Karol G: Η Κολομβιανή μουσικός με τα 24 δισεκατομμύρια streams

Karol G: Η Κολομβιανή μουσικός με τα 24 δισεκατομμύρια streams Facebook Twitter
Χρειάστηκαν περίπου δέκα χρόνια για να καταφέρει να κάνει το πρώτο της μεγάλο χιτ. Φωτογραφία: Alexander Tamargo/Getty Images
0

Δεν είναι αυτονόητο ένας μη αγγλόφωνος μουσικός να αποκτήσει crossover απήχηση, δηλαδή να πετύχει ευρεία και μαζική αποδοχή σε διεθνές επίπεδο, σαν να βρίσκεται στην κορυφή του κόσμου. Πόσο μάλλον όταν πρόκειται για γυναίκα από τη Λατινική Αμερική, όπου η μουσική σκηνή είναι κατά βάση ανδροκρατούμενη. Αν είναι δύσκολο για τους ισπανόφωνους ερμηνευτές, για τις γυναίκες είναι ακόμα πιο σπάνιο. Λίγες Λατίνες έχουν καταφέρει κάτι ανάλογο. 

Η Karol G θεωρείται ένα τρανταχτό παράδειγμα. Να κάνουμε μια παρένθεση εδώ και να πούμε ότι δεν μιλάμε για Αμερικανίδες με ρίζες στη Λατινική Αμερική, όπως η Cardi Β ή η Σελένα Γκόμεζ, ούτε για περιπτώσεις όπως η Rosalía από την Ισπανία, που πλασαρίστηκε ως εκπρόσωπος του νεο-φλαμένκο, αλλά γνώρισε επιτυχία μετά τη συνεργασία της με τον Πορτορικανό J Balvin.

Σήμερα, στα 30 της, είναι ανάμεσα στους Top 50 μουσικούς του Spotify παγκοσμίως, με πάνω από 24 δισεκατομμύρια streams και παραπάνω από 80 εκατομμύρια followers στα social media.

Η Karol G είναι γέννημα-θρέμμα του Μεντεγίν της Κολομβίας. Το κανονικό της όνομα είναι Carolina Giraldo Navarro. Από μικρή ήθελε να ασχοληθεί με τη μουσική και το τραγούδι και μεγάλωσε σε ένα αρκετά ενθαρρυντικό οικογενειακό περιβάλλον. Ο μεγαλύτερος θαυμαστής της ήταν ο πατέρας της, ο οποίος έπαιζε σε συγκρότημα και το όνειρό του ήταν να γίνει τραγουδιστής. Το σπίτι τους ήταν γεμάτο μουσική, από σάλσα μέχρι μέταλ, Bee Gees και valletano, ένα είδος κολομβιανής κάντρι. Συνήθιζαν να κάνουν εμφανίσεις, διοργανώνοντας μικρές συναυλίες, ενώ η ίδια σπούδαζε μουσική. «Στην αρχή νόμιζα ότι θα ήταν εύκολο για μένα να ασχοληθώ επαγγελματικά με τη μουσική, επειδή δεν υπήρχαν πολλές γυναίκες στη βιομηχανία, αλλά, όταν ξεκίνησα να δουλεύω, συνειδητοποίησα τον λόγο που τα πράγματα ήταν έτσι όπως ήταν». 

 Karol G desert Facebook Twitter
Η Karol G είναι γέννημα-θρέμμα του Μεντεγίν της Κολομβίας.

Στις αρχές των '00s, το να ασχοληθείς με το ρεγκετόν και να είσαι γυναίκα θεωρούνταν ανήκουστο, ειδικά σε μια σκηνή όπου οι γυναίκες θεωρούνται προϊόν, όπως συχνά σχολιάζει σε συνεντεύξεις. Το ρεγκετόν είναι διαβόητο για την υπερ-σεξουαλικότητα των στίχων του και αποτελεί πρόκληση, ειδικά όταν προέρχεται από γυναίκες. Η Πορτορικανή MC Ivy Queen, που πλέον θεωρείται από τους θρύλους του είδους, ήταν ίσως η πρώτη γυναίκα που κατάφερε να γίνει ευρύτερα γνωστή εκείνη την περίοδο. Ταυτόχρονα, για πολλά χρόνια ήταν η πιο μισητή καλλιτέχνις της σκηνής, αντιμετωπίζοντας σκληρές σεξιστικές επιθέσεις εξαιτίας της εμφάνισης και της βαριάς φωνής της. Οι γυναίκες δεν ήταν μόνο ήταν ελάχιστες αλλά και διασκορπισμένες σε διάφορα σημεία της Λατινικής Αμερικής. 

Βέβαια, από τότε ο αριθμός των γυναικών έχει αυξηθεί αισθητά και η σκηνή έχει ομογενοιοποιηθεί και εξελίσσεται σε συνδυασμό με τα φεμινιστικά κινήματα που ανθούν από το Μεξικό μέχρι την Αργεντινή και παλεύουν στους δρόμους για τα δικαιώματα των γυναικών και ενάντια στη σεξουαλική βία, στη γυναικοκτονία και στους νόμους κατά των εκτρώσεων. 

karol g album
To εξώφυλλο του νέου άλμπουμ της Karol G «KG0516».

«Δεν υπάρχουν πια τόσο λίγες γυναίκες στο είδος όπως άλλοτε, περισσότερες νέες γυναίκες συμμετέχουν σε αυτό» αναφέρει στους «LA Times» η Karol, η οποία δηλώνει φεμινίστρια. 

Όταν πρωτοξεκινούσε, το 2006, αρκετοί από τη μουσική βιομηχανία προσπάθησαν να την αποθαρρύνουν, ώστε να μην ασχοληθεί με το ρεγκετόν. Ωστόσο, δεν πτοήθηκε. Ο πατέρας της, ο οποίος στο μεταξύ είχε γίνει μάναντζέρ της, της εξασφάλισε μια θέση στο κολομβιανό «X-Factor» και αποκεί άνοιξε ο δρόμος για να γνωρίσει σε μια quinceañera –ένα μεξικανικό έθιμο, κατά το οποίο γιορτάζονται τα δέκατα πέμπτα γενέθλια ενός κοριτσιού– τον J Balvin, με τον οποίον συνεργάστηκε. Χρειάστηκαν περίπου δέκα χρόνια για να καταφέρει να κάνει το πρώτο της μεγάλο χιτ, το «Ahora Me Llama» μαζί με τον Bad Bunny, το 2017.

Σήμερα, στα τριάντα της, είναι ανάμεσα στους Top 50 μουσικούς του Spotify παγκοσμίως, με πάνω από 24 δισεκατομμύρια streams και παραπάνω από 80 εκατομμύρια followers στα social media. Το βίντεο για το κομμάτι «Tusa» που τραγουδά μαζί με τη Nicki Minaj έχει ξεπεράσει το ένα δισεκατομμύριο προβολές στο YouTube, ενώ το «Bichota», που σημαίνει κάτι σαν κακό κορίτσι –για να μη χρησιμοποιήσουμε τον τραπ όρο–, πηγαίνει εξίσου καλά. 

Bichota

Πρόσφατα κυκλοφόρησε το τρίτο της άλμπουμ με τίτλο «KG0516», εμπνευσμένο από τους αριθμούς των αεροπορικών πτήσεων – χρησιμοποιεί τα αρχικά της και την ημερομηνία που υπέγραψε για πρώτη φορά σε δισκογραφική εταιρεία ως Karol G. Η επιτυχία του άλμπουμ την έβαλε στο ίδιο κλαμπ με crossover Λατίνους μουσικούς, όπως ο Daddy Yankee, ο Bad Bunny και ο J Balvin.

Και ωραία όσα λέει σε σχέση με τον φεμινισμό, εκεί που μας τα χάλασε –και σε πολλούς άλλους–, όμως, η Karol ήταν με τις αφελείς δηλώσεις της σχετικά με τον ρατσισμό, που βγάζιυν περισσότερο άγνοια παρά οτιδήποτε άλλο. Κατά τη διάρκεια των διαδηλώσεων στην Αμερική για τη δολοφονία του George Floyd πόσταρε για συμπαράσταση –εντάξει, κάπου έλεος κι αυτή– μια φωτό του ασπρόμαυρου μπουλντόγκ της με τη λεζάντα «ένα τέλειο παράδειγμα του λευκού και του μαύρου σε αρμονία». 

Πάντως, αυτό που έδειξε η γκάφα της είναι το πρόβλημα που έχει με τον ρατσισμό ολόκληρη η σκηνή. Ένα θέμα που, αν και υπαρκτό, δεν αναγνωρίζεται και δεν συζητείται ανοιχτά – έως καθόλου. Με εξαίρεση τον Ozuna, η πλειονότητα των reggaetoneros/as δεν είναι μαύροι Λατίνοι (δεν εξαιρούνται οι αυτόχθονες), παρά τις ρίζες του είδους στην αφρο-καραϊβική μουσική. 

Τουλάχιστον, η απολογία της μετά το δημόσιο και δικαιολογημένο κράξιμο, ακούστηκε περισσότερο ειλικρινής, σε αντίθεση με άλλες που έχουμε ακούσει κατά καιρούς. 

«Έκανα λάθος με τη φωτογραφία μου και το μάθημα που πήρα μου κόστισε» είπε. «Έκλαψα πολύ και εξαφανίστηκα από τα social media για έναν μήνα. Το ότι πρόσβαλα, όμως, τόσο κόσμο με την άγνοιά μου μού έδωσε την ευκαιρία να καταλάβω το πρόβλημα καλύτερα. Απλώς μεγάλωσα με προνόμια (σ.σ. ως mestiza, ανήκει στην πλειοψηφία του πληθυσμού στην Κολομβία, τονίζουν στους "LA Times") και δεν συνειδητοποιούσα το μέγεθος του ρατσισμού. Για να πω την αλήθεια, φοβόμουν να μιλήσω σχετικά, αλλά μαθαίνω τώρα». Και καλά θα κάνεις, Karol G. Από κάπου πρέπει να γίνει η αρχή.

KAROL G, Mariah Angeliq - EL MAKINON 

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Συνέντευξη Saturday Night Satan

Μουσική / «Όσο υπάρχει κόσμος που πηγαίνει στις συναυλίες, θα συνεχίσουμε να υπάρχουμε κι εμείς»

Mε μια γυναικεία φωνή να ηγείται, αντλώντας έμπνευση από τον horror κινηματογράφο και με επιρροές από τα ’70s και ’80s, οι Saturday Night Satan φέρνουν νέο αέρα στην εγχώρια metal σκηνή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ
Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

Μουσική / Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

«Μη σταματάτε. Έχουμε αφθονία. Έχουμε λύσεις. Μπορούμε να αρχίσουμε πάλι από την αρχή»: Η Björk παρουσιάζει την προσωπική της ουτοπία με το πρότζεκτ «Cornucopia» και μιλάει μπροστά στην κάμερα, για πρώτη φορά μετά από πολύ καιρό. 
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ O Tsolimon βλέπει όνειρα με γιαπωνέζικα καρτούν

Μουσική / Ο Tsolimon έγραψε ένα άλμπουμ κλαίγοντας και οδηγώντας

Στον πρώτο του προσωπικό δίσκο, ο νεαρός τραγουδοποιός που λατρεύει τον Λεξ και τα Pokemon συνδυάζει την ηλεκτρονική μπαλάντα με το ραπ και το ζεϊμπέκικο. Όταν έστειλε το «Καλό» στον Κραουνάκη, εκείνος του απάντησε πως πρέπει να το τραγουδήσει η Στανίση - τελικά, το είπε ο ίδιος και η Δεσποινίς Τρίχρωμη.
M. HULOT
Ο Bad Bunny και το μέλλον της urbano μουσικής

Μουσική / Ο Bad Bunny και το μέλλον της παρεξηγημένης urbano μουσικής

Το «Debí tirar más fotos» του 30χρονου Πορτορικανού μουσικού είναι ένα λάτιν αριστούργημα αφιερωμένο στις ρίζες του, στην ιστορία του Πουέρτο Ρίκο και στις σύγχρονες κοινωνικές προκλήσεις, όπως ο υπερτουρισμός και η εποχή του Τραμπ, που πλήττει τους μετανάστες.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποτελεί τα τελευταία 150 χρόνια έναν διαρκή θρίαμβο της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Μουσική / Η «Δύναμη του πεπρωμένου»: Ο θρίαμβος της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Η όπερα που απασχόλησε τον Τζουζέπε Βέρντι επί είκοσι χρόνια και θεωρείται από τις σημαντικότερες του διεθνούς ρεπερτορίου επιστρέφει στην Εθνική Λυρική Σκηνή, με μια παράσταση αντάξια της φήμης της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το συναρπαστικό, άχρονο, χαμένο άλμπουμ της Ούρσουλα Λε Γκεν

Πέθανε Σαν Σήμερα / Το συναρπαστικό, άχρονο, χαμένο άλμπουμ της Ούρσουλα Λε Γκεν

H πολυβραβευμένη συγγραφέας επιστημονικής φαντασίας που πέθανε σαν σήμερα, το 2018, είχε συνεργαστεί με τον συνθέτη Todd Barton στη δημιουργία ενός φιλόδοξου πρότζεκτ που εκτείνονταν πέρα από τη συγγραφή.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Θα πατήσεις σε λουλούδια, θα πατήσεις και σε σκατά για να βρεις διεξόδους»

Μουσική / Αεκτζής, αναρχικός, καζαντζιδικός: Η ανορθόδοξη πορεία του Γιάννη Μπαχ Σπυρόπουλου στο ελληνικό τραγούδι

Συνθέτης, στιχουργός, αρθρογράφος, ζωγράφος, ραδιοφωνικός παραγωγός, ο Γιάννης Μπαχ Σπυρόπουλος έχει γράψει τη δική του ιστορία στην ελληνική δισκογραφία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Οθόνες / «Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Μια μεγάλη κουβέντα με τον σκηνοθέτη και μουσικό Γιάννη Βεσλεμέ που κυκλοφορεί ταυτόχρονα το νέο του άλμπουμ και η ρετροφουτουριστική του ταινία «Αγαπούσε τα λουλούδια περισσότερο». (SPOILER ALERT)
M. HULOT
Laurent Garnier

Μουσική / «Βλέπω μαριονέτες να παίζουν μουσική έχοντας τα ακουστικά περισσότερο στον λαιμό παρά στα αυτιά»

Με αφορμή ένα επικό τετραπλό mix –house, techno, UK focus και downtempo– για τα 25 χρόνια λειτουργίας του θρυλικού fabric, ο Γάλλος παραγωγός, DJ και πρόσφατα χρισμένος ιππότης της Λεγεώνας της Τιμής Laurent Garnier μιλά για το τότε και το τώρα της ηλεκτρονικής μουσικής.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Ο Τζούλιους Ίστμαν επιθυμούσε να είναι «μαύρος στον υπερθετικό, μουσικός στον υπερθετικό και ομοφυλόφιλος στον υπερθετικό»

Μουσική / Ο Τζούλιους Ίστμαν επιθυμούσε να είναι «μαύρος, μουσικός και ομοφυλόφιλος στον υπερθετικό»

Η Εναλλακτική σκηνή της Λυρικής παρουσιάζει μια βραδιά αφιερωμένη στο καινοτόμο και κοινωνικοπολιτικά φορτισμένο έργο του πρωτοπόρου Αφροαμερικανού συνθέτη που αναγνωρίστηκε ευρέως μετά θάνατον.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
10 techno & house parties για το προσεχές τρίμηνο 

Winter Preview 2025 / 10 techno & house parties για το προσεχές τρίμηνο 

Εκεί που η Αθήνα θα χορεύει μέχρι το πρωί, με μεγάλα ονόματα στα decks τους επόμενους μήνες – ή και μέχρι τα μεσάνυχτα, έχουμε και ένα απογευματινό κυριακάτικο πάρτι για εκείνους που πρέπει να ξυπνήσουν τη Δευτέρα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ