«Κανένα ίχνος προσωπικότητας»: Όταν το BBC απέρριπτε τον David Bowie

«Κανένα ίχνος προσωπικότητας»: Όταν το BBC απέρριπτε τον David Bowie Facebook Twitter
O David Bowie το 1965
0


2 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 1965.
Το συγκρότημα Lower Third παρκάρει ένα παλιό ασθενοφόρο που τα μέλη του έχουν μετατρέψει σε βαν για τις μετακινήσεις τους, έξω από το BBC Broadcasting House. Ο μάνατζέρ τους είχε κανονίσει μια πολύτιμη οντισιόν ενώπιον της ομάδας επιλογής ταλέντων του BBC, η οποία αποφάσιζε ποια νέα συγκροτήματα ήταν άξια εθνικής μετάδοσης. Ο δρόμος για τη δόξα έμοιαζε στρωμένος.

Η ομάδα επιλογής ταλέντων του οργανισμού όμως είχε άλλες ιδέες. «Ένα ανεπαίσθητο ευχάριστο τίποτα», έγραψε ένα μέλος της επιτροπής, «δεν υπάρχει καμία ψυχαγωγία σε ό,τι κάνουν». «Η ομάδα δεν βρίσκει τίποτα αξιόλογο», έγραψε ένας άλλος, επιφυλάσσοντας ειδική μνεία  στον τραγουδιστή τον οποίον χαρακτήριζε «ερασιτέχνη που τραγουδάει λάθος νότες και δεν είναι συντονισμένος». Ανάλογη μεταχείριση είχε ο τραγουδιστής και ηγέτης του γκρουπ και από άλλους κριτές, που τον περιέγραψαν ως «όχι αρκετά εξαιρετικό», «όχι ιδιαίτερα συναρπαστικό» και, το πιο αιχμηρό, «ούτε ίχνος προσωπικότητας».

Η δισκογραφική εταιρεία Pye records αρνήθηκε να κυκλοφορήσει το δεύτερο single των Lower Third, The London Boys (ένα τραγούδι που αργότερα θα κέρδιζε την εκτίμηση που του άξιζε) θεωρώντας ότι, λίγα χρόνια πριν από το καλοκαίρι της αγάπης, ο κόσμος δεν ήταν έτοιμος για τις αναφορές του κομματιού σε περιθωριακούς ρομαντικούς του Σόχο που κατάπιναν χάπια.

Πρόκειται σίγουρα για μια από τις μεγαλύτερες γκάφες που έγιναν ποτέ στην ιστορία της  ανίχνευσης ταλέντων. Ο τραγουδιστής του γκρουπ ήταν ο 18χρονος τότε David Bowie, που ακόμα κυκλοφορούσε ως "Davie Jones". «Νομίζω ότι τα είχαμε πάει πολύ καλά», λέει σήμερα ο ντράμερ των Lower Third, Phil Lancaster, συγγραφέας του βιβλίου απομνημονευμάτων με τίτλο At the Birth of Bowie [Στη γέννηση του Bowie]. «Δεν θυμάμαι να σκέφτομαι ‘μακάρι να μπορούσαμε να το είχαμε κάνει καλύτερα’. Το BBC εκείνη την εποχή ήταν αρκετά στριφνό και σοβαροφανές». 

Επί σκηνής με τους Lower Third Facebook Twitter
Το συγκρότημα Lower Third

«Ήταν πολύ κρίσιμη αυτή η οντισιόν», λέει με τη σειρά του ο Tom Hagler, του οποίου το νέο βιβλίο Bowie at the BBC, που καταγράφει τις πολυάριθμες εμφανίσεις και συνεντεύξεις του τραγουδιστή στο BBC, εμβαθύνοντας στην ταραχώδη πρώιμη σχέση του Bowie με τον οργανισμό. «Το BBC είχε λίγο πολύ το απόλυτο μονοπώλιο στις ραδιοτηλεοπτικές συχνότητες του έθνους. Νομίζω ότι υπήρχαν επτά άτομα [στο πάνελ], εκ των οποίων οι δύο υπήρξαν ενθαρρυντικοί, οι υπόλοιπο πέντε όμως δήλωσαν ‘όχι, δεν είναι αρκετά καλοί για να βγουν στον αέρα’». Σημειώνει επίσης ότι ήταν ο (θρυλικός μετέπειτα) ραδιοφωνικός παραγωγός John Peel εκείνος που μεσολάβησε και έπεισε τους ιθύνοντες του σταθμού να δώσουν αργότερα στον Bowie άλλη μια ευκαιρία.

Η ατυχής οντισιόν του 1965 δεν ήταν η μόνη λακκούβα στον μακρύ και δύσβατο δρόμο του Bowie προς την καταξίωση. Από την ηλικία των 15 ετών, ο νεαρός David Jones ηγήθηκε μιας σειράς από συγκροτήματα R&B, αποφασισμένος να εισχωρήσει στην beat σκηνή του Λονδίνου στις αρχές της δεκαετίας του '60. Στα 16 του εγκατέλειψε το τεχνικό κολέγιο όπου φοιτούσε, ενημερώνοντας τη μητέρα του ότι σκόπευε να γίνει ποπ σταρ. Η Liza Jane, το ντεμπούτο single του το 1964 ως Davie Jones with the King Bees κρίθηκε «άστοχο», ο ίδιος όμως έδειχνε να μην πτοείται από καμία απόρριψη. Τα μετέπειτα σχήματα που δημιούργησε, όπως οι Manish Boys και οι Lower Third έπαιζαν μαζί με συγκροτήματα όπως οι Rolling Stones, οι Yardbirds και οι Who στο Marquee Club του Λονδίνου, ο Bowie όμως είχα ακόμα πολύ δρόμο για να κερδίσει την προσοχή του μεγάλου κοινού που ένιωθε ότι του άξιζε.

Η δισκογραφική εταιρεία Pye records αρνήθηκε να κυκλοφορήσει το δεύτερο single των Lower Third, The London Boys (ένα τραγούδι που αργότερα θα κέρδιζε την εκτίμηση που του άξιζε) θεωρώντας ότι, λίγα χρόνια πριν από το καλοκαίρι της αγάπης, ο κόσμος δεν ήταν έτοιμος για τις αναφορές του κομματιού σε περιθωριακούς ρομαντικούς του Σόχο που κατάπιναν χάπια.

Τέσσερα χρόνια αργότερα, η αποφασιστικότητά του απέδωσε τελικά καρπούς. Ο φόρος τιμής του Bowie στην ταινία «Οδύσσεια του διαστήματος» του Κιούμπρικ, το Space Oddity σκαρφάλωσε στο top 10 των singles charts την ίδια εποχή με το «πάτημα» στο φεγγάρι το 1969. Με τον John Peel να είναι ένας από τους πιο ένθερμους υποστηρικτές του, το BBC άρχισε να τον παίρνει στα σοβαρά, παρότι ο ίδιος παρέμενε πάντα απαιτητικός και τελειομανής. Εμφανιζόμενος στην εκπομπή DLT του σταθμού το 1969 αρνήθηκε να παίξει τη μοναδική του μέχρι τότε επιτυχία επειδή, όπως δήλωσε, «θα χρειαζόμασταν περίπου πέντε ορχήστρες για να πετύχουμε τον σωστό ήχο».

David Bowie - Space Oddity

Με στοιχεία από The Telegraph

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Μουσική / «Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Η Michelle Gurevich γράφει μουσική για την ψυχή και τις εμπειρίες της, με μια γερή δόση μαύρου χιούμορ και αφοπλιστικής ειλικρίνειας. Μιλά στη LiFO λίγο πριν από την εμφάνισή της στο Fuzz.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Πώς είναι άραγε να γράφεις το κορυφαίο σου έργο στα 25 σου χρόνια; Πόση αγωνία αισθάνεται ένας συνθέτης που καταλαβαίνει ότι όλοι προσδοκούν από εκείνον το επόμενο μεγάλο έργο; Πού κρύβεται η ακαταμάχητη δύναμη του Κοντσέρτου για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ; Η Ματούλα Κουστένη εξερευνά ένα από τα διασημότερα έργα για πιάνο και ορχήστρα, την ομορφιά του και την ιστορία του.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μπάρι Άνταμσον: «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα τελευταία κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Μουσική / «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Λίγο πριν προσγειωθεί στην Αθήνα για ένα χορταστικό συναυλιακό διήμερο, ο πολυτάλαντος Μπάρι Άνταμσον μιλά για τη σκηνή του Mad-chester, για το ροκ εν ρολ που όσο «γερνάει» τόσο δυναμώνει, για τη γνωριμία του με τον Λιντς και τον εθισμό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Συνέντευξη Saturday Night Satan

Μουσική / «Όσο υπάρχει κόσμος που πηγαίνει στις συναυλίες, θα συνεχίσουμε να υπάρχουμε κι εμείς»

Mε μια γυναικεία φωνή να ηγείται, αντλώντας έμπνευση από τον horror κινηματογράφο και με επιρροές από τα ’70s και ’80s, οι Saturday Night Satan φέρνουν νέο αέρα στην εγχώρια metal σκηνή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ
Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

Μουσική / Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

«Μη σταματάτε. Έχουμε αφθονία. Έχουμε λύσεις. Μπορούμε να αρχίσουμε πάλι από την αρχή»: Η Björk παρουσιάζει την προσωπική της ουτοπία με το πρότζεκτ «Cornucopia» και μιλάει μπροστά στην κάμερα, για πρώτη φορά μετά από πολύ καιρό. 
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ O Tsolimon βλέπει όνειρα με γιαπωνέζικα καρτούν

Μουσική / Ο Tsolimon έγραψε ένα άλμπουμ κλαίγοντας και οδηγώντας

Στον πρώτο του προσωπικό δίσκο, ο νεαρός τραγουδοποιός που λατρεύει τον Λεξ και τα Pokemon συνδυάζει την ηλεκτρονική μπαλάντα με το ραπ και το ζεϊμπέκικο. Όταν έστειλε το «Καλό» στον Κραουνάκη, εκείνος του απάντησε πως πρέπει να το τραγουδήσει η Στανίση - τελικά, το είπε ο ίδιος και η Δεσποινίς Τρίχρωμη.
M. HULOT
Ο Bad Bunny και το μέλλον της urbano μουσικής

Μουσική / Ο Bad Bunny και το μέλλον της παρεξηγημένης urbano μουσικής

Το «Debí tirar más fotos» του 30χρονου Πορτορικανού μουσικού είναι ένα λάτιν αριστούργημα αφιερωμένο στις ρίζες του, στην ιστορία του Πουέρτο Ρίκο και στις σύγχρονες κοινωνικές προκλήσεις, όπως ο υπερτουρισμός και η εποχή του Τραμπ, που πλήττει τους μετανάστες.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποτελεί τα τελευταία 150 χρόνια έναν διαρκή θρίαμβο της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Μουσική / Η «Δύναμη του πεπρωμένου»: Ο θρίαμβος της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Η όπερα που απασχόλησε τον Τζουζέπε Βέρντι επί είκοσι χρόνια και θεωρείται από τις σημαντικότερες του διεθνούς ρεπερτορίου επιστρέφει στην Εθνική Λυρική Σκηνή, με μια παράσταση αντάξια της φήμης της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το συναρπαστικό, άχρονο, χαμένο άλμπουμ της Ούρσουλα Λε Γκεν

Πέθανε Σαν Σήμερα / Το συναρπαστικό, άχρονο, χαμένο άλμπουμ της Ούρσουλα Λε Γκεν

H πολυβραβευμένη συγγραφέας επιστημονικής φαντασίας που πέθανε σαν σήμερα, το 2018, είχε συνεργαστεί με τον συνθέτη Todd Barton στη δημιουργία ενός φιλόδοξου πρότζεκτ που εκτείνονταν πέρα από τη συγγραφή.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Θα πατήσεις σε λουλούδια, θα πατήσεις και σε σκατά για να βρεις διεξόδους»

Μουσική / Αεκτζής, αναρχικός, καζαντζιδικός: Η ανορθόδοξη πορεία του Γιάννη Μπαχ Σπυρόπουλου στο ελληνικό τραγούδι

Συνθέτης, στιχουργός, αρθρογράφος, ζωγράφος, ραδιοφωνικός παραγωγός, ο Γιάννης Μπαχ Σπυρόπουλος έχει γράψει τη δική του ιστορία στην ελληνική δισκογραφία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Οθόνες / «Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Μια μεγάλη κουβέντα με τον σκηνοθέτη και μουσικό Γιάννη Βεσλεμέ που κυκλοφορεί ταυτόχρονα το νέο του άλμπουμ και η ρετροφουτουριστική του ταινία «Αγαπούσε τα λουλούδια περισσότερο». (SPOILER ALERT)
M. HULOT
Laurent Garnier

Μουσική / «Βλέπω μαριονέτες να παίζουν μουσική έχοντας τα ακουστικά περισσότερο στον λαιμό παρά στα αυτιά»

Με αφορμή ένα επικό τετραπλό mix –house, techno, UK focus και downtempo– για τα 25 χρόνια λειτουργίας του θρυλικού fabric, ο Γάλλος παραγωγός, DJ και πρόσφατα χρισμένος ιππότης της Λεγεώνας της Τιμής Laurent Garnier μιλά για το τότε και το τώρα της ηλεκτρονικής μουσικής.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ