«Chromakopia»: Στον μονοχρωματικό κόσμο του Tyler the Creator

Το «Chromakopia» του Tyler the Creator Facebook Twitter
Ο Tyler the Creator ραπάρει ότι είναι «ο μεγαλύτερος, μετά τον Kenny, βλέπε Kendrick Lamar, και αυτό είναι γεγονός». Έχει κάποιο δίκιο ή, μάλλον, έχει μεγάλο δίκιο.
0


ΣΕ ΕΝΑ ΣΗΜΕΙΟ ΤΟΥ
 «Rah Tah Tah», του δεύτερου κομματιού στο όγδοο άλμπουμ του, ο Tyler the Creator ραπάρει ότι είναι «ο μεγαλύτερος, μετά τον Kenny, βλέπε Kendrick Lamar, και αυτό είναι γεγονός». Έχει κάποιο δίκιο ή, μάλλον, έχει μεγάλο δίκιο.

Το «Chromakopia», όπως το ονομάζει, είναι ένας υπερφιλόδοξος δίσκος της σχολής των κλασικών ψυχεδελικών concept-album της δεκαετίας του ’60. Μάλιστα, το κυκλοφόρησε Δευτέρα αντί Παρασκευή, και όχι στις 12 τα μεσάνυχτα, όταν αλλάζει η μέρα, αλλά στις 6 το πρωί, κάτι που δεν συνηθίζεται γενικά, ταράζοντας τα νερά της μουσικής βιομηχανίας και σπάζοντας κάθε ρεκόρ. Το άλμπουμ ανέβηκε στην κορυφή του Billboard Ηοt200 σε ελάχιστες μέρες. Αυτό είναι μια πολύ σημαντική εξέλιξη και κανείς δεν γνωρίζει τι αλλαγές θα φέρει στον τρόπο που κυκλοφορούν τα άλμπουμ. Κυρίως, όμως, δείχνει πόσο μετράει ως όνομα και το πόσο δημοφιλής είναι.

Θα μπορούσε κανείς να εικάσει ότι ο Tyler έχει πλάσει μία ακόμη δυστοπία αν αναλογιστεί κανείς πόσο μονοχρωματικές και μουντές εικόνες χρησιμοποιεί· ακόμα και οι ήχοι του σου δημιουργούν ένα συναίσθημα ανησυχίας.

Και όλα αυτά σε μια χρονιά που ήταν headliner στο Coachella και είχε δηλώσει ότι δεν σκόπευε να κυκλοφορήσει νέα δουλειά. Κανείς δεν γνωρίζει αν έλεγε ψέματα ή τι τον έκανε να αλλάξει γνώμη. Όπως κανείς δεν γνωρίζει στην ουσία τι σημαίνει ο όρος «chromakopia», μόνο ότι προέρχεται από την ελληνική λέξη «χρώμα»· το σύμπαν που έχει δημιουργήσει ο Tyler εδώ μόνο χρωματιστό δεν είναι. Αντίθετα, ο κόσμος του είναι στο μεγαλύτερο μέρος του γκρι, σύμφωνα με τα πρώτα βίντεο που έχουν κυκλοφορήσει («Noid», «St. Chroma»). Αρκετοί εικάζουν ότι τελικά δεν έχει να κάνει τόσο με το χρώμα όσο με τον χαρακτήρα, τον Chroma the Great, τον σπουδαίο φανταστικό αρχιμουσικό από το κλασικό παιδικό βιβλίο The phantom tollbooth του Norton Juster που διευθύνει μια ορχήστρα η οποία δημιουργεί χρώματα. Ο ίδιος παίρνει την ταυτότητα του St. Chroma από το εναρκτήριο κομμάτι του άλμπουμ.

St. Chroma

Όσον αφορά το γενικότερο concept, είναι αρκετά προσωπικό. Σχετίζεται με τις εμπειρία του απ’ όταν μεγάλωνε στο Λος Άντζελες και τα μαθήματα που πήρε από τη μητέρα του ως παιδί, τα οποία κατανόησε σε πιο ώριμη ηλικία. Η μητέρα του, που ονομάζεται Bonita Smith, είναι κεντρικό πρόσωπο του άλμπουμ, συμμετέχει σε αυτό ως αφηγήτρια.

Ο Tyler εξετάζει θέματα της μέσης ηλικίας όπως η ωριμότητα, η επιθυμία να κάνει παιδιά, η μονογαμία – φέτος έκλεισε τα 33, περνάει μήπως κάποια κρίση; Μιλάει ακόμα για την προβληματική σχέση που έχει με τη φήμη όπως και για την παράνοια που αυτή μπορεί να δημιουργήσει σε κάποιον αλλά και την εμμονή με τις μάσκες. Η μάσκα που φοράει δεν διαφέρει πολύ από τη φυσική όψη του του και, φυσικά, την χρησιμοποιεί με συμβολικό τρόπο, ως μεταφορά για την διασημότητα.

TYLER
Το εξώφυλλο του άλμπουμ

Γενικά, είναι ένα περίεργο ηχητικά άλμπουμ, σχεδόν χαοτικό, που ξεχειλίζει από μουσικές ιδέες, αλλά χωρίς κάποια συγκεκριμένη κατεύθυνση. Στο «Noid» χρησιμοποιεί ένα sample των Νgozi Family, του σπουδαίου zamrock γκρουπ, ενώ άλλοτε γίνεται πιο ψυχεδελικός και άλλοτε πιο r’n’b («Darling, I»). Χρειάζεται αλλεπάλληλες ακροάσεις για να εστιάσεις κάπου συγκεκριμένα. Φυσικά, έχει μια σειρά από μεγάλες γκεστ εμφανίσεις, από τον Lil Wayne μέχρι τον Childish Gambino μεταξύ άλλων. Την παράσταση όμως κλέβουν οι γυναίκες σε δύο κομμάτια: στο «Sticky» οι Glorilla και Sexyy Red και στο «Balloon» η Doechii.

Θα μπορούσε κανείς να εικάσει ότι ο Tyler έχει πλάσει μία ακόμη δυστοπία αν αναλογιστεί κανείς πόσο μονοχρωματικές και μουντές εικόνες χρησιμοποιεί· ακόμα και οι ήχοι του σου δημιουργούν ένα συναίσθημα ανησυχίας. Ένα άλμπουμ που θα μπορούσα να βάλω άνετα δίπλα του είναι το «Arch Android» της Janelle Monáe, το φουτουριστικό ντεμπούτο της από το 2010, ή το ακόμα πιο πρόσφατο, το περσινό και αρκετά θαρραλέο «Let’s start here» του Lil Yachty. Μοιάζουν να είναι φτιαγμένα από την ίδια στόφα, αλλά δεν θα περίμενες κάτι λιγότερο από έναν καλλιτέχνη σαν τον Tyler the Creator.

Noid

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η ξανθιά φιλοδοξία της Sabrina Carpenter

Μουσική / Η Sabrina Carpenter ξέρει ακριβώς τι κάνει στην ποπ

Η πρώτη καλλιτέχνιδα που είχε ταυτόχρονα ένα νο1 άλμπουμ και τρία τραγούδια στην πεντάδα των UK Charts και τρια κομμάτια στην πεντάδα του Billboard Hot 100 –κάτι που είχε να συμβεί από την εποχή των Beatles– δεν είναι τόσο αθώα όσο φαίνεται. Στην πορεία, έχει σπάσει αρκετά στερεότυπα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ