Ένα λάθος στα credits των ''Πέριξ'' του Μάνου Χατζιδάκι που κανείς δε σκέφτηκε να διορθώσει στις επανεκδόσεις του δίσκου

Ένα λάθος στα credits των ''Πέριξ'' του Μάνου Χατζιδάκι που κανείς δε σκέφτηκε να διορθώσει στις επανεκδόσεις του δίσκου Facebook Twitter
0
Ένα λάθος στα credits των ''Πέριξ'' του Μάνου Χατζιδάκι που κανείς δε σκέφτηκε να διορθώσει στις επανεκδόσεις του δίσκου Facebook Twitter
Ο Μάνος Χατζιδάκις με τη Βούλα Σαββίδη τον χειμώνα του 1973 στο στούντιο, όταν γράφονταν ''Τα Πέριξ''. Η φωτογραφία μπήκε στη δισκογραφική έκδοση την άνοιξη του 1974

 

Πολλά έχουν γραφτεί για το άλμπουμ ''Τα Πέριξ'' (1974) του Μάνου Χατζιδάκι, τα οποία είναι ανούσιο να ανακυκλώνονται συνεχώς. Υπάρχει και η μεγάλη συνέντευξη που η ερμηνεύτρια των ''Πέριξ'', Βούλα Σαββίδη, είχε παραχωρήσει στο LIFO.gr τον Νοέμβριο του 2014, επομένως στο άρθρο αυτό λέω να ασχοληθώ με κάτι πρωτοφανές που έχει συμβεί - πρωτοφανές αναφορικά με το ότι τα 'Πέριξ'' δεν είναι ένας όποιος κι όποιος δίσκος, αλλά έχουν περίοπτη θέση μεσ' στην εργογραφία του Μάνου Χατζιδάκι και τις επόμενες εβδομάδες μάλιστα πρόκειται να δοθούν ως premium CD (γι'ακόμη μία φορά) με την εφημερίδα ''Επένδυση''.

 

Μέσα στα ''Πέριξ'', λοιπόν, υπάρχει ένα τραγούδι που λέγεται ''Εγώ πονώ - εσύ γελάς''. Είναι το μοναδικό - υποτίθεται - του Χιώτη Κώστα Καπλάνη (1920 ή 1921 - 1997) δίπλα στα υπόλοιπα, διασκευασμένα από τον Χατζιδάκι, ρεμπέτικα των Βασίλη Τσιτσάνη, Μάρκου Βαμβακάρη, Ευάγγελου Παπάζογλου, Γιάννη Παπαϊωάννου και Στέλιου Κηρομύτη. Το ακούμε εδώ με τη Βούλα Σαββίδη:

 

 

Ο μουσικολόγος και ερευνητής της λαϊκής παράδοσης, Μάρκος Φ. Δραγούμης, στο ένθετο των ''Πέριξ'' υποστηρίζει την πατρότητα του τραγουδιού από τον Καπλάνη. Γράφει χαρακτηριστικά: Κι οι ομορφιές αυτές με κάνουν ν' αγαπάω το ρεμπέτικο μ' όλο και περισσότερο πάθος και μου εδραιώνουν την πίστη πως σε πλούτο εμπνεύσεως και ποικιλίας μορφών δεν έχει τίποτα να ζηλέψει ακόμα κι απ' τα πιο θαυμάσια σύνολα τραγουδιών που παρήγαγε κατά καιρούς η ανθρωπότητα όπως είναι π.χ. τα γερμανικά ρομαντικά lieder, τα ιταλικά και αγγλικά μαδριγάλια και γαλλικά ''chansons'' της Αναγεννήσεως και τα νέγρικα ''spirituals'' και ''blues''. Και μέσα σ' αυτά τα αριστουργήματα δε διστάζω να συμπεριλάβω τα περισσότερα, αν όχι όλα τα τραγούδια αυτού του δίσκου, βάζοντας πάνω απ' όλα το "Για σένανε παράτησα (Εγώ πονώ - εσύ γελάς)" του Καπλάνη και το ''Πικραμένο αγόρι'' των Τσιτσάνη - Τσαουσάκη.

Πριν από τρία χρόνια, ο χρήστης 1iakov ανέβασε στο youtube τη φερόμενη ως πρώτη εκτέλεση του τραγουδιού με άλλο τίτλο (''Κακούργα μάνα έγινα''), με χρονιά ηχογράφησης το 1956 και με βασική ερμηνεύτρια τη Βούλα Γκίκα, γνωστή από τα σιγόντα της στον Γρηγόρη Μπιθικώτση την επόμενη δεκαετία. Στις δεύτερες φωνές, πάντα σύμφωνα με τη συγκεκριμένη ''πηγή'' στο youtube, ακούμε τη Μαίρη Αστέρη και τον Πάνο Γαβαλά, αλλά το σημαντικό είναι ότι ως συνθέτης αναφέρεται ο Σπύρος Περιστέρης και ως στιχουργός ο Μίνωας Μάτσας. Αν ισχύει αυτό, ''ακυρώνεται'' η πατρότητα του τραγουδιού από τον Κώστα Καπλάνη, που του είχαν αποδώσει στα ''Πέριξ'' το ΄74 ο Μάνος Χατζιδάκις και ο Μάρκος Φ. Δραγούμης, αλλά και ο Ηλίας Πετρόπουλος, μερικά χρόνια νωρίτερα, όπως θα δούμε παρακάτω. Ακούστε το κομμάτι με τη Βούλα Γκίκα (αν όντως - το λέω με κάθε επιφύλαξη - πρόκειται για τη Βούλα Γκίκα):

 

 

Επικοινώνησα με τον φίλο και συνάδελφο Κώστα Μπαλαχούτη, τον οποίο θεωρώ αυθεντία στο λαϊκό τραγούδι της δεκαετίας 1955 - 65: ''Το γνωρίζω το τραγούδι'' μου απάντησε, ''αλλά θεωρώ λίγο περίεργο να είναι η πρώτη εκτέλεση της Βούλας Γκίκα, εφόσον η συγκεκριμένη τραγουδίστρια ξεκίνησε να φωνογραφεί βασικά μετά το '59 και πάντα δεύτερες εκτελέσεις τραγουδιών. Το μοναδικό στοιχείο που ίσως δικαιώνει αυτόν που ανέβασε το κομμάτι στο διαδίκτυο είναι πώς, πράγματι, η Βούλα Γκίκα ξεκίνησε στο τραγούδι ως δεύτερη φωνή στον Πάνο Γαβαλά, πριν τη Ρία Κούρτη, και μαζί με τη Μαίρη Αστέρη επίσης που αναφέρεται κι εδώ. Πιθανώς, λοιπόν, να πρόκειται για πρώτη εκτέλεση σε κάποιο flip side από δισκάκι του Γαβαλά εκείνης της χρονιάς''. Μάλιστα...Όσο για την πατρότητα του τραγουδιού, και ο Μπαλαχούτης υποστήριξε την εκδοχή να ανήκει στον Περιστέρη. Πάντως, υπάρχουν πολλά ηχογραφημένα ντουέτα του Πάνου Γαβαλά με τη Βούλα Γκίκα που καλύπτουν μία περίοδο αρκετών ετών, αρχής γινομένης από τη διετία 1956 - 57: τραγούδια σαν τα ''Κληρωτάκι, φύλλο πορείας'', ''Αν φύγεις θα πεθάνω'', ''Ψεύτικε κόσμε'' κ.α. με κορυφαίους τους ''Γλάρους'' του Νίκου Μεϊμάρη.

Τα πράγματα φαινομενικά περιπλέκονται με μία ακόμη δισκογράφηση του τραγουδιού με ερμηνεύτρια την Αφροδίτη Μάνου. Στα credits του ζωντανά ηχογραφημένου δίσκου των Αφροδίτης Μάνου - Ελένης Ροδά με τίτλο ''Άτακτη ζωή'' (Lyra, 2001), ως δημιουργοί του τραγουδιού αναφέρονται στους στίχους ο Σπύρος Περιστέρης και κάποια Πιπίτσα Οικονόμου και στη μουσική ο Ζακ Ιακωβίδης, παρακαλώ! Την εκδοχή του συνθέτη Ιακωβίδη δε βρήκα να την υποστηρίζει κανένας άλλος κατά τη διάρκεια της μίνι ''έρευνας'' που έκανα γι'αυτό το άρθρο, αν και υπάρχουν αρκετά άλλα τραγούδια του σε στίχους της  Οικονόμου. Όσο για την Πιπίτσα Οικονόμου, μισό λεπτό, κάτι νέο προκύπτει: Σύμφωνα με τον migoleon, έναν άλλο χρήστη του youtube, που επίσης ανέβασε μόλις δύο μήνες πριν το ''Κακούργα μάνα έγινα'' στο youtube, ερμηνευτές είναι το τρίο Βούλα Γκίκα - Μαίρη Αστέρη - Πάνος Γαβαλάς, η χρονιά ηχογράφησης το ΄56 και ως συνθέτης φέρεται ο Σπύρος Περιστέρης και πάλι, με την Πιπίτσα Οικονόμου στους στίχους. Πολύ απλά, όμως, το ''Πιπίτσα Οικονόμου'' δεν ήταν τίποτα άλλο παρά ένα ψευδώνυμο του Μίνωα Μάτσα! Συνέβαιναν αυτά! Θυμίζω ότι και ο Νίκος Γκάτσος είχε υπογράψει ως ''Βασίλης Καρδής'' τα τραγούδια ''Μυρτιά'' και ''Έλα πάρε μου τη λύπη'' των Μίκη Θεοδωράκη και Μάνου Χατζιδάκι αντιστοίχως, όπως και ως ''Ν. Γεωργίου'' το ''Είχα φυτέψει μια καρδιά'' του Μίκη Θεοδωράκη.

 

Για την εγκυρότητα του άρθρου, δεν θα μπορούσα να μη δώσω το λόγο και στον Μάρκο Φ. Δραγούμη, τον άνθρωπο που είχε επιμεληθεί κατά κάποιο τρόπο ''Τα Πέριξ'' του Μάνου Χατζιδάκι. Η μαρτυρία του παρουσιάζει ενδιαφέρον: "Δεν είχα ακριβώς επιμεληθεί το δίσκο, ο Μάνος απλά θυμόταν κάποιες μελωδιές και τα λόγια ρεμπέτικων τραγουδιών που του άρεσαν κι εγώ ανέλαβα να του βρω τους δημιουργούς. Αναφέρω τώρα ως πηγή μου τον Ηλία Πετρόπουλο. Εκείνος μου παρέδωσε μέσα στη χούντα, το 1969 πρέπει να ήταν - μία πενταετία πριν βγουν Τα Πέριξ - μία ταινία μαγνητοφώνου με παλιά ρεμπέτικα τραγούδια. Απ' όσο θυμάμαι, μού'χε πει ότι του τα μετέγραψε κι εκείνου κάποιος φοιτητής, χωρίς όμως να υπάρχουν στοιχεία για τα τραγούδια. Όλα τα άλλα ήταν πιο γνωστά και πολυακουσμένα, για το Εγώ πονώ - εσύ γελάς υιοθέτησα την άποψη του Πετρόπουλου ότι συνθέτης ήταν ο Κώστας Καπλάνης (σ.σ. Μία άποψη που δεν υπάρχει στην οριστική έκδοση του βιβλίου ''Ρεμπέτικα τραγούδια'' του Ηλία Πετρόπουλου που κυκλοφόρησε από τον Κέδρο το 1979, αλλά που, σύμφωνα πάντα με τον Δραγούμη, είχε δημοσιευθεί σ' ένα από τα προγενέστερα βιβλία του Πετρόπουλου για το ρεμπέτικο). ''Και τώρα τι έχετε να πείτε για τα στοιχεία που υπάρχουν και που χρεώνουν την πατρότητα του τραγουδιού στον Σπύρο Περιστέρη;'' ρωτάω τον φίλτατο Δραγούμη. ''Τον Πετρόπουλο ψάξτε...Τι να σας πω, μου μυρίζει κομπίνα στη μέση'' μου απαντάει και βάζουμε τα γέλια.

Έχω μια μικρή επιφύλαξη, τη διατύπωσα και παραπάνω, για το αν όντως η πρώτη εκτέλεση ανήκει στη Βούλα Γκίκα. Όχι για άλλο λόγο, αλλά γιατί η ηχογράφηση μού ''κάνει'' για αρκετά παλαιότερη από το 1956. Πάλι, όμως, ακούμε δίσκο 45 στροφών, οπότε κανείς δε μπορεί να ξέρει με βεβαιότητα. Το θέμα της πατρότητας, πάντως, το λύσαμε: Η μουσική είναι του Σπύρου Περιστέρη και οι στίχοι της Πιπίτσας Οικονόμου (δηλαδή του Μίνωα Μάτσα). Πόσω μάλλον όταν στο διαδίκτυο, στο μερακλίδικο site ''rebetiko.sealabs.net'' έχουν διαρρεύσει και οι κωδικοί της συγκεκριμένης δισκογραφικής έκδοσης: "Odeon Ελλάδος GA - 7901".

 

Επομένως, μια φορά του Κώστα Καπλάνη δεν είναι το τραγούδι. Το επιβεβαιώνει εμμέσως πλην σαφώς και ο Δραγούμης όταν υποστηρίζει πως στη μπομπίνα με τη συλλογή ρεμπέτικων που τού'χε δώσει ο Πετρόπουλος, δεν υπήρχαν τα credits του εν λόγω τραγουδιού. Άσε, που κατά μία δική μου εικασία, τον τίτλο "Εγώ πονώ - εσύ γελάς" ίσως τον απέδωσε ο Μάνος Χατζιδάκις: Είναι πολύ πιο επιτυχημένος, εφόσον επαναλαμβάνεται αρκετές φορές ενώ, αντίθετα, τον άλλο τίτλο, το ''Κακούργα μάνα έγινα'', πού'ναι και ο πραγματικός, τον ακούμε μόνο μία φορά μεσ' στο κομμάτι.

 

Ίσως, λοιπόν, είναι μια καλή ευκαιρία μέσα στις τόσες επανεκδόσεις των "Πέριξ" να αντικατασταθεί το όνομα του Κώστα Καπλάνη από τα ονόματα του Σπύρου Περιστέρη στη σύνθεση και του Μίνωα Μάτσα (Πιπίτσα Οικονόμου) στους στίχους. Έτσι, για την αποκατάσταση της πραγματικότητας. Όποιος έχει αντίθετη άποψη με στοιχεία μαζί, ας μας την καταθέσει και θα την αναμένουμε με μεγάλο ενδιαφέρον.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Μότσαρτ και τα μυστήρια

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ο Μότσαρτ και τα μυστήρια

Η πιο διάσημη Συμφωνία του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ κρύβει ακόμη και σήμερα άλυτα μυστήρια για ακροατές και μελετητές, τόσο για τη δημιουργία της όσο και για την πρώτη της εκτέλεση. Η συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στις 21 Μαρτίου στο Μέγαρο Μουσικής, στην οποία θα ακουστεί το περίφημο έργο, γίνεται αφορμή για τη Ματούλα Κουστένη να «σκαλίσει» τη ζωή του μεγάλου συνθέτη και τις συνθήκες κάτω από τις οποίες γράφτηκαν τα τελευταία του έργα.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Δημήτρης Μπάκουλης: «Έχω σταθεί τυχερός λόγω του φύλου μου»

Lifo Videos / Δημήτρης Μπάκουλης: «Έχω σταθεί τυχερός λόγω του φύλου μου»

Ο τραγουδοποιός που ξεκίνησε από το YouTube μιλά για τη νέα του δουλειά «Η άνθρωπος», για την ανάγκη να σπάσουν τα γλωσσικά στερεότυπα και για τον σεξισμό που επικρατεί στη μουσική βιομηχανία. 
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η «καταραμένη γενιά» των Βρετανίδων ποπ σταρ

Μουσική / Η «καταραμένη γενιά» των Βρετανίδων ποπ σταρ

Η μουσική βιομηχανία συχνά ρομαντικοποιεί τον πόνο, αλλά οι γυναίκες πληρώνουν το τίμημα. Από την Amy Winehouse μέχρι τη Duffy, πολλές επιτυχημένες τραγουδίστριες έχουν βρεθεί αντιμέτωπες με ανελέητη πίεση, κακοποίηση και προβλήματα ψυχικής υγείας.
THE LIFO TEAM
79’ με τον Παντελή Δημητριάδη

Μουσική / «Νιώθω ότι δεν μπορώ να συμπλεύσω με τον κόσμο γύρω μου»

Ο Παντελής Δημητριάδης, βασικός δημιουργός των Παιδιών της Παλαιότητας –αρχικά Κόρε. Ύδρο.– μιλά για όλα όσα τον κάνουν να νιώθει ως ένα ον σε μια παράλληλη πραγματικότητα, σε μια ειλικρινή συνέντευξη-απολογισμό με αφορμή τις εμφανίσεις τους στην Αθήνα.
M. HULOT
Laibach: «Μπορούμε να είμαστε όλα όσα φοβάστε και όλα όσα επιθυμείτε»

Μουσική / Laibach: «Μπορούμε να είμαστε όλα όσα φοβάστε και όλα όσα επιθυμείτε»

Λίγο πριν από την αποψινή της περφόρμανς στην Αθήνα (Gazarte), η ρηξικέλευθη σλοβένικη μουσική κολεκτίβα εκθέτει το καλλιτεχνικό και φιλοσοφικό της μανιφέστο στη LiFO «προειδοποιώντας» ότι δεν είναι εδώ για να προσφέρει την άνεση του ψέματος, αλλά τη δυσφορία της αλήθειας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαδημητρίου - Βερόνικα Δαβάκη: «Στο ρεμπέτικο έχουν ειπωθεί πράγματα πιο καίρια και πιο λακωνικά απ’ ό,τι στην υψηλή ποίηση»

Μουσική / «Στο ρεμπέτικο έχουν ειπωθεί πράγματα πιο καίρια απ’ ό,τι στην υψηλή ποίηση»

Με αφορμή τη νέα τους μουσική παράσταση με εντελώς άγνωστα τραγούδια των Παπαϊωάννου και Τούντα, ο Δημήτρης Παπαδημητρίου και η Βερόνικα Δαβάκη μιλάνε για όσα οραματίζονται για το «Ελληνικό Σχέδιο» που βρίσκεται στην υπηρεσία της ελληνικής μουσικής και των δημιουργών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η ξανθιά φιλοδοξία της Sabrina Carpenter

Μουσική / Η Sabrina Carpenter ξέρει ακριβώς τι κάνει στην ποπ

Η πρώτη καλλιτέχνιδα που είχε ταυτόχρονα ένα νο1 άλμπουμ και τρία τραγούδια στην πεντάδα των UK Charts και τρια κομμάτια στην πεντάδα του Billboard Hot 100 –κάτι που είχε να συμβεί από την εποχή των Beatles– δεν είναι τόσο αθώα όσο φαίνεται. Στην πορεία, έχει σπάσει αρκετά στερεότυπα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ