Pheromone Spa: Μια συναρπαστική συμπλοκή μεταξύ ψηφιακού και φυσικού κόσμου

Pheromone Spa: Μια συναρπαστική συμπλοκή μεταξύ ψηφιακού και φυσικού κόσμου Facebook Twitter
Φωτο: Νίκος Κατσαρός/LifO
0

Στη μεγάλη οθόνη στο ισόγειο της γκαλερί Breeder είναι αδύνατο να πάρεις το βλέμμα σου από το πλήθος που βλέπεις να κινείται συνεχώς. Αργά και κοπιαστικά τα μυρμήγκια εργάζονται για να μετατρέψουν μια εύπλαστη μοβ λάσπη σε μια δομή που μπορούν να αποκαλέσουν σπίτι.

Από αυτήν τη δομή αναπτύσσεται ένα ολόκληρο δάσος από μικροσκοπικά φυτά. Καθώς απλώνουν τα κλαδιά τους και ανθίζουν προς κάθε κατεύθυνση, αναζητούν την επικονίαση από πολύβουα αντίγραφα μελισσών. Μια αράχνη εμφανίζεται πριν πλέξει τον ιστό της και ένα σκαθάρι προσπαθεί να κρατήσει την ισορροπία του. Η ροή των θρεπτικών ουσιών, των ορμονών, η υγρασία και η θερμοκρασία αυτορρυθμίζονται συνεχώς υπό τον ήχο των εντόμων ως πείραμα ανθεκτικότητας και εντροπίας που παρακολουθείται προσεκτικά από μια μυστηριώδη φιγούρα. Στον αέρα υπάρχει μια μυρωδιά από χώμα, ρητίνη ξύλου και ένα ελαφρύ άρωμα λουλουδιών που φτάνει σε κύματα.

Η γκαλερί παρουσιάζει τη νέα ατομική έκθεση του Τεό Τριανταφυλλίδη με τίτλο «Pheromone Spa», η οποία αποτελεί μια πλούσια οπτικοακουστική εμπειρία. Την έκθεση συνθέτουν δύο έργα, το «BugSim» («Pheromone Spa») και το «Ork Haus».

Eξελίσσονται παράλληλα, δημιουργώντας δύο ξεχωριστούς κόσμους που διέπονται από διαφορετικούς κανόνες, αγνοώντας ο ένας την ύπαρξη του άλλου. Παρουσιάζονται στην γκαλερί σαν ολιστικές εγκαταστάσεις που περιλαμβάνουν γλυπτά και έπιπλα, ειδικά σχεδιασμένο ηλεκτρονικό εξοπλισμό και ένα μείγμα αρώματος φερομονών. Οι ψηφιακοί κόσμοι συμπλέκονται με τον φυσικό και λειτουργούν σαν συστήματα με αδιαφανείς κανόνες, προκαλώντας μια διάχυτη αίσθηση εγκλωβισμού.

Οι δυο θεματικές που δείχνει ο Τεό Τριανταφυλλίδης στην Breeder είναι αρκετά διαφορετικές, αλλά ο ίδιος είχε την ανάγκη να τις δείξει μαζί σε αυτή την ατομική έκθεση που θεωρεί σημαντική για τη σύνδεση του ψηφιακού κόσμου με την εγκατάστασή του, επιθυμώντας το κοινό να κάνει κάποιες δικές του συνδέσεις ανάμεσα στα δύο έργα, βλέποντας ταυτόχρονα κάποια κομμάτια που για την πρακτική του είναι σημαντικά.  

Το «BugSim» («Pheromone Spa») στο ισόγειο είναι ένα μικρο-οικοσύστημα που διατηρείται σε μια γυάλα εντατικής φροντίδας και σχολιάζει το παράδοξο της περιβαλλοντικής επούλωσης. Πίσω από την υγρή γυάλινη επιφάνεια και μέσα σε πλούσια βλάστηση κατοικεί μια πολυάσχολη αποικία μυρμηγκιών. Αυτό το κλειστό σύστημα είναι αυτοσυντηρούμενο και έχει σχεδιαστεί για να προσομοιάζει σε όλους τους φυσικούς κύκλους που είναι απαραίτητοι στην εύθραυστη κοινότητα των οργανισμών οι οποίοι το αποτελούν.

«Το οικοσύστημα είναι έτοιμο να καταρρεύσει ανά πάσα στιγμή και όλα αυτά τα έντομα προσπαθούν μανιωδώς να το συντηρήσουν. Αυτό που βλέπουμε να εκτυλίσσεται μπροστά μας είναι ένας από τους τρόπους καταστροφής των οικοσυστημάτων» λέει ο Τεό Τριανταφυλλίδης.

Pheromone Spa: Μια συναρπαστική συμπλοκή μεταξύ του ψηφιακού και τού φυσικού κόσμου Facebook Twitter
Το «BugSim» («Pheromone Spa») στο ισόγειο είναι ένα μικρο-οικοσύστημα που διατηρείται σε μια γυάλα εντατικής φροντίδας και σχολιάζει το παράδοξο της περιβαλλοντικής επούλωσης.

«Η ιδέα για το έργο ξεκίνησε πολύ νωρίτερα, όταν διάβαζα το βιβλίο της Holly Jean Buck Μετά τη γεωμηχανική: Τραγωδία του κλίματος, επισκευή και αποκατάσταση. Εκεί αναπτύσσονται διάφορα επιστημονικά σενάρια για την αποθήκευση άνθρακα, που θα είναι μία από τις μεγάλες βιομηχανίες του μέλλοντος. Με αυτή την αφορμή σκέφτηκα ότι και η φύση θα αναπτύξει πιο εντατικά τέτοια συστήματα για να προστατευθεί. Και κάπως έτσι δημιουργήθηκε όλο αυτό το μικρό οικοσύστημα που επιχειρεί να αντιμετωπίσει σε μικροκλίμακα την οικολογική καταστροφή που προκαλεί το ανθρώπινο είδος».

Σε αυτό το επίπεδο της γκαλερί υπάρχει και ένα άλλο κομμάτι που δίνει τον τίτλο στην έκθεση και αφορά τον τρόπο που φτιάχνουν τα μυρμήγκια λεωφόρους και λαβύρινθους, αφήνοντας μικρά στίγματα από φερομόνες γύρω από τη φωλιά τους που περιέχουν πολύ βασικές πληροφορίες σχετικά με όλες τις πηγές τροφής και τις πιο σύντομες διαδρομές π.χ. Ουσιαστικά αυτόν τον τρόπο μιμούνται και οι άνθρωποι για να οργανώσουν τη ζωή τους. Είναι ένας αλγόριθμος πολύ έξυπνος που οι άνθρωποι προσπαθούν να αντιγράψουν.

«Δουλέψαμε με τη Λαμπριλένα Κωνσταντέλου που είναι εικαστικός και δουλεύει πολύ με αρώματα. Μαζί φτιάξαμε μια παλέτα από μυρωδιές για τον χώρο, εμπνευσμένη από το έργο. Υπάρχει ο πηλός, το γιασεμί, η ρητίνη, το ροζ πιπέρι και δυο ανθρώπινες φερομόνες με τις οποίες θα ψεκάζεται ο χώρος μέσω χειροποίητων μικρών γλυπτών diffusers της Πωλίνας Μήλιου, δημιουργώντας μια οσφρητική χορογραφία», λέει ο Τεό Τριανταφυλλίδης.

Pheromone Spa: Μια συναρπαστική συμπλοκή μεταξύ του ψηφιακού και τού φυσικού κόσμου Facebook Twitter
Λεπτομέρειες από το έργο «BugSim» («Pheromone Spa»).
Pheromone Spa: Μια συναρπαστική συμπλοκή μεταξύ του ψηφιακού και τού φυσικού κόσμου Facebook Twitter
Λεπτομέρειες από το έργο «BugSim» («Pheromone Spa»).

Με την εξερεύνηση των κοινωνικών τεχνολογιών και των κοινοτήτων που προκύπτουν από αυτές, ο Τεό Τριανταφυλλίδης θίγει εδώ το ηθικό ζήτημα του πώς τα άτομα μπορούν να αναλάβουν τις ευθύνες τους απέναντι στην κοινωνία μέσα στις συντριπτικές απαιτήσεις του παρόντος. Το παράθυρο δράσης σχετικά με την κλιματική αλλαγή κλείνει με ταχείς ρυθμούς. Οδεύουμε όλο και πιο γρήγορα προς την κλιματική καταστροφή, την καταστροφή ενός κόσμου που κατοικείται από πολλά είδη, ίσως και την παραλίγο εξαφάνιση του δικού μας κόσμου.

«Ως άνθρωπος αυτής της γενιάς νιώθω αυτή την ανησυχία, ως εικαστικός δεν μου αρέσει να κάνω διδακτικά έργα ή να περνάω μηνύματα, ωστόσο αυτό που με απασχολεί στο συγκεκριμένο έργο είναι να δημιουργήσω μια αίσθηση αγωνίας για το τι χάνεται, σαν υπενθύμιση» λέει ο Τεό Τριανταφυλλίδης.

«Φτιάχνοντας το συγκεκριμένο έργο, ένιωθα ότι ως εικαστικός προσπαθώ με γνώσεις προγραμματισμού να οργανώσω ένα οικοσύστημα από μια αναδυόμενη συμπεριφορά, από ένα απλό σύνολο πραγμάτων που έχει μια συνθετότητα, ώστε να μας εκπλήξει και να μας δώσει κάτι που δεν περιμένουμε. “Κλέβουμε” από τη φύση που έχει αναπτύξει από μόνη της απείρως πιο εκλεπτυσμένα και ενδιαφέροντα τα συστήματα. Ό,τι κάνουμε είναι πολύ υποδεέστερο των αντίστοιχων λύσεων που έχει δώσει η ίδια η φύση. Σίγουρα υπάρχει ενδιαφέρον από τον κόσμο της τέχνης γι’ αυτά τα ζητήματα, αλλά είμαστε ανήμποροι, σε προσωπικό επίπεδο, να το αντιμετωπίσουμε και οτιδήποτε κάνουμε φαίνεται αναποτελεσματικό. Το ίδιο νιώθουμε και ως εικαστικοί αν θελήσουμε να μπούμε σε αυτήν τη λογική μέσα από συλλογικές δραστηριότητες και να ξεκινήσουμε αυτήν τη συζήτηση».

Pheromone Spa: Μια συναρπαστική συμπλοκή μεταξύ του ψηφιακού και τού φυσικού κόσμου Facebook Twitter
Το παράθυρο δράσης σχετικά με την κλιματική αλλαγή κλείνει με ταχείς ρυθμούς. Οδεύουμε όλο και πιο γρήγορα προς την κλιματική καταστροφή, την καταστροφή ενός κόσμου που κατοικείται από πολλά είδη, ίσως και την παραλίγο εξαφάνιση του δικού μας κόσμου. Φωτ.: Νίκος Κατσαρός/LiFO

Εν τω μεταξύ, ενώ στο ισόγειο ο γαλήνιος και λίγο ανησυχητικός κόσμος που κατοικεί το τεράριουμ συνεχίζει αδιάλειπτα τη λειτουργία του, στο υπόγειο μια οικογένεια Ork, παγιδευμένη σε ένα σπίτι, εκτελεί τελετουργικά της καθημερινότητας.

Το Ork Haus είναι ένα εφιαλτικό όραμα του μετα-σύμπαντος, στο οποίο οι πραγματικά γκροτέσκες πτυχές της εργασίας από το σπίτι και η τεχνολογία που μας επιτρέπει να την πραγματοποιούμε αποτελούν το κεντρικό θέμα ενός έργου που είναι εν μέρει ζωντανή προσομοίωση, εν μέρει πειραματικό θέατρο.

Αυτές οι στιγμές της τεχνολογικά διαμεσολαβημένης οικιακής ζωής των Ork, αν και από πολλές απόψεις εγκόσμιες, εξυψώνονται μέσω της τερατώδους φύσης τους σε σύμβολα της σύγχρονης ανθρώπινης κατάστασης. Την εγκατάσταση συμπληρώνουν ένας ειδικά σχεδιασμένος καναπές από γούνα για να κάθεται το κοινό και μια σειρά από ταπισερί που συνδημιουργήθηκαν με την τεχνητή νοημοσύνη που γέννησαν τα Ork και παρουσιάζονται εδώ με όλη την παράξενη λογική τους.

Οι δυο θεματικές που δείχνει ο Τεό Τριανταφυλλίδης στην Breeder είναι αρκετά διαφορετικές, αλλά ο ίδιος είχε την ανάγκη να τις δείξει μαζί σε αυτή την ατομική έκθεση που θεωρεί σημαντική για τη σύνδεση του ψηφιακού κόσμου με την εγκατάστασή του, επιθυμώντας το κοινό να κάνει κάποιες δικές του συνδέσεις ανάμεσα στα δύο έργα, βλέποντας ταυτόχρονα κάποια κομμάτια που για την πρακτική του είναι σημαντικά.  

Pheromone Spa: Μια συναρπαστική συμπλοκή μεταξύ του ψηφιακού και τού φυσικού κόσμου Facebook Twitter
Οι στιγμές της τεχνολογικά διαμεσολαβημένης οικιακής ζωής των Ork εξυψώνονται μέσω της τερατώδους φύσης τους σε σύμβολα της σύγχρονης ανθρώπινης κατάστασης.

Όλο αυτό δεν έχει να κάνει τόσο πολύ με το θέμα του έργου και την οπτική του γλώσσα όσο με το σύστημα που υπάρχει πίσω από αυτό, τις συνδέσεις και τις συμπεριφορές που αναπτύσσονται. Το θέμα και η οπτική γλώσσα είναι το τελικό layer του έργου. Η ουσία του έργου είναι ο τρόπος με τον οποίο το κοινό προβάλλει τον εαυτό του μέσα σε αυτό και μέσα σε συστήματα που αλληλοσυνδέονται και καταστρέφονται, αλλά και το πώς αυτοί οι ψηφιακοί ηθοποιοί, οι Ork, συναναστρέφονται ο ένας τον άλλον.

Καθένα από τα έργα του δημιουργού προκαλεί μια εντελώς διαφορετική συναισθηματική αντίδραση όταν μπαίνουμε στην πιο εσωτερική δομή τους. Σε έναν διαρκώς εξελισσόμενο κόσμο όπου ο ίδιος ο ορισμός του να είσαι άνθρωπος, όσα μας διαφοροποιούν από το μη ανθρώπινο αλλά και η σχέση μας με το φυσικό περιβάλλον μεταβάλλονται διαρκώς, ο καλλιτέχνης προτείνει ως λύση νέα μετα-ανθρώπινα οικοσυστήματα που κατοικούνται από υβριδικά όντα.

«Αυτό το έργο ξεκίνησε μέσα στο lockdown, οπότε ως ιδέα περιέχει τον οικιακό εγκλεισμό, έχει ως αφετηρία τα κλειστά οικογενειακά συστήματα», λέει ο Τεό Τριανταφυλλίδης. «Αυτή η οικιακή συνθήκη έχει επιταχυνθεί και έχει αλλάξει λόγω του ίντερνετ, της τηλεργασίας και της τεχνολογίας που έχει μπει στον οικιακό χώρο και έχει αλλάξει τις σχέσεις μεταξύ των μελών της οικογένειας. Αυτή την ιδέα την παίρνω και την κάνω ένα κλειστό σύστημα και την αφήνω να χτυπάει τον εαυτό της ξανά και ξανά για να δω τι θα γίνει.

Ένα από τα ερωτήματα που με απασχολούσε πολύ ήταν αν έπρεπε να παρουσιάσω μια πυρηνική οικογένεια ή ένα άλλο μοντέλο. Οπότε χρησιμοποίησα την πυρηνική οικογένεια ως στερεότυπο, ενώ παράλληλα το έργο κλείνει το μάτι και σε άλλα μοντέλα οικογένειας που μπορεί να υπάρχουν μέσα από εκφράσεις σεξουαλικότητας και προτιμήσεων που ίσως υπονοούνται από τα μέλη της.

Κάθε χαρακτήρας κάνει συγκεκριμένες κινήσεις που έχω μεταφράσει μέσω μιας περφόρμερ με την οποία συνεργάστηκα. Τις μετέτρεψα σε ένα σύνολο κινήσεων που εκφράζουν τον καθένα από τους κατοίκους του σπιτιού. Βλέπουμε ότι κάθε χαρακτήρας σκέφτεται ποια είναι η ανάγκη που θέλει να καλύψει περισσότερο εκείνη τη στιγμή και αυτοσχεδιάζει με βάση αυτό».

Pheromone Spa: Μια συναρπαστική συμπλοκή μεταξύ του ψηφιακού και τού φυσικού κόσμου Facebook Twitter
Το Ork Haus είναι ένα εφιαλτικό όραμα του μετα-σύμπαντος

Καθόμαστε σε έναν καναπέ που μοιάζει με αυτόν που υπάρχει στο σπίτι των Ork, ενώ πίσω μας κρέμεται μία από τις ταπισερί που συνοδεύουν την εγκατάσταση, ένας εξπρεσιονιστικός βάτραχος που δημιούργησε ο αλγόριθμος του Τεό. Το καταφύγιο που προβάλλεται στην οθόνη μπορεί να μοιάζει ανέπαφο από τον έξω κόσμο, κρύβει όμως κάτι από τη βία που ενέχει ακόμα και ο οικειοθελής εγκλωβισμός.

«Γενικά, προφανώς διαλέγω χαρακτήρες που μοιάζουν με τις φαντασιακές φυλές του Lord of the Rings, με έναν κόσμο φαντασίας. Έχω παρατηρήσει ότι το κοινό έχει μια ευκολία να ταυτίζεται με τέτοιους χαρακτήρες. Το συγκεκριμένο έργο, δε, έχει το εφέ των Σίμπσονς, ένα στερεότυπο πιο απλουστευμένο που επάνω του μπορούμε να προβάλουμε περισσότερα πράγματα. Ταυτόχρονα το τερατώδες μού επιτρέπει την υπερβολή», λέει.

Ένας χειροποίητος υπολογιστής είναι τοποθετημένος σε ένα μεγάλο found object, με τα καλώδια και τις συνδέσεις να βρίσκονται στο πάτωμα. «Πάντα ήθελα να φτιάξω έναν χειροποίητο υπολογιστή που θα έτρεχε το έργο και θα το έπαιζε live. Δεν είναι βίντεο, γι’ αυτό αφήνω ανοιχτό τον εξοπλισμό μου. Νομίζω ότι αρέσει στο κοινό να βλέπει όλο το σύστημα και να καταλαβαίνει πώς λειτουργεί», λέει ο Τεό Τριανταφυλλίδης.

Αυτοί οι κόσμοι, που λειτουργούν ως παράλληλα σύμπαντα μέσα στην έκθεση, είναι αυτόνομα οικοσυστήματα, συστήματα που λειτουργούν από μόνα τους, χωρίς να αναγνωρίζουν τον θεατή ή οποιονδήποτε άλλο εξωτερικό παράγοντα, και δημιουργούν μια πολικότητα: από τη μια η αισθητικά ευχάριστη εμπειρία και από την άλλη το αίσθημα άγχους και απομόνωσης.

Pheromone Spa: Μια συναρπαστική συμπλοκή μεταξύ του ψηφιακού και τού φυσικού κόσμου Facebook Twitter
Γενικά, προφανώς διαλέγω χαρακτήρες που μοιάζουν με τις φαντασιακές φυλές του Lord of the Rings, με έναν κόσμο φαντασίας. Έχω παρατηρήσει ότι το κοινό έχει μια ευκολία να ταυτίζεται με τέτοιους χαρακτήρες.

Theo Triantafyllidis - Pheromone Spa
The Breeder (Ιάσονος 45, Μεταξουργείο, 210 3317527)
10/11-10/12

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Sheltered Gardens: Ένα εικαστικό πρότζεκτ στον πιο ωραίο βοτανικό κήπο της Αττικής

Εικαστικά / Sheltered Gardens: Ένα εικαστικό πρότζεκτ στον πιο ωραίο βοτανικό κήπο της Αττικής

Στον Βοτανικό Κήπο Διομήδους, τον μεγαλύτερο σε έκταση στην Ελλάδα αλλά και την Ανατολική Μεσόγειο, περισσότεροι από 35 διεθνείς καλλιτέχνες, συγγραφείς και performers ενώνονται μέσα σε ένα μεγαλειώδες τοπίο της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τα αντικείμενα τέχνης είναι βαρετά; Ώρα για μια βουτιά στον κόσμο της ψευδαίσθησης

Εικαστικά / Τα έργα τέχνης είναι βαρετά; Ώρα για μια βουτιά στον κόσμο της ψευδαίσθησης

Οι άνθρωποι της TeamLab υποστηρίζουν ότι η τέχνη στην ψηφιακή της μορφή και με την εκθαμβωτική υπερβολή της μπορεί να γίνει πιο ελκυστική, ακόμα και από ένα αριστούργημα με το οποίο μπορεί να μη συνδεθεί ποτέ ο θεατής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λάρι Άμποσαχ

Εικαστικά / Larry Amponsah: «Ο κόσμος πρέπει να ακούσει τη φωνή μας»

Με την πρώτη του ατομική έκθεση «Genesis: The Plan & The Promise» στην γκαλερί The Breeder, o εικαστικός και ακαδημαϊκός Larry Amponsah παρουσιάζει μια σειρά έργων στην οποία διευρύνει την ενασχόλησή του με την πολιτική́ και τις διάφορες μεθόδους εικονοπλασίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η εμμονή του βλέμματος»: Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

The Review / Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

Ποιο είναι το αποκαλούμενο «εθνικό αφήγημα» που υπηρετεί η Εθνική Πινακοθήκη; Ο Χρήστος Παρίδης συζητά με τον δημοσιογράφο και επιμελητή εκθέσεων Δημήτρη Τρίκα για τη νέα επετειακή έκθεση στη μνήμη του Παναγιώτη Τέτση, η οποία μόλις εγκαινιάστηκε στην Εθνική Πινακοθήκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας 

Εικαστικά / Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου

Μια ανασκόπηση της ζωής και του έργου του ζωγράφου, που ήταν γνωστός για τα ελληνικά τοπία και την Ύδρα, με αφορμή την αναδρομική έκθεση του Περικλή και του Ντίκου Βυζάντιου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
 Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Εικαστικά / Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Με αφορμή την αναδρομική έκθεση στη Συλλογή Peggy Guggenheim στη Βενετία, έφτασε η στιγμή να ανακαλύψουμε τη ζωγράφο που θεωρείται εθνικός θησαυρός για την Πορτογαλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Εικαστικά / Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Μια νέα έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι με πορτρέτα της κόρης του Ανρί Ματίς, Μαργκερίτ, προσφέρει μια νέα οπτική στο έργο του μεγάλου Γάλλου καλλιτέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ

Εικαστικά / ΕΜΣΤ: Τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες και μία θεματική έκθεση για τα ζώα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ

Δύο ατομικές εκθέσεις και δύο μεγάλης κλίμακας in situ εγκαταστάσεις φωτίζουν τη σχέση μας με τα ζώα και τις οικολογικές συνέπειες της αποικιοκρατίας ενώ αποτελούν προπομπό μιας μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Εικαστικά / «Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Στην υποβλητική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, η εικαστικός Τζάνις Ράφα αναδημιουργεί ένα φανταστικό περιβάλλον άδειων στάβλων για να μιλήσει για τη σχέση του ανθρώπινου και του ζωικού κόσμου, ενώ μας προκαλεί να σκεφτούμε τις έννοιες της φροντίδας και της αγάπης, αλλά και την ανάγκη μας για κυριαρχία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Εικαστικά / Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Το Μουσείο Μπενάκη τιμά με μια σημαντική έκθεση τη μνήμη του σκηνοθέτη, διανοούμενου, ιστοριοδίφη και ερευνητή του λαϊκού μας πολιτισμού, συνδημιουργού του θρυλικού «Παρασκηνίου». Ο επιμελητής της έκθεσης, Γιώργος Σκεύας, μας μιλά γι’ αυτήν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία

Εικαστικά / Η Μεγάλη Βρετανία που αντιστάθηκε υπάρχει ακόμα στις φωτογραφίες αυτής της έκθεσης

Από τις σουφραζέτες των αρχών του 20ού αιώνα μέχρι τις διαμαρτυρίες για τον πόλεμο στο Ιράκ, η έκθεση σε επιμέλεια του Steve McQueen συγκεντρώνει τις πιο δυνατές εικόνες μιας χώρας που βγήκε πολύ συχνά και πολύ δυνατά στους δρόμους.  
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος» Ή MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε λάθος»

Εικαστικά / Martin Gayford: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος»

Ένας από τους πιο επιδραστικούς κριτικούς τέχνης της Βρετανίας μιλά στη LiFO για τις τάσεις που διαμορφώνουν τη σύγχρονη τέχνη, τις φιλικές του σχέσεις με θρυλικούς καλλιτέχνες όπως ο Freud και ο Hockney, αλλά και για το αν η κριτική μπορεί όντως να επηρεάσει τα πράγματα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun

Εικαστικά / Τα σουρεαλιστικά αριστουργήματα της Ithell Colquhoun σε μια μεγάλη έκθεση

Το πολύχρωμο και αποκρυφιστικό σύμπαν της ξετυλίγεται στην πρώτη μεγάλη έκθεση για την οραματίστρια καλλιτέχνιδα, που εξερευνά τη θέση των γυναικών και τη σημασία του φύλου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ