Η ελληνική Teranga Beat στην Guardian

 Η ελληνική Teranga Beat στην Guardian Facebook Twitter
Dieuf-Dieul de Thiès
0

 Η ελληνική Teranga Beat στην Guardian Facebook Twitter
Dieuf-Dieul de Thiès

 

Η Βρετανική εφημερίδα Guardian έκανε ένα μεγάλο αφιέρωμα στην μουσική σκηνή της Σενεγάλης και φυσικά δεν παρέλειψε να αναφέρει την ελληνική δισκογραφική εταιρεία του Αδαμάντιου Καφετζή που ζει και εργάζεται στην Αθήνα και κυκλοφορεί ξεχασμένα Σενεγαλέζικα διαμάντια από την δεκαετία του ‘60, του ‘70 και του ’80.

Γράφει η Veronique Mortaigne:

«Σάββατο βράδυ στο Ντακάρ της Σενεγάλης. Νέοι από τα απομακρυσμένα προάστια όπως η Pikine και η Guédiawaye είναι απασχολημένοι με το να επανεφευρίσκουν το χιπ χοπ. Τον Απρίλιο το φεστιβάλ του Παρισιού Banlieues Bleues  είχε αφιερώσει μια ολόκληρη βραδιά με το όνομα «Το Ντακάρ είναι ραπ» για να γιορτάσει αυτή την υψηλής τάσης σκηνή που έχει αρχίσει να εκφράζει προς τα έξω τις απόψεις της για την πολιτική και τα σχεδόν τα πάντα από τα προβλήματα με τις προμήθειες νερού μέχρι την δίκη για την κατηγορία για διαφθορά του Karim Wade, γιου του πρώην πρόεδρου Abdoulave Wade.

Οι Dieuf-Dieul de Thies έχουν υπογράψει στην δισκογραφική εταιρεία Teranga Beat που έχει την έδρα της στο Ντακάρ και είναι το πνευματικό παιδί του Αδαμάντιου Καφετζή, ενός Έλληνα που προσγειώθηκε εδώ το 2003 και ερωτεύτηκε την Αφρικανική μουσική.

Νωρίτερα το απόγευμα, βρίσκουμε τους Dieuf-Dieul de Thiès  να κάνουν πρόβα σε ένα γκαράζ στην περιοχή Ouakan που τώρα επισκιάζεται από τος μνημείο της Αφρικανικής Αναγέννησης ύψους 49 μέτρων, ένα πολυδάπανο έργο που είχε υλοποιηθεί κατά την διάρκεια της προεδρίας του Wade.

 Η ελληνική Teranga Beat στην Guardian Facebook Twitter
Αδαμάντιος Καφετζής

Στο δρόμο τα παιδιά παίζουν ποδόσφαιρο χωρίς να νοιάζονται για την μουσική μέσα. Οι Dieuf-Dieul de Thiès, άλλο ένα συγκρότημα του ’70, σχηματίστηκαν από τον κιθαρίστα Pape. Ξεκίνησαν μια μόδα στους ήχους της Σενεγάλης, με μια μίξη από είδη και επιρροές όπως η τζαζ, η Mandinka, το Afro-Cuban και το Mbalax (που σημαίνει ‘ρυθμός’ στα Γουόλοφ, την εθνική γλώσσα της Σενεγάλης).

Οι Dieuf-Dieul de Thiès έχουν υπογράψει στην δισκογραφική εταιρεία Teranga Beat που έχει την έδρα της στο Ντακάρ. Η Teranga Beat είναι το πνευματικό παιδί του Αδαμάντιου Καφετζή, ενός Έλληνα που προσγειώθηκε εδώ το 2003 και ερωτεύτηκε την Αφρικανική μουσική, τις μέρες που η έννοια της Αφρικανικής αναγέννησης ήταν ακόμη ένα άπιαστο όνειρο.

Ο Καφετζής μεγάλωσε στο Παγκράτι στην Αθήνα, της γειτονιάς της Αιθιοπικής κοινότητας της Αθήνας. Συνήθιζε να πηγαίνει στα Αφρικάνικα κλαμπ της πόλης και να χορεύει στους ρυθμούς της ρούμπας του Congo και του άφρομπιτ της Νιγηρίας. Μια μέρα αγόρασε το αφρικανικό μέρος μια τεράστιας συλλογής από δίσκους και του κόλλησε το μικρόβιο. Σύντομα άφησε πίσω του την Καλών Τεχνών όπου σπούδαζε και άρχισε να ψάχνει για σπάνια ορίτζιναλ άλμπουμ.

 Η ελληνική Teranga Beat στην Guardian Facebook Twitter
Ibrahima Sylla

Η μοίρα τον έφερε στο Thiès, ένα σιδηροδρομικό κόμβο στο Ντακάρ όπου γνώρισε τον Moussa Diallo. «Ο ιδιοκτήτης αρκετών γνωστών κλαμπ – όπως το Bambou και το Sangomar – που του άρεσε να ηχογραφεί το υλικό τους», εξηγεί ο Καφετζής.

«Η οικογένεια του μου έδειξε ένα δωμάτιο που ήταν γεμάτο από κασέτες». Η Teranga Beat δεν έχει ακόμη κυκλοφορήσει αρκετά πράγματα – 7 δίσκους από το 2010 – χωρίς σάμπλερ, μόνο στην καλύτερη ποιότητα, ακυκλοφόρητα κομμάτια από καλλιτέχνες όπως οι Royal Band, Dieuf-Dieul και Idrissa Diop.

«Το πρόβλημα με την Σενεγάλεζικη μουσική είναι ότι ήταν εγκλωβισμένη ανάμεσα στο Afro-Cuban και το Mbalax», προσθέτει ο Καφετζής. «Στην πραγματικότητα, η χώρα έχει διαφορετικές παραδόσεις  που παίρνουν επιρροές από φυλές όπως η Σέρερ και η  Φούλα και η περιοχή Καζαμάνς (εθνο-θρησκευτικές, γλωσσικές και γεωγραφικές). Πολύ λίγο υλικό όμως έχει ηχογραφηθεί. Το ίδιο ισχύει για τους γκρίοτ παραδοσιακούς τελάληδες και μουσικούς, οι περισσότεροι από αυτούς είναι γυναίκες. Υπάρχουν ελάχιστα αρχεία εδώ. Δεν μπορώ να βρω ούτε φωτογραφίες της εποχής για να εικονογραφήσω τα εξώφυλλα των άλμπουμ. Μου λένε ότι τα αρνητικά έχουν χαθεί. Το ραδιόφωνο έχει κρατήσει πολύ λίγα πράγματα και στην τηλεόραση τα πράγματα είναι ακόμη χειρότερα. Μόνο μερικές μοναχικές φιγούρες όπως ο παραγωγός και ο ιδρυτής της Syllart Records, Ibrahima Sylla που έχει φύγει από την ζωή, είχε σώσει ένα μέρος της πρόσφατης μουσικής ιστορίας της χώρας, αδιαφορώντας όμως για τα δικαιώματα που ανήκουν στους καλλιτέχνες».

 

 Η ελληνική Teranga Beat στην Guardian Facebook Twitter
Μέλη ενός χιπ χοπ γκρουπ της ανερχόμενης σκηνής της Σενεγάλης

 

 Η ελληνική Teranga Beat στην Guardian Facebook Twitter

 

  

 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοντσέρτο του Αρανχουέθ: Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από αυτό το κοντσέρτο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από το Κοντσέρτο του Αρανχουέθ;

Σχεδόν έναν αιώνα μετά τη δημιουργία του το «Κοντσέρτο του Αρανχουέθ» του Χοακίν Ροντρίγκο παραμένει η μουσική στην οποία όλοι με κάποιο τρόπο παραδινόμαστε. Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μελαγχολία, τη σπαρακτική μελωδία, τη δύναμη της κιθάρας και τη μοναδική του ενέργεια.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ