 1965 που πέθανε, άλλα δεν τυπώθηκαν ποτέ. Ερευνώντας τα τελευταία τέσσερα χρόνια, βρήκαμε υλικό που δεν το γνωρίζαμε –βρήκαμε 43 βιβλία που έχει γράψει και εικονογραφήσει ο Κόντογλου και 55 βιβλία τρίτων συγγραφέων, τα οποία μόνο εικονογράφησε. Αυτά τα καταγράφουμε μέσα στον κατάλογο της έκθεσης που έχει εκδοθεί -έχει γίνει μια μεγάλη εργογραφική μελέτη- ο οποίος είναι ταυτόχρονα και ένας επετειακός τόμος για τα 50 χρόνια από τον θάνατό του, που περιλαμβάνει 22 άρθρα και μελέτες επιστημόνων, καθηγητών, ιστορικών τέχνης, συλλεκτών, εκδοτών –ανθρώπων οι οποίοι, ενδιαφέρθηκαν και έγραψαν με καινούριο τρόπο για διάφορες πτυχές του ταλέντου αυτού του μεγάλου καλλιτέχνη, ο οποίος καταγόταν από το Αϊβαλί.

 

Βρήκαμε 43 βιβλία που έχει γράψει και εικονογραφήσει ο Κόντογλου και 55 βιβλία τρίτων συγγραφέων, τα οποία μόνο εικονογράφησε. Αυτά τα καταγράφουμε μέσα στον κατάλογο της έκθεσης που έχει εκδοθεί -έχει γίνει μια μεγάλη εργογραφική μελέτη- ο οποίος είναι ταυτόχρονα και ένας επετειακός τόμος για τα 50 χρόνια από τον θάνατό του, που περιλαμβάνει 22 άρθρα και μελέτες επιστημόνων, καθηγητών, ιστορικών τέχνης, συλλεκτών, εκδοτών –ανθρώπων οι οποίοι, ενδιαφέρθηκαν και έγραψαν με καινούριο τρόπο για διάφορες πτυχές του ταλέντου αυτού του μεγάλου καλλιτέχνη, ο οποίος καταγόταν από το Αϊβαλί.

 

Η έκθεση ονομάζεται Φώτης Κόντογλου. Από τον «Λόγο» στην «Έκφρασι». Ο Λόγος είναι ένα μηνιαίο περιοδικό που εκδιδόταν στην Κωνσταντινόπουλη και στο πρώτο του τεύχος, το οποίο παρουσιάζουμε, βρήκαμε την πρώτη δημοσίευση του Φώτη Κόντογλου, τον Ιανουάριο του 1922. Είναι το παλαιότερο δημοσιευμένο του κείμενό του που έχουμε βρει και πρόκειται για την μετάφραση ενός κειμένου του Edgar Alan Poe. Αναγράφεται χαρακτηριστικά: «Μη στοιχηματίζετε ποτές! Το κεφάλι σας στο Διάολο. Ιστορία διδαχτική, γραμμένη από τον Αμερικανό Edgar Poe και μεταφρασμένη από την ταπεινή πέννα του Φ. Κόντογλου». Η Έκφρασις είναι το μεγαλειώδες συγγραφικό και εκδοτικό έργο στη ζωή του Φώτη Κόντογλου, που τιμήθηκε από την Ακαδημία Αθηνών. Στο δίτομο αυτό έργο, το οποίο μπορεί να δει ο επισκέπτης, ο Κόντογλου κωδικοποιεί όλα τα στοιχεία που αφορούν την βυζαντινή αγιογραφία και την τεχνική της, όλη τη θεωρία και την πράξη της. Επιπλέον βλέπουμε σχέδια που εμφανίζονται για πρώτη φορά, τα οποία χρησιμοποιήθηκαν για την εικονογράφηση του σπουδαίου αυτού έργου.

Οι ζωγραφιές και τα εκδοτικά κοσμήματα του Φώτη Κόντογλου στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Φιλική Εταιρεία, Περιοδικὸ Τέχνης καὶ Ἐλέγχου. Μηνιαία έκδοση. Επιμελητής: Φ. Κόντογλους, έτος Α΄ (Ιαν., Φεβρ., Μάρτ., Απρ., Μάιος 1925) (24,7x17,2 εκ.)

Ενα σπάνιο βιβλίο, που έχουμε στην έκθεση, είναι η παρισινή έκδοση του 1918 του Πέδρο Καζάς. Το βιβλίο προέρχεται από τη βιβλιοθήκη της Γαλάτειας Καζαντζάκη. Η Καζαντζάκη το διάβασε, ενθουσιάστηκε και μέσω του Βάσου Δασκαλάκη και άλλων λογίων της εποχής τον κάλεσαν στην Αθήνα. Μάλιστα, για να του βρούνε δουλειά, τον έβαλαν να μεταφράζει λήμματα στο Εγκυκλοπαιδικό Λεξικό Ελευθερουδάκης. Αργότερα εκδόθηκε και στην Αθήνα το 1920, το 1922 κι άλλες φορές στη συνέχεια. Το βιβλίο, λόγω της μεγάλης του επιτυχίας, εκδόθηκε και το 1944 από την εκδοτική εταιρεία Γλάρος κι εδώ έχουμε ένα από τα σχέδια για την έκδοση αυτή. Η δεύτερη μεγάλη του επιτυχία είναι το Βασάντα, που στα σανσκριτικά σημαίνει άνοιξη. Εικονογραφεί καταπληκτικά το βιβλίο, με φοβερά πρωτογράμματα σε κάθε κεφάλαιο και βάζει ως εσώφυλλο το πορτρέτο του Στρατή Δούκα, που ήταν προσωπικός του φίλος. Το ίδιο πορτρέτο χρησιμοποιεί αργότερα για εξώφυλλο ενός άλλου βιβλίου, του οποίου έχει κάνει την εικονογράφηση. Στην έκθεση εκτός από τα δύο βιβλία, φιλοξενείται και το συγκεκριμένο πορτρέτο.

Οι ζωγραφιές και τα εκδοτικά κοσμήματα του Φώτη Κόντογλου στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Εξώφυλλα με εικονογραφήσεις του Φ. Κόντογλου

Το 1925 ξεκινά την έκδοση ενός περιοδικού, τη Φιλική Εταιρεία. Καταφέρνει και βγάζει πέντε τεύχη, στα οποία συμμετείχαν όλοι οι λόγιοι της εποχής. Επισκέπτεται τρεις φορές το Άγιο Όρος –μαθαίνει, βλέπει, αντιγράφει τα πρωτότυπα. Με κάποιες από τις αντιγραφές του φτιάχνει έναν τόμο το 1932 που ονομάζεται Icons et Fresques d' Art Byzantin, μέσα στον οποίο βάζει σε φωτογραφική αναπαραγωγή (τσιγκογραφική), εν είδει folio, μερικά αντίγραφα που έχει κάνει από το μοναστήρι της Αγίας Λαύρας. Εμείς εδώ για τον Άγιο Ιάκωβο τον Πέρση έχουμε βρει ένα συναφές σχέδιο και το συνεκθέτουμε με το βιβλίο. Στη συνέχεια ετοιμάζει μια μεγάλη έκθεση με τον Ανδρέα Ξυγγόπουλο για τις αγιογραφίες των εκκλησιών του Υμηττού. Το βιβλίο  Τοιχογραφίαι εκκλησιών του Υμηττού. Μοναί Θεολόγου και Καισαριανής, που εκδίδουν το 1933, έχει κείμενα του Ανδρέα Ξυγγόπουλου και του Φώτη Κόντογλου και συνοδεύεται από εκατό φωτογραφίες του μεγάλου φωτογράφου της εποχής, του Περικλή Παπαχατζιδάκη. Τις πέντε πρώτες φωτογραφίες τις είχε επιζωγραφίσει ο Γιάννης Τσαρούχης.

Οι ζωγραφιές και τα εκδοτικά κοσμήματα του Φώτη Κόντογλου στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
2 σελίδες από το βιβλίο Βίος καὶ ἄσκησις τοῡ ὁσίου πατρὸς ἡμῶν ἁγίου Μάρκου τοῦ ἀναχωρητοῦ τοῦ ἐξ Ἀθηνῶν, επιζωγραφισμένες από τον Φώτη Κόντογλου.

Φέτος συμπληρώνονται 80 χρόνια από την έκδοση του Αστρολάβου. Ο Αστρολάβος [Βιβλίο παράξενο γραμμένο από το Φώτη Κόντογλου] είναι ένα βιβλίο γραμμένο με πολύ φαντασία, όπως και όλα τα βιβλία του Κόντογλου, που μας ταξιδεύει σε άλλους τόπους. Το βιβλίο αυτό, όπως και τα περισσότερα που στη συνέχεια τυπώθηκαν, ο Κόντογλου το έχει γράψει γράμμα-γράμμα, χειρόγραφο. Το βιβλίο εκδόθηκε το 1935 και στην εικονογράφησή του βοήθησε ο Γιάννης Τσαρούχης, που ήταν μαθητής του. Εμείς βρήκαμε τα χειρόγραφα από τα οποία προήλθε το βιβλίο. Το πρώτο χειρόγραφο, του 1934, είναι ζωγραφιές με μολύβι πάνω σε επιστολόχαρτα –πρόκειται για ένα δεκαεξασέλιδο, το οποίο είναι το πρωτόλειο και παρουσιάζεται για πρώτη φορά. Στη συνέχεια το δούλεψε και έφτιαξε το δεύτερο χειρόγραφο που εκθέτουμε, ένα δεκασέλιδο με χρωματιστές ζωγραφιές, που είναι το επίσημο χειρόγραφο για τον Αστρολάβο. Αυτό ήταν γνωστό και είχε παρουσιαστεί μία φορά το 1975, έκτοτε όμως η τύχη του αγνοείτο, μέχρι τώρα που το εντοπίσαμε.  Όταν ήρθε η ώρα να εκδοθεί το βιβλίο δεν υπήρχαν χρήματα, οπότε εκδόθηκε σε μαυρόασπρη εκτύπωση.

Ο Κόντογλου είχε ζωγραφίσει με τοιχογραφίες fresco το σπίτι του, το οποίο αναγκάστηκε να πουλήσει στην Κατοχή για ένα τσουβάλι αλεύρι, ώστε να μπορέσει να ζήσει η οικογένειά του. Ο άνθρωπος αυτός, αδιαφορώντας για την καλλιτεχνική αξία του έργου, το κάλυψε με σοβά. Με αυτόν τον τρόπο, ωστόσο, το έργο διασώθηκε και καθώς το σπίτι δεν γκρεμίστηκε με τη φοβερή ανοικοδόμηση της δεκαετίας του 50, το 1978 ο τότε διευθυντής της Εθνικής Πινακοθήκης Δημήτρης Παπαστάμος, φρόντισε να αποτοιχιστεί το μεγάλο αυτό έργο, το οποίο σήμερα βρίσκεται στην Εθνική Πινακοθήκη. Εδώ, λοιπόν, έχουμε δύο από τα προσχέδια που έκανε για τις τοιχογραφίες του σπιτιού του.

Οι ζωγραφιές και τα εκδοτικά κοσμήματα του Φώτη Κόντογλου στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Στέφανου Ξανθουδίδου, Ερωτόκριτος υπό Βιτσέντζου Κορνάρου, 1915. Ο Φ. Κόντογλου περί το 1936-38, διακόσμησε με πρωτότυπη εικονογράφηση το δερματόδετο εξώφυλλο του βιβλίου.

Στη συνέχεια άρχισε να ζωγραφίζει εκκλησίες –η πρώτη εκκλησία που έκανε ήταν στην Πάτρα, ένα παρεκκλήσιο της οικογένειας Ζαΐμη. Εν τω μεταξύ τον καλεί ο δήμαρχος της Αθήνας Κώστας Κοτζιάς να ζωγραφίσει κάποιες επιφάνειες στο Δημαρχείο Αθηνών. Εκεί κάνει ένα μεγαλειώδες έργο, τις τοιχογραφίες, οι οποίες καλύπτουν 28 τ.μ., με ήρωες της αρχαιότητας, του Βυζαντίου, όλης της ιστορίας του Ελληνισμού. Εδώ έχουμε τη χαρά να παρουσιάζουμε μία μακέτα για τον Κωνσταντίνο Παλαιολόγο. Πρόκειται για την ενυπόγραφη τελική μακέτα που έκανε με τέμπερα και έχει διαστάσεις 100 x 60 εκ., βάσει της οποίας έκανε την εικονογράφηση και εκτίθεται πρώτη φορά. Με την ευκαιρία αυτή εκθέτουμε και το βιβλίο που έχει γράψει για τον Κωνσταντίνο Παλαιολόγο, το   Θρηνητικό Συναξάρι του Κωνσταντίνου του Παλαιολόγου. Σημαντικά είναι και δύο βιβλία που προέρχονται από τη Βιβλιοθήκη της Βουλής: το ένα είναι η Θεία Κωμωδία(1934) σε μετάφραση Νίκου Καζαντζάκη, την οποία έχει εικονογραφήσει και το άλλο είναι ένα unicum (μοναδικό), ένα βιβλίο του 1915 του Στέφανου Ξανθουδίδη για τον Ερωτόκριτο, του οποίου έχει ζωγραφίσει το δερμάτινο εξώφυλλο. Πρόκειται για ένα μείγμα αγιογραφίας και κοσμικής ζωγραφικής και το σύνολο είναι πραγματικά ένα μοναδικό κομμάτι, που ανήκε στη βιβλιοθήκη του Ιωάννη Μεταξά, για τον οποίο το ζωγράφισε.

Οι ζωγραφιές και τα εκδοτικά κοσμήματα του Φώτη Κόντογλου στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Εικονογραφήσεις από το βιβλίο Αστρολάβος

Ενα από τα χειρόγραφα που δε δημοσιεύτηκαν ποτέ, είναι Το κάστρο του Γερακιού. Βρήκαμε σε συλλογή και έχουμε όλο το χειρόγραφο και από άλλη συλλογή εντοπίσαμε σχέδια που έκανε για να το εικονογραφήσει. Το χειρόγραφο και τα σχέδια παρουσιάζονται, επίσης, για πρώτη φορά. Το 1947 ο Κόντογλου συνεχίζει και βγάζει βιβλία με τον δικό του τρόπο, με τυπογραφικές πλάκες, και εκδίδει το βιβλίο Άγιος Μάρκος ο αναχωρητής. Ένα από αυτά το επιζωγραφίζει και το χαρίζει στον Τάκη Ελευθεριάδη. Ταυτόχρονα έχουμε και μια επιστολή που το συνοδεύει, με την οποία απολογείται επειδή πήρε χρήματα για το βιβλίο, εξηγώντας ότι είναι φτωχός και του είναι απαραίτητα για το επόμενο βιβλίο του. Σε άλλο αρχείο βρίσκουμε ένα τυπογραφικό δοκίμιο του ίδιου βιβλίου, το οποίο μάλιστα έχει τυπωθεί πάνω σε ένα παλαιότερο δοκίμιο. Έχουμε λοιπόν το τυπογραφικό δοκίμιο, το αντίτυπο και το επιζωγραφισμένο αντίτυπο. Το 1944 εκδίδει τον Μυστικό κήπο, το οποίο εκθέτουμε μαζί με ένα σχέδιο που χρησιμοποιήθηκε στην εικονογράφησή του.

Αργότερα, το 1952, μεταφράζει το βιβλίο Η εικόνα. Λίγα λόγια για τη δογματική έννοιά της, του Λεωνίδα Ουσπένσκι, ενός μεγάλου Ρώσου ζωγράφου της διασποράς, που μεγαλούργησε στο Παρίσι. Ένα χρόνο μετά, ο Κόντογλου καλείται να γράψει μια κριτική για το βιβλίο, η οποία είναι δεκαεξασέλιδη και συμπεριλαμβάνεται στην έκθεση, μαζί με το βιβλίο. Την κριτική μελετούν σήμερα οι ερευνητές. Ένα από τα χαρακτηριστικά της έκθεσης είναι ότι δίνει αφορμές για περαιτέρω έρευνα, είτε λογοτεχνική, είτε εικονογραφική, είτε για το πώς συνδυάζει την εικονογράφηση με το κείμενο. Άλλο ένα πολύ αγαπητό βιβλίο είναι και Ο Θεός Κόνανος, το οποίο έχει την πρωτοτυπία, μετά την σελίδα 17 και 45, να έχει άλλα δύο διηγήματα, για τα οποία έχει φτιάξει ξεχωριστά εξώφυλλα.

Οι ζωγραφιές και τα εκδοτικά κοσμήματα του Φώτη Κόντογλου στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Ο Κατακλυσμός , Σχ. 053, σινική μελάνη, (10,8x16,8 εκ.), Λεύκωμα 64

Το 1952 ξαναμπαίνει στην περιπέτεια να είναι σε περιοδικό –μαζί με τον θεολόγο Βασίλειο Μουστάκη, έχει την επιμέλεια του περίφημου περιοδικού Η Κιβωτός. Βγάζει 24 τεύχη και από το 1954 αποχωρεί, συνεχίζοντας να δίνει σχέδιά του. Στα αρχεία βρίσκουμε πρωτογράμματα, ένα από τα οποία συναντάμε στην Κιβωτό, καθώς και ένα πρωτόλειο που δείχνει πώς αρχικά συνέλαβε την ιδέα του περιοδικού. Έχουμε, επίσης,  μία σειρά σχέδια που έκανε για να εικονογραφήσει την Έκφρασι (1960), το μεγάλο του έργο, καθώς και επιστολές που είχε γράψει. Βλέπουμε, ακόμα, τον χειρόγραφο επικήδειο λόγο για τον Κωνσταντίνο Διαμαντούρο (1952), του οποίου η οικογένεια τον είχε στηρίξει και σε αυτήν  ανήκει το πιο σημαντικό αρχείο, που αφορά τον Φώτη Κόντογλου.

Οι ζωγραφιές και τα εκδοτικά κοσμήματα του Φώτη Κόντογλου στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Διακοσμητικά από τον Φώτη Κόντογλου στα βιβλία του
 

Η έκθεση κλείνει με ένα ξεχωριστό έκθεμα: ένα ανθίβολο, δηλαδή ένα σχέδιο σε ριζόχαρτο που κάνουν οι αγιογράφοι πριν περάσουν στον καμβά, στο ξύλο ή τον τοίχο –ένα πατρόν. Αυτό το ανθίβολο χρησιμοποιήθηκε στην Κρήτη, στο Ρέθυμνο όπου βρίσκεται η εκκλησία των Αγίων Τεσσάρων Μαρτύρων και απεικονίζει την Παναγία με τον Χριστό. Η εικόνα έχει εντοπιστεί στο τέμπλο, γι΄αυτό και γνωρίζουμε πως είναι του 1955. Τα ανθίβολα πολλές φορές τα ξαναχρησιμοποιούσαν, γι΄αυτό και διασώθηκε –ήταν η «προίκα» του αγιογράφου, που το επέτρεπε να δείχνει το έργο του στους ενδιαφερόμενους. Η λέξη είναι βυζαντινή και εντοπίζεται σε διαθήκες Κρητικών αγιογράφων, όπως του Άγγελου Ακοτάντου, που έζησε τον 15ο αιώνα.

Οι ζωγραφιές και τα εκδοτικά κοσμήματα του Φώτη Κόντογλου στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Μελέτιος ο Γεωγράφος, σχέδιο από το Λεύκωμα 64 και φύλλο από το Β΄ Χειρόγραφο Αστρολάβου (1934-1935).

info:

Η έκθεση «Φώτης Κόντογλου. Από τον “Λόγο” στην “Έκφρασι”. Με ζωγραφιές και με πλουμίδια απ’ τo χέρι του συγγραφέα», στην Πινακοθήκη Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα (Κριεζώτου 3) θα διαρκέσει μέχρι τις 20/2/2016. Κάθε Παρασκευή στις 14:00μ.μ. και κάθε Σάββατο στις 12:30μ.μ. & 13:30μ.μ. θα πραγματοποιούνται ξεναγήσεις από τους επιμελητές της έκθεσης, κ. Χρήστο Φ. Μαργαρίτη και κ. Αλέξανδρο Γερ. Μακρή. www.benaki.gr

 

 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT
Project Mycelium: Η διάβρωση, η αναγέννηση και τα μανιτάρια που φυτρώνουν σε μια φανταστική τουαλέτα της Κάλλας

Εικαστικά / Μια πρωτοποριακή συνάντηση τέχνης, επιστήμης, ιστορίας και οικολογίας

Στο Project Mycelium, τρία εντυπωσιακά κοστούμια, που θα μπορούσαν να φοράνε η Μαρία Κάλλας, η βασίλισσα Αμαλία και ο Ιωάννης Καποδίστριας, καταβροχθίζονται από ζωντανούς μύκητες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Εικαστικά / Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Η 27χρονη εικαστικός μιλά για τη διαδρομή της από την Αθήνα στο Λος Άντζελες, για το πώς το ερωτικό πάθος μεταμόρφωσε την τέχνη της, καθώς και για τη μυστικιστική διάσταση στα έργα της. Για τη γνωριμία της με τη Lana Del Rey απέφυγε να μιλήσει.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
«Η εμμονή του βλέμματος»: Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

The Review / Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

Ποιο είναι το αποκαλούμενο «εθνικό αφήγημα» που υπηρετεί η Εθνική Πινακοθήκη; Ο Χρήστος Παρίδης συζητά με τον δημοσιογράφο και επιμελητή εκθέσεων Δημήτρη Τρίκα για τη νέα επετειακή έκθεση στη μνήμη του Παναγιώτη Τέτση, η οποία μόλις εγκαινιάστηκε στην Εθνική Πινακοθήκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας 

Εικαστικά / Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου

Μια ανασκόπηση της ζωής και του έργου του ζωγράφου, που ήταν γνωστός για τα ελληνικά τοπία και την Ύδρα, με αφορμή την αναδρομική έκθεση του Περικλή και του Ντίκου Βυζάντιου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
 Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Εικαστικά / Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Με αφορμή την αναδρομική έκθεση στη Συλλογή Peggy Guggenheim στη Βενετία, έφτασε η στιγμή να ανακαλύψουμε τη ζωγράφο που θεωρείται εθνικός θησαυρός για την Πορτογαλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Εικαστικά / Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Μια νέα έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι με πορτρέτα της κόρης του Ανρί Ματίς, Μαργκερίτ, προσφέρει μια νέα οπτική στο έργο του μεγάλου Γάλλου καλλιτέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ

Εικαστικά / ΕΜΣΤ: Τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες και μία θεματική έκθεση για τα ζώα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ

Δύο ατομικές εκθέσεις και δύο μεγάλης κλίμακας in situ εγκαταστάσεις φωτίζουν τη σχέση μας με τα ζώα και τις οικολογικές συνέπειες της αποικιοκρατίας ενώ αποτελούν προπομπό μιας μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ