THE CAVE MIXING & MASTERING
«To Cave βρίσκεται στην καρδιά των Εξαρχείων. Άρχισα να κάνω παραγωγές στις αρχές των ’00s, δουλεύοντας σε διάφορα στούντιο αλλά και σε σπίτια, σαλόνια, υπόγεια κ.λπ. Το όνειρο να έχω έναν δικό μου χώρο υπήρχε πάντα (όπως και home studios), αλλά έπρεπε να φτάσουμε στο 2017 για να αισθανθώ σίγουρος και έτοιμος να κάνω το βήμα.
Το Cave ειδικεύεται σε μείξεις, μάστερινγκ και post production. Είναι το κομμάτι της δουλειάς που εμένα μου αρέσει περισσότερο και γι’ αυτό έχω επικεντρωθεί σε αυτό. Στο άμεσο μέλλον θα ήθελα να αναβαθμίσω τον χώρο σε Atmos και να ασχοληθώ με το immersive audio (ή 3D audio), μια τεχνολογία που παρακολουθώ από την εποχή των σπουδών μου. Εξαρχής ο στόχος ήταν να συνδυάσω τα καλύτερα κομμάτια της αναλογικής και της ψηφιακής τεχνολογίας. Έτσι, το στούντιο είναι αυτό που λέμε hybrid. Οι ηχογραφήσεις ξεκινάνε στον υπολογιστή, αλλά με αναλογικές προενισχύσεις (Manley, Neve κ.λπ.) και Apogee κονβέρτορες.
Οι μείξεις γίνονται αναλογικά σε μια υπέροχη Toft ATB και υπάρχουν διάφορα αναλογικά περιφερειακά (Tubetech, Oram, Bettermaker) και ψηφιακά plug-ins. Στο μάστερινγκ ισχύει η ίδια φιλοσοφία. Αναλογικό compression και EQ με Manley Vari Mu και Chandler EMI Curvebender αντίστοιχα και ψηφιακά plug-ins (Fabfilter, iZotope) για limiting και πιο εξεζητημένες δουλειές.
Γενικά, στα χρόνια που είμαι ενεργός έχω δουλέψει σε πάνω από είκοσι κυκλοφορίες και τουλάχιστον άλλες τόσες που δεν είδαν ποτέ το “φως του δισκάδικου”. Θα αναφέρω ενδεικτικά μερικές από τις αγαπημένες μου που έχω κάνει στο Cave τα τελευταία χρόνια: Blend Mishkin ‘n’ The Roots Evolution -“Unity of Opposites” (mixed and mastered by), Lip Forensics - “Apophenia” (produced by), Someone Who Isn’t Me: “Dance with You” (co-produced mixed and mastered by), Leon of Athens - Κατερίνα Ντούσκα: “Άνεμος” (co-produced by), Glass Rebel - “Cancer” (produced and mixed by), Jeff Hopp - “Robosapien” (master), Π. Καλατζόπουλος - “Φθηνά Τσιγάρα” (vinyl master), K. Βήτα & Πόπη Αστεριάδη - “Ένα Παιχνίδι” (vinyl master), Odysseas Tziritas - “Gonzo Bliss” (master).
Μία από τις ομορφιές αυτής της δουλειάς είναι ότι συνεργάζεσαι με πολλούς και διαφορετικούς καλλιτέχνες. Επομένως, έχω αγαπημένες συνεργασίες με ανθρώπους που στην πορεία γίναμε και καλοί φίλοι. Σίγουρα ξεχωρίζω τη συνεργασία με τον Blend Mishkin αλλά και με τη Μαρίνα Σάττι, με την οποία κάνουμε τις παραγωγές του live της στο Cave, όπως και τη σταθερή συνεργασία μου τη Veego Rec, της οποίας είμαι ο in-house engineer. Η φετινή χρονιά υπήρξε απρόσμενα παραγωγική. Μόλις τελείωσα τις μείξεις για τον καινούργιο δίσκο των Kepler Is Free, ενώ παράλληλα μιξάρω τον δίσκο του Sigmataf αλλά και μια συνεργασία που την ήθελα πολύ με τον φανταστικό Jay Glass Dubs για τον καινούργιο του δίσκο».
— Ekelon
Facebook
FABRICA MUSIC
Ξεκίνησα την παραγωγή το 2001 µε ένα πιο µικρό στούντιο, το Dsp Lab. To 2009, µαζί µε τον Νάσσο Σωπύλη και τον Δηµήτρη Παπαϊωάννου, ανοίξαµε το στούντιο Fabrika Music στο Γκάζι. Kάνω ηχογράφηση, µείξη και mastering και ειδικεύοµαι στην παραγωγή, τη µείξη και το mastering για ηλεκτρονικές µπάντες κυρίως, χωρίς αυτό να σηµαίνει ότι δεν δουλεύω και µε άλλα genres.
Δίνω ιδιαίτερη βάση στην υψηλή ποιότητα ηχογράφησης, μείξης και στη σωστή συνεργασία µε τον καλλιτέχνη, φτάνοντας έτσι στο επιθυμητό επαγγελματικό αποτέλεσμα. Επίσης, δουλεύω χρόνια και στον τομέα της σύνθεσης, γράφοντας πρωτότυπη μουσική για θέατρο, κινηματογράφο, τηλεόραση, διαφήμιση, remix κ.λπ. Αυτό το διάστημα κάνω το program management του web radio του Ιδρύµατος Ωνάση, Movement Radio, τρέχοντας παράλληλα στο στούντιο ραδιοφωνικές εκπομπές.
Τα μηχανήματα που υπάρχουν στο στούντιο είναι επαγγελματικά μικρόφωνα Neumann και AKG, Universal Audio προενισχυτές μικροφώνου tube και transistor, outboard από WAVES, Metric Halo, SSL κ.λπ., αναλογικά και ψηφιακά συνθεσάιζερ, controllers και modules. Δουλεύω σε περιβάλλον LOGIC και ProTools, μαζί µε τις καλύτερες σουίτες από plug-ins που παίζουν αυτήν τη στιγμή. Ο κατάλογος των άλμπουμ που έχω δουλέψει είναι μακρύς. Θα αναφέρω τα πιο πρόσφατα: Vassilina - «Fragments», METAMAN - «Irina», Mechanimal - «Crux», Q7 3times - «25 Frames», The Boy - «Antilopi», Stavros Gasparatos - «Rage Park», Ice_Eyes - «Culture of Pain», Night in Athens - «Crime Seen», Κυριάκος Σφέτσας - «Greek Fusion Orchestra Vol 1 & 2», Εβρίτικη Ζυγιά - «Ormenion», Dieuf-Dieul de Thiès - «Aw Sa Yone, Vol 1», Dexter Johnson - Live à L’étoile, «Guelewar-Halleli N’Dakarou».
Στο στούντιο, επίσης, έχω δουλέψει, και δουλεύω, και δικά µου πρότζεκτ και πρότζεκτ συνεργασιών με τους Electroware, drog_A_tek, ΗΧΟΤΟΠΙΑ˙ το πιο πρόσφατο είναι το ΦΩΝΟΠΤΙΚΟΝ. Καλές συνεργασίες γενικά είχα και έχω σχεδόν µε όλους. Ξεχωρίζω τις συνεργασίες µε τους Ice_Eyes και τον METAMAN, επιβεβαιώνοντας τη λογική του less is more, δηλαδή µερικές φορές µε την απλότητα και την αφαίρεση μπορείς να κάνεις τρομερή μουσική παραγωγή!
Καλύτερή µου δουλειά θεωρώ τη συνεργασία και μουσική παραγωγή µε τους drog_A_tek γιατί υπήρχε μεγάλη ελευθερία και πειραματισμός πάνω στον ήχο και τη σύνθεση. Ο αυθορμητισμός αυτός, σε συνδυασμό µε την τεχνική και τα εργαλεία του στούντιο, έβγαλε ένα συγκλονιστικό αποτέλεσμα. Μόλις τελείωσα το νέο άλμπουμ του METAMAN, «Ματαίωση», δουλεύω ένα μεγάλο πρότζεκτ µε τον Βρετανό house παραγωγό Duster Valentine, κάνω mastering στη La Morena σε ένα νέο afrogreek rap label, τη Sky Vector Music, και, τέλος, δουλεύω το νέο ΦΩΝΟΠΤΙΚΟΝ άλμπουμ για τη νέα σεζόν».
— Στέφανος Κωνσταντινίδης
www.fabrikamusic.gr
CUTS ON WAX
«To Cuts on Wax άνοιξε ως στούντιο το 2019, ενώ εγώ είχα ξεκινήσει με την παραγωγή από το 2009. Ηχογραφώ μουσική σε δίσκους βινυλίου. Σε κάποιες περιπτώσεις γίνεται mastering και μείξη ήχου. Ο ενδιαφερόμενος μάς στέλνει τα αρχεία ήχου και τα εικαστικά και παραλαμβάνει το εξατομικευμένο βινύλιό του μαζί με το εξώφυλλο. Το ιδιαίτερο είναι ότι μπορεί κάποιος να παραγγείλει ακόμα και έναν δίσκο (no minimum order).
Στο στούντιο, πέρα από δύο vinyl cutters και τα συστήματα που τα συνοδεύουν, υπάρχουν ένα Antelope audio interface και ένας μείκτης Condesa για αναλογικό summing. Στο στούντιο παραγωγής κάποια synths και drum machines της Elektron (Roland JU-01A, SH-01, TR-08, TR-09, AKAI MPC One, Electribe EMX, Electribe ER-1, Soundcraft 24 channel mixer & Condesa, Moog MF Delay) και ένα απο τα αγαπημένα μου, το Eventide H-3000 Ultra Harmonizer.
Δουλεύω με αρκετές μικρές μπάντες του εξωτερικού και της Ελλάδας ως mastering engineer όπως και σε παραγωγές ηλεκτρονικής μουσικής (EP/LP). Συνήθως οι καλύτερες συνεργασίες είναι αυτές με τις οποίες πάμε το concept ένα βήμα παραπέρα, π.χ. παραγωγές που καταχωρίζονται στα Blockchain, NFT + Vinyl limited releases.
Καλύτερη δουλειά μου θεωρώ αυτή που ξεκινήσαμε με ελληνική εταιρεία παραγωγής, που μετά από έρευνα καταλήξαμε στο Gold/Platinum 12”, το οποίο κατασκευάζεται αποκλειστικά από το Cuts on Wax. Γενικά, όμως, κάθε δουλειά μου προσπαθώ να είναι καλύτερη από την προηγούμενη και λόγω της ιδιαιτερότητας που μπορεί να έχει η καθεμία, η διαδικασία ολοκλήρωσής της μου δημιουργεί την ίδια ευχαρίστηση. Αυτήν τη στιγμή δουλεύω πάνω σε ένα διπλό άλμπουμ από τη Νότια Κορέα».
— Bonso
www.cutsonwax.com
SOUNDCAVE STUDIOS ATHENS
«Το συγκεκριμένο στούντιο φτιάχτηκε το 2016 από μια ανάγκη να φτιαχτεί ένας χώρος δημιουργίας στον οποίο θα μετέφερα όλα τα μηχανήματα που είχα στο σπίτι μου. Έναυσμα για όλα αυτά ήταν το κλείσιμο ενός προηγούμενου στούντιο όπου δούλευα. Εκεί είχα και έναν μικρό χώρο για να κάνω τα δικά μου. Εδώ κάνουμε mixing, mastering και πολύ sound design για ταινίες, σειρές, video games και βιβλιοθήκες με samples και preset synths για εταιρείες του εξωτερικού.
Σε αυτόν τον χώρο έχω τη φιλοσοφία του hybrid system. Πρόκειται για μια μείξη hi end, digital και analog μηχανημάτων και αρκετών έως πάρα πολλών συνθεσάιζερ.
Έχω δουλέψει με αρκετούς καλλιτέχνες της ηλεκτρονικής και dark wave σκηνής όπως οι Regressverbot, Isolated Youth, Paradox Obscur, Meat Injection, Grey Gallows κ.ά. Δεν μπορώ να ξεχωρίσω κάποια συνεργασία, γιατί όλες έχουν τις ιδιαίτερες στιγμές τους, με τα καλά και τα κακά τους. Όταν συνεργάζομαι με κάποιον καλλιτέχνη η επιλογή γίνεται και από τα δύο μέρη, έτσι το αποτέλεσμα τις περισσότερες φορές μάς δικαιώνει και τους δύο.
Highlights αυτόν τον καιρό μπορώ να θεωρήσω κάποιες συνεργασίες μου με αγαπημένες εταιρείες όπως οι Native Instruments, Touch Loops, Steinberg, Dreadbox και Inertia Sound Systems. Αυτήν τη στιγμή δουλεύω πάνω σε δύο video games, στα οποία είμαι υπεύθυνος για τη μουσική και το sound design, και παράλληλα κάνω αρκετό mastering και mixing».
— Νίκος Χαλντούπης
Facebook