«Chromakopia»: Στον μονοχρωματικό κόσμο του Tyler the Creator

Το «Chromakopia» του Tyler the Creator Facebook Twitter
Ο Tyler the Creator ραπάρει ότι είναι «ο μεγαλύτερος, μετά τον Kenny, βλέπε Kendrick Lamar, και αυτό είναι γεγονός». Έχει κάποιο δίκιο ή, μάλλον, έχει μεγάλο δίκιο.
0


ΣΕ ΕΝΑ ΣΗΜΕΙΟ ΤΟΥ
 «Rah Tah Tah», του δεύτερου κομματιού στο όγδοο άλμπουμ του, ο Tyler the Creator ραπάρει ότι είναι «ο μεγαλύτερος, μετά τον Kenny, βλέπε Kendrick Lamar, και αυτό είναι γεγονός». Έχει κάποιο δίκιο ή, μάλλον, έχει μεγάλο δίκιο.

Το «Chromakopia», όπως το ονομάζει, είναι ένας υπερφιλόδοξος δίσκος της σχολής των κλασικών ψυχεδελικών concept-album της δεκαετίας του ’60. Μάλιστα, το κυκλοφόρησε Δευτέρα αντί Παρασκευή, και όχι στις 12 τα μεσάνυχτα, όταν αλλάζει η μέρα, αλλά στις 6 το πρωί, κάτι που δεν συνηθίζεται γενικά, ταράζοντας τα νερά της μουσικής βιομηχανίας και σπάζοντας κάθε ρεκόρ. Το άλμπουμ ανέβηκε στην κορυφή του Billboard Ηοt200 σε ελάχιστες μέρες. Αυτό είναι μια πολύ σημαντική εξέλιξη και κανείς δεν γνωρίζει τι αλλαγές θα φέρει στον τρόπο που κυκλοφορούν τα άλμπουμ. Κυρίως, όμως, δείχνει πόσο μετράει ως όνομα και το πόσο δημοφιλής είναι.

Θα μπορούσε κανείς να εικάσει ότι ο Tyler έχει πλάσει μία ακόμη δυστοπία αν αναλογιστεί κανείς πόσο μονοχρωματικές και μουντές εικόνες χρησιμοποιεί· ακόμα και οι ήχοι του σου δημιουργούν ένα συναίσθημα ανησυχίας.

Και όλα αυτά σε μια χρονιά που ήταν headliner στο Coachella και είχε δηλώσει ότι δεν σκόπευε να κυκλοφορήσει νέα δουλειά. Κανείς δεν γνωρίζει αν έλεγε ψέματα ή τι τον έκανε να αλλάξει γνώμη. Όπως κανείς δεν γνωρίζει στην ουσία τι σημαίνει ο όρος «chromakopia», μόνο ότι προέρχεται από την ελληνική λέξη «χρώμα»· το σύμπαν που έχει δημιουργήσει ο Tyler εδώ μόνο χρωματιστό δεν είναι. Αντίθετα, ο κόσμος του είναι στο μεγαλύτερο μέρος του γκρι, σύμφωνα με τα πρώτα βίντεο που έχουν κυκλοφορήσει («Noid», «St. Chroma»). Αρκετοί εικάζουν ότι τελικά δεν έχει να κάνει τόσο με το χρώμα όσο με τον χαρακτήρα, τον Chroma the Great, τον σπουδαίο φανταστικό αρχιμουσικό από το κλασικό παιδικό βιβλίο The phantom tollbooth του Norton Juster που διευθύνει μια ορχήστρα η οποία δημιουργεί χρώματα. Ο ίδιος παίρνει την ταυτότητα του St. Chroma από το εναρκτήριο κομμάτι του άλμπουμ.

St. Chroma

Όσον αφορά το γενικότερο concept, είναι αρκετά προσωπικό. Σχετίζεται με τις εμπειρία του απ’ όταν μεγάλωνε στο Λος Άντζελες και τα μαθήματα που πήρε από τη μητέρα του ως παιδί, τα οποία κατανόησε σε πιο ώριμη ηλικία. Η μητέρα του, που ονομάζεται Bonita Smith, είναι κεντρικό πρόσωπο του άλμπουμ, συμμετέχει σε αυτό ως αφηγήτρια.

Ο Tyler εξετάζει θέματα της μέσης ηλικίας όπως η ωριμότητα, η επιθυμία να κάνει παιδιά, η μονογαμία – φέτος έκλεισε τα 33, περνάει μήπως κάποια κρίση; Μιλάει ακόμα για την προβληματική σχέση που έχει με τη φήμη όπως και για την παράνοια που αυτή μπορεί να δημιουργήσει σε κάποιον αλλά και την εμμονή με τις μάσκες. Η μάσκα που φοράει δεν διαφέρει πολύ από τη φυσική όψη του του και, φυσικά, την χρησιμοποιεί με συμβολικό τρόπο, ως μεταφορά για την διασημότητα.

TYLER
Το εξώφυλλο του άλμπουμ

Γενικά, είναι ένα περίεργο ηχητικά άλμπουμ, σχεδόν χαοτικό, που ξεχειλίζει από μουσικές ιδέες, αλλά χωρίς κάποια συγκεκριμένη κατεύθυνση. Στο «Noid» χρησιμοποιεί ένα sample των Νgozi Family, του σπουδαίου zamrock γκρουπ, ενώ άλλοτε γίνεται πιο ψυχεδελικός και άλλοτε πιο r’n’b («Darling, I»). Χρειάζεται αλλεπάλληλες ακροάσεις για να εστιάσεις κάπου συγκεκριμένα. Φυσικά, έχει μια σειρά από μεγάλες γκεστ εμφανίσεις, από τον Lil Wayne μέχρι τον Childish Gambino μεταξύ άλλων. Την παράσταση όμως κλέβουν οι γυναίκες σε δύο κομμάτια: στο «Sticky» οι Glorilla και Sexyy Red και στο «Balloon» η Doechii.

Θα μπορούσε κανείς να εικάσει ότι ο Tyler έχει πλάσει μία ακόμη δυστοπία αν αναλογιστεί κανείς πόσο μονοχρωματικές και μουντές εικόνες χρησιμοποιεί· ακόμα και οι ήχοι του σου δημιουργούν ένα συναίσθημα ανησυχίας. Ένα άλμπουμ που θα μπορούσα να βάλω άνετα δίπλα του είναι το «Arch Android» της Janelle Monáe, το φουτουριστικό ντεμπούτο της από το 2010, ή το ακόμα πιο πρόσφατο, το περσινό και αρκετά θαρραλέο «Let’s start here» του Lil Yachty. Μοιάζουν να είναι φτιαγμένα από την ίδια στόφα, αλλά δεν θα περίμενες κάτι λιγότερο από έναν καλλιτέχνη σαν τον Tyler the Creator.

Noid

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοντσέρτο του Αρανχουέθ: Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από αυτό το κοντσέρτο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από το Κοντσέρτο του Αρανχουέθ;

Σχεδόν έναν αιώνα μετά τη δημιουργία του το «Κοντσέρτο του Αρανχουέθ» του Χοακίν Ροντρίγκο παραμένει η μουσική στην οποία όλοι με κάποιο τρόπο παραδινόμαστε. Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μελαγχολία, τη σπαρακτική μελωδία, τη δύναμη της κιθάρας και τη μοναδική του ενέργεια.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ