Μια μουσική πανδαισία στη σκιά του ναού της Αφαίας

Μια μουσική πανδαισία στη σκιά του ναού της Αφαίας Facebook Twitter
Για περισσότερο από δύο ώρες ο ακούραστος Σταύρος Ξαρχάκος, πιο ενεργός συναυλιακά από ποτέ, παρουσίασε μια ανθολογία του ανεκτίμητου έργου του.
0

ΑΠΟΓΕΥΜΑ ΟΚΤΩΒΡΗ. Ο ήλιος δύει, το απέραντο γαλάζιο απορροφά το βλέμμα και όλα είναι έτοιμα για μια μυσταγωγία. Βρίσκομαι στην κορυφή ενός πευκόφυτου λόφου στο βορειοανατολικό κομμάτι της Αίγινας, εκεί όπου δεσπόζει ο Ναός της Αφαίας. Πρόκειται για το σπουδαιότερο σωζόμενο μνημείο που είναι αφιερωμένο στη θεότητα Αφαία. Ο ναός χτίστηκε σε χώρο όπου υπήρχε λατρευτική δραστηριότητα ήδη από τη μυκηναϊκή εποχή, ενώ η ανέγερσή του χρονολογείται γύρω στο 500-490 π.Χ.

Όση ώρα περπατώ στους χώρους αυτούς συνειδητοποιώ ότι τα πάντα είναι έτοιμα για να ξεκινήσει μια αξέχαστη βραδιά που θα μας χαρίσει ο σπουδαίος μαέστρος Σταύρος Ξαρχάκος. Οι προβολείς έχουν ήδη ανάψει. Όλοι ανυπομονούν και αισθάνονται τυχεροί, αφού μόνο 160 θεατές θα καταφέρουν να απολαύσουν αυτήν τη μουσική πανδαισία. Μετά την εκδήλωση για τον φωτισμό του Ναού του Ποσειδώνα στο Σούνιο, το «Ταξίδι στο φως», μια σειρά συναυλιών του Σταύρου Ξαρχάκου σε εμβληματικά μνημεία και αρχαιολογικούς χώρους στην Ελλάδα, συνεχίζεται στον Ναό της Αφαίας.

Μετά την εκδήλωση για τον φωτισμό του Ναού του Ποσειδώνα στο Σούνιο, το «Ταξίδι στο φως», μια σειρά συναυλιών του Σταύρου Ξαρχάκου σε εμβληματικά μνημεία και αρχαιολογικούς χώρους στην Ελλάδα, συνεχίζεται στον Ναό της Αφαίας.

Στις επτά και μισή τα φώτα χαμήλωσαν και στη σκηνή έκαναν την εμφάνισή τους οι διακεκριμένοι καλλιτέχνες Γιάννης Κότσιρας και Ηρώ Σαΐα, οι οποίοι παρουσίασαν ένα πρόγραμμα που συνδύασε τις αγαπημένες μελωδίες της ελληνικής μουσικής παράδοσης, προσφέροντας μια ανεξίτηλη μουσική εμπειρία. Λίγα δευτερόλεπτα αργότερα η είσοδος του Σταύρου Ξαρχάκου συνοδεύτηκε από παρατεταμένο χειροκρότημα. Η ορχήστρα εγχόρδων και πνευστών προσέδωσε μια επιπλέον διάσταση στη βραδιά.

Μια μουσική πανδαισία στη σκιά του ναού της Αφαίας Facebook Twitter
Λίγο πριν από το τέλος της συναυλίας ο Σταύρος Ξαρχάκος πήρε το μικρόφωνο και στράφηκε προς τους θεατές για να αφηγηθεί μια ιστορία σχετική με τον Ναό της Αφαίας.

 To "παρών" στην εκδήλωση έδωσε και ο πρόεδρος της Metlen Energy & Metals, Ευάγγελος Μυτιληναίος, συνοδευόμενος από τον γιο του, Γιώργο ‒ δεν θα μπορούσε να απουσιάζει αφού οι συναυλίες αυτές σε εμβληματικά μνημεία και αρχαιολογικούς χώρους ανά την Ελλάδα με τον Σταύρο Ξαρχάκο πραγματοποιούνται με την υποστήριξη της METLEN Energy & Metals. Μάλιστα, ύστερα από συνομιλία που είχαμε μαζί του μάς αποκάλυψε ότι αυτή η χορηγία έχει για τον ίδιο ιδιαίτερη βαρύτητα όχι μόνο επειδή εκτιμά και θαυμάζει απεριόριστα τον Σταύρο Ξαρχάκο αλλά και επειδή, όπως σημείωσε εμφατικά, τον θεωρεί συνώνυμο της «πολιτιστικής κληρονομιάς μας».

Ουσιαστικά, μέσα από μια σειρά μυσταγωγικών συναυλιών, ο Σταύρος Ξαρχάκος θα ταξιδέψει το ελληνικό και διεθνές κοινό σε χώρους φωτός, τοπόσημα της αρχαίας Ελλάδας που αποτελούν μέχρι σήμερα πόλους της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Επόμενοι σταθμοί θα είναι στις 11 Νοεμβρίου το Μουσείο της Ακρόπολης και έπειτα οι αρχαιολογικοί χώροι σε Φιλίππους, Δελφούς και Ελευσίνα.

Στο κοινό που παρακολούθησε τη συναυλία βρέθηκαν η Χάρις Αλεξίου, η Σμαράγδα Καρύδη, ο γλύπτης Κώστας Βαρώτσος και ο Μάριος Φραγκούλης. Για περισσότερο από δύο ώρες ο ακούραστος Σταύρος Ξαρχάκος, πιο ενεργός συναυλιακά από ποτέ, παρουσίασε μια ανθολογία του ανεκτίμητου έργου του. Όση ώρα τον παρακολουθούσα θαύμαζα την αντοχή και τη νεανική του διάθεση. Αεικίνητος και παθιασμένος, δωρικός και ιδανικός ενορχηστρωτής, μας ταξίδεψε στις κορυφαίες στιγμές της καριέρας του. Η εμπειρία απογειωνόταν αφού όλα εξελίσσονταν με φόντο το κορυφαίο δωρικό μνημείο της Αίγινας.

Μια μουσική πανδαισία στη σκιά του ναού της Αφαίας Facebook Twitter
Η συναυλία είχε ως σημείο αφετηρίας την ερμηνεία μελοποιημένων στίχων του Νίκου Γκάτσου από τον Γιάννη Κότσιρα
Μια μουσική πανδαισία στη σκιά του ναού της Αφαίας Facebook Twitter
Η Ηρώ Σαΐα.

Η συναυλία είχε ως σημείο αφετηρίας την ερμηνεία μελοποιημένων στίχων του Νίκου Γκάτσου από τον Γιάννη Κότσιρα: «Τούτος ο τόπος είναι μύθος από χρώμα και φώς. Ένας μύθος κρυφός, με τον κόσμο του ήλιου δεμένος». Στη συνέχεια είπαν μαζί με την Ηρώ Σαΐα το «Μάνα μου Ελλάς» από το εμβληματικό «Ρεμπέτικο».

Λίγο πριν από το τέλος της συναυλίας ο Σταύρος Ξαρχάκος πήρε το μικρόφωνο και στράφηκε προς τους θεατές για να αφηγηθεί μια ιστορία σχετική με τον Ναό της Αφαίας. Πριν από αρκετά χρόνια φιλοξένησε στο σπίτι του στην Αίγινα έναν πολύ στενό του φίλο αλλά και γνωστό τραγουδοποιό. Κάποια στιγμή επισκέφθηκαν μαζί τον αρχαιολογικό χώρο. Ο φίλος του, που σιγοτραγουδούσε ένα τραγούδι, έσπευσε να τον ρωτήσει: «Έι, Σταυρή, ποιανής θεάς είναι αυτός ο ναός;».

Κι όταν ο μαέστρος τού απάντησε ότι είναι της Αφαίας Αθηνάς, εκείνος του αποκρίθηκε: «Όι, της Αρετούσας Αθηνάς» ‒ ο τραγουδιστής δεν ήταν άλλος από τον αξέχαστο Νίκο Ξυλούρη. Εκείνη τη στιγμή ο Ξαρχάκος έκανε σήμα στην ορχήστρα να παίξουν τον «Ερωτόκριτο». Αυτό το τέλος επέλεξε να δώσει ο κορυφαίος Έλληνας μουσικοσυνθέτης σε αυτή την αλησμόνητη μουσική βραδιά. Καθώς έφευγα, θυμήθηκα μια φράση που έχει πει: «Η μουσική είναι η θεϊκή επικοινωνία των ήχων». Κοίταξα προς τον Ναό της Αφαίας και αντιλήφθηκα ότι ξέρει καλά πώς να το κάνει πράξη.  

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ