H ιδιοφυΐα της Lorde μέσα από ένα ειλικρινές και μελωδικό άλμπουμ

H ιδιοφυΐα της Lorde μέσα από ένα ειλικρινές και μελωδικό άλμπουμ Facebook Twitter
Είχε τέσσερα χρόνια να κυκλοφορήσει νέο δίσκο. Στο διάστημα αυτό ενηλικιώθηκε, ερωτεύτηκε, χώρισε και άρχισε να μένει μόνη της, μακριά από την οικογένειά της. Αυτές οι σημαντικές αλλαγές στη ζωή της σκιαγραφούν εν μέρει τον χαρακτήρα του «Melodrama». Φωτο: Andrew Whitton
0

Το όνομα της Lorde εμφανίζεται συνέχεια τον τελευταίο καιρό. Διαβάζεις γι' αυτήν και την βλέπεις παντού. Και είναι λογικό. Κυκλοφόρησε δύο singles σε διάστημα λίγων ημερών, στις αρχές του Μάρτη. Το «Green Light» και το «Liability» είναι τα πρώτα δείγματα του δεύτερου άλμπουμ της που έχει βαφτίσει «Melodrama» και θα κυκλοφορήσει στις 16 Ιουνίου. Το «Green Light», όμως, κάθε άλλο παρά μελόδραμα είναι. Αν και μιλάει για έναν χωρισμό –την πρώτη της μεγάλη ερωτική απογοήτευση, όπως δήλωσε–, δεν είναι καθόλου δράμα, ούτε μελό, κάθε άλλο. Η μουσική και η ερμηνεία της έχουν τόση δύναμη, που εντυπωσιάζουν. Ο κόσμος στo YouTube σχολιάζει ότι είναι καλύτερο από την προηγούμενη επιτυχία της, το «Royals», και ότι απέδειξε πως δεν είναι καλλιτέχνις του ενός hit, αλλά ότι έχει ουσία και συνέχεια. Παίζει ρόλο και το γεγονός ότι η Lorde έχει αμεσότητα και μπορεί να απευθύνεται κατευθείαν στην ευαισθησία των ακροατών.


Ίσως αυτό οφείλεται στο νεαρό της ηλικίας της και στο ότι δεν είναι ένα ακόμη κατασκεύασμα της μουσικής βιομηχανίας. Την πρώτη φορά που άκουσα το «Royals» στο ελληνικό ραδιόφωνο μου τράβηξε αμέσως την προσοχή. Είναι από αυτά τα τραγούδια που δεν βαριέσαι να ακούς. Οι στίχοι μιλάνε για ένα κορίτσι που φαντάζεται πώς θα ήταν η ζωή του, αν ήταν μέλος μιας βασιλικής οικογένειας, παρ' όλα αυτά πατάει γερά στο έδαφος. Είναι αυτοαναφορικό, μια και η ίδια διάλεξε το όνομα «Lorde», επειδή ως παιδί είχε μανία με την αριστοκρατία. To «lord», όμως, που σημαίνει «λόρδος», της φάνηκε πολύ ανδρικό, γι' αυτό του πρόσθεσε ένα «e» στο τέλος. Το πραγματικό της όνομα είναι Ella Marija Lani Yelich-O'Connor − λίγο σιδηρόδρομος. Το «Royals» αποδείχτηκε σταθμός για την καριέρα της. Έγινε παγκόσμιο hit και η ίδια η πρώτη Νεοζηλανδή μουσικός που είχε Νo 1 στο αμερικανικό Billboard. Ανάλογη επιτυχία είχε να κάνει έφηβος καλλιτέχνης από το 1987 − θυμάται κανείς την Tiffany και το «I think we 're alone now»; Και μετά ήρθε το σάουντρακ του «Hunger Games» και ακόμα περισσότερη αναγνώριση.

«Έφυγα από το σπίτι και ξαφνικά άρχισα να αναρωτιέμαι: "Ποια είμαι, όταν είμαι μόνη μου; Πού βρίσκομαι εσωτερικά, όταν πρέπει να κάνω πράγματα μόνο για τον εαυτό μου;". Νομίζω ότι μπορείς να το ακούσεις αυτό στον συγκεκριμένο δίσκο» αναφέρει.


H Lorde έγινε huge στα 16 της, όταν ανέβασε στο SoundCloud το πρώτο της EP για δωρεάν download. Το κατέβασαν πάνω από 60.000 φορές. Στην αρχή διατηρούσε έναν αέρα μυστηρίου γύρω από το όνομά της. Το προφίλ της εκεί είχε τη ρομαντική ζωγραφιά ενός κοριτσιού που κρατάει στην αγκαλιά του ένα ελάφι.


Γεννήθηκε στη Νέα Ζηλανδία το 1996 και η καταγωγή της μοιράζεται ανάμεσα στην Κροατία και την Ιρλανδία. Η μητέρα της είναι ποιήτρια και ο πατέρας της, πολιτικός μηχανικός. Η μητέρα της την μύησε από μικρή στη λογοτεχνία, κάτι που φαίνεται στον τρόπο που γράφει στίχους, καθώς έχει μια ωριμότητα που δεν συναντάς συχνά σε άτομα της ηλικίας της. Μετά από μια εμφάνισή της σε ένα talent show υπέγραψε στη Universal. Ήταν μόλις 13 ετών. Αργότερα δήλωσε ότι, κρίνοντας από την εμπειρία που απέκτησε, της έκανε καλό που δεν μεγάλωσε στην Αμερική. «Δεν είναι φυσιολογικό να περνάς όλο σου τον χρόνο στο Λος Άντζελες ή στη Νέα Υόρκη όταν είσαι τόσο μικρός. Πιστεύω ότι κάτι τέτοιο μπορεί να σε διαλύσει».


Είχε τέσσερα χρόνια να κυκλοφορήσει νέο δίσκο. Στο διάστημα αυτό ενηλικιώθηκε, ερωτεύτηκε, χώρισε και άρχισε να μένει μόνη της, μακριά από την οικογένειά της. Αυτές οι σημαντικές αλλαγές στη ζωή της σκιαγραφούν εν μέρει τον χαρακτήρα του «Melodrama». «Έφυγα από το σπίτι και ξαφνικά άρχισα να αναρωτιέμαι: "Ποια είμαι, όταν είμαι μόνη μου; Πού βρίσκομαι εσωτερικά, όταν πρέπει να κάνω πράγματα μόνο για τον εαυτό μου;". Νομίζω ότι μπορείς να το ακούσεις αυτό στον συγκεκριμένο δίσκο», αναφέρει. «Βασικά, έπρεπε να είμαι ειλικρινής όχι μόνο με τον εαυτό μου, αλλά και με τους φίλους και τους δικούς μου ανθρώπους. Είναι καταπληκτικό να ακούω το άλμπουμ και να σκέφτομαι ότι περιέχει έναν χρόνο από τη ζωή μου, με όλες τις απαίσιες και όλες τις υπέροχες στιγμές του. Είναι κάτι πολύ ιδιαίτερο για μένα».

H ιδιοφυΐα της Lorde μέσα από ένα ειλικρινές και μελωδικό άλμπουμ Facebook Twitter
Φυσικά δεν γυρνάει την πλάτη της στη Lady Gaga, τον Kanye West, τη Lana Del Rey, τον James Blake, την Grace Jones και τον Prince, μεταξύ άλλων.


Πέρα από αυτά, όμως, η πορεία της θυμίζει έντονα τον τρόπο με τον οποίο έγινε γνωστή η Kate Bush. Είναι κάπως σπάνιο αυτό που συμβαίνει με τη Lorde. Πρώτη φορά συναντάμε ένα κορίτσι που έκανε αίσθηση με το πρώτο κομμάτι που κυκλοφόρησε στα 16 του και ταυτόχρονα αγαπάει τη λογοτεχνία, κάτι που φαίνεται στη μουσική του. Επιπλέον, έχει τον απόλυτο καλλιτεχνικό έλεγχο του αποτελέσματος, για να μη μιλήσουμε για την εμφάνισή της. Περιέργως, η Bush δεν ήταν η βασική της επιρροή και αυτό κάνει τη Lorde τόσο μοναδική και εξαιρετική.


Μεγάλωσε θαυμάζοντας τζαζ και σόουλ καλλιτέχνες όπως η Billie Holiday, ο Sam Cooke, η Etta James και ο Otis Redding, αλλά και σύγχρονους, όπως η Grimes, οι Sleigh Bells και ο Thom Yorke. Θεωρεί το «Rumours» των Fleetwood Mac τέλειο δίσκο. Και φυσικά δεν γυρνάει την πλάτη της στη Lady Gaga, τον Kanye West, τη Lana Del Rey, τον James Blake, την Grace Jones και τον Prince, μεταξύ άλλων.


Τίποτα δεν φαίνεται να τη σταματάει και δικαιολογημένα το «Melodrama» είναι μία από τις πιο πολυαναμενόμενες κυκλοφορίες του 2017.

Μουσική
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η ξανθιά φιλοδοξία της Sabrina Carpenter

Μουσική / Η Sabrina Carpenter ξέρει ακριβώς τι κάνει στην ποπ

Η πρώτη καλλιτέχνιδα που είχε ταυτόχρονα ένα νο1 άλμπουμ και τρία τραγούδια στην πεντάδα των UK Charts και τρια κομμάτια στην πεντάδα του Billboard Hot 100 –κάτι που είχε να συμβεί από την εποχή των Beatles– δεν είναι τόσο αθώα όσο φαίνεται. Στην πορεία, έχει σπάσει αρκετά στερεότυπα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT