Η υπέροχη ωριμότητα της Neneh Cherry

Η υπέροχη ωριμότητα της Neneh Cherry Facebook Twitter
Φωτο: Kim Hiorthoy
1

Η Neneh Cherry πάντοτε αντιπροσώπευε μια άλλη γενιά των '80s, αρκετά μακριά από την πανκίλα και την νταρκίλα της εποχής. Όταν βγήκε το «Raw like sushi» είχε να κάνει περισσότερο με το μέλλον του ρυθμού που επρόκειτο να έρθει παρά με το μουντό παρόν εκείνης της περιόδου.


Έπρεπε να περάσουν τριάντα χρόνια, να πιάσει τον μουσικό Τύπο αυτή η μανία για diversity κι έτσι να εκτιμηθεί και να συμπεριληφθεί επιτέλους το συγκεκριμένο άλμπουμ στις λίστες με τα καλύτερα της δεκαετίας.


Μέχρι τότε στεκόταν παραγκωνισμένο στις προτιμήσεις της πλειοψηφίας των λευκών μουσικοκριτικών που εξυμνούσαν το lad rock μέχρι τα μέσα των '00s, αγνοώντας επιδεικτικά τέτοιες δουλειές.

Η Neneh Cherry ήταν η προσωποποίηση της διαφορετικότητας. Δεν ήταν λευκή ούτε μαύρη αλλά μια μιγάδα από τη Σουηδία που γεννήθηκε και μεγάλωσε σε ένα συναρπαστικό καλλιτεχνικό περιβάλλον.


Η Neneh Cherry ήταν η προσωποποίηση της διαφορετικότητας. Δεν ήταν λευκή ούτε μαύρη αλλά μια μιγάδα από τη Σουηδία που γεννήθηκε και μεγάλωσε σε ένα συναρπαστικό καλλιτεχνικό περιβάλλον. Η μητέρα της, η ζωγράφος Monica «Moki» Karlsson, γνώρισε τον μουσικό πατέρα της Ahmadu Jah όταν αυτός άφησε τη Σιέρα Λεόνε για να σπουδάσει μηχανικός στη Σουηδία. Χώρισαν πριν γεννηθεί.


Ξαναπαντρεύτηκε σχεδόν αμέσως τον θρύλο της τζαζ Don Cherry και μαζί με τα παιδιά τους βρέθηκαν σε ένα εγκαταλελειμμένο σχολείο που αγόρασαν στην εξοχή της Σουηδίας. Είχαν όνειρα να δημιουργήσουν μια κοινότητα που θα έφερνε τον κόσμο πιο κοντά.


Ήταν ένα θεότρελο σπίτι, όπως το περιέγραφε αργότερα η Neneh, που μάζευε κάθε λογής άτομα που χρειαζόντουσαν βοήθεια και στήριξη. Σε ηλικία 14 ετών αποφάσισε να μετακομίσει στο Λονδίνο. Εκεί έζησε από κοντά την πανκ σκηνή της πόλης. Έγινε κολλητή με τις Slits και συγκατοικούσε για ένα διάστημα σε μια κατάληψη με την Ari Up. Δούλευε ως ρέγκε DJ ή ως μοντέλο για να τα βγάλει πέρα.

 

Neneh Cherry - Manchild


Αντί για new wave ή πανκ που ήταν της μόδας, στο «Raw like sushi», το ντεμπούτο άλμπουμ της, παρουσίασε ένα μπασταρδεμένο χιπ-χοπ αναμεμειγμένο με στοιχεία ποπ, salsa και house μουσική, ό,τι ακούμε σήμερα δηλαδή. Ταυτόχρονα, οι στίχοι της ήταν τόσο φεμινιστικοί και σοφιστικέ για την εποχή τους που σήμερα φαντάζουν αδιανόητοι για ποπ κομμάτια.


Σήμερα εντυπωσιαζόμαστε όταν βλέπουμε γυναίκες μουσικούς σε προχωρημένο στάδιο εγκυμοσύνης να ανεβαίνουν στη σκηνή και να την οργώνουν με την ενέργειά τους. Το έκανε η M.I.A. πριν από μερικά χρόνια και πιο πρόσφατα η Cardi B, με το κοινό να παραληρεί από κάτω.


Η πρώτη που το έκανε, όμως, ήταν η Cherry, που βγήκε στο «Top of the Pops» να πει το «Buffalo Stance» με μια αρκετά φουσκωμένη κοιλιά. Προκάλεσε σάλο στον Τύπο, που την κατακεραύνωσε. Τους αποστόμωσε τότε, δηλώνοντας ότι «η εγκυμοσύνη δεν είναι ασθένεια».

 

Η Neneh Cherry το 1988 όταν βγήκε στο «Top of the Pops» να πει το «Buffalo Stance» με μια αρκετά φουσκωμένη κοιλιά.

 
Από την αρχή της καριέρα της ένας από τους πιο στενούς συνεργάτες της ήταν ο άντρας της Cameron McVey. Γνωρίστηκαν το 1987 στο αεροδρόμιο του Heathrow, σε μια κοινή πτήση προς Τόκιο. Απέκτησαν δύο κόρες − μία, η Mabel, είναι από τις ανερχόμενες ποπ σταρ στη Βρετανία. Επίσημα παντρεύτηκαν το 1990.

Μαζί έφτιαξαν και το «Manchild» με τη βοήθεια του Robert del Naja. Η Neneh έχει πει πολλά σπουδαία κομμάτια, αλλά κανένα δεν φτάνει την αισθητική και ηχητική τελειότητα του συγκεκριμένου τραγουδιού. Ίσως το πιο απόκοσμο βίντεο που πρόβαλε ποτέ το MTV στη βραδινή του ζώνη. Θα μπορούσε να θεωρηθεί σημείο αναφοράς για το vaporwave, ενώ, όταν το βλέπεις σήμερα, παραμένει το ίδιο αλλόκοτο με τότε.


Στην πραγματικότητα ήταν μια οικογενειακή υπόθεση. Σε αυτό εμφανίζονταν οι κόρες της και ο πρώτος γιος του άντρα της.


Οι σχέσεις της με τους Massive Attack ήταν ακόμα βαθύτερες. Δεν τους ένωνε μόνο η σκηνή του Μπρίστολ, στην οποία ανήκε για ένα διάστημα. Είχαν τέτοια φιλία που το «Blue Lines» ηχογραφήθηκε στο δωμάτιο της νεογέννητης τότε κόρης της. Ο Del Naja δήλωσε ότι αν δεν επέμενε, δεν θα έβγαζαν ποτέ το άλμπουμ που γέννησε το trip-hop.


Η Neneh κάλλιστα θα μπορούσε να έχει φτάσει πολύ ψηλά, όπως η Μαντόνα. Θα μπορούσε και να την έχει ξεπεράσει, σύμφωνα με κάποιους, αν οι εμπειρίες της στην Αμερική δεν την απέτρεπαν από το να επιδιώξει μεγαλύτερη καριέρα. H μαρτυρία της για τον σεξισμό στη μουσική βιομηχανία εκείνη την περίοδο θα έπρεπε να κάνει τo κίνημα του #metoo να επανεξετάσει κάποια πράγματα.

 

Neneh Cherry - Synchronised Devotion


Απογοητευμένη, αποφάσισε να αποτραβηχτεί σταδιακά από τη δημοσιότητα, όχι όμως από τη μουσική. Ασχολήθηκε με διάφορα πρότζεκτ. Με ένα από αυτά, τους CirKus, την είχαμε δει πριν από 10 χρόνια στην Αθήνα. Είχε να κυκλοφορήσει προσωπική δουλειά από το 1996. Επανήλθε το 2014 με το «Blank Project» και τώρα, τέσσερα χρόνια μετά, με το «Broken Politics». Και στα δύο συνεργάστηκε με τον Four Tet στην παραγωγή.


Στο «Broken Politics» σοβαρεύει και ασχολείται με ευρύτερα πολιτικά θέματα. Οι στίχοι της αναφέρονται στους πρόσφυγες –είδε από κοντά τη φρίκη στο Καλαί−, στην παραπληροφόρηση και στα fake news, στην έκτρωση και στα γυναικεία δικαιώματα. «It's my politics living in a slow jam» ακούγεται να λέει χαρακτηριστικά στο κομμάτι «Synchronized Devotion».


Είναι μια φράση που σου μένει ανάμεσα στις ήρεμες trip-hop μελωδίες, οι οποίες, αντί για θυμό, κρύβουν στοχαστική διάθεση και ευαισθησία. Η Neneh Cherry, το κορίτσι που δεν θεωρούσε ποτέ τον εαυτό του ράπερ, έχει ωριμάσει υπέροχα.

Μουσική
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χρήστο Μάστορα, την έχεις ψωνίσει;

Ρώτα με ό,τι θες / Χρήστο Μάστορα, την έχεις ψωνίσει;

Στο trailer της ταινίας τελικά τραγουδάει ο ίδιος ή είναι ΑΙ; Ποιο είναι το red flag του; Αν δεν ήταν εμφανίσιμος θα είχε την ίδια καριέρα; Ισχύει ότι ήταν μεταλλάς; Ο Χρήστος Μάστορας απαντά στις ερωτήσεις του κοινού.
ΒΑΝΑ KΡΑΒΑΡΗ & ΓΙΩΡΓΟΣ ΤΣΑΓΚΟΖΗΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Συναυλία Μαλερ

Μουσική / Ένας έξοχος Μάλερ του Κουρεντζή στο Μέγαρο

Ο Κουρεντζής βημάτισε αργά πάνω στο λεπτό σκοινί που συνδέει το υπαρκτό και του μαγικό, του εδώ και του επέκεινα, και με αδρές κινήσεις δεν παρουσίασε απλώς το Adagietto αλλά εξήγησε στον ακροατή κάθε του συλλαβή
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΜΠΙΔΗΣ
Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμένομενη συνεργασία τους

Πολιτισμός / Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμενόμενη συνεργασία τους

Οι δύο σπουδαίοι ερμηνευτές θα συναντηθούν επί σκηνής από τις 5 Δεκεμβρίου στο Vox σε μια θεατροποιημένη παράσταση με κείμενα του Οδυσσέα Ιωάννου τα οποία θα παρουσιάζει o ίδιος έχοντας τον ρόλο του αφηγητή
LIFO NEWSROOM

σχόλια

1 σχόλια