Μια σπουδαία λυρική φωνή, η Κική Μορφονιού, αφηγείται τη ζωή της

Μια σπουδαία λυρική φωνή, η Κική Μορφονιού, αφηγείται τη ζωή της Facebook Twitter
Φωτο: Κατερίνα Φαρφαρά
0

Από πολύ νωρίς η Κική Μορφονιού ανακάλυψε ότι η μουσική θα επηρεάσει όλη την ζωή της. Όπως και έγινε, αφού κάποιες συμπτώσεις, τύχη και πρόσωπα που την καθόρισαν ήταν οι λόγοι που την οδήγησαν στα μεγαλύτερα σαλόνια της όπερας. Γνώρισε σπουδαίους ανθρώπους, τραγούδησε δίπλα στο ίνδαλμά της, την Μαρία Κάλλας και φέτος τιμήθηκε από την Ακαδημία Αθηνών κερδίζοντας αυτό που επιθυμούν όλοι οι καλλιτέχνες, την ανταμοιβή.

Συναντηθήκαμε ένα ηλιόλουστο πρωινό στο σπίτι της στα Βόρεια Προάστια. Μας υποδέχεται με ένα υπέροχο χαμόγελο μαζί με τον σύζυγο της, τον κ. Αριστομένη. Είναι παντρεμένοι από το 1962, γνωρίστηκαν στο Ωδείο και όταν οι δρόμοι τους ξανασυναντήθηκαν τυχαία μέσω ενός τηλεφωνήματος, ενώθηκαν για πάντα. Μπροστά μου έχω μια γυναίκα που λατρεύει να διηγείται ιστορίες. Το σπίτι είναι πλημυρισμένο από αντικείμενα που θυμίζουν μέρες και στιγμές του παρελθόντος. Βραβεία, φωτογραφίες και αντικείμενα μιας ζωής είναι τα υλικά του πολύτιμου θησαυρού στο κουτί των αναμνήσεων της. Μια από τις σημαντικότερες  φωνές της Λυρικής τέχνης η μεσόφωνος, Κική Μορφονιού, αφηγείται την ζωή της στο ΓΚΡΕΚΑ.

Μια σπουδαία λυρική φωνή, η Κική Μορφονιού, αφηγείται τη ζωή της Facebook Twitter
Φωτο: Κατερίνα Φαρφαρά

«Γεννήθηκα στην Αθήνα και μεγάλωσα στα Πατήσια. Από πολύ μικρή ηλικία ήρθα σε επαφή με την όπερα, ακούγοντας από ένα γραμμόφωνο δίσκους με όπερες στο σπίτι ενός φιλόμουσου γείτονα. Θυμάμαι όταν ήμουν τριών ετών και άκουγα το Ριγκολέτο έτρεχα στο σπίτι  του κ. Μήτσου για να με βάλει πάνω στην μηχανή- ήταν ράφτης-  και να κάθομαι αρκετές ώρες να ακούω. Αργότερα, στο δημοτικό, είχα δύο δασκάλους μουσικούς που με ξεχώρισαν για την χορωδία.

Την ίδια εποχή ξεκίνησα και μαθήματα πιάνου. Στο Γυμνάσιο  ήμουν στην χορωδία του σχολείου και ασχολήθηκα με τις εορτές, τραγουδώντας και παίζοντας στα σκετς. Είχα την τύχη ο Γυμνασιάρχης κ. Παπαθανασόπουλος- ένας ιδιαίτερα αυστηρός άνθρωπος- να είναι φιλόμουσος και λάτρης της όπερας. Όταν με άκουσε με ρώτησε ‘Μορφονιού, πηγαίνεις στο Ωδείο;’. ‘Όχι, κ. Γυμνασιάρχα, ο πατέρας μου δεν με αφήνει να σπουδάσω κλασικό τραγούδι, έλεγε ότι δεν ήθελε να με κάνει ταραντέλα’. Πήγαινα όμως σε μια υπέροχη γυναίκα και δασκάλα, την Ειρήνη Σκέπερς, η οποία μου έκανε μαθήματα στο σπίτι της. Ο Γυμνασιάρχης έπαιξε σπουδαίο ρόλο στην μόρφωσή μου, ζήτησε να δει τον πατέρα μου και όταν συναντήθηκαν στο σχολείο του είπε ότι κάνει μεγάλο λάθος που δεν με αφήνει να πηγαίνω στο Ωδείο. Ευτυχώς, τον έπεισε και το 1956 πήρα το δίπλωμά μου με άριστα καθώς και πρώτο αριστείο εξαιρετικής επιδόσεως.

Μια σπουδαία λυρική φωνή, η Κική Μορφονιού, αφηγείται τη ζωή της Facebook Twitter
Φωτο: Κατερίνα Φαρφαρά

Το 1957 η Λυρική Σκηνή προκηρύσσει διαγωνισμό για χορωδούς. Δίνω εξετάσεις, περνάω, υπογράφω συμβόλαιο χορωδού και ένα χρόνο μετά, αφού δοκιμάζομαι, γίνομαι σολίστ. Τραγούδησα έναν από τους πιο δύσκολους ρόλους για μια μεσόφωνο, την Αζουτσένα από τον Τροβατόρε του Βέρντι. Είχα επιτυχία, όπως είπαν οι κριτικοί, με αποτέλεσμα από τότε να τραγουδώ μεγάλους ρόλους. Στην καριέρα μου έχω τραγουδήσει περίπου 40 ρόλους. Το 1960 γίνονται οι παραστάσεις στην Επίδαυρο με την Μαρία Κάλλας. Τότε είχα ένα μικρό ρόλο και θα έπαιζα την Κλοτίλντε.

Ένα ζεστό μεσημέρι του Αυγούστου μου τηλεφώνησαν από την Λυρική Σκηνή ότι έρχεται ένας κλητήρας με ένα ταξί για να με πάει στο σπίτι του γενικού διευθυντή της Λυρικής, Κωστή Μπαστιά. Η ανησυχία μου ήταν μεγάλη, δεν ήξερα τι ακριβώς συμβαίνει για το απρόοπτο ραντεβού.

Μπαίνω στο γραφείο του, μου λέει κάθισε και μην ανησυχείς. Ξέρεις τον ρόλο της Ανταλτζίζα; ‘Βέβαια’, του απαντώ σαν χαμένη. ‘Ωραία, φεύγεις σε τρεις μέρες για Ρώμη’. Ακόμα δεν μπορούσα να καταλάβω, ‘Τι να κάνω κ. διευθυντά στην Ρώμη;’, τον ρωτώ. Λοιπόν, η Λατζαρίνι αρρώστησε και μαζί με τον μαέστρο, Τίνο Καραλίβανο, σκεφτήκαμε να πας στην Ρώμη για να σε ακούσει  ο Τούλιο Σεραφίν. Βεβαίως, δεν θα το ξέρει κανείς γιατί μπορεί να μην αρέσεις. Τα έχασα, ένας κρύος ιδρώτας με έλουσε. Έφυγα αεροπορικώς και πετούσα από χαρά, γιατί δεν ήμουν παρά ένα κορίτσι άπειρο αλλά με πολύ πάθος για αυτό που άρχισα να υπηρετώ.

Διαβάστε την συνέχεια της αφήγηση της στο site του ΓΚΡΕΚΑ

Μουσική
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η ξανθιά φιλοδοξία της Sabrina Carpenter

Μουσική / Η Sabrina Carpenter ξέρει ακριβώς τι κάνει στην ποπ

Η πρώτη καλλιτέχνιδα που είχε ταυτόχρονα ένα νο1 άλμπουμ και τρία τραγούδια στην πεντάδα των UK Charts και τρια κομμάτια στην πεντάδα του Billboard Hot 100 –κάτι που είχε να συμβεί από την εποχή των Beatles– δεν είναι τόσο αθώα όσο φαίνεται. Στην πορεία, έχει σπάσει αρκετά στερεότυπα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ