Iasos: η ξεχωριστή περίπτωση ενός εκκεντρικού Έλληνα μουσικού

Iasos: η ξεχωριστή περίπτωση ενός εκκεντρικού Έλληνα μουσικού Facebook Twitter
0

Την τελευταία φορά που μιλήσαμε με τον Iasos, μου έστελνε κάτι περίεργα email [πάντα ξεκινούσαν με τις λέξεις "Yasou M."] για να τον βοηθήσω να έρθει με την κοπέλα του, στην Σαντορίνη να κάνει μια συναυλία. Έτσι, ισχυριζόταν τουλάχιστον.

Μετά συνειδητοποίησα ότι απλά ήθελε να μου κάνει προξενιό με ένα φίλο του και ομοϊδεάτη γερμανό φιλόσοφο ο οποίος έμενε μόνιμα εκεί και μόλις είχε χωρίσει! Τελικά, το προξενιό απέτυχε με τον κατά-τα-άλλα πολύ ευγενικό κύριο φιλόσοφο των λουλουδιών [ποτέ δεν κατάλαβα τι ακριβώς έκανε στην Σαντορίνη εκτός από διακοπές επ’ αορίστου]. Μου έριχνε καμιά 40ρια χρόνια και μου έλεγε για τη ζωή του στο νησί και με ρώταγε πόση ώρα κάνει ένα καράβι για να έρθει στην Αθήνα, να τα πούμε από κοντά, να τον φιλοξενήσω κιόλας!![κατευθείαν στο ψητό] Εγώ του μιλούσα από το τηλέφωνο για την οργάνωση μιας συναυλίας που μου φαινόταν από την αρχή απίθανο να γίνει. Πνευματική επικοινωνία, επομένως, σημειώσατε μηδέν!

Ο Iasos έχει μια δικιά του λογική, στηρίζει αυτά που πιστεύει με τέτοια πίστη και επιμονή που καταφέρνει σχεδόν να σε πείσει ότι όντως συνομιλεί με εξωγήινους. Όταν πριν από μερικούς μήνες πρωτοπαρουσιάστηκε στο μικρόκοσμο της ελληνικής μπλογκόσφαιρας μέσα από κιτς εικόνες και περίεργους ambient ήχους, δεν μπορούσε κανείς να πιστέψει ότι όντως είναι πρωτοπόρος μουσικός που η μουσική του έχει χρησιμοποιηθεί από τη NASA!

Ο Iasos, διαγαλαξιακά, κάπως το διαισθάνθηκε και μου έστειλε ένα email να με ρωτήσει τι έγινε και πώς μου φάνηκε ο φίλος του. Νομίζω, τσαντίστηκε και λίγο που δεν τα "βρήκαμε"! [Εχμ, πού έμπλεξα πάλι;] 

Πρόσφατα, διαβάζω άρθρα γι' αυτόν στο διεθνή τύπο και χαίρομαι που έχει αποκτήσει δημοσιότητα ξανά και γίνεται ένας σχετικός χαμός για τα live του και για ένα νέο άλμπουμ που κυκλοφόρησε. Ας τον έχει ο Vista ή όποιος άλλος θεός ή εξωγήινος πιστεύει, καλά! Κι ακόμη ελπίζω πώς θα έρθει για συναυλία κάποια στιγμή.

Επί την ευκαιρία, θυμάμαι πώς τον είχα πρωτογνωρίσει μέσα από μια συνέντευξη πριν από 3 περίπου χρόνια. Δεν έχω ξεχάσει το γέλιο του από τότε και μόλις το σκέφτομαι, μου φτιάχνει τη διάθεση αυτομάτως.

Για κάποιον που δεν έχει ασχοληθεί μαζί του ο Iasos – προφέρεται Γιάσος -, ο ελληνικής καταγωγής  μουσικός που ισχυρίζεται ότι είναι ο πατέρας της new age μπορεί να είναι ένας εκκεντρικός  - ακόμα και γραφικός – τύπος που ασχολείται με το μεταφυσικό. Ο Iasos έχει μια δικιά του λογική, στηρίζει αυτά που πιστεύει με τέτοια πίστη και επιμονή  που καταφέρνει σχεδόν να σε πείσει ότι όντως συνομιλεί με εξωγήινους. Όταν πριν από μερικούς μήνες πρωτοπαρουσιάστηκε στο μικρόκοσμο της ελληνικής μπλογκόσφαιρας μέσα από κιτς εικόνες και περίεργους ambient ήχους, δεν μπορούσε κανείς να πιστέψει ότι όντως είναι πρωτοπόρος μουσικός που η μουσική του έχει χρησιμοποιηθεί από τη NASA! Το πιο εντυπωσιακό απ΄ όλα είναι ότι, ξαφνικά, θεωρείται σημείο αναφοράς για ένα σωρό ξένους μουσικούς, και μάλιστα από διαφορετικούς χώρους: από τον hip hop James Pants μέχρι τον “hypnagogic pop” Dolphins Into The Future που πρόσφατα μάλιστα έκανε μια μίνι περιοδεία μαζί του στην Ευρώπη. Κατά τη διάρκεια της συνέντευξης που έγινε μέσω Skype, διαπιστώνω ότι έχει το πιο δυνατό, πιο τρανταχτό γέλιο που έχω ακούσει ποτέ στη ζωή μου και νομίζω ότι θα σπάσει ο υπολογιστής απ' τα γέλια.  

"Ο πατέρας μου ήταν γιατρός στον Ελληνικό στρατό και η μητέρα μου ήταν νοσοκόμα. Γνωρίστηκαν, ερωτεύτηκαν, παντρεύτηκαν και γεννήθηκα σε ένα στρατώνα το 1947 στην Αλεξανδρούπολή. Όταν ήμουν 4 χρονών, όλη η οικογένεια μου - οι γονείς μου, ο μικρότερος αδερφός μου και γω - μεταναστεύσαμε στην Αμερική. Για μερικά χρόνια μέναμε στη Νέα Υόρκη, στη συνέχεια πήγαμε στα βόρεια προάστια και εκεί μεγάλωσα. Πήγα στο Ελληνικό σχολείο και μετά το λύκειο φοίτησα στο Πανεπιστήμιο του Cornell. Σπούδασα πολλά πράγματα αλλά δεν μου άρεσε τίποτα. Τελικά, συνειδητοποίησα ότι όλη μου η δημιουργικότητα ήταν στη μουσική έτσι αποφάσισα να την κάνω καριέρα μου. Ήξερα ότι αυτή θα ήταν η δουλειά μου, αυτό ήθελα να κάνω για το υπόλοιπο της ζωής μου.

Η πρώτη μου ανάμνηση είναι στο τεράστιο υπερωκεάνιο που μας πήγαινε από την  Ελλάδα στην Αμερική. Θυμάμαι που αποχαιρετούσαμε στο λιμάνι τους συγγενείς μας τραγουδώντας τραγούδια «Άσ’τα τα μαλλάκια σου ανακατωμένα». Θυμάμαι που το τραγουδούσα όταν ήμασταν έτοιμοι να σαλπάρουμε. Έχω λίγες αναμνήσεις από το σπίτι της γιαγιάς μου στην Ελλάδα: ένα τεράστιο χολ με πόρτες που οδηγούσαν σε πολλά δωμάτια , έτσι το απόγευμα που έπαιζα μόνος μου έπαιρνα ένα σκοινί και ένωνα τη μια πόρτα με την άλλη φτιάχνοντας κάτι σαν ιστό αράχνης. Όταν κάποιος χτυπούσε την πόρτα για να μπει έπρεπε να ξελύσω όλο αυτό το πράγμα και με ενοχλούσε πολύ. Θυμάμαι τη μητέρα μου να μου αγοράζει βανίλια υποβρύχιο και να μου το σερβίρει σε ένα ποτήρι νερό. Το λάτρευα αυτό το γλυκό, αλλά όταν έρχονταν φίλοι στο σπίτι τους το πρόσφερε και γινόμουν έξαλλος.

Δεν είχα ιδέα τι ήθελα να γίνω όταν μεγάλωνα. Δεν είχα καμιά ιδιαίτερη επιθυμία, ούτε συγκεκριμένη κατεύθυνση. Στο τρίτο έτος έφτιαξα την καλύτερη μπάντα της πανεπιστημιούπολης. Γίναμε πάρα πολύ δημοφιλείς, έτσι σκέφτηκα να ασχοληθώ με τη μουσική πιο επαγγελματικά. Όταν πήγα στην Καλιφόρνια το 1968, όμως, δυσκολεύτηκα. Εργαζόμουν με άλλους μουσικούς και οι επιρροές τους έκαναν τη μουσική πιο συμβατική, πιο γήινη. Αυτό που εγώ είχα στο μυαλό μου ήταν να δημιουργήσω περίεργη μουσική. Η καριέρα μου απογειώθηκε όταν ένας φίλος μου πρότεινε να τα κάνω όλα μόνος μου χρησιμοποιώντας ένα multitrack recorder.

Πάντα με ενδιέφερε το πώς λειτουργεί η πραγματικότητα. Δεν εμπιστεύομαι τι λένε ούτε η επιστήμη, ούτε η θρησκεία. Πιστεύω ότι και οι δύο είναι γεμάτες λάθη. Εδώ και 35 χρόνια εξερευνώ διαφορετικά πράγματα στην επιστήμη και σε διαφορετικές θρησκείες από όλο τον κόσμο, προσπαθώντας να καταλάβω πώς δουλεύουν στ’ αλήθεια. Πριν από 6 χρόνια ανακάλυψα κάτι που είχε ισχυρή επίδραση πάνω μου και έκανε ο,τιδήποτε άλλο είχα μελετήσει μέχρι τότε να φαίνεται γελοίο. Αυτό ήταν οι πληροφορίες μέσω εξωγήινων. Έχουν έναν άνθρωπο εδώ στη γη, έναν αντιπρόσωπο που χρησιμοποιούν σαν κανάλι και έχουν μια πνευματική σύνδεση μαζί του για να επικοινωνούν τηλεπαθητικά μέσω της σκέψης του. Το όνομα του είναι Bashar και μπορείς να δεις για τι πράγμα μιλάω στο ΥouΤube. Για μένα όλα αυτά αποτελούν πολύ σημαντικές πληροφορίες, πολύ πιο σημαντικές από οτιδήποτε άλλο έχω βιώσει. Έχει πολύ ενδιαφέρουσα η αντίληψη του για την πραγματικότητα. Δεν χρειάζεται να τον ακολουθήσεις τυφλά, μπορείς να εφαρμόσεις τις αρχές του στην καθημερινότητα σου.  Όταν το έκανα σοκαρίστηκα και εντυπωσιάστηκα. Είναι κάτι πρακτικό, δεν είναι απλά φιλοσοφία,  είναι φυσική το πώς η συνείδηση σου δημιουργεί την πραγματικότητα σου.

Είμαι ένας από τους δύο ιδρυτές της new age μουσικής. Ό άλλος είναι ο φίλος μου Steve Halpern. Και οι δυο κυκλοφορήσαμε τα ντεμπούτο άλμπουμ μας το 1975 και μάλιστα παίζω φλάουτο στο δικό του. Από το 1968 στη Καλιφόρνια, πριν διαδοθούν τα synthesizers, είχα αυτό το όραμα. Τα όργανα ήταν περίεργα, το ίδιο και οι ήχοι που φανταζόμουν και δεν ήξερα πώς να τους δημιουργήσω, αλλά μια φωνή στο κεφάλι μου έλεγε ότι μπορώ να το κάνω και την εμπιστεύτηκα. 

Υπάρχουν διαφορετικοί τρόποι να κρίνεις την επιτυχία. Ο πιο συνηθισμένος τρόπος είναι με το πόσα λεφτά βγάζεις. Ένας άλλος τρόπος είναι πόσο βαθιά συγκινείς τους ανθρώπους σε συναισθηματικό επίπεδο. Το τελευταίο video που έκανα με τίτλο Realms of Light είχε τρομερή ανταπόκριση, επηρέασε πολλούς. Βρήκα ένα πειρατικό site που μπορείς να κατεβάσεις τη μουσική μου ελεύθερα. Είναι παράνομο, αλλά το κάνουν έτσι και αλλιώς. Δεν θύμωσα, με έκανε να νοιώσω ότι τώρα είμαι πετυχημένος.

Δεν έχω βιώσει κανένα φόβο για πολλά, πολλά χρόνια. Όταν ήμουν μικρός είχα ένα φόβο να μην με δείρει ο πατέρας μου για κάτι που έκανα. Αργότερα φοβόμουν να μην αφήσω καμιά γυναίκα έγκυο.

Δεν με βαφτίσανε Iasos. Ένα απόγευμα περπατούσα στο δρόμο, ξαφνικά, είχα μια αιφνίδια ανάμνηση πολύ δυνατή και έντονη. Μια ανάμνηση του πατέρα μου σε μια άλλη ζωή να μου φωνάζει «Iasos φέρε μου τα ξύλα για το τζάκι, έλα για να φάμε» και ένοιωσα πολύ άνετα ακούγοντάς το. Αμέσως αποφάσισα να το υιοθετήσω σαν όνομα και το έκανα. Μετά από πολλά χρόνια σε μια συζήτηση που είχα με έναν Έλληνα λόγιο που είχε εντυπωσιαστεί που το όνομα μου ήταν Iasos, τον ρώτησα γιατί του φαινόταν τόσο ενδιαφέρον. Είπε ότι το Iasos δεν υπάρχει στην μοντέρνα ελληνική γλώσσα και δεν υπάρχει ούτε στα αρχαία ελληνικά, αλλά αν πας ακόμη πιο πίσω, το συναντάς στα αρχαία ελληνικά της Αρχαϊκής εποχής -καθώς ο καιρός περνούσε το τελικό σίγμα αντικαταστήθηκε από το νι.

Ζω στην επαρχία όπου υπάρχουν ελάφια, βόρεια του Σαν Φραντσίσκο, στην εξοχή. Κάθε μέρα, όταν σηκώνομαι, πάω να ταΐσω τα ελάφια μου. Είναι άγρια ελάφια, δεν είναι κατοικίδια αλλά με έχουν μάθει.  Βγαίνω έξω, βάζω σπόρους στα πιάτα και φωνάζω «Το φαί είναι έτοιμο! Ελάτε!». Αναγνωρίζουν τη φωνή μου και μέσα σε 60 δευτερόλεπτα εμφανίζονται. Κάποιες φορές έρχεται ολόκληρη οικογένεια, μερικές φορές δυο οικογένειες, μερικές φορές μόνο ένα ελάφι, αλλά πάντα είναι χαρούμενα όταν τρώνε το φαγητό. Παλιότερα έπινα το πρωί τούρκικο καφέ αλλά σήμερα είναι δύσκολο να βρεις εδώ πέρα πια.

Έχω έρθει στην Ελλάδα 6-7 φορές από τότε που έφυγα. Αγαπάω την Ελλάδα. Αγαπάω το ελληνικό φαγητό. Δεν τρώω κρέας πλέον, αλλά λατρεύω τις τυρόπιτες και τις σπανακόπιτες. Λατρεύω τα νησιά, τη Μύκονο, την Ύδρα, το αγαπημένο μου μέρος είναι οι Δελφοί. Θέλω να κάνω μια συναυλία εκεί γιατί υπάρχουν ορισμένα μέρη στον πλανήτη που είναι διαγαλαξιακές πύλες, όπως το Machu Pichu στο Περού, το Κάιρο στην Αίγυπτο ή το Φουτζιγιάμα. Υπάρχουν μέρη που μπορείς να έχεις ευκολότερη πρόσβαση σε άλλες διαστάσεις. Οι Δελφοί είναι ένα από αυτά. Όταν πηγαίνω εκεί αισθάνομαι το μυαλό μου να συνδέεται με ανώτερα επίπεδα πολύ πιο εύκολα. Είναι σαν σπίτι για την ψυχή μου.   

Για τα μόνα που έχω μετανιώσει στη ζωή μου είναι το σεξ και οι γυναίκες. Τίποτε άλλο."

http://iasos.com/

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοντσέρτο του Αρανχουέθ: Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από αυτό το κοντσέρτο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από το Κοντσέρτο του Αρανχουέθ;

Σχεδόν έναν αιώνα μετά τη δημιουργία του το «Κοντσέρτο του Αρανχουέθ» του Χοακίν Ροντρίγκο παραμένει η μουσική στην οποία όλοι με κάποιο τρόπο παραδινόμαστε. Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μελαγχολία, τη σπαρακτική μελωδία, τη δύναμη της κιθάρας και τη μοναδική του ενέργεια.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ