Marva Von Theo Facebook Twitter
Ακόμα και πριν γνωριστούμε, υπήρχε πάντοτε το ένστικτο για έκφραση μέσω του συνδυασμού γλώσσας και μουσικής. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Marva Von Theo: Νοσταλγική synth pop με αέρα από '80s

0

Τσεκάροντας το ελληνικό bandcamp, εύκολα διαπιστώνει κανείς ότι τελευταία υπάρχει μια αναβίωση του σκοτεινού synth pop ήχου. Όλο και περισσότερα γκρουπ ξεπετάγονται από το πουθενά και φαίνεται ότι νοσταλγούν τα ’80s.

Εδώ που τα λέμε, στην Ελλάδα δεν έφυγε και ποτέ αυτό το είδος από τη μόδα. Τα περισσότερα από αυτά τα σχήματα έχουν δουλειές καλές και ξεχωρίζουν σε κύκλους του εξωτερικού που ακούνε αυτήν τη μουσική. Επιπλέον, δημιουργούν και μια μικρή, αλλά ζωηρή και αξιοπρόσεκτη σκηνή, που λειτουργεί εκτός των σύγχρονων τάσεων.

Η βασική πρόκληση για όλα αυτά τα γκρουπ είναι πώς να κάνουν τον ήχο τους να ακούγεται σύγχρονος και όχι παλιομοδίτικος και ξεπερασμένος. Ελάχιστοι το καταφέρνουν αυτό και το ντουέτο των Marva Von Theo είναι από αυτά τα σχήματα που έχουν ξεχωρίσει.

Με το δεύτερο άλμπουμ τους, το «Afterglow», η Μάρβα Βούλγαρη και ο Tεό Φοινίδης παρουσιάζουν μια ολοκληρωμένη δουλειά, που μπορεί να μοιάζει βουτηγμένη στη μελαγχολία και στον ρομαντισμό, αλλά ηχητικά είναι βαθύτερη και πλουσιότερη απ’ ό,τι αρχικά φαίνεται, ειδικά σε κομμάτια όπως το «Dissolve» ή το «Forever».

Ένα μεγάλο ατού του γκρουπ είναι η φωνή και η φορτισμένη ερμηνεία της Μάρβα, που τραγουδά γεμάτη αυτοπεποίθηση και χάρη που ξεφεύγει από το lo-fi στάτους των περισσοτέρων synth pop συγκροτημάτων. Με λίγα λόγια, αν οι Marva Von Theo δεν βρίσκονταν στην Ελλάδα, θα διαβάζαμε γι’ αυτούς π.χ. στο Pitchfork. Πού ξέρεις; Έτσι όπως έχει παγκοσμιοποιηθεί η μουσική τελευταία δεν είναι καθόλου απίθανο.

Τα περισσότερα τραγούδια μας, αν όχι όλα, έχουν βιωματικό χαρακτήρα, οπότε και περιγράφουν προσωπικές μας εμπειρίες, συναισθήματα και σκέψεις. 

Όπως και στο προηγούμενο άλμπουμ τους, στο «Dream within a dream» (2018), μουσική και στίχους γράφουν και οι δύο. Τους ζητάω να μου περιγράψουν με την πρώτη πρόταση που τους έρχεται στο μυαλό τα έντεκα κομμάτια του «Afterglow». «Doloroso e con brio» μου απαντούν, κάτι μεταξύ πόνου και μπρίου δηλαδή.

Ο Τεό γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη, σε ένα σπίτι που «θα το παρομοίαζα με την “Παραγκούλα” του Παπατσώνη… “η αγάπη την κατοίκησε απ’ αρχής”», όπως περιγράφει. Η Μάρβα, στην Αθήνα: «Θυμάμαι πως είχα αρκετά ουτοπικά πλάνα και εφεύρισκα επαγγέλματα που συνδύαζαν πολλές ιδιότητες ταυτόχρονα! Από τα πιο αστεία ήταν το χειρουργός - σολίστ πιάνου, όπου μάλλον τη μισή χρονιά θα ασκούσα το πρώτο και αφού τέλειωνα με τις υποχρεώσεις μου, θα περιόδευα για το δεύτερο. Αυτό το παιδί υπάρχει ακόμα, προσπαθώντας να χωρέσει όσο περισσότερα μπορεί σε μία καθημερινότητα που ακροβατεί μεταξύ κανονικότητας και ουτοπίας».

Τελικά σπούδασε Αρχιτεκτονική στο Πολυτεχνείο. Για τον Τεό, η μουσική ήταν τόσο απαραίτητη στο σπίτι όσο και ο αέρας που αναπνέαμε, λέει χαρακτηριστικά. «Ακούγαμε και τραγουδούσαμε τα καλύτερα από κάθε είδος μουσικής. Λαϊκή, παραδοσιακή, ποπ, ροκ, κλασική, από Τσανάκαλη μέχρι Grieg. Η μητέρα μου αφηγείται πως με έβλεπε συνεχώς να “παίζω πιάνο” πάνω στα κάγκελα του μπαλκονιού, οπότε και αποφάσισε να αντικαταστήσει το αλουμίνιο με ένα αρμόνιο και αργότερα με ένα πιάνο».

Dissolve

— Πού γνωριστήκατε;

Μάρβα: Μας έφερε σε επαφή ένας κοινός γνωστός σε μια συναυλία. Η επικοινωνία μας συνεχίστηκε διαδικτυακά, καθώς τότε έμενα στην Αθήνα και ο Τεό στη Βιέννη. 

— Τι σας έδωσε κίνητρο να φτιάξετε το γκρουπ;

Tεό: Ακόμα και πριν γνωριστούμε, υπήρχε πάντοτε το ένστικτο για έκφραση μέσω του συνδυασμού γλώσσας και μουσικής. Ήταν περισσότερο η κατάλληλη στιγμή που συναντήθηκαν οι ανάγκες μας για το τραγούδι και πήραν σάρκα και οστά με το όνομα Marva Von Theo. 

— Ποιο ήταν το πρώτο κομμάτι που ανεβάσατε;

Μάρβα: Στην κοινή μας, πλέον, πορεία και αφού ολοκληρώσαμε τις ηχογραφήσεις για το πρώτο μας άλμπουμ, παρουσιαστήκαμε σε ένα από τα lives του Sofar Athens, όπου και παίξαμε το κομμάτι μας «What is it about me that you love», το οποίο κινηματογραφήθηκε και ανέβηκε αργότερα στο YouTube.

— Πότε και πώς ξεκινήσατε να φτιάχνετε τραγούδια;

Μάρβα: Υπάρχουν (καλά κρυμμένα) τραγούδια που έχω γράψει ήδη από το γυμνάσιο! Υπάρχουν και διάφορα διάσπαρτα από τα φοιτητικά μου χρόνια, αλλά η παρότρυνση του Τεό, που υπήρξε δάσκαλός μου στην ηλεκτρονική παραγωγή κάπου το 2017, ήταν καθοριστική, ώστε να τα φανταστώ σε ένα πιο ολοκληρωμένο σύνολο. Οι συνθέσεις του Τεό πριν από τους MVT κινούνταν περισσότερο στον χώρο της contemporary μουσικής, ενώ είχε ήδη στο ενεργητικό του έργα για ορχήστρα και τρεις προσωπικούς δίσκους ηλεκτρονικής μουσικής. Στους MVT ασχολήθηκε πιο ενεργά με το πoπ τραγούδι. 

Marva Von Theo Facebook Twitter
Aν οι Marva Von Theo δεν βρίσκονταν στην Ελλάδα, θα διαβάζαμε γι’ αυτούς π.χ. στο Pitchfork. Πού ξέρεις; Έτσι όπως έχει παγκοσμιοποιηθεί η μουσική τελευταία δεν είναι καθόλου απίθανο. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

— Για ποιον γράφετε κομμάτια; Έχετε κάποιον στο μυαλό σας όταν δουλεύετε ένα κομμάτι (όταν γράφετε στίχους και μουσική);

Μάρβα: Τα περισσότερα τραγούδια μας, αν όχι όλα, έχουν βιωματικό χαρακτήρα, οπότε και περιγράφουν προσωπικές μας εμπειρίες, συναισθήματα και σκέψεις.

— Σας ενδιαφέρουν τα σχόλια που θα κάνει κάποιος άσχετος με τη μουσική σας, κάποιος που δεν σας ξέρει;

Μάρβα: Με ενδιαφέρουν οι διαφορετικές οπτικές ανθρώπων που αφιερώνουν χρόνο στην ακρόαση της μουσικής μας και στην κατανόηση του περιεχομένου της. Στο τέλος, θα κρατήσω εκείνες που μπορούν να βοηθήσουν τη δική μου προσωπική εξέλιξη. 

Τεό: Με έλκει η δύσκολη γνώση και με απωθεί η εύκολη γνώμη. Μεγάλη απόσταση για ένα μόνο γράμμα. 

— Ποια γκρουπ/μουσικούς ξεχωρίζετε αυτήν τη στιγμή από την ανεξάρτητη μουσική σκηνή (εγχώρια); Πώς την βλέπετε; Πρέπει να αλλάξει κάτι και αν ναι, τι;

Μάρβα: Υπάρχει έντονη και πλούσια καλλιτεχνική δημιουργία στην ανεξάρτητη μουσική σκηνή της Ελλάδας. Θα επιθυμούσα να υπήρχε, όμως, η απαραίτητη πολυγνωμία και το βήμα ώστε να καταφέρουν να λάμψουν ακόμα περισσότερες αξιόλογες δουλειές. Να παρέχεται η κατάλληλη υποστήριξη, όπως συμβαίνει σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, ώστε να καταφέρνουν όλο και περισσότεροι καλλιτέχνες να αντεπεξέλθουν στο κόστος που προϋποθέτει η παραγωγή της μουσικής και του υλικού προώθησής της και να μπορούν να την παρουσιάσουν έξω από τα όρια της χώρας τους. 

Marva Von Theo Facebook Twitter
Τα lives. τόσο ως περφόρμερ όσο και ως ακροατές, ήταν συνυφασμένα με την καθημερινότητά μας και είναι αρκετά ψυχοφθόρο το να μην μπορούμε να εκφραστούμε και να εκτονωθούμε με αυτόν τον τρόπο. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

— Με την επιδημία και το lockdown πώς την παλεύετε; Πώς βλέπετε τα πράγματα στην Αθήνα; Πόσο σας έχει κάνει στάσιμους ως γκρουπ η κατάσταση;

Μάρβα: Παραμένουμε δημιουργικοί. Κάποιες φορές πιο εύκολα, κάποιες πιο δύσκολα. Τα lives, όμως, τόσο ως περφόρμερ όσο και ως ακροατές, ήταν συνυφασμένα με την καθημερινότητά μας και είναι αρκετά ψυχοφθόρο το να μην μπορούμε να εκφραστούμε και να εκτονωθούμε με αυτόν τον τρόπο. 

— Ποια θα ήταν μια ιδανική συνέχεια για εσάς;

Τεό: Να αλλάξουμε. Να περάσουμε στο επόμενο κεφάλαιο, να σκοτωθεί ο ήρωας.

— Ετοιμάζετε κάτι τώρα;

Μάρβα: Τον τελευταίο καιρό συμμετείχαμε σε διάφορες υβριδικές μορφές live, αναζητώντας διαφορετικούς τρόπους να παρουσιάσουμε κομμάτια από τον νέο μας δίσκο, και σύντομα θα αρχίσουμε να παρουσιάζουμε σχετικό υλικό. Παράλληλα, χτίζουμε τα θεμέλια για τον επόμενο δίσκο μας.

Ruins

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Μετά το ρέιβ»: Το απροσδόκητα συναρπαστικό δισκογραφικό ντεμπούτο της Ελληνοκύπριας Spivak

Μουσική / «Μετά το ρέιβ»: Το απροσδόκητα συναρπαστικό δισκογραφικό ντεμπούτο της Ελληνοκύπριας Spivak

Το 2020 ήταν μια καλή χρονιά για την εγχώρια ηλεκτρονική μουσική και το πρώτο άλμπουμ της Ελληνοκύπριας Μaria Spivak ή απλώς Spivak συγκαταλέγεται στα highlights του είδους.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοντσέρτο του Αρανχουέθ: Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από αυτό το κοντσέρτο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από το Κοντσέρτο του Αρανχουέθ;

Σχεδόν έναν αιώνα μετά τη δημιουργία του το «Κοντσέρτο του Αρανχουέθ» του Χοακίν Ροντρίγκο παραμένει η μουσική στην οποία όλοι με κάποιο τρόπο παραδινόμαστε. Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μελαγχολία, τη σπαρακτική μελωδία, τη δύναμη της κιθάρας και τη μοναδική του ενέργεια.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ