Η Βρετανική εφημερίδα Guardian έκανε ένα μεγάλο αφιέρωμα στην μουσική σκηνή της Σενεγάλης και φυσικά δεν παρέλειψε να αναφέρει την ελληνική δισκογραφική εταιρεία του Αδαμάντιου Καφετζή που ζει και εργάζεται στην Αθήνα και κυκλοφορεί ξεχασμένα Σενεγαλέζικα διαμάντια από την δεκαετία του ‘60, του ‘70 και του ’80.
Γράφει η Veronique Mortaigne:
«Σάββατο βράδυ στο Ντακάρ της Σενεγάλης. Νέοι από τα απομακρυσμένα προάστια όπως η Pikine και η Guédiawaye είναι απασχολημένοι με το να επανεφευρίσκουν το χιπ χοπ. Τον Απρίλιο το φεστιβάλ του Παρισιού Banlieues Bleues είχε αφιερώσει μια ολόκληρη βραδιά με το όνομα «Το Ντακάρ είναι ραπ» για να γιορτάσει αυτή την υψηλής τάσης σκηνή που έχει αρχίσει να εκφράζει προς τα έξω τις απόψεις της για την πολιτική και τα σχεδόν τα πάντα από τα προβλήματα με τις προμήθειες νερού μέχρι την δίκη για την κατηγορία για διαφθορά του Karim Wade, γιου του πρώην πρόεδρου Abdoulave Wade.
Οι Dieuf-Dieul de Thies έχουν υπογράψει στην δισκογραφική εταιρεία Teranga Beat που έχει την έδρα της στο Ντακάρ και είναι το πνευματικό παιδί του Αδαμάντιου Καφετζή, ενός Έλληνα που προσγειώθηκε εδώ το 2003 και ερωτεύτηκε την Αφρικανική μουσική.
Νωρίτερα το απόγευμα, βρίσκουμε τους Dieuf-Dieul de Thiès να κάνουν πρόβα σε ένα γκαράζ στην περιοχή Ouakan που τώρα επισκιάζεται από τος μνημείο της Αφρικανικής Αναγέννησης ύψους 49 μέτρων, ένα πολυδάπανο έργο που είχε υλοποιηθεί κατά την διάρκεια της προεδρίας του Wade.
Στο δρόμο τα παιδιά παίζουν ποδόσφαιρο χωρίς να νοιάζονται για την μουσική μέσα. Οι Dieuf-Dieul de Thiès, άλλο ένα συγκρότημα του ’70, σχηματίστηκαν από τον κιθαρίστα Pape. Ξεκίνησαν μια μόδα στους ήχους της Σενεγάλης, με μια μίξη από είδη και επιρροές όπως η τζαζ, η Mandinka, το Afro-Cuban και το Mbalax (που σημαίνει ‘ρυθμός’ στα Γουόλοφ, την εθνική γλώσσα της Σενεγάλης).
Οι Dieuf-Dieul de Thiès έχουν υπογράψει στην δισκογραφική εταιρεία Teranga Beat που έχει την έδρα της στο Ντακάρ. Η Teranga Beat είναι το πνευματικό παιδί του Αδαμάντιου Καφετζή, ενός Έλληνα που προσγειώθηκε εδώ το 2003 και ερωτεύτηκε την Αφρικανική μουσική, τις μέρες που η έννοια της Αφρικανικής αναγέννησης ήταν ακόμη ένα άπιαστο όνειρο.
Ο Καφετζής μεγάλωσε στο Παγκράτι στην Αθήνα, της γειτονιάς της Αιθιοπικής κοινότητας της Αθήνας. Συνήθιζε να πηγαίνει στα Αφρικάνικα κλαμπ της πόλης και να χορεύει στους ρυθμούς της ρούμπας του Congo και του άφρομπιτ της Νιγηρίας. Μια μέρα αγόρασε το αφρικανικό μέρος μια τεράστιας συλλογής από δίσκους και του κόλλησε το μικρόβιο. Σύντομα άφησε πίσω του την Καλών Τεχνών όπου σπούδαζε και άρχισε να ψάχνει για σπάνια ορίτζιναλ άλμπουμ.
Η μοίρα τον έφερε στο Thiès, ένα σιδηροδρομικό κόμβο στο Ντακάρ όπου γνώρισε τον Moussa Diallo. «Ο ιδιοκτήτης αρκετών γνωστών κλαμπ – όπως το Bambou και το Sangomar – που του άρεσε να ηχογραφεί το υλικό τους», εξηγεί ο Καφετζής.
«Η οικογένεια του μου έδειξε ένα δωμάτιο που ήταν γεμάτο από κασέτες». Η Teranga Beat δεν έχει ακόμη κυκλοφορήσει αρκετά πράγματα – 7 δίσκους από το 2010 – χωρίς σάμπλερ, μόνο στην καλύτερη ποιότητα, ακυκλοφόρητα κομμάτια από καλλιτέχνες όπως οι Royal Band, Dieuf-Dieul και Idrissa Diop.
«Το πρόβλημα με την Σενεγάλεζικη μουσική είναι ότι ήταν εγκλωβισμένη ανάμεσα στο Afro-Cuban και το Mbalax», προσθέτει ο Καφετζής. «Στην πραγματικότητα, η χώρα έχει διαφορετικές παραδόσεις που παίρνουν επιρροές από φυλές όπως η Σέρερ και η Φούλα και η περιοχή Καζαμάνς (εθνο-θρησκευτικές, γλωσσικές και γεωγραφικές). Πολύ λίγο υλικό όμως έχει ηχογραφηθεί. Το ίδιο ισχύει για τους γκρίοτ παραδοσιακούς τελάληδες και μουσικούς, οι περισσότεροι από αυτούς είναι γυναίκες. Υπάρχουν ελάχιστα αρχεία εδώ. Δεν μπορώ να βρω ούτε φωτογραφίες της εποχής για να εικονογραφήσω τα εξώφυλλα των άλμπουμ. Μου λένε ότι τα αρνητικά έχουν χαθεί. Το ραδιόφωνο έχει κρατήσει πολύ λίγα πράγματα και στην τηλεόραση τα πράγματα είναι ακόμη χειρότερα. Μόνο μερικές μοναχικές φιγούρες όπως ο παραγωγός και ο ιδρυτής της Syllart Records, Ibrahima Sylla που έχει φύγει από την ζωή, είχε σώσει ένα μέρος της πρόσφατης μουσικής ιστορίας της χώρας, αδιαφορώντας όμως για τα δικαιώματα που ανήκουν στους καλλιτέχνες».
σχόλια