Bad Bunny: Πώς ο Πορτορικανός ράπερ αναδείχθηκε ο πιο δημοφιλής καλλιτέχνης του 2020

Bad Bunny: Πώς ο Πορτορικανός ράπερ αναδείχθηκε ο πιο δημοφιλής καλλιτέχνης του 2020 Facebook Twitter
Ο Bad Bunny μιλάει συχνά κατά της ομοφοβίας και της τρανσοφοβίας, πράγμα ανήκουστο για τον χώρο της ρεγκετόν και της λάτιν τραπ, όπου η ματσίλα και ο μισογυνισμός κυριαρχούν.
0



Ο BAD BUNNY ΕΙΝΑΙ ΠΑΝΤΟΥ. Αν και όσον αφορά τη μουσική, το «παντού» σημαίνει τι ακούμε στο Spotify. Φέτος, ο Πορτορικανός ράπερ αναδείχτηκε ο μεγαλύτερος καλλιτέχνης παγκοσμίως, με 8,3 δισεκατομμύρια streams στη δημοφιλή πλατφόρμα. Είναι ένας εξωφρενικός αριθμός, αν το καλοσκεφτείς, και τέτοιου τύπου νούμερα σπάνια λένε ψέματα για τις πραγματικές προτιμήσεις του κοινού.

Το δεύτερο άλμπουμ του, «YHLQMDLG», ξεπέρασε ακόμη και το «After Hours» του Weeknd, με 3,3 δισεκατομμύρια streams. Χαρακτηριστικά, την ίδια θέση είχαν τα προηγούμενα χρόνια ο Drake (πάνω από μία φορά), ο Ed Sheeran και ο Post Malone.


Αυτό που κάνει την περίπτωση του Bad Bunny μοναδική όμως είναι ότι δεν θα δει κανείς τα κομμάτια ή τα προσωπικά του άλμπουμ να φιγουράρουν στην κορυφή των τσαρτ. Τουλάχιστον όχι στη Βρετανία, όπου αντιμετωπίζεται με καχυποψία καθετί ισπανόφωνο, συνεπώς δεν έχει μπει ποτέ άλμπουμ ή, έστω, ένα σόλο κομμάτι του Bad Bunny στο UK Top-100. Εκτός αν μετρήσει κανείς το «I like it» της Cardi B από το 2018, στο οποίο συμμετείχε κι εκείνος, αν και ράπαρε λιγότερο από ένα λεπτό. Ήταν το συγκεκριμένο τραγούδι που σύστησε τον 26χρονο ράπερ στο μη ισπανόφωνο κοινό.


Με αυτόν τον τρόπο ξανάρχεται στο προσκήνιο μια συζήτηση που είχε γίνει πριν από μερικά χρόνια, ότι ο τρόπος που ακούμε μουσική έχει αλλάξει κι αυτό έχει ως αποτέλεσμα την αλλαγή του ύφους της σύγχρονης ποπ. Πλέον, με την καραντίνα να περιορίζει την ακρόαση μουσικής σε ψηφιακά μέσα και στο Διαδίκτυο, αυτό γίνεται όλο και πιο εμφανές.

Το στοιχείο της έκπληξης χαρακτηρίζει το σύνολο της πορείας του. Αντίθετα με άλλους σταρ, κυκλοφορεί τις προσωπικές του δουλειές χωρίς να τις προωθεί καθόλου –ακόμη και όταν χρειάζεται‒, κάτι που δεν συνηθίζεται.


Ο Bad Bunny είναι ανάμεσα στους Λατίνους ράπερ και ρεγκετόν ερμηνευτές (όπως οι J Balvin, Karol G, Maluma και Ozuna, τους οποίους έχει ξεπεράσει, παρά τα εξίσου εξωφρενικά νούμερα που κάνουν) που έχουν βρει πρόσφορο έδαφος στο mainstream, μετά την παγκόσμια επιτυχία του «Despacito» των Luis Fonsi και Daddy Yankee το 2017. Όταν ο Justin Bieber αποφάσισε να συμμετάσχει στο συγκεκριμένο κομμάτι, άνοιξε τον δρόμο σε μια σειρά συνεργασιών ισπανόφωνων καλλιτεχνών με Αμερικανούς κυρίως σταρ.


Ένας ακόμη βασικός παράγοντας που ενίσχυσε αυτό το φαινόμενο ήταν η εμπορική έκρηξη της τραπ, την οποία οι Λατινοαμερικανοί ράπερ κατάφεραν να προσαρμόσουν εύκολα στα δικά τους στυλ. Οι ράπερ της λάτιν τραπ, όπως έγραψαν χαρακτηριστικά οι «New York Times», είναι περισσότερο «κοντινοί συγγενείς» των Αμερικανών τράπερ παρά απλοί μιμητές.

Bad Bunny: Πώς ο Πορτορικανός ράπερ αναδείχθηκε ο πιο δημοφιλής καλλιτέχνης του 2020 Facebook Twitter
O Bad Bunny στα Spotify Awards 2020 τον περασμένο Μάρτιο στο Μεξικό. Φωτ.: EPA


Αν και δεν περιορίζεται πλέον στη λάτιν τραπ, ο Antonio Martínez Ocasio, όπως είναι το πραγματικό του όνομα, ξεκίνησε από τη συγκεκριμένη σκηνή. Μεγάλωσε σε μια εργατική οικογένεια, με περιορισμένα οικονομικά μέσα και πολλές δυσκολίες. Μια εποχή, μάλιστα, γέμιζε τις σακούλες των πελατών σε τοπικό σούπερ μάρκετ για να ζήσει. Οι γονείς του τού μετέδωσαν την αγάπη τους για τo μερένγκε και τη σάλσα, εκείνον όμως τελικά τον τράβηξε περισσότερο η ρεγκετόν σκηνή του Πουέρτο Ρίκο και θρύλοι του είδους όπως ο Daddy Yankee.

H φωνή του ως βαρύτονου, ικανή να εκφράσει μουντά αλλά και φωτεινά χρώματα και συναισθήματα, τον κάνει να ξεχωρίζει αμέσως από τους ομότεχνούς του. Είναι μια ιδιάζουσα φωνή που δεν σε κερδίζει τόσο με την αγριάδα της όσο με την παιχνιδιάρικη διάθεσή της.

Μετά το «I like it» θα μπορούσε να κυκλοφορήσει άλμπουμ και να εξαργυρώσει την επιτυχία του κομματιού στα τσαρτ. Αντίθετα, αποφάσισε να συνεργαστεί με τον Drake στο «MIA», κίνηση που αποδείχτηκε πανέξυπνη, μια και το τραγούδι συζητήθηκε επειδή ο Drake τραγουδούσε στα ισπανικά. Να σημειωθεί επίσης πως ακόμα και όταν πέρασε στην Αμερική, ο Bad Bunny δεν θυσίασε τη γλώσσα του. Τραγουδάει πάντα στα ισπανικά.

Η μεγαλύτερη έκπληξη ήρθε όταν, παράλληλα με το «I like it», ένα άλλο κομμάτι στο οποίο συμμετείχε μαζί με τον Ozuna έγινε τεράστια επιτυχία. Το «Te Boté» αποτέλεσε ένα κομμάτι-κλειδί για την άνθηση του ρεγκετόν σε παγκόσμιο επίπεδο, συγκεκριμένα η remix εκδοχή των Nio García και Casper Mágico. Η φήμη του «Te Boté» έφτασε μέχρι εδώ και είδαμε τι έγινε με το «Mama?» του Sin Boy, ο οποίος προφανώς δανείστηκε το beat του.


Το στοιχείο της έκπληξης χαρακτηρίζει το σύνολο της πορείας του. Αντίθετα με άλλους σταρ, κυκλοφορεί τις προσωπικές του δουλειές χωρίς να τις προωθεί καθόλου –ακόμη και όταν χρειάζεται‒, κάτι που δεν συνηθίζεται. Για παράδειγμα, το ντεμπούτο άλμπουμ του, «X 100pre», βγήκε απροειδοποίητα την παραμονή των Χριστουγέννων του 2018.

 

Bad Bunny x Jhay Cortez - Dákiti 


Φέτος, σε μια δύσκολη εποχή, που ανάγκασε πολλούς μουσικούς να αναβάλουν την κυκλοφορία των νέων τους δίσκων, ο Bad Bunny δεν κυκλοφόρησε μόνο ένα άλμπουμ αλλά τρία. Στα τέλη Φεβρουαρίου τo εξαιρετικό «YHLQMDLG» και πριν από λίγες ημέρες τη καινούργια του δουλειά με τίτλο «El último tour del mundo», ένα καταπληκτικό, ιδιοσυγκρασιακό άλμπουμ που έγραψε κατά τη διάρκεια της πρώτης καραντίνας και αποδεικνύει πόσο πολυσχιδής μουσικός είναι. Στο μεσοδιάστημα κυκλοφόρησε και το «Las que no iban a salir» με ό,τι ξέμεινε από το «YHLQMDLG».


Στην τελευταία του δουλειά πειραματίζεται με synth-pop και πανκ-ροκ φόρμες, με τρόπο που μπορεί μεν να προκαλεί με την ασυνήθιστη προσέγγισή του, αλλά τελικά ακούγεται αρκετά μπροστά απ' οτιδήποτε άλλο έχει κυκλοφορήσει στην ποπ σκηνή εδώ και καιρό. Από τα κομμάτια του άλμπουμ, το «Dakiti» (με τον Jhay Cortez) είναι, σύμφωνα με την «Guardian», το πιο πολυπαιγμένο τραγούδι στον κόσμο αυτήν τη στιγμή, με επτά εκατομμύρια αναπαραγωγές κάθε μέρα, κατά τρία εκατομμύρια περισσότερες από το «Positions» της Ariana Grande, που βρίσκεται στη δεύτερη θέση. 

«Τα καλά νέα», έγραψαν στην κριτική τους οι «New York Times», «είναι ότι, πέρα από τo Billboard και τους συμβατικούς δείκτες της επιτυχίας, αυτά τα άλμπουμ δεν ανταγωνίζονται το ένα το άλλο. Το "El último tour del mundo" εκφράζει περισσότερο τη συναρπαστική αβεβαιότητα για το μέλλον παρά τη στήριξη ενός πρόσφατου παρελθόντος».


Παρ' όλα αυτά, αρκετοι δεν περίμεναν το «El último tour del mundo»  να κάνει επιτυχία ανάλογη του «YHLQMDLG», του δίσκου που έδωσε το απόλυτο χορευτικό χιτ της καραντίνας, το «Yo perreo sola». Όσοι πίστευαν κάτι τέτοιο, έμειναν με την δυσπιστία. Για πρώτη φορά στα 62 χρόνια του Billboard, κατέκτησε την κορυφή με ένα καθαρά ισπανόφωνο άλμπουμ. Η μόνη λατινοαμερικανή καλλιτέχνης που είχε πετύχει το ίδιο ήταν η αδικοχαμένη Selena με δυο άλμπουμ που όμως δεν περιείχαν μόνο ισπανικά τραγούδια, τα «Dreaming of You» (1995) και «Il Divo's Ancora» (2006).

Bad Bunny: Πώς ο Πορτορικανός ράπερ αναδείχθηκε ο πιο δημοφιλής καλλιτέχνης του 2020 Facebook Twitter
Tο καλοκαίρι ο Bad Bunny έγινε ο πρώτος άνδρας που φωτογραφήθηκε σόλο για το εξώφυλλο του «Playboy», μετά τον ιδρυτή του, Χιου Χέφνερ.


Πέρα από τη μουσική, το καλοκαίρι ο Bad Bunny έγινε ο πρώτος άνδρας που φωτογραφήθηκε σόλο για το εξώφυλλο του «Playboy», μετά τον ιδρυτή του, Χιου Χέφνερ. Ήταν μια επιλογή που έγινε στο πλαίσιο της προσπάθειας του περιοδικού να εγκαινιάσει τη νέα ψηφιακή και «woke» εποχή του. Πόζαρε με το γνωστό, σεξουαλικά ρευστό στυλ του, που δεν γνωρίζει φύλα και διαχωρισμούς.

Συχνά μιλάει κατά της ομοφοβίας και της τρανσοφοβίας, πράγμα ανήκουστο για τον χώρο της ρεγκετόν και της λάτιν τραπ, όπου η ματσίλα και ο μισογυνισμός κυριαρχούν. Στην εκπομπή του Jimmy Fallon ξεκούμπωσε το σακάκι που φορούσε για να αποκαλύψει ένα Τ-shirt που έγραφε «Σκότωσαν την Alexa. Όχι έναν άνδρα με φούστα» ως διαμαρτυρία για τη δολοφονία της Alexa Negrón Luciano, μιας άστεγης διεμφυλικής γυναίκας στο Πουέρτο Ρίκο.


Παρά τις έντονες αντιδράσεις που έχουν προκαλέσει στα social media οι απόψεις του, δεν δίστασε να εμφανιστεί με φούστα δημόσια ή εντελώς drag στο βίντεο του «Yo perreo sola». Στο βίντεο του «Caro» κάνει μανικιούρ και μεταμορφώνεται ξαφνικά σε γυναίκα. Ο Ricky Martin τον θεωρεί το απόλυτο σύμβολο της λατινικής queer κοινότητας. «Μπορεί ένας cis άντρας να θεωρηθεί queer icon;» αντιδρούν ορισμένοι, και δικαιολογημένα.


Τίποτε απ' όλα αυτά όμως δεν πρέπει να φανεί παράξενο. Τουναντίον, ταιριάζει στον φυσικό και ειλικρινή τρόπο ενός καλλιτέχνη, ο οποίος έχει φέρει σημαντικές αλλαγές στην κουλτούρα της μουσικής σκηνής στην οποία ανήκει, επιτυγχάνοντας ένα τόσο ανατρεπτικό και συνάμα κατανοητό αποτέλεσμα, που κανείς δεν μπορεί να αγνοήσει.

 

Yo Perreo Sola 

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Συναυλία Μαλερ

Μουσική / Ένας έξοχος Μάλερ του Κουρεντζή στο Μέγαρο

Ο Κουρεντζής βημάτισε αργά πάνω στο λεπτό σκοινί που συνδέει το υπαρκτό και του μαγικό, του εδώ και του επέκεινα, και με αδρές κινήσεις δεν παρουσίασε απλώς το Adagietto αλλά εξήγησε στον ακροατή κάθε του συλλαβή
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΜΠΙΔΗΣ
Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμένομενη συνεργασία τους

Πολιτισμός / Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμενόμενη συνεργασία τους

Οι δύο σπουδαίοι ερμηνευτές θα συναντηθούν επί σκηνής από τις 5 Δεκεμβρίου στο Vox σε μια θεατροποιημένη παράσταση με κείμενα του Οδυσσέα Ιωάννου τα οποία θα παρουσιάζει o ίδιος έχοντας τον ρόλο του αφηγητή
LIFO NEWSROOM