Έφυγε στα 70 του ο συνθέτης Βασίλης Δημητρίου

 Έφυγε στα 70 του ο συνθέτης Βασίλης Δημητρίου Facebook Twitter
2

 Έφυγε στα 70 του ο συνθέτης Βασίλης Δημητρίου Facebook Twitter
Από αριστερά: Ο Στέλιος Μαινας, ο Βασίλης Δημητρίου, η Καρυοφιλλιά Καραμπέτη , ο Αργύρης Ξάφης, ο Σταμάτης Φασουλής, ο Γιάννης Καραχισαρίδης και ο Κώστας Μπάλας στην συνέντευξη που δόθηκε για την παράσταση ΟΡΕΣΤΗΣ του Ευριπίδη που έγινε τον Ιούνιο του 2005 στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου. Φωτο: ΑΠΕ / ΦΥΛΑΚΤΟΥ ΕΥΗ

 

Θυμάμαι τον συνθέτη Βασίλη Δημητρίου πριν από μία 10ετία περίπου στα γραφεία της Lyra. Αν και χαρούμενος, που η εταιρεία είχε μόλις εκδώσει τις μουσικές του για αριστοφανικές παραστάσεις, μου την ''είπε'', εφόσον, όλο για τον Χατζιδάκι συνηθίζουμε ακόμη να γράφουμε οι μουσικογράφοι, ενώ υπάρχουν κι άλλοι συνθέτες με σοβαρή θητεία στη θεατρική μουσική. Τον κατάλαβα τότε! Ούτε ο ίδιος φυσικά είχε κανένα θέμα με τον Χατζιδάκι, τον οποίο αγαπούσε ιδιαίτερα - απ' όσο γνωρίζω -, ούτε εκείνη ήταν η πραγματική αιτία του ήπιου ξεσπάσματος του.

Τι να πρωτοθυμηθεί κανείς; Τη ''Μαρία με τα κίτρινα'', μεγάλη επιτυχία της Δήμητρας Γαλάνη στη δεκαετία του 1970; Το ''Πεπρωμένο'' που λειτούργησε ως φιλί της ζωής στο ρεπερτόριο του Γιώργου Νταλάρα; Την υπέροχη μπαλάντα ''Αγάπη (Πόσο πολύ σ'αγάπησα)'' από τους τίτλους τηλεοπτικής σειράς με τη φωνή του Χρήστου Θηβαίου;

Διότι ο Βασίλης Δημητρίου, όση μουσική κι αν έγραψε για το θέατρο, όσα έργα σύγχρονης μουσικής κι αν κατέθεσε, όσους ποιητές - μεγάλους στιχουργούς κι αν μελοποίησε, η παρακαταθήκη που αφήνει σήμερα αφορά κυρίως την τραγουδοποιία του. Τραγούδια μεγάλης συνθετικής γκάμας, από μπαλάντες μέχρι καθαρόαιμα λαϊκά, που ερμήνευσαν οι σημαντικότεροι Έλληνες τραγουδιστές και αγαπήθηκαν πολύ από τον κόσμο.

 Έφυγε στα 70 του ο συνθέτης Βασίλης Δημητρίου Facebook Twitter
Γιώργος Μιχαλακόπουλος, Μανώλης Μητσιάς, Γιώργος Κακουλίδης και Βασίλης Δημητρίου

 

Τι να πρωτοθυμηθεί κανείς; Τη ''Μαρία με τα κίτρινα'', μεγάλη επιτυχία της Δήμητρας Γαλάνη στη δεκαετία του 1970; Το ''Πεπρωμένο'' που λειτούργησε ως φιλί της ζωής στο ρεπερτόριο του Γιώργου Νταλάρα; Την υπέροχη μπαλάντα ''Αγάπη (Πόσο πολύ σ'αγάπησα)'' από τους τίτλους τηλεοπτικής σειράς με τη φωνή του Χρήστου Θηβαίου; Κι ακόμη, το χαρούμενο ''Ω, τι κόσμος μπαμπά'' με τον Γιάννη Καλατζή, τη μουσική του που έντυσε τους δημώδεις στίχους του ηπειρώτικου ''Χαλασιά μου'' ή το ομότιτλο ατμοσφαιρικό κομμάτι από το σήριαλ ''Βαμμένα κόκκινα μαλλιά'' πάλι με τον Νταλάρα - Τραγούδια, πολλά τραγούδια επιτυχημένα από καλλιτεχνικής και εμπορικής άποψης, φτιαγμένα από έναν πραγματικό μάστορα του είδους. Σχεδόν τριάντα προσωπικοί δίσκοι και περίπου τετρακόσια τραγούδια αποτελούν το έργο του Δημητρίου στο κοινό ταξίδι του με την αφρόκρεμα των ποιητών - στιχουργών αυτού του τόπου: Νίκος Γκάτσος, Μάνος Ελευθερίου, Νάνος Βαλαωρίτης, Βαγγέλης Γκούφας, Άκος Δασκαλόπουλος, Λευτέρης Παπαδόπουλος, Κατίνα Παΐζη κ.α.

Αξιομνημόνευτη και η προσφορά του στη σύνθεση μουσικής για τηλεοπτικές σειρές: ''Μεγάλος θυμός'', ''Καπνισμένος Ουρανός'', ''Ματωμένα χώματα'', ''Καρυωτάκης'', ''Βαμμένα κόκκινα μαλλιά'', ''Παλίρροια'' είναι μερικοί μόνο ενδεικτικοί τίτλοι από σήριαλ βασισμένα σε κλασικά λογοτεχνικά έργα τα περισσότερα.


Ο Χρήστος Θηβαίος ερμηνεύει την ''Αγάπη'' σε ποίηση Κατίνας Παΐζη από τη συναυλία - αφιέρωμα στον Βασίλη Δημητρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (Μάρτιος 2008)

 

Ο Βασίλης Δημητρίου γεννήθηκε τον Απρίλιο του 1945 στην Αθήνα. Σπούδασε μουσική στο Ελληνικό Ωδείο και το 1966 εντάχθηκε στο τότε Νέο Κύμα. Οι πρώτες του εμφανίσεις ως συνοδός της Καίτης Χωματά στο πιάνο θα τερματιστούν την 21η Απριλίου του 1967 με το κλείσιμο της περίφημης μπουάτ ''Παράγκα''. Ακολουθεί η στρατιωτική θητεία του - ο ίδιος θεωρούσε την περίοδο αυτή ως τη χειρότερη της ζωής του - και με την απόλυση του από τις τάξεις του στρατού, στα τέλη του ΄68, αρχίζει να συνοδεύει όλους τους ανερχόμενους τραγουδιστές στις πλακιώτικες μπουάτ. Αφορμή για να υπογράψει το πρώτο του δισκογραφικό συμβόλαιο με την εταιρεία ΕΜΙΑΛ-Columbia ήταν η συνεργασία του με το Ελληνικό Χορόδραμα της Ραλλούς Μάνου το 1970 με το έργο ''Άστραψε η Ανατολή''. Ήταν η αρχή κατά κάποιο τρόπο, αφού έμελλε να ηχογραφήσει δύο δίσκους 45 στροφών με ερμηνεύτρια τη Δήμητρα Γαλάνη. Ακολουθούν κύκλοι τραγουδιών και μεμονωμένα κομμάτια του με την πλειονότητα των ερμηνευτών του έντεχνου και του λαϊκού τραγουδιού.


''Η Μυγδαλιά'' (1974) του Βασίλη Δημητρίου και του Νίκου Γκάτσου με την ερμηνεία του Γιάννη Καλατζή

 

Ξεχωριστή θέση στην εργογραφία του καταλαμβάνουν οι μουσικές του για τα αριστοφανικά έργα ''Νεφέλες'' και ''Όρνιθες'' (Επίδαυρος, 1994), για την τριλογία του Μποστ ''Φαύστα'', ''Μήδεια'' και ''Ρωμαίος και Ιουλιέττα'', καθώς και για την τηλεόραση με τις προαναφερόμενες εργασίες του.

Τα τελευταία χρόνια ο Βασίλης Δημητρίου αντιμετώπιζε προβλήματα με το αναπνευστικό του. Έφυγε χθες από τη ζωή σε ηλικία ακριβώς 70 ετών και κηδεύτηκε από το Α΄Νεκροταφείο της Αθήνας.

2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Συναυλία Μαλερ

Μουσική / Ένας έξοχος Μάλερ του Κουρεντζή στο Μέγαρο

Ο Κουρεντζής βημάτισε αργά πάνω στο λεπτό σκοινί που συνδέει το υπαρκτό και του μαγικό, του εδώ και του επέκεινα, και με αδρές κινήσεις δεν παρουσίασε απλώς το Adagietto αλλά εξήγησε στον ακροατή κάθε του συλλαβή
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΜΠΙΔΗΣ

σχόλια

2 σχόλια
έγραψα σε ένα άρθρο για τον Ρουβά ότι όσο και να έψαξα στο ίντερνετ κάποια αναφορά πέραν την αναγγελία του θανάτου του Βασίλη Δημητρίου (δηλώσεις συναδέλφων, κάποιο αφιέρωμα, έστω η κλισέ αναφορά στην κηδεία-όπου γίνονται και οι παραπάνω δηλώσεις-), δεν υπήρχε καμία αναφορά. Αυτό είναι το πρώτο που βλέπω και μπράβο σου, χάρηκα ιδιαίτερα. Μάλλον η καλλιτεχνικά ανυπαρξία του Ρουβά είναι σημαντικότερη από το έργο ενός πραγματικού καλλιτέχνη
Αντίο κ Δημητρίου..Εγραψε εξαιρετικές μουσικές και πάρα πολύ καλά τραγούδια,το πεπρωμένο πχ είναι κορυφαίο,η δε εισαγωγή στο βαμμενα κόκκινα μαλλιά, υπέροχη! Αλλά και πολλά πολλά άλλα,Αξιολογότατος συνθέτης.Μου άρεσε,πολύ.