Μια μουσική πανδαισία στη σκιά του ναού της Αφαίας

Μια μουσική πανδαισία στη σκιά του ναού της Αφαίας Facebook Twitter
Για περισσότερο από δύο ώρες ο ακούραστος Σταύρος Ξαρχάκος, πιο ενεργός συναυλιακά από ποτέ, παρουσίασε μια ανθολογία του ανεκτίμητου έργου του.
0

ΑΠΟΓΕΥΜΑ ΟΚΤΩΒΡΗ. Ο ήλιος δύει, το απέραντο γαλάζιο απορροφά το βλέμμα και όλα είναι έτοιμα για μια μυσταγωγία. Βρίσκομαι στην κορυφή ενός πευκόφυτου λόφου στο βορειοανατολικό κομμάτι της Αίγινας, εκεί όπου δεσπόζει ο Ναός της Αφαίας. Πρόκειται για το σπουδαιότερο σωζόμενο μνημείο που είναι αφιερωμένο στη θεότητα Αφαία. Ο ναός χτίστηκε σε χώρο όπου υπήρχε λατρευτική δραστηριότητα ήδη από τη μυκηναϊκή εποχή, ενώ η ανέγερσή του χρονολογείται γύρω στο 500-490 π.Χ.

Όση ώρα περπατώ στους χώρους αυτούς συνειδητοποιώ ότι τα πάντα είναι έτοιμα για να ξεκινήσει μια αξέχαστη βραδιά που θα μας χαρίσει ο σπουδαίος μαέστρος Σταύρος Ξαρχάκος. Οι προβολείς έχουν ήδη ανάψει. Όλοι ανυπομονούν και αισθάνονται τυχεροί, αφού μόνο 160 θεατές θα καταφέρουν να απολαύσουν αυτήν τη μουσική πανδαισία. Μετά την εκδήλωση για τον φωτισμό του Ναού του Ποσειδώνα στο Σούνιο, το «Ταξίδι στο φως», μια σειρά συναυλιών του Σταύρου Ξαρχάκου σε εμβληματικά μνημεία και αρχαιολογικούς χώρους στην Ελλάδα, συνεχίζεται στον Ναό της Αφαίας.

Μετά την εκδήλωση για τον φωτισμό του Ναού του Ποσειδώνα στο Σούνιο, το «Ταξίδι στο φως», μια σειρά συναυλιών του Σταύρου Ξαρχάκου σε εμβληματικά μνημεία και αρχαιολογικούς χώρους στην Ελλάδα, συνεχίζεται στον Ναό της Αφαίας.

Στις επτά και μισή τα φώτα χαμήλωσαν και στη σκηνή έκαναν την εμφάνισή τους οι διακεκριμένοι καλλιτέχνες Γιάννης Κότσιρας και Ηρώ Σαΐα, οι οποίοι παρουσίασαν ένα πρόγραμμα που συνδύασε τις αγαπημένες μελωδίες της ελληνικής μουσικής παράδοσης, προσφέροντας μια ανεξίτηλη μουσική εμπειρία. Λίγα δευτερόλεπτα αργότερα η είσοδος του Σταύρου Ξαρχάκου συνοδεύτηκε από παρατεταμένο χειροκρότημα. Η ορχήστρα εγχόρδων και πνευστών προσέδωσε μια επιπλέον διάσταση στη βραδιά.

Μια μουσική πανδαισία στη σκιά του ναού της Αφαίας Facebook Twitter
Λίγο πριν από το τέλος της συναυλίας ο Σταύρος Ξαρχάκος πήρε το μικρόφωνο και στράφηκε προς τους θεατές για να αφηγηθεί μια ιστορία σχετική με τον Ναό της Αφαίας.

 To "παρών" στην εκδήλωση έδωσε και ο πρόεδρος της Metlen Energy & Metals, Ευάγγελος Μυτιληναίος, συνοδευόμενος από τον γιο του, Γιώργο ‒ δεν θα μπορούσε να απουσιάζει αφού οι συναυλίες αυτές σε εμβληματικά μνημεία και αρχαιολογικούς χώρους ανά την Ελλάδα με τον Σταύρο Ξαρχάκο πραγματοποιούνται με την υποστήριξη της METLEN Energy & Metals. Μάλιστα, ύστερα από συνομιλία που είχαμε μαζί του μάς αποκάλυψε ότι αυτή η χορηγία έχει για τον ίδιο ιδιαίτερη βαρύτητα όχι μόνο επειδή εκτιμά και θαυμάζει απεριόριστα τον Σταύρο Ξαρχάκο αλλά και επειδή, όπως σημείωσε εμφατικά, τον θεωρεί συνώνυμο της «πολιτιστικής κληρονομιάς μας».

Ουσιαστικά, μέσα από μια σειρά μυσταγωγικών συναυλιών, ο Σταύρος Ξαρχάκος θα ταξιδέψει το ελληνικό και διεθνές κοινό σε χώρους φωτός, τοπόσημα της αρχαίας Ελλάδας που αποτελούν μέχρι σήμερα πόλους της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Επόμενοι σταθμοί θα είναι στις 11 Νοεμβρίου το Μουσείο της Ακρόπολης και έπειτα οι αρχαιολογικοί χώροι σε Φιλίππους, Δελφούς και Ελευσίνα.

Στο κοινό που παρακολούθησε τη συναυλία βρέθηκαν η Χάρις Αλεξίου, η Σμαράγδα Καρύδη, ο γλύπτης Κώστας Βαρώτσος και ο Μάριος Φραγκούλης. Για περισσότερο από δύο ώρες ο ακούραστος Σταύρος Ξαρχάκος, πιο ενεργός συναυλιακά από ποτέ, παρουσίασε μια ανθολογία του ανεκτίμητου έργου του. Όση ώρα τον παρακολουθούσα θαύμαζα την αντοχή και τη νεανική του διάθεση. Αεικίνητος και παθιασμένος, δωρικός και ιδανικός ενορχηστρωτής, μας ταξίδεψε στις κορυφαίες στιγμές της καριέρας του. Η εμπειρία απογειωνόταν αφού όλα εξελίσσονταν με φόντο το κορυφαίο δωρικό μνημείο της Αίγινας.

Μια μουσική πανδαισία στη σκιά του ναού της Αφαίας Facebook Twitter
Η συναυλία είχε ως σημείο αφετηρίας την ερμηνεία μελοποιημένων στίχων του Νίκου Γκάτσου από τον Γιάννη Κότσιρα
Μια μουσική πανδαισία στη σκιά του ναού της Αφαίας Facebook Twitter
Η Ηρώ Σαΐα.

Η συναυλία είχε ως σημείο αφετηρίας την ερμηνεία μελοποιημένων στίχων του Νίκου Γκάτσου από τον Γιάννη Κότσιρα: «Τούτος ο τόπος είναι μύθος από χρώμα και φώς. Ένας μύθος κρυφός, με τον κόσμο του ήλιου δεμένος». Στη συνέχεια είπαν μαζί με την Ηρώ Σαΐα το «Μάνα μου Ελλάς» από το εμβληματικό «Ρεμπέτικο».

Λίγο πριν από το τέλος της συναυλίας ο Σταύρος Ξαρχάκος πήρε το μικρόφωνο και στράφηκε προς τους θεατές για να αφηγηθεί μια ιστορία σχετική με τον Ναό της Αφαίας. Πριν από αρκετά χρόνια φιλοξένησε στο σπίτι του στην Αίγινα έναν πολύ στενό του φίλο αλλά και γνωστό τραγουδοποιό. Κάποια στιγμή επισκέφθηκαν μαζί τον αρχαιολογικό χώρο. Ο φίλος του, που σιγοτραγουδούσε ένα τραγούδι, έσπευσε να τον ρωτήσει: «Έι, Σταυρή, ποιανής θεάς είναι αυτός ο ναός;».

Κι όταν ο μαέστρος τού απάντησε ότι είναι της Αφαίας Αθηνάς, εκείνος του αποκρίθηκε: «Όι, της Αρετούσας Αθηνάς» ‒ ο τραγουδιστής δεν ήταν άλλος από τον αξέχαστο Νίκο Ξυλούρη. Εκείνη τη στιγμή ο Ξαρχάκος έκανε σήμα στην ορχήστρα να παίξουν τον «Ερωτόκριτο». Αυτό το τέλος επέλεξε να δώσει ο κορυφαίος Έλληνας μουσικοσυνθέτης σε αυτή την αλησμόνητη μουσική βραδιά. Καθώς έφευγα, θυμήθηκα μια φράση που έχει πει: «Η μουσική είναι η θεϊκή επικοινωνία των ήχων». Κοίταξα προς τον Ναό της Αφαίας και αντιλήφθηκα ότι ξέρει καλά πώς να το κάνει πράξη.  

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

10 techno & house parties για το προσεχές τρίμηνο 

Winter Preview 2025 / 10 techno & house parties για το προσεχές τρίμηνο 

Εκεί που η Αθήνα θα χορεύει μέχρι το πρωί, με μεγάλα ονόματα στα decks τους επόμενους μήνες – ή και μέχρι τα μεσάνυχτα, έχουμε και ένα απογευματινό κυριακάτικο πάρτι για εκείνους που πρέπει να ξυπνήσουν τη Δευτέρα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
Seven Nation Army: Η ιστορία του πιο διάσημου riff του 21ου αιώνα

Μουσική / Seven Nation Army: Η ιστορία του πιο διάσημου riff του 21ου αιώνα

Από το 2003 που πρωτοκυκλόφορησε μέχρι σήμερα, το κομμάτι των White Stripes με την εθιστική του μελωδία έχει εξαπλωθεί παντού στον πλανήτη, από τα ποδοσφαιρικά γήπεδα μέχρι τις μεγάλες πολιτικές συγκεντρώσεις
THE LIFO TEAM
Γιώργος Πέτρου

Portraits 2025 / «Θα ήθελα η Καμεράτα να λειτουργήσει στην Ελλάδα ως πρότυπη ορχήστρα»

Έχοντας κατακτήσει μία περίοπτη θέση ανάμεσα στους σημαντικότερους διευθυντές ορχήστρας της Ευρώπης, ο Γιώργος Πέτρου είχε την ικανοποίηση, λίγο πριν το 2024 εκπνεύσει, η Καμεράτα, η ορχήστρα με την οποία τον έχει συνδέσει το ελληνικό μουσικόφιλο κοινό, να ανακηρυχθεί επισήμως ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Portraits 2025 / Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Η χορογράφος και στενή συνεργάτιδα της Ελένης Φουρέιρα, αφού έφτιαξε την πιο viral χορογραφία της χρονιάς για το «Αριστούργημα», αποφάσισε να δοκιμαστεί και στη συναυλία της Άννας Βίσση στο Καλλιμάρμαρο. Και ναι, πήγε καλά αυτό.
ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ