H Άννα που προκαλεί παραλήρημα στους θεατές της όπερας σε όλο τον πλανήτη. Η κορυφαία Τραβιάτα, η σπουδαία Λουτσία, η σπαρακτική Μιμή. Η λατρεμένη του νεοϋορκέζικου κοινού και απόλυτη σταρ της Μετροπόλιταν. Η influencer που στα διαλείμματα της Αΐντα ανεβάζει στο Instagram συνταγή για ριζότο και blini tart. Η πρώτη λυρική καλλιτέχνις που συμπεριλήφθηκε στη λίστα με τους 100 επιδραστικότερους ανθρώπους του περιοδικού TIME. Η ακαταπόνητη εργάτρια του λυρικού τραγουδιού. Η πιο extravagante προσωπικότητα που πέρασε από τις όπερες. Η μαμά του Τιάγκο και η σύντροφος του Γιουσίφ Εϊβάζοφ. Η κορυφαία σοπράνο της εποχής μας. Η Ρωσίδα που διοργανώνει τα πιο απίθανα πάρτι στο σπίτι της στη Νέα Υόρκη. Η τραγουδίστρια με την απέραντη έκταση φωνής. Η καλλιτέχνις που δεν μπήκε ποτέ σε καλούπια. Το ερμηνευτικό φαινόμενο που ξεκίνησε με Μότσαρτ, πέρασε στο μπελ κάντο και ετοιμάζεται να κατακτήσει όλο το ρεπερτόριο του Βέρντι. Η απενοχοποιημένη γυναίκα που απολαμβάνει κάθε δευτερόλεπτο της μυθιστορηματικής ζωής της. Εκείνη για την οποία οι υπερβολικοί χαρακτηρισμοί και οιυπερθετικοί βαθμοί θα μοιάζουν πάντα μετριοπαθείς.
Ό,τι αγαπάμε από την Αΐντα, τη Δύναμη του Πεπρωμένου, τον Τροβατόρε και τον Ριγολέττο και ό,τι ζηλέψαμε από το πρόγραμμα των ξένων λυρικών θεάτρων όλα αυτά τα χρόνια θα τα ακούσουμε ζωντανά, σε σχεδόν έναν μήνα από σήμερα!
Η one and only Άννα Νετρέμπκο έρχεται για να τραγουδήσει για πρώτη φορά στην Αθήνα σε ένα γκαλά που διοργανώνει η Εθνική Λυρική Σκηνή στο Παναθηναϊκό Στάδιο στις 10 Ιουλίου. Πλάι στην απόλυτη ντίβα της όπερας, σε αυτό το all-star γκαλά Βέρντι, θα βρεθούν η κορυφαία μέτζο της εποχής μας Ανίτα Ρατσβελισβίλι, που πέρσι μας μάγεψε στη Ρωμαϊκή Αγορά, ο τενόρος Γιουσίφ Εϊβάζοφ και ο κορυφαίος Έλληνας βαρύτονος Δημήτρης Πλατανιάς, στον οποίον το ελληνικό κοινό επιφυλάσσει πάντα μοναδική υποδοχή. Ό,τι αγαπάμε από την Αΐντα, τη Δύναμη του Πεπρωμένου, τον Τροβατόρε και τον Ριγολέττο και ό,τι ζηλέψαμε από το πρόγραμμα των ξένων λυρικών θεάτρων όλα αυτά τα χρόνια θα τα ακούσουμε ζωντανά, σε σχεδόν έναν μήνα από σήμερα!
Κακά τα ψέματα, η Άννα Νετρέμπκο θα μπορούσε να είναι ηρωίδα βγαλμένη από συναρπαστικό μυθιστόρημα. Αλλά σε αυτή την περίπτωση ο κόσμος της όπερας θα είχε χάσει την ευκαιρία να ζήσει το σαρωτικό της πέρασμα από την όπερα. Δεν θα είχε απολαύσει μια σπάνιας ποιότητας και εύρους φωνή. Δεν θα είχαμε ακούσει αυτήν τη ρωσική απόχρωση που υπάρχει στη φωνή της και την κάνει να δίνει μια νέα διάσταση στις άριες του Βέρντι και του Πουτσίνι, μακριά από την τυπική ιταλική προσέγγιση. Δεν θα είχαμε διαπιστώσει πόσο αλλάζουν, ακόμα και για μια ντίβα της όπερας, οι όροι της επικοινωνίας με το κοινό.
Ορμητήριό της για χρόνια υπήρξε η Κεντρική Ευρώπη και κυρίως η Αυστρία, όπου οι παπαράτσι την κυνηγούν, ακόμα και σήμερα, σε κάθε της βήμα. Μπορεί οι Αμερικανοί να καυχιούνται ότι η Μet, στην οποία της έχουν δώσει γη και ύδωρ, είναι το καλλιτεχνικό της σπίτι, ωστόσο η ίδια νιώθει την Ευρώπη (μαζί με την πατρίδα της φυσικά, τη Ρωσία) ως την πατρική εστία στην οποία θα ανακουφίζεται πάντα όταν επιστρέφει.
Εδώ άλλωστε δρομολογήθηκαν όλα. Το 2002 τα βλέμματα όλων στράφηκαν πάνω της, όταν την άκουσαν σε μια παραγωγή του Ντον Τζοβάνι στο Σάλτσμπουργκ, ενώ την ίδια χρονιά έκανε το ντεμπούτο της στη Μετροπόλιταν, συμμετέχοντας στο Πόλεμος και Ειρήνη του Σεργκέι Προκόφιεφ. «Όταν ξεκίνησα, οι δάσκαλοί μου μού έλεγαν ότι έπρεπε να τραγουδάω Μότσαρτ, Μότσαρτ, Μότσαρτ» λέει η Νετρέμπκο. «Εγώ όμως αρνήθηκα. Είπα ότι θέλω να τραγουδήσω τα πάντα. Εάν δεν πιέσεις τον εαυτό σου, θα μείνεις ίδιος. Υπάρχουν τραγουδιστές που θα ήταν ευχαριστημένοι με αυτό. Όχι όμως εγώ. Εγώ πρέπει να κάνω πάντα κάτι νέο» .
Για πολλούς, η μεταμόρφωσή της από πεισματάρα, νεαρή ταλαντούχα τραγουδίστρια σε αληθινή ντίβα της όπερας συνέβη το 2005, στο Φεστιβάλ του Σάλτσμπουργκ, όπου πρωταγωνίστησε ως Βιολέτα στο σέξι σκηνικό της Τραβιάτα, σε μια παράσταση όπου η Νετρέμπκο είχε πάρει κυριολεκτικά φωτιά. Ανάμεσα στο κοινό, σε αυτήν την πυρακτωμένη Τραβιάτα, καθόταν και ο Πίτερ Γκελμπ, ο οποίος είχε μόλις ανακοινωθεί ότι αναλαμβάνει γενικός διευθυντής της Μητροπολιτικής Όπερας στη Νέα Υόρκη. Οραματιστής και δαιμόνιος στον καλλιτεχνικό κόσμο, ο Γκελμπ επέστρεψε στην αμερικανική μητρόπολη, ξέροντας ότι έχει βρει τη νέα βασίλισσα για τον ναό τους.
Τραβιάτα
Και φυσικά δικαιώθηκε. Η Νετρέμπκο, την οποία προσκάλεσε αμέσως στη Νέα Υόρκη, όχι μόνο έγινε το απόλυτο αστέρι της Met, όχι μόνο πρωταγωνιστεί σε ένα σωρό παραγωγές κάθε σεζόν, όχι μόνο τρελαίνει το κοινό (πότε ως σέξι Μανόν, πότε ως Λεονόρα στον Τροβατόρε, πότε ως Νορίνα στον Ντον Πασκουάλε, ποτέ με την εμβληματική της Αΐντα, πότε ως η απόλυτη ντίβα στην Τόσκα και πότε ως ξανθιά Λαίδη Μακμπέθ, όχι μόνο εκτινάσσει αρκετές φορές το box-office του οργανισμού σε αστρονομικά επίπεδα αλλά δοκιμάζεται, τολμά και ελίσσεται πολύ έξυπνα στο ρεπερτόριο.
Και είναι αυτή η ακόρεστη καλλιτεχνική της ανησυχία που τη συνδέει με τις μεγάλες ντίβες του παρελθόντος. Θυμηθείτε, για παράδειγμα, την Ιταλίδα σοπράνο Ρενάτα Σκότο που εκεί, στα τέλη της δεκαετίας του 1970, τα έσπασε με τη Met και παρέμεινε στον πάγο για αρκετά χρόνια, διότι το θέατρο αδιαφορούσε για την επιθυμία της να προσεγγίσει βαρύτερους ρόλους.
Συμπτωματικά, η θρυλική Σκότο ήταν εκείνη που «προπόνησε» τη Νετρέμπκο για την πρώτη της σόλο ηχογράφηση. «Η Άννα είχε αυτό το είδος φωνής στο οποίο αναγνωρίζεις την πρόοδο και την εξέλιξη» είπε πρόσφατα η Ιταλίδα. «Ήταν έξυπνη γιατί συνέχισε να τραγουδά ελαφριά coloratura, αλλά συγχρόνως ετοιμάζεται για πιο δραματικούς ρόλους. Επίσης, έχει πια παιδί κι αυτό αλλάζει πολύ το σώμα και τη σκέψη. Γίνεται κανείς πιο σοβαρός. Νομίζω ότι τώρα αγαπά την καριέρα της. Κάποια χρόνια έκανε πάρα πολλά πράγματα. Την άκουσα σε μερικές συναυλίες και λίγο ξέφευγε, υπερέβαλλε. Αλλά πλέον κατάλαβε και έχει επιστρέψει με στυλ».
Aida: «O patria mia»
Για την ακρίβεια, με το δικό της στυλ. Το σπίτι της, το ντύσιμό της, η συμπεριφορά της, η μαγειρική της, η ζωή, η φωνή της Άννα Νετρέμπκο, όλα είναι σαν τον τρόπο που τραγουδά: πληθωρικά, ενίοτε χωρίς όριο. Στα 50 της χρόνια μια σοπράνο δίνει στον όρο υπερβολή νέες διαστάσεις, που στην πραγματικότητα ξεχειλώνει ξανά με κάθε νέα της ανάρτηση στο Instagram.
Υπερδραστήρια στα κοινωνικά δίκτυα, η απενοχοποιημένη Άννα Νετρέμπκο χρησιμοποιεί τους λογαριασμούς της για να επικοινωνεί με τους 700.000 followers της, να δηλώνει αφοσίωση στον σύντροφό της και να φωνάζει τη λατρεία της στον γιο της, να συμβουλεύει τις γυναίκες να αποδέχονται τον εαυτό τους και να περιφρονούν τα ιλουστρασιόν πρότυπα, και να ενημερώνει τον πλανήτη για τα πιο απίθανα πράγματα: απ' το ότι νοσηλεύεται με κορωνοϊό μέχρι ότι δυσκολεύεται να διαλέξει πιτζάμες και καμιά φορά, όταν δεν έχει χορτάσει ύπνο, μπερδεύει στο πρωινό της το πιπέρι καγιέν με την κανέλα(!).
Όπως έχουν σχολιάσει για τον λογαριασμό της στο Instagram οι «New York Times», είναι «το προφίλ ενός πολυταξιδεμένου, ζάπλουτου πιθανώς εφήβου, αν κρίνει κανείς από τα εκτυφλωτικά χρώματα που επικρατούν».
Με ανεκδιήγητους συνδυασμούς (από Μίκυ Μάους και χρυσοποίκιλτα σλίπερ μέχρι μοβ γούνες και ζαλιστικά μοτίβα και από Hermes τσάντες και φωσφοριζέ παπούτσια μέχρι μπαρόκ χρυσαφένια παντελόνια, τσάντες με φτερά παγωνιού και καπέλα, για τα οποία χρειάζεται ένα ολόκληρο ξεχωριστό κεφάλαιο), η Νετρέμπκο έλκεται απ' ό,τι πιο πλουμιστό, χρωματιστό και φορτωμένο κυκλοφορεί στη Νέα Υόρκη και επιμένει στο δόγμα «όσο πιο διαφορετικά και αταίριαστα είναι, τόσο μεγαλύτερο ενδιαφέρον μου προκαλούν».
Πέρα από τη μόδα, όμως, ο στίβος, στον οποίο επίσης διακρίνεται διαδικτυακώς, είναι το μαγείρεμα. Με μια γρήγορη αναζήτηση στο προφίλ της θα βρείτε από αρνάκι σε ουζμπεκική συνταγή, μπόλικα ρωσικά ζυμαρικά, λαγό με πλιγούρι, γεμιστές πιπεριές όπως τις κάνουν οι Αζέροι... Εν ολίγοις, άπειρα βιντεάκια με συνταγές, ακατανόητα φαγητά, γερές δόσεις απόλαυσης και καμία ενοχή.
«Μου αρέσει να τρώω. Δεν υπάρχει περίπτωση να κάνω δίαιτα. Ξέχνα το! Απλώς προσέχω πόσο τρώω. Σίγουρα θα ήθελα να χάσω μερικά κιλά, αλλά δεν θέλω να είμαι κοκαλιάρα, σαν αυτές τις γυναίκες που λιμοκτονούν, με τα δυστυχισμένα πρόσωπα! Στο επάγγελμά μου χρειάζομαι μεγάλους πνεύμονες. Το επάνω μέρος του σώματός μου είναι ένα ή δύο μεγέθη μεγαλύτερο από το κάτω».
Η μεγάλη σταρ της Μετροπόλιταν της Νέας Υόρκης, μεταξύ πολλών άλλων λυρικών θεάτρων, με το αποκλειστικό συμβόλαιο με την Deutsche Grammophon από το 2003, γεννήθηκε το 1971 στο Κρασνοντάρ της Ρωσίας και στην εφηβεία πήγε στην Αγία Πετρούπολη με τη φιλοδοξία να γίνει ηθοποιός. Κατέληξε να σπουδάζει φωνητική στο ωδείο της πόλης, ώσπου ο μέγας μαέστρος Βαλέρι Γκεργκίεφ τη συνάντησε σε οντισιόν για παραγωγή της Όπερας των Κίροφ, κατάλαβε αμέσως πόσα κιλά χρυσάφι αξίζει η φωνή της και το 1995 τη σύστησε στο κοινό του Σαν Φρανσίσκο, όπου η Νετρέμπκο έκανε το αμερικανικό ντεμπούτο της ως Λουντμίλα στο Ρουσλάν και Λουντμίλα.
Σήμερα ζει σε ένα τεράστιο διαμέρισμα στο πανάκριβο Upper West Side, το οποίο έχει υπέροχη θέα στον ποταμό Χάντσον, πολλές έντονες ροζ-φούξια γωνιές, μια πολυθρόνα (στα ίδια χρώματα) που αποκαλεί θρόνο και κάμποσα τετραγωνικά, όπου βολεύει τα αμέτρητα φορέματά της, που της θυμίζουν ότι ποτέ δεν θα πάψει να ισορροπεί ανάμεσα στην κοριτσίστικη πλευρά και στον ρόλο της ντίβας. «Είμαι χαρούμενη εδώ. Όλοι το βλέπουν» λέει συχνά η βασίλισσα της Νέας Υόρκης. «Νομίζω ότι οφείλεται στην πόλη, στη ζωή εδώ, στο φως που μπαίνει από τα παράθυρά μου».
Ο άντρας της ζωής της είναι ο Αζέρος τενόρος Γιουσίφ Εϊβάζοφ. Συναντήθηκαν στην παραγωγή της Manon Lescaut στην Όπερα της Ρώμης το 2014 και, αναβιώνοντας την υπόθεση του έργου (εκείνος υποδυόταν τον Ιππότη ντε Γκριέ, αντικείμενο του πόθου της Μανόν), ερωτεύτηκαν και παντρεύτηκαν ενάμιση χρόνο αργότερα στη Βιέννη, σε μια τελετή που είχε την υπογραφή της: εκείνη με παραμυθένιο νυφικό –φορούσε μια τιάρα αξίας 2 εκατομμυρίων ευρώ από τη Chopard, της οποίας είναι πρέσβειρα– κι εκείνος μια στραφταλιζέ ρεντικότα!
Όσο για τη φιλία της με την Ανίτα Ρατσβελισβίλι, πρόκειται για σχέση μοναδικής χημείας των δύο κορυφαίων πρωταγωνιστριών της Μετροπόλιταν τα τελευταία χρόνια. Στην Ανίτα, η συνύπαρξη και συνεργασία με τη Νετρέμπκο στον νεοϋορκέζικο ναό της όπερας εξασφαλίζει χαρά, ασφάλεια, σημαντικές συμβουλές (ποτέ δεν έκρυψε ότι την εμπιστεύεται τυφλά) αλλά και θερμές κριτικές. Μία από αυτές, η μνημειώδης των «New York Times» το 2018 μετά τη συνύπαρξή τους στην Αΐντα του Βέρντι (ας συμπεριλάβουν, παρακαλώ, την κορυφαία αυτή στιγμή τους στο γκαλά, στο Καλλιμάρμαρο), όπου ούτε λίγο ούτε πολύ έγραφαν πως αν θέλει κανείς να νιώσει το μεγαλείο του Βέρντι και του έργου, θα πρέπει να ακούσει τις δυο τους.
Να, όπως θα συμβεί στην Αθήνα σε σχεδόν έναν μήνα, όταν η κορυφαία σοπράνο του εικοστού πρώτου αιώνα θα συναντήσει στον μοναδικό αυτόν χώρο την «καλύτερη μέτζο σοπράνο της εποχής μας» (σύμφωνα με τον Ρικάρντο Μούτι). Χωρίς αμφιβολία, το γεγονός του καλοκαιριού, αν όχι της χρονιάς, έκλεισε για τις 10 Ιουλίου.
Info:
All Star Γκαλά Βέρντι
10 Ιουλίου 2021 / Ώρα έναρξης 21.30
Παναθηναϊκό Στάδιο (Καλλιμάρμαρο)
Μουσική διεύθυνση: Φιλίπ Ωγκέν
Σολίστ: Άννα Νετρέμπκο, Ανίτα Ρατσβελισβίλι, Γιουσίφ Εϊβάζοφ, Δημήτρης Πλατανιάς
Με την Ορχήστρα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής
Πρακτικές πληροφορίες
Η Εθνική Λυρική Σκηνή έχει σχεδιάσει ένα πλέγμα ενεργειών για την ασφάλεια του κοινού, των καλλιτεχνών και των εργαζομένων στο Καλλιμάρμαρο. Με βάση τις οδηγίες του ΥΠΠΟΑ και της ΓΓΠΠ, έχουν προβλεφθεί ασφαλείς αποστάσεις ανάμεσα στους θεατές, ανάμεσα στο κοινό και τη σκηνή και ανάμεσα στους καλλιτέχνες πάνω στη σκηνή.
> Η προσέλευση του κοινού θα ξεκινήσει στις 19.30
> Η συναυλία θα ξεκινήσει στις 21.30
> Η διάρκεια της συναυλίας θα είναι περίπου 95 λεπτά
> Δεν θα πραγματοποιηθεί διάλειμμα
> Όλες οι θέσεις είναι αριθμημένες και ονομαστικές
> Τα εισιτήρια είναι προσωπικά και μη μεταβιβάσιμα
> Η ταξιθεσία θα φροντίζει να καθοδηγεί τους θεατές στις θέσεις τους
> Τιμές εισιτηρίων: 15€, 25€, 35€, 45€, 50€, 55€, 60€, 65€, 70€, 80€, 85€, 100€, 150€, 160€, 170€, 180€, 200€, 230€, 250€ / Φοιτητικό, παιδικό: 15€
> Προπώληση: ticketservices.gr, www.nationalopera.gr, καταστήματα Public
> Έναρξη προπώλησης: Τετάρτη 9 Ιουνίου 2021, στις 12.00
> Πληροφορίες: Ταμεία ΕΛΣ, 2130885700 (καθημερινά 09.00-21.00)
Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού
Συνδιοργάνωση με την Ελληνική Ολυμπιακή Επιτροπή