Ένα άγνωστο σάουντρακ του Μάνου Χατζιδάκι κυκλοφορεί για πρώτη φορά

Ένα άγνωστο σάουντρακ του Μάνου Χατζιδάκι κυκλοφορεί για πρώτη φορά Facebook Twitter
Άξιζε αυτή η αναμονή 40 χρόνων και χαιρετίζουμε την επανεργοποίηση του δισκογραφικού Σείριου, εστιασμένου στην ανέκδοτη εργογραφία του Μάνου Χατζιδάκι, η οποία είναι τεράστια!
0

Μην έχοντας ενημερωθεί για την έκδοση, νόμισα πως πρόκειται για τη ζωντανή ηχογράφηση της πρόσφατης συναυλίας του Ηρωδείου, όπου παρουσιάστηκε για πρώτη φορά μπροστά σε κοινό η κινηματογραφική σουίτα ''FacCIA di Spia'' του Μάνου Χατζιδάκι. Ευτυχώς, όμως, τελικά πρόκειται για το αυθεντικό soundtrack της ομότιτλης ταινίας του Gioseppe Ferrara από το 1975. Βέβαια, κακώς υπάρχει στο εξώφυλλο μόνο η σήμανση ''κινηματογραφική σουίτα'', αφού ναι μεν είναι τέτοια η φύση της συγκεκριμένης εργασίας του Χατζιδάκι, όμως κανονικά θα έπρεπε να βλέπαμε και την αναγραφή ''Original Soundtrack''. Ψιλά γράμματα - θα μου πεις -, αλλά πιστεύω πως έχουν σημασία για την εργογραφία του Μάνου Χατζιδάκι και τις εκδόσεις της, τις οποίες πάντα ο θετός γιος και κληρονόμος του κρατούσε σε ιδιαίτερα υψηλό επίπεδο.

Πρόκειται πραγματικά για ένα αριστουργηματικό soundtrack στο σύνολο του με την πανέμορφη ''Μπαλάντα του Che'' να ξεχωρίζει πλάι στο ''Marche Revolution'', το εμβατήριο θέμα - λάιτ μοτίβ της ταινίας σε παραλλαγές.

Φοβάμαι πως το υψηλό αυτό επίπεδο απουσιάζει στην τωρινή έκδοση και δεν θα έπρεπε, καθώς έχουμε ένα μέχρι πρότινος ανέκδοτο και αρκετά ιδιαίτερο έργο του Χατζιδάκι: Ένα εξασέλιδο μόνο με ένα βιογραφικό του συνθέτη σε ελληνικά και αγγλικά, το οποίο έχουμε δει σε περισσότερα από 50 CD, δυο λόγια του Μάνου Χατζιδάκι περί κινηματογράφου και άλλα δυο λόγια για την ταινία ''FacCIA di Spia'' - ειδικά για την ταινία απουσιάζουν τα πάντα, πέραν της αναφοράς στον σκηνοθέτη: από την αφίσα (μήπως θα παραήταν spooky για εξώφυλλο δίσκου Χατζιδάκι;) μέχρι το κάστινγκ και τη διανομή των ρόλων. Σιγά το πράγμα, με ένα γκουγκλάρισμα αυτά πλέον βρίσκονται άνετα και από έγκυρα κινηματογραφικά sites.

Ευκαιρία λοιπόν να πούμε εδώ περισσότερα από δυο λόγια για την ταινία του Giuseppe Ferrara, τα οποία δε βρήκα στο διαδίκτυο, αλλά αποτελούν προϊόν δικής μου έρευνας και προσωπικών εκτιμήσεων:

Το 1974 ο Μάνος Χατζιδάκις, έχοντας ολοκληρώσει τη μουσική του για την ταινία ''Sweet movie'' του Dusan Makaveyef, δέχτηκε την πρόταση Ιταλών παραγωγών να μεταβεί στη γειτονική χώρα προκειμένου να γράψει μουσική για ένα πολιτικό θρίλερ που θα ήταν και η πρώτη ταινία του άγνωστου 42χρονου σκηνοθέτη Giuseppe Ferrara. Του Χατζιδάκι του άρεσε πολύ να δουλεύει στο εξωτερικό - θυμίζω την ταινία ''Heroes'' ή ''The Invincible Six'' (1970) του Jean Negulesco, για τις ανάγκες της οποίας είχε μεταβεί στο Ιράν. Αν και η ταινία του Ferrara επρόκειτο να είναι θρίλερ, όπως είπαμε, με αρκετά σκληρές στα όρια του splatter εικόνες, ο Χατζιδάκις αποδέχτηκε την πρόταση. Πιθανώς να τον ενδιέφερε το ότι το όλο κινηματογραφικό project στηνόταν μέσα στο πλαίσιο ενός έντονου αντιαμερικανισμού, διάχυτου σε ολόκληρη την Ευρώπη, εφόσον το θέμα ήταν τα εγκλήματα της CIA. Πιθανώς επίσης να τον ήλκυσε η παρουσία ενός χαρακτήρα - σύμβολο μέσα στην ταινία, του Che Guevara, που τον υποδύθηκε τελικά ο ηθοποιός Claudio Camaso. Μην ξεχνάμε, ήταν η ίδια ακριβώς περίοδος της Μεταπολίτευσης στην Ελλάδα με τον αμερικανικό κινηματογράφο ολότελα απομυθοποιημένο και τους δημιουργούς του ΝΕΚ πολιτικοποιημένους στο σύνολο τους. Γεγονός είναι πως ο Μάνος Χατζιδάκις πήγε στην Ιταλία και μαζί του πήρε ως μουσικό βοηθό τον 23χρονο Νίκο Κυπουργό. Η ταινία ονομάστηκε ''FacCIA di Spia'' με τα τρία τελευταία γράμματα της λέξης ''Faccia'' κεφαλαία, ώστε εν μέρει να γνωστοποιείται και το περιεχόμενο της από τον τίτλο της. Ο Χατζιδάκις αυτοπροσώπως μάλιστα, όταν παρουσίασε κάποτε από το Τρίτο Πρόγραμμα ολόκληρη τη μουσική του γι'αυτό το φιλμ, είχε χαρακτηρίσει παιγνιώδη και ευφυή τον τίτλο στο εναρκτήριο ζενερίκ. Για τη σύνθεση του soundtrack ο συνθέτης δούλεψε βασικά το πρώτο εξάμηνο του 1975, πηγαινοερχόμενος Ελλάδα - Ιταλία. Συνέθετε στην Ιταλία, ερχόταν στην Ελλάδα και ηχογραφούσε τα κομμάτια με το επιτελείο των δικών του μουσικών (Ν. Γκίνος, Β. Τενίδης, Β. Σκούρας, Σ. Άνθης, Σ. Ταχιάτης, Α. Ροδουσάκης, Α. Κρίθαρη και πολλοί άλλοι) και την άνοιξη του ίδιου έτους κάθισαν με τον Κυπουργό μπροστά στη μουβιόλα και ''φόρεσαν'' τις μουσικές πάνω στα πλάνα του Ferrara. Το ''FacCIA di Spia'' έκανε πρεμιέρα στην Ιταλία στις 21 Αυγούστου του 1975, ενώ στην Ελλάδα προβλήθηκε με τον τίτλο ''Τα εγκλήματα της CIA''. Δεν έχω γνώση κριτικών εκείνης της περιόδου, σε ιταλικά κινηματογραφικά sites ωστόσο βρήκα να αποδίδεται ο χαρακτηρισμός ''giallo'', συνδυασμός δηλαδή αστυνομικού φιλμ και ταινίας φρίκης. Διόλου τυχαίο ότι με μία προσεχτική ακρόαση της μουσικής του Χατζιδάκι από την παρούσα έκδοση, η εναρκτήρια σύνθεση θυμίζει θέμα του James Bernard για κάποια ταινία τρόμου της βρετανικής Hammer.

Ένα άγνωστο σάουντρακ του Μάνου Χατζιδάκι κυκλοφορεί για πρώτη φορά Facebook Twitter

Πρόκειται πραγματικά για ένα αριστουργηματικό soundtrack στο σύνολο του με την πανέμορφη ''Μπαλάντα του Che'' να ξεχωρίζει πλάι στο ''Marche Revolution'', το εμβατήριο θέμα - λάιτ μοτίβ της ταινίας σε παραλλαγές. Ένα soundtrack σημαντικότερο κατά τη γνώμη μου και από το θρυλικό ''Sweet movie'', από μουσικής άποψης τουλάχιστον, το οποίο ο Χατζιδάκις κράτησε στο αρχείο του ως το θάνατο του πιθανώς λόγω της ταινίας, για την οποία δημιουργήθηκε. Διότι, άλλο ήταν το ''Sweet movie'' που δικαίως έγραψε ιστορία στον παγκόσμιο κινηματογράφο και άλλο το ''FacCIA di Spia'', που αν δεν υπήρχε η μουσική του Χατζιδάκι, ουδείς θα το θυμόταν ειδικά στη χώρα μας. Τέλος, ένα soundtrack δίχως τραγούδια, μία κινηματογραφική σουίτα δηλαδή, που έδωσε την ευκαιρία στον συνθέτη να φτιάξει μια δωδεκάδα άκρως κινηματογραφικών θεμάτων, άλλοτε πιο λυρικά και άλλοτε πιο πομπώδη, κλείνοντας το μάτι περιστασιακά στον φίλο του, Nino Rota, όπως και στον Ennio Morricone.

Ένα άγνωστο σάουντρακ του Μάνου Χατζιδάκι κυκλοφορεί για πρώτη φορά Facebook Twitter
FacCIA di Spia

Άξιζε, λοιπόν, αυτή η αναμονή 40 χρόνων και χαιρετίζουμε την επανεργοποίηση του δισκογραφικού Σείριου, εστιασμένου στην ανέκδοτη εργογραφία του Μάνου Χατζιδάκι, η οποία είναι τεράστια! Ευχής έργον είναι να εκδοθούν ακόμη τα soundtracks από τις ταινίες ''Steps'', ''Heroes'' και ''The Martlet's Tale'' - εκεί ν'ακούσεις ποπ μπόσα νόβες - καθώς και το σύνολο των ανέκδοτων ηχογραφήσεων του Χατζιδάκι με τη Φλέρυ Νταντωνάκη - από κομμάτια της ''Αμοργού'', των ''Λειτουργικών'' και της ''Εποχής της Μελισσάνθης'' μέχρι της ατελείωτης ''Όπερα για Πέντε''.

Μουσική
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοντσέρτο του Αρανχουέθ: Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από αυτό το κοντσέρτο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από το Κοντσέρτο του Αρανχουέθ;

Σχεδόν έναν αιώνα μετά τη δημιουργία του το «Κοντσέρτο του Αρανχουέθ» του Χοακίν Ροντρίγκο παραμένει η μουσική στην οποία όλοι με κάποιο τρόπο παραδινόμαστε. Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μελαγχολία, τη σπαρακτική μελωδία, τη δύναμη της κιθάρας και τη μοναδική του ενέργεια.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ