Η αυταπάρνηση της Cher: Έξι δεκαετίες λάμψης, φήμης και σουρεάλ καταστάσεων

Η αυταπάρνηση της Cher: Έξι δεκαετίες λάμψης, φήμης και σουρεάλ καταστάσεων Facebook Twitter
Η Cher το 1973.
0


Η ΦΩΝΗ ΤΗΣ CHER είναι τόσο μεγάλη ώστε ο δαιμόνιος (και δαιμονικός) παραγωγός Phil Spector της είχε ζητήσει κάποτε να στέκεται λίγα μέτρα πίσω από το μικρόφωνο όταν έκανε back-up φωνητικά για συγκροτήματα όπως οι Ronettes. Είναι επίσης τόσο βαθιά ώστε οι ραδιοφωνικοί παραγωγοί είχαν αρνηθεί παίξουν το ντεμπούτο single της επειδή νόμιζαν ότι ήταν ένας άντρας που τραγουδούσε ένα ερωτικό τραγούδι σε έναν άλλο άντρα. 

Τελικά όμως εκείνη κατάφερε να αξιοποιήσει αυτή την πανίσχυρη φωνή, αρχικά στις συνεργασίες της με τον τότε σύζυγό της Sonny Bono, και στη συνέχεια μόνη της. Αργότερα, θα κέρδιζε τη Χρυσή Σφαίρα για την ερμηνεία της στο πολιτικό δράμα Silkwood («Η εξαφάνιση της Κάρεν Σίλκγουντ», 1983) πλάι στη Μέριλ Στριπ και Όσκαρ για την μνημειώδη εμφάνισή της στο Moonstruck («Κάτω από τη λάμψη του φεγγαριού», 1987).

Το 1998, ηχογράφησε ένα κομμάτι με τίτλο "Believe" το οποίο παραμένει το single με τις περισσότερες πωλήσεις από σόλο καλλιτέχνη. Η Cher δεν το έβαλε κάτω ποτέ, και είναι αυτό το σθένος της επιβίωσης ενάντια στις αντιξοότητες που την έχει κάνει απόλυτη ηρωίδα για τις λεγεώνες των ΛΟΑΤΚΙ θαυμαστών της όλα αυτά τα χρόνια.

Υπάρχει μια παράξενη ακινησία στη Σερ. Τόσο στα τραγούδια όσο και στην οθόνη μεταδίδει μια συναρπαστική αλλά γήινη και προσγειωμένη αυτοκυριαρχία.

Αυτό το σθένος φαίνεται να είχε ενσωματωθεί στην Cher εξαρχής. Γεννημένη στο Ελ Σέντρο της Καλιφόρνια το 1946, η Σέριλιν Σαρκίσιαν ήταν η κόρη μιας πρώην μοντέλου και ηθοποιού και ενός Αρμενικής καταγωγής οδηγού φορτηγού. Τα προβλήματα του πατέρα της με τα ναρκωτικά και τον τζόγο οδήγησαν τους γονείς της στο διαζύγιο όταν εκείνη ήταν δέκα μηνών μόλις. Όμως ένας απόηχος από την άστατη και επιπόλαιη προσωπικότητά του ακούγεται στην πρώτη της ατομική No 1 επιτυχία, το "Gypsies, Tramps and Thieves" του 1971, στο οποίο υιοθετεί την οπτική ενός Ρομά κοριτσιού που περιφρονείται από τον κοινωνικό περίγυρο, μέχρι να νυχτώσει – όταν οι άντρες έρχονται κρυφά να «καταθέσουν τα λεφτά τους».

Η αυταπάρνηση της Cher: Έξι δεκαετίες λάμψης, φήμης και σουρεάλ καταστάσεων Facebook Twitter
Η Cher και ο Sonny Bono στο στούντιο το 1966. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image

Όπως και η ηρωίδα της ταινίας Mermaids («Γοργόνες») του 1990 που η ίδια υποδύθηκε, η single πλέον μαμά της Cher, όχι μόνο μετακόμιζε από το ένα μέρος στο άλλο, ζώντας σε διάφορα σημεία της Νέα Υόρκης, του Λος Άντζελες και του Τέξας, αλλά κάθε τόσο φρόντιζε να εφευρίσκει από την αρχή την προσωπικότητά της. Ξαναπαντρεύτηκε αρκετές φορές αλλά τα χρήματα ήταν πάντα τόσο λίγα ώστε, όπως είχε αποκαλύψει σε συνέντευξή της, η Cher έδενε τα παπούτσια της με λαστιχάκια ενώ κάποτε την είχαν αφήσει για λίγο σε ορφανοτροφείο.

Η μικρή Σέριλιν ήταν ένα ήσυχο παιδί που μεγάλωσε με τη λάμψη των σταρ της Χρυσής Εποχής, όπως η Μπέτι Ντέιβις, η Κάθριν Χέμπορν και η Μάρλεν Ντίτριχ –  γυναίκες δυναμικές και ανεξάρτητες, που ήταν εκείνες που καθοδηγούσαν την πλοκή. Η Cher εγκατέλειψε το σχολείο στα 16 της και αφοσιώθηκε στην προσπάθειά της να δικτυωθεί στο Χόλιγουντ, χορεύοντας και τραγουδώντας σε μπαρ για να βγάλει το νοίκι, προτού πιάσει δουλειά το 1962 ως οικονόμος του μελλοντικού της συζύγου, Σαλβατόρε «Σόνι» Μπόνο.

Μέσω του Sonny κατέληξε να βρει δουλειά ως βοηθητική φωνή στο στούντιο του Φιλ Σπέκτορ, ο οποίος εκτίμησε αμέσως τον πλούσιο και βαθύ τόνο της φωνής της, επιλέγοντάς της ως την μοναδική «συνοδευτική» γυναικεία φωνή στην τεράστια επιτυχία των Righteous Brothers "You've Lost That Lovin' Feeling". Ο Σπέκτορ είχε ήδη αρχίσει να συμπεριφέρεται με αλλοπρόσαλλο και βίαιο τρόπο στο στούντιο. Αλλά η έφηβη Cher ήταν κάτι παραπάνω από ικανή να διατηρήσει τα κεκτημένα της.

Θυμόταν σε συνέντευξή της στον Guardian το 2018: «Ο Φιλ με ρώτησε, στα γαλλικά, αν θα έκανα σεξ μαζί του. Και του απάντησα, επίσης στα γαλλικά, "Ναι – αλλά μόνο για χρήματα". Παραλίγο να πέσει από την καρέκλα του. Δεν το περίμενε αυτό από καμία». Θυμόταν επίσης ότι ο Σπέκτορ της ζήτησε να «παρακολουθεί» την τότε σύζυγό του Ρόνι και να του δίνει αναφορά. H Cher αρνήθηκε. «Με τίποτα δεν επρόκειτο να καρφώσω κάποιο από αυτά τα κορίτσια. Ήταν φίλες μου».

Όταν κατέθεσε αίτηση διαζυγίου το 1974, επικαλέστηκε τον όρο «ακούσια δουλεία» ως λόγο για τη λήξη του γάμου. Όταν το διαζύγιο διευθετήθηκε τελικά το 1978, η Cher εξασφάλισε το 50% των μετοχών του καταλόγου με τα τραγούδια τους –  αν και μόλις τώρα πρόσφατα κατάφερε να αποσπάσει επιτέλους από τη χήρα του Σόνι Μπόνο τα κέρδη που δικαιούταν μετά το θάνατο του το 1998. Παρότι η Cher έγινε αρχικά διάσημη φορώντας καφτάνια, σύντομα αγκάλιασε τις πιο «λιτές» εμφανίσεις, ενώ αργότερα θα γινόταν η πρώτη γυναίκα που έδειξε τον αφαλό της στην τηλεόραση.

Η αυταπάρνηση της Cher: Έξι δεκαετίες λάμψης, φήμης και σουρεάλ καταστάσεων Facebook Twitter
Η Cher επί σκηνής το 2017. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image

Μετά το διαζύγιό της, προκάλεσε σκάνδαλο φορώντας ένα «γυμνό φόρεμα» στο Met Gala. Όταν φόρεσε ξανά το φόρεμα για το εξώφυλλο του περιοδικού Time την επόμενη χρονιά, τα περίπτερα ξέμειναν από αντίτυπα σε ορισμένες πολιτείες, ενώ η κυκλοφορία του τεύχους απαγορεύτηκε σε άλλες. Το 1989, το MTV απαγόρευσε το βίντεό της για το "If I Could Turn Back Time" επειδή φορούσε ένα κορμάκι με διχτυωτό στρινγκ.

Όταν η μουσική καριέρα της Cher φάνηκε να σκοντάφτει στις αρχές της δεκαετίας του '80, εκείνη επέστρεψε στην πρώτη της αγάπη: την υποκριτική. Στην οθόνη, εξέπεμψε μια ωμή ευπάθεια που εξέπληξε πολλούς. «Οι τραγουδιστές δεν πίστευαν ποτέ ότι ήμουν τραγουδίστρια και οι ηθοποιοί δεν πίστευαν ποτέ ότι ήμουν ηθοποιός», είχε πει. Το κοινό όμως παρέμεινε γοητευμένο από το χάρισμά της. Υπάρχει μια παράξενη ακινησία στη Σερ. Τόσο στα τραγούδια όσο και στην οθόνη μεταδίδει μια συναρπαστική αλλά γήινη και προσγειωμένη αυτοκυριαρχία.

Ίσως η περιπλανώμενη παιδική της ηλικία να την ανάγκασε να γίνει η ίδια ο πλανήτης και η πατρίδα της, ένας κόσμος με τη δική του βαρύτητα. Μπορείτε να το δει κανείς αυτό να ξεδιπλώνεται έξοχα στην εντυπωσιακή της έκτακτη εμφάνιση στο Mamma Mia! Here We Go Again του 2018. Υποδυόμενη τη θρυλική γιαγιά της νεαρής ηρωίδας της ταινίας, βγαίνει από ένα μαύρο ελικόπτερο ντυμένη στα λευκά, και  ερμηνεύει με το μοναδικό της κύρος το "Fernando" των ABBA. Είναι μια κορυφαία στιγμή camp αισθητικής και αντίληψης και ταυτόχρονα η πιο ειλικρινής έκφραση αγνής αγάπης, τυλιγμένες μαζί σε ένα αιώνιο ποπ κομμάτι.

Με στοιχεία από The Independent

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Συναυλία Μαλερ

Μουσική / Ένας έξοχος Μάλερ του Κουρεντζή στο Μέγαρο

Ο Κουρεντζής βημάτισε αργά πάνω στο λεπτό σκοινί που συνδέει το υπαρκτό και του μαγικό, του εδώ και του επέκεινα, και με αδρές κινήσεις δεν παρουσίασε απλώς το Adagietto αλλά εξήγησε στον ακροατή κάθε του συλλαβή
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΜΠΙΔΗΣ
Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμένομενη συνεργασία τους

Πολιτισμός / Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμενόμενη συνεργασία τους

Οι δύο σπουδαίοι ερμηνευτές θα συναντηθούν επί σκηνής από τις 5 Δεκεμβρίου στο Vox σε μια θεατροποιημένη παράσταση με κείμενα του Οδυσσέα Ιωάννου τα οποία θα παρουσιάζει o ίδιος έχοντας τον ρόλο του αφηγητή
LIFO NEWSROOM
Πόση techno αντέχει η Αθήνα;

The Review / Πόση techno αντέχει η Αθήνα;

O Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο ραδιοφωνικός παραγωγός και DJ Νίκος Ζώης συναντήθηκαν στη δεύτερη μέρα του φετινού Techniques και σχολιάζουν τη βραδιά, το σετ της –ακριβοθώρητης πλέον– Charlotte de Witte και όσα είναι hot τώρα στην ηλεκτρονική σκηνή και στο αθηναϊκό nightlife.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
νταλαρας παπακωνσταντίνου

Μουσική / Γιώργος Νταλάρας και Βασίλης Παπακωνσταντίνου ξανά μαζί 33 χρόνια μετά

Οι δύο σπουδαίοι ερμηνευτές ετοιμάζονται να μοιραστούν και πάλι τη σκηνή, παρουσιάζοντας μια θεατροποιημένη μουσική παράσταση με κείμενα και αφήγηση του Οδυσσέα Ιωάννου που θα αφορούν το ελληνικό τραγούδι.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Tsugranes

Μουσική / Η επιρροή των ελληνικών '90s -’00s στις Tsugranes και τον ήχο τους

Με αναφορές στον ΛεΠα και την Charli XCX, το τριμελές σχήμα από τα Γιάννενα, που άνοιξε τη συναυλία της Μαρίνας Σάττι στην Τεχνόπολη, φέρνει την πιο φρέσκια μουσική στην ελληνική ανεξάρτητη σκηνή.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Όπερα / Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Πολυσχιδής και ανήσυχη, η Φανί Αρντάν δεν δίνει απλώς μια ωραία συνέντευξη αλλά ξαναζεί κομμάτια της ζωής και της καριέρας της, με αφορμή την όπερα «Αλέκο» του Σεργκέι Ραχμάνινοφ που σκηνοθετεί για την Εθνική Λυρική Σκηνή.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Οι Khirki παντρεύουν το metal με τα ποραδοσιακά, σείοντας τις Συμπληγάδες 

Μουσική / Οι Khirki παντρεύουν το metal με παραδοσιακά στοιχεία και pop ευαισθησίες

Η νέα μπάντα του ελληνικού underground, που έχει ήδη ξεχωρίσει, ετοιμάζεται να αναχωρήσει για τη δεύτερη ευρωπαϊκή της περιοδεία, περιμένοντας το κοινό από κάτω να φωνάζει «the Greek song, the Greek song».
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ
Μια μουσική πανδαισία στη σκιά του ναού της Αφαίας

Μουσική / Μια μουσική πανδαισία στη σκιά του ναού της Αφαίας

Το «Ταξίδι στο φως», μια σειρά συναυλιών του σπουδαίου μαέστρου Σταύρου Ξαρχάκου σε εμβληματικά μνημεία και αρχαιολογικούς χώρους, συνεχίστηκε στην Αίγινα με την υποστήριξη της METLEN Energy & Metals.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ