Η υπέροχη ωριμότητα της Neneh Cherry

Η υπέροχη ωριμότητα της Neneh Cherry Facebook Twitter
Φωτο: Kim Hiorthoy
1

Η Neneh Cherry πάντοτε αντιπροσώπευε μια άλλη γενιά των '80s, αρκετά μακριά από την πανκίλα και την νταρκίλα της εποχής. Όταν βγήκε το «Raw like sushi» είχε να κάνει περισσότερο με το μέλλον του ρυθμού που επρόκειτο να έρθει παρά με το μουντό παρόν εκείνης της περιόδου.


Έπρεπε να περάσουν τριάντα χρόνια, να πιάσει τον μουσικό Τύπο αυτή η μανία για diversity κι έτσι να εκτιμηθεί και να συμπεριληφθεί επιτέλους το συγκεκριμένο άλμπουμ στις λίστες με τα καλύτερα της δεκαετίας.


Μέχρι τότε στεκόταν παραγκωνισμένο στις προτιμήσεις της πλειοψηφίας των λευκών μουσικοκριτικών που εξυμνούσαν το lad rock μέχρι τα μέσα των '00s, αγνοώντας επιδεικτικά τέτοιες δουλειές.

Η Neneh Cherry ήταν η προσωποποίηση της διαφορετικότητας. Δεν ήταν λευκή ούτε μαύρη αλλά μια μιγάδα από τη Σουηδία που γεννήθηκε και μεγάλωσε σε ένα συναρπαστικό καλλιτεχνικό περιβάλλον.


Η Neneh Cherry ήταν η προσωποποίηση της διαφορετικότητας. Δεν ήταν λευκή ούτε μαύρη αλλά μια μιγάδα από τη Σουηδία που γεννήθηκε και μεγάλωσε σε ένα συναρπαστικό καλλιτεχνικό περιβάλλον. Η μητέρα της, η ζωγράφος Monica «Moki» Karlsson, γνώρισε τον μουσικό πατέρα της Ahmadu Jah όταν αυτός άφησε τη Σιέρα Λεόνε για να σπουδάσει μηχανικός στη Σουηδία. Χώρισαν πριν γεννηθεί.


Ξαναπαντρεύτηκε σχεδόν αμέσως τον θρύλο της τζαζ Don Cherry και μαζί με τα παιδιά τους βρέθηκαν σε ένα εγκαταλελειμμένο σχολείο που αγόρασαν στην εξοχή της Σουηδίας. Είχαν όνειρα να δημιουργήσουν μια κοινότητα που θα έφερνε τον κόσμο πιο κοντά.


Ήταν ένα θεότρελο σπίτι, όπως το περιέγραφε αργότερα η Neneh, που μάζευε κάθε λογής άτομα που χρειαζόντουσαν βοήθεια και στήριξη. Σε ηλικία 14 ετών αποφάσισε να μετακομίσει στο Λονδίνο. Εκεί έζησε από κοντά την πανκ σκηνή της πόλης. Έγινε κολλητή με τις Slits και συγκατοικούσε για ένα διάστημα σε μια κατάληψη με την Ari Up. Δούλευε ως ρέγκε DJ ή ως μοντέλο για να τα βγάλει πέρα.

 

Neneh Cherry - Manchild


Αντί για new wave ή πανκ που ήταν της μόδας, στο «Raw like sushi», το ντεμπούτο άλμπουμ της, παρουσίασε ένα μπασταρδεμένο χιπ-χοπ αναμεμειγμένο με στοιχεία ποπ, salsa και house μουσική, ό,τι ακούμε σήμερα δηλαδή. Ταυτόχρονα, οι στίχοι της ήταν τόσο φεμινιστικοί και σοφιστικέ για την εποχή τους που σήμερα φαντάζουν αδιανόητοι για ποπ κομμάτια.


Σήμερα εντυπωσιαζόμαστε όταν βλέπουμε γυναίκες μουσικούς σε προχωρημένο στάδιο εγκυμοσύνης να ανεβαίνουν στη σκηνή και να την οργώνουν με την ενέργειά τους. Το έκανε η M.I.A. πριν από μερικά χρόνια και πιο πρόσφατα η Cardi B, με το κοινό να παραληρεί από κάτω.


Η πρώτη που το έκανε, όμως, ήταν η Cherry, που βγήκε στο «Top of the Pops» να πει το «Buffalo Stance» με μια αρκετά φουσκωμένη κοιλιά. Προκάλεσε σάλο στον Τύπο, που την κατακεραύνωσε. Τους αποστόμωσε τότε, δηλώνοντας ότι «η εγκυμοσύνη δεν είναι ασθένεια».

 

Η Neneh Cherry το 1988 όταν βγήκε στο «Top of the Pops» να πει το «Buffalo Stance» με μια αρκετά φουσκωμένη κοιλιά.

 
Από την αρχή της καριέρα της ένας από τους πιο στενούς συνεργάτες της ήταν ο άντρας της Cameron McVey. Γνωρίστηκαν το 1987 στο αεροδρόμιο του Heathrow, σε μια κοινή πτήση προς Τόκιο. Απέκτησαν δύο κόρες − μία, η Mabel, είναι από τις ανερχόμενες ποπ σταρ στη Βρετανία. Επίσημα παντρεύτηκαν το 1990.

Μαζί έφτιαξαν και το «Manchild» με τη βοήθεια του Robert del Naja. Η Neneh έχει πει πολλά σπουδαία κομμάτια, αλλά κανένα δεν φτάνει την αισθητική και ηχητική τελειότητα του συγκεκριμένου τραγουδιού. Ίσως το πιο απόκοσμο βίντεο που πρόβαλε ποτέ το MTV στη βραδινή του ζώνη. Θα μπορούσε να θεωρηθεί σημείο αναφοράς για το vaporwave, ενώ, όταν το βλέπεις σήμερα, παραμένει το ίδιο αλλόκοτο με τότε.


Στην πραγματικότητα ήταν μια οικογενειακή υπόθεση. Σε αυτό εμφανίζονταν οι κόρες της και ο πρώτος γιος του άντρα της.


Οι σχέσεις της με τους Massive Attack ήταν ακόμα βαθύτερες. Δεν τους ένωνε μόνο η σκηνή του Μπρίστολ, στην οποία ανήκε για ένα διάστημα. Είχαν τέτοια φιλία που το «Blue Lines» ηχογραφήθηκε στο δωμάτιο της νεογέννητης τότε κόρης της. Ο Del Naja δήλωσε ότι αν δεν επέμενε, δεν θα έβγαζαν ποτέ το άλμπουμ που γέννησε το trip-hop.


Η Neneh κάλλιστα θα μπορούσε να έχει φτάσει πολύ ψηλά, όπως η Μαντόνα. Θα μπορούσε και να την έχει ξεπεράσει, σύμφωνα με κάποιους, αν οι εμπειρίες της στην Αμερική δεν την απέτρεπαν από το να επιδιώξει μεγαλύτερη καριέρα. H μαρτυρία της για τον σεξισμό στη μουσική βιομηχανία εκείνη την περίοδο θα έπρεπε να κάνει τo κίνημα του #metoo να επανεξετάσει κάποια πράγματα.

 

Neneh Cherry - Synchronised Devotion


Απογοητευμένη, αποφάσισε να αποτραβηχτεί σταδιακά από τη δημοσιότητα, όχι όμως από τη μουσική. Ασχολήθηκε με διάφορα πρότζεκτ. Με ένα από αυτά, τους CirKus, την είχαμε δει πριν από 10 χρόνια στην Αθήνα. Είχε να κυκλοφορήσει προσωπική δουλειά από το 1996. Επανήλθε το 2014 με το «Blank Project» και τώρα, τέσσερα χρόνια μετά, με το «Broken Politics». Και στα δύο συνεργάστηκε με τον Four Tet στην παραγωγή.


Στο «Broken Politics» σοβαρεύει και ασχολείται με ευρύτερα πολιτικά θέματα. Οι στίχοι της αναφέρονται στους πρόσφυγες –είδε από κοντά τη φρίκη στο Καλαί−, στην παραπληροφόρηση και στα fake news, στην έκτρωση και στα γυναικεία δικαιώματα. «It's my politics living in a slow jam» ακούγεται να λέει χαρακτηριστικά στο κομμάτι «Synchronized Devotion».


Είναι μια φράση που σου μένει ανάμεσα στις ήρεμες trip-hop μελωδίες, οι οποίες, αντί για θυμό, κρύβουν στοχαστική διάθεση και ευαισθησία. Η Neneh Cherry, το κορίτσι που δεν θεωρούσε ποτέ τον εαυτό του ράπερ, έχει ωριμάσει υπέροχα.

Μουσική
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια σπουδαία συμφωνία σε ένα μόνο μέρος

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Μια σπουδαία συμφωνία σε ένα μόνο μέρος

Η Ματούλα Κουστένη μιλά για την Έβδομη Συμφωνία του Γιαν Σιμπέλιους, ένα από τα πιο χαρακτηριστικά έργα του ρομαντικού κινήματος του 19ου αιώνα, που συνέθεσε ο δημιουργός-σύμβολο της Φινλανδίας.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Δημήτρης Σκύλλας

Μουσική / «Υπήρξα αλαζόνας από τη λαχτάρα μου να πετύχω»

Ο διεθνώς καταξιωμένος συνθέτης Δημήτρης Σκύλλας επιστρέφει με ένα έργο για το Μέγαρο Μουσικής, εμπνευσμένο από την απέριττη ομορφιά της ελληνικής δημοτικής παράδοσης, αντλώντας στοιχεία από το ηπειρώτικο μοιρολόι αλλά και από τα «σκυλάδικα».
M. HULOT
Όλες οι συναυλίες που θα δούμε το φετινό καλοκαίρι

Μουσική / Όλες οι συναυλίες που θα δούμε το φετινό καλοκαίρι

Ποπ, ροκ, ραπ, πειραματική ηλεκτρονική μουσική και ξέφρενα πάρτι με χορό δίνουν πολλές επιλογές για διασκέδαση με (σχεδόν) νέα αλλά και δημοφιλή ονόματα του παρελθόντος να διαμορφώνουν ένα καλοκαιρινό μουσικό τοπίο με μεγάλο ενδιαφέρον.
M. HULOT
Οι Blackpink επιστρέφουν αλλά σόλο

Μουσική / Έχετε έστω ακουστά τις Blackpink ή είστε τίποτα boomers;

Σε μια μουσική βιομηχανία που δεν μπορεί να συνέλθει από την απόλυτη κυριαρχία της Κ-pop, τα μέλη του πιο δημοφιλούς νοτιοκορεάτικου γυναικείου γκρουπ κυκλοφόρησαν σόλο δουλειές. Μαζί κατέκτησαν τον κόσμο, μόνες τους τι κάνουν;
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η Ιεροτελεστία της Άνοιξης του Ιγκόρ Στραβίνσκυ: Τι συμβαίνει με αυτό το ερεθιστικό έργο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η Ιεροτελεστία της Άνοιξης του Ιγκόρ Στραβίνσκυ: Τι συμβαίνει με αυτό το ερεθιστικό έργο;

Με αφορμή τη συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στο Μέγαρο Μουσικής στις 11 Απριλίου, η Ματούλα Κουστένη περιγράφει ένα από τα περιφημότερα έργα του συμφωνικού ρεπερτορίου, την εμβληματική Ιεροτελεστία της Άνοιξης του Ιγκόρ Στραβίνσκυ, αλλά και αφηγείται ένα από τα διασημότερα σκάνδαλα στην Ιστορία της Μουσικής. Η πρεμιέρα του έργου στο Παρίσι του 1913 συνοδεύτηκε από επεισόδια που οδήγησαν μέχρι και στην παρέμβαση της αστυνομίας.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
O Kristof και το τέλος του παιχνιδιού

Μουσική / «Αν δουν ένα αγόρι με ρούχα που θεωρούν ότι δεν είναι αντρικά, ξαφνικά το φετιχοποιούν»

Στο νέο άλμπουμ του, ο Kristof εμπνέεται από τα παιχνίδια κάθε είδους και τo fluidity, κυκλοφορώντας την πιο προσωπική δουλειά του μέχρι σήμερα, η οποία συνοδεύεται από ένα επιτραπέζιο.
M. HULOT

σχόλια

1 σχόλια