«Μετά το ρέιβ»: Το απροσδόκητα συναρπαστικό δισκογραφικό ντεμπούτο της Ελληνοκύπριας Spivak

«Μετά το ρέιβ»: Το απροσδόκητα συναρπαστικό δισκογραφικό ντεμπούτο της Ελληνοκύπριας Spivak Facebook Twitter
Η DIY προσέγγισή της και η φαινομενική ανασφάλειά της μέσα στο στούντιο δεν επηρεάζουν καθόλου την ηχητική απόλαυση του «Μετά το ρέιβ».Φωτ. Παναγώτης Μήνα @therealpannybrown
0



ΤΟ 2020 ΗΤΑΝ μια καλή χρονιά για την εγχώρια ηλεκτρονική μουσική, η οποία, απ' ό,τι φαίνεται, γίνεται όλο και πιο εξωστρεφής.


Δύο από τα πιο ενδιαφέροντα άλμπουμ που ακούσαμε φέτος κυκλοφόρησαν από ξένες εταιρείες: το «Rizitiko» της Venus Volcanism, που τυπώθηκε σε βινύλιο από τη σκωτσέζικη Optimo Music, και πιο πρόσφατα το «Mετά το ρέιβ» της Ελληνοκύπριας Μaria Spivak ή απλώς Spivak.


Μέχρι πρότινος, δεν ήταν κάτι αυτονόητο, δηλαδή να ανθεί η σύγχρονη ανεξάρτητη ελληνική μουσική σε διεθνές επίπεδο. Ελάχιστα ονόματα έχουν πετύχει κάτι ανάλογο την τελευταία δεκαετία και σίγουρα είναι μια σημαντική εξέλιξη. Επιπλέον, αυτό συμβαίνει από ανεξάρτητους καλλιτέχνες που δεν έχουν ακουστεί ακόμα πολύ στη σχετικά μικρή ντόπια μουσική σκηνή, όπου, όπως και να το κάνεις, όλοι γνωρίζονται μεταξύ τους.

Ένα άλλο στοιχείο που κάνει τα συγκεκριμένα άλμπουμ να ξεχωρίζουν είναι ότι και τα δύο έχουν γίνει από γυναίκες δημιουργούς. Κυρίως, όμως, και τα δύο αντλούν έμπνευση από ένα νησί του Αιγαίου, καθένα από διαφορετική σκοπιά: η Venus επανεξετάζει την κρητική μουσική παράδοση μέσα από ένα δημοφιλές είδος τραγουδιού που ερμηνεύουν αποκλειστικά άνδρες, από την άλλη η Spivak έχει ως αφετηρία το γεωπολιτικό και φυσικό περιβάλλον της γενέτειράς της.

Το ένστικτό της έπεσε μέσα επειδή το LP είναι ήδη sold-out, λίγες μόλις ημέρες μετά την κυκλοφορία. 


H συνεργασία της φέτος με τον Jay Glass Dubs στο κομμάτι «Our Reversed Uniforms» από το τελευταίο άλμπουμ του, «Soma», έκανε την Ecstatic να την προσέξει και να επενδύσει στο ντεμπούτο άλμπουμ της. Το ένστικτό της έπεσε μέσα επειδή το LP είναι ήδη sold-out, λίγες μόλις ημέρες μετά την κυκλοφορία.

 

Our Reversed Uniforms

Η Spivak δεν είναι εντελώς άγνωστη στα αθηναϊκά πράγματα. Αν και η έδρα της είναι στη Λευκωσία, κάνει σποραδικές εμφανίσεις και συνεργασίες εδώ από το 2017, οπότε κυκλοφόρησε μια εξαιρετική κασέτα στην ανεξάρτητη Nutty Records. Το «Error in Palace», για όσους έτυχε να το προσέξουν, προϊδέαζε για μια εξαιρετική συνέχεια ‒ όπως και συνέβη.


Με τη μουσική ξεκίνησε να ασχολείται πιο σοβαρά όταν τελείωσε το μεταπτυχιακό της στην Αρχιτεκτονική στη Βρετανία και επέστρεψε στη Λευκωσία. Τότε άρχισε να συμμετέχει πιο ενεργά στη μικρή, αλλά ζωηρή τοπική σκηνή, διοργανώνοντας noise-happenings. Είναι αυτοδίδακτη παραγωγός, οπότε της πήρε αρκετό χρόνο μέχρι να βρει τη ροή της μέσα στο στούντιο, αναθεωρώντας συνεχώς μεθοδολογίες και πρακτικές για να εξελίξει και να εξερευνήσει τον ήχο της.


Η DIY προσέγγισή της, όμως, και η φαινομενική ανασφάλειά της μέσα στο στούντιο δεν επηρεάζουν καθόλου την ηχητική απόλαυση του «Μετά το ρέιβ». Τα νυχτερινά synth-pop και ambient κομμάτια του, συνυφασμένα με την κυπριακή καταγωγή της, ξεκινούν με έναν αφαιρετικό ηχητικό πλαίσιο, κάνοντας έναν ποιητικό διάλογο με συνομιλητές από τη Λένα Πλάτωνος μέχρι τους Drexciya και ενθουσιάζοντας το Boomkat.

Πέρα από τον ηλεκτρονικό τους χαρακτήρα, όμως, στην ουσία είναι σαν να κάνει σύγχρονη φολκ και εκεί βρίσκεται το μυστικό της γοητείας τους. Για ντεμπούτο είναι απροσδόκητα συναρπαστικό. Στιχουργικά, η ελληνική γλώσσα εναλλάσσεται με την αγγλική ανά κομμάτι, με τους στίχους να μην κοντράρουν το τελικό αποτέλεσμα ‒ έπειτα είναι και ο μυστηριώδης τίτλος του άλμπουμ, που σε προστάζει να το ακούσεις.

«Μετά το ρέιβ»: Το απροσδόκητα συναρπαστικό δισκογραφικό ντεμπούτο της Ελληνοκύπριας Spivak Facebook Twitter
Η Spivak δεν είναι εντελώς άγνωστη στα αθηναϊκά πράγματα. Αν και η έδρα της είναι στη Λευκωσία, κάνει σποραδικές εμφανίσεις και συνεργασίες εδώ από το 2017. Φωτ. Παναγώτης Μήνα @therealpannybrown


Στο «Minus the motivational speech», το κομμάτι που σε εισάγει στον κόσμο του «Μετά», η ήρεμη φωνή της πάνω από το μινιμαλιστικό beat δίνει το τέμπο που θα ακολουθήσει στο υπόλοιπο άλμπουμ. Είναι ένα τραγούδι με θέμα τους μονολόγους επινοεί όταν θέλει να εμψυχώσει τον εαυτό της. «Κάποιες φορές αυτό αποδίδει, κάποιες άλλες καταντά κουραστικό» αναφέρει. Εδώ αποδίδει, και με το παραπάνω. Η post-punk/minimal synth αισθητική του, που αντλεί στοιχεία από τα '80s, ακούγεται καθησυχαστική στον ακροατή και μεταφέρει πετυχημένα την ατμόσφαιρα αυτών των μονολόγων.

Οι παιχνιδιάρικες house συγχορδίες και οι φωνητικές πινελιές στο σχεδόν instrumental «Sec» είναι η προσπάθειά της να συνομιλήσει με τα πιο «σκληρά» broken beats στοιχεία από το κλασικό Roland TR606. To κομμάτι έγινε με αφορμή τη συμμετοχή της στη συλλογή «Selana» της Nutty Wombat, που κυκλοφόρησε σε κασέτα. Στο «The Place» πλάθει μια τρίλεπτη ιστορία επιστημονικής φαντασίας με αβέβαιο τέλος. Σε αυτό τοπίο που μοιάζει με εφιάλτη οι μηχανές στάζουν λάδι πάνω σε ό,τι αναπνέει, η ατμόσφαιρα είναι μαυρισμένη και πηχτή, η θάλασσα σχεδόν ακίνητη, ο ήχος έχει αλλοιωθεί κι αυτό που κάποτε ήταν ένα ονειρεμένο καταπράσινο παραδεισένιο νησί τώρα έχει μετατραπεί σε σκοτεινή πέτρα, με τους κατοίκους φανερά αναστατωμένους. Με το «Enough Throwbacks» σταματά και η αγγλική πλευρά του άλμπουμ.


Ακολουθεί το «Mετά το Ρέιβ», το κεντρικό του κομμάτι, που έχει χαρίσει το όνομά του σε ολόκληρο τον δίσκο. Πρόκειται για έναν ακατέργαστο ambient πειραματισμό πάνω σε μια υπνωτική λούπα, τμήμα ενός μεγαλύτερου jam session που δίνει την εσφαλμένη εντύπωση ότι δεν θα να τελειώσει.


Το «Σχεδόν Σίγουρα» δημιουργήθηκε εντελώς αυθόρμητα, όταν φιλοξενούσε για μερικές ημέρες στο σπίτι της έναν φίλο της, τον παραγωγό Η4S. Το τελευταίο βράδυ πριν φύγει μπήκαν στο στούντιο και χρησιμοποίησαν ελάχιστο εξοπλισμό. Οι ελλειπτικοί στίχοι είναι από ένα βιβλίο που βρήκε εκεί, τυχαία το άνοιξε και διάβασε μια σελίδα. Ο H4S το ψευτομίξαρε μέσα στο αεροπλάνο και της το έστειλε.

 

Σχεδόν Σίγουρα


«Πήγαινέ με στην αυλή σου πριν ξεριζωθούν τα αγριόχορτα» λέει ένας στίχος στο βασισμένο στην ποίηση της Τουρκοκύπριας Tugce Tekhanli «Πήγαινε με, ένα love song», επηρεασμένο από την early electro και τον φουτουρισμό τύπου Drexciya, ενώ στο «Θυμάσαι;» διοχετεύει το πνεύμα της Λένας Πλάτωνος μέσα από τις τυπολογικές της αναζητήσεις και την ανάγκη της να εξερευνήσει την πραγματική φύση του νησιού. Απαγγέλλει ένα κείμενο του Στέφανου Στεφανίδη που περιγράφει με απρόσμενη ιλαρότητα τη χερσόνησο της Καρπασίας, μια περιοχή ορόσημο για τους ντόπιους.


Το προτελευταίο κομμάτι είναι το αγαπημένο της από το άλμπουμ. Αφιερωμένο στη θάλασσα, βασίζεται στις συνθέσεις και ερμηνείες του Μάνου Λοΐζου πάνω στα ποιήματα του Ναζίμ Χικμέτ. «Ένιωσα ότι μου έδωσε την αίσθηση αισιοδοξίας που χρειαζόμουν στη συγκεκριμένη φάση της ζωής μου» αναφέρει η Μαρία για την «Πιο όμορφη θάλασσα».


Σε ένα άλλο σημείο αναρωτιέται «Μετά το ρέιβ θα πάμε σπίτι; Ή θα συνεχίσουμε να κυνηγάμε την ευφορία; Όσες ώρες και να κρατήσει, κάποτε όλα τελειώνουν». Το μόνο σίγουρο είναι ότι αυτή είναι μουσική που δεν θέλεις να τελειώσει.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πώς θα περάσουν κι αυτό το σαββατόβραδο του lockdown τα party animals της Αθήνας;

Αθήνα / Πώς θα περάσουν κι αυτό το σαββατόβραδο του lockdown τα party animals της Αθήνας;

Τι κάνουν οι άνθρωποι που συνήθιζαν να διασκεδάζουν μέχρι πρωίας κάθε Σαββατοκύριακο στα κλαμπ και τα μπαρ της πόλης; Πώς τους βρίσκει πια το πρωί της Κυριακής; Πόσο έχουν αλλάξει οι γενικότερες συνήθειές τους; Πώς αντιδρά το σώμα και το πνεύμα τους;
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Τι απέγινε η «χημική γενιά» των Ελλήνων ρέιβερ;

Βιβλίο / Τι απέγινε η «χημική γενιά» των Ελλήνων ρέιβερ;

Μια «underground» συζήτηση με τον Λέανδρο Κυριακόπουλο περί ρέιβ, νέων τεχνολογιών και άλλων «δαιμονίων», με αφορμή την κυκλοφορία του βιβλίου «Αναπαραστάσεις του ανοίκειου - νομαδισμός και αισθητική στην ρέιβ ψυχεδελική σκηνή» (εκδ. Νήσος).
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Μουσική / «Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Η Michelle Gurevich γράφει μουσική για την ψυχή και τις εμπειρίες της, με μια γερή δόση μαύρου χιούμορ και αφοπλιστικής ειλικρίνειας. Μιλά στη LiFO λίγο πριν από την εμφάνισή της στο Fuzz.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Πώς είναι άραγε να γράφεις το κορυφαίο σου έργο στα 25 σου χρόνια; Πόση αγωνία αισθάνεται ένας συνθέτης που καταλαβαίνει ότι όλοι προσδοκούν από εκείνον το επόμενο μεγάλο έργο; Πού κρύβεται η ακαταμάχητη δύναμη του Κοντσέρτου για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ; Η Ματούλα Κουστένη εξερευνά ένα από τα διασημότερα έργα για πιάνο και ορχήστρα, την ομορφιά του και την ιστορία του.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μπάρι Άνταμσον: «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα τελευταία κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Μουσική / «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Λίγο πριν προσγειωθεί στην Αθήνα για ένα χορταστικό συναυλιακό διήμερο, ο πολυτάλαντος Μπάρι Άνταμσον μιλά για τη σκηνή του Mad-chester, για το ροκ εν ρολ που όσο «γερνάει» τόσο δυναμώνει, για τη γνωριμία του με τον Λιντς και τον εθισμό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Συνέντευξη Saturday Night Satan

Μουσική / «Όσο υπάρχει κόσμος που πηγαίνει στις συναυλίες, θα συνεχίσουμε να υπάρχουμε κι εμείς»

Mε μια γυναικεία φωνή να ηγείται, αντλώντας έμπνευση από τον horror κινηματογράφο και με επιρροές από τα ’70s και ’80s, οι Saturday Night Satan φέρνουν νέο αέρα στην εγχώρια metal σκηνή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ
Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

Μουσική / Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

«Μη σταματάτε. Έχουμε αφθονία. Έχουμε λύσεις. Μπορούμε να αρχίσουμε πάλι από την αρχή»: Η Björk παρουσιάζει την προσωπική της ουτοπία με το πρότζεκτ «Cornucopia» και μιλάει μπροστά στην κάμερα, για πρώτη φορά μετά από πολύ καιρό. 
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ O Tsolimon βλέπει όνειρα με γιαπωνέζικα καρτούν

Μουσική / Ο Tsolimon έγραψε ένα άλμπουμ κλαίγοντας και οδηγώντας

Στον πρώτο του προσωπικό δίσκο, ο νεαρός τραγουδοποιός που λατρεύει τον Λεξ και τα Pokemon συνδυάζει την ηλεκτρονική μπαλάντα με το ραπ και το ζεϊμπέκικο. Όταν έστειλε το «Καλό» στον Κραουνάκη, εκείνος του απάντησε πως πρέπει να το τραγουδήσει η Στανίση - τελικά, το είπε ο ίδιος και η Δεσποινίς Τρίχρωμη.
M. HULOT
Ο Bad Bunny και το μέλλον της urbano μουσικής

Μουσική / Ο Bad Bunny και το μέλλον της παρεξηγημένης urbano μουσικής

Το «Debí tirar más fotos» του 30χρονου Πορτορικανού μουσικού είναι ένα λάτιν αριστούργημα αφιερωμένο στις ρίζες του, στην ιστορία του Πουέρτο Ρίκο και στις σύγχρονες κοινωνικές προκλήσεις, όπως ο υπερτουρισμός και η εποχή του Τραμπ, που πλήττει τους μετανάστες.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποτελεί τα τελευταία 150 χρόνια έναν διαρκή θρίαμβο της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Μουσική / Η «Δύναμη του πεπρωμένου»: Ο θρίαμβος της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Η όπερα που απασχόλησε τον Τζουζέπε Βέρντι επί είκοσι χρόνια και θεωρείται από τις σημαντικότερες του διεθνούς ρεπερτορίου επιστρέφει στην Εθνική Λυρική Σκηνή, με μια παράσταση αντάξια της φήμης της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το συναρπαστικό, άχρονο, χαμένο άλμπουμ της Ούρσουλα Λε Γκεν

Πέθανε Σαν Σήμερα / Το συναρπαστικό, άχρονο, χαμένο άλμπουμ της Ούρσουλα Λε Γκεν

H πολυβραβευμένη συγγραφέας επιστημονικής φαντασίας που πέθανε σαν σήμερα, το 2018, είχε συνεργαστεί με τον συνθέτη Todd Barton στη δημιουργία ενός φιλόδοξου πρότζεκτ που εκτείνονταν πέρα από τη συγγραφή.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ