Πριν από λίγες μέρες μας ανακοίνωσε στο Instagram της πως συνεργάζεται με την κολοσσιαία Ray-Ban για την κυκλοφορία γυαλιών ηλίου με τη σχεδιαστική υπογραφή της, συγκεκριμένα για τη σειρά «Feel your beat». Διάλεξε το cat-eye design, που η εταιρεία είχε να χρησιμοποιήσει αρκετό καιρό. Όχι μόνο το δέχτηκαν αμέσως αλλά αποφάσισαν πως εφεξής όλοι οι cat-eye σκελετοί θα έχουν το όνομά της: Nina.
Η Nina Kraviz είναι μαθημένη στις πρωτιές και στα επιτεύγματα. Δούλεψε και συνεχίζει να δουλεύει σκληρά γι' αυτές, τις κατακτά, τις χαίρεται και συνεχίζει να προχωρά μπροστά.
Σκέφτομαι πως το καλοκαίρι ήταν η πρώτη DJ που έπαιξε στο Σινικό Τείχος για λίγους (και τυχερούς) που απόλαυσαν το ξημέρωμα με υπόκρουση τα μπάσα και τα μυστικιστικά synths της ‒ πόσο σπουδαίο ήταν κι αυτό. Η Isabella Wang, COO του Great Wall Festival, εξήγησε με ακρίβεια τη συγκεκριμένη επιλογή τους: «Καλέσαμε ειδικά τη Nina γιατί ξέραμε πως σε ένα μέρος με τόση αρσενική ενέργεια, όπως το Σινικό Τείχος, εκείνη θα μπορούσε να εκπροσωπήσει τη θηλυκή δύναμη».
Ως DJ, παραγωγός, remixer, ιδιοκτήτρια δύο δισκογραφικών, της трип (Trip) και της Galaxiid, που τρέχει μόνη της από επιλογή, ο χρόνος της είναι ελάχιστος.
«Έτσι είναι η κατάσταση από την αρχή, νομίζω πως είναι στη μοίρα μου να μη κοιμάμαι. Έχει πλάκα, κάθε φορά που κάποιος μου λέει πως δουλεύω πολύ σκληρά, εγώ πιστεύω το αντίθετο. Δεν μου αρέσει να κάνω μόνο ένα πράγμα, είναι στοιχείο του χαρακτήρα μου. Πάντα χρειάζομαι αυτό το περίεργο αντιστάθμισμα» λέει με φυσικότητα.
Στην Trip είναι πασιφανές πως οι καλλιτέχνες μένουν πιστοί στο όραμα των Αμερικανών πρωτοπόρων του είδους, εισάγοντας έναν πιο ευρωπαϊκό προσανατολισμό. Ακουμπούν περισσότερο στην κλασική ακρίβεια των Kraftwerk απ' ό,τι στους ήχους που θα άκουγες σε ένα κατάμεστο υπόγειο στο Ντιτρόιτ.
Η βασική ιδέα της συνέντευξης ήταν ότι θα μιλούσαμε για τη δισκογραφική της, την Trip, μια και τα «βασικά» τα αναπτύξαμε στην περσινή μας κουβέντα. Ανταλλάξαμε πολλά e-mails με τις PR agents της Nina, φαινόταν αδύνατο μέχρι να το φιξάρουμε τελικά.
«Καταλαβαίνω», τους έγραψα σε κάποια φάση, «φαντάζομαι πως το πρόγραμμά της θα είναι τρελό με όλα τα φεστιβάλ στα οποία θα παίξει και φέτος το καλοκαίρι», για να λάβω την αποστομωτική απάντηση, με ένα smiley face δίπλα, «το πρόγραμμά της είναι έτσι 365 μέρες τον χρόνο».
Έχω εντρυφήσει στις κυκλοφορίες της δισκογραφικής της ‒ ασχολούμαι από την πρώτη μέρα. Με ξένισαν λίγο στην αρχή, πίστευα πως θα άκουγα κάτι πιο βατό, πιο συμβατό σε σχέση με το αυτί του μέσου ακροατή. Κι αυτό γιατί άκουγα προσπαθώντας να αψηφήσω τον παράγοντα «Nina».
Είναι αδύνατο. Πολύ απλά γιατί κάπως έτσι είναι και τα sets της, έτσι είναι η ποιότητά της ως ανθρώπου. Αυτή η γυναίκα δεν υπάρχει περίπτωση να ακολουθήσει την πεπατημένη, δεν της αρέσουν τα εύκολα. Ο ξένος Τύπος ήδη συγκρίνει την Trip με τη Warp Records, τη Factory, ακόμα και τη Motown.
Η Nina ήταν η πρώτη DJ που έπαιξε στο Σινικό Τείχος για λίγους (και τυχερούς).
Η επιχειρηματολογία τους απλή, από τη στιγμή που έχει τα τρία μοναδικά συστατικά μιας επιδραστικής δισκογραφικής εταιρείας: έναν πολύ χαρακτηριστικό, αλλά εξελισσόμενο ήχο, έναν αφοσιωμένο πυρήνα καλλιτεχνών και μια συγκεκριμένη γεωγραφική βάση αναφοράς, αφού το μεγαλύτερο κομμάτι της μουσικής της προέρχεται από τη Ρωσία και την Ισλανδία.
«Ξεκίνησα την Trip το 2014. Ο τρόπος που τη δουλεύω είναι αντισυμβατικός, δεν υπάρχει ατζέντα και χρονικό πλάνο. Μια κυκλοφορία σ' αυτήν τη δισκογραφική σημαίνει πως από την πλευρά μου έχω απόλυτη εμπιστοσύνη στους καλλιτέχνες, όταν μου προσφέρουν τη μουσική τους. Trip σημαίνει ταξίδι. Είναι μια αναζήτηση, μια διαδρομή από το ένα σημείο στο άλλο. Συγχρόνως είναι και ένας ψυχεδελικός όρος, κάτι επαναλαμβανόμενο που σε χαλαρώνει εγκεφαλικά και σε βάζει σε μια άλλη διάσταση» εξηγεί.
Κάπου εκεί αρχίζει ο ακροατής να ανοίγει τα αυτιά του, να μπαίνει πιο βαθιά και να βρίσκει τους συνδέσμους μεταξύ της hardcore techno, του acid και του breakneck hardcore. Για τα εξώφυλλα δεν έχω λόγια, πραγματική τέχνη και απόλυτα συμβατά με το περιεχόμενο. Ακριβώς όπως πρέπει, δηλαδή.
Με την κυκλοφορία της τελευταίας τους/της συλλογής με τον τίτλο «Don't mess with Cupid» είναι σαφές ότι η ηχητικά θα κινηθεί στα έσχατα όρια των ειδών, όπως τα ξέρουμε.
«Η μουσική που κυκλοφορούμε έχει συνοχή κι αυτό οφείλεται σε έναν και μοναδικό λόγο: στη δημιουργική σπίθα, σ' εκείνη τη μαγική στιγμή που το αποτέλεσμα της διαδικασίας έρχεται αβίαστα και ανεπιτήδευτα. Όλοι οι καλλιτέχνες με τους οποίους έχω τη χαρά να συνεργάζομαι έχουν πάνω-κάτω ακριβώς αυτήν τη λογική στις κυκλοφορίες τους.
Ναι, μπορεί οι προσωπικότητές μας να διαφέρουν πολύ, αλλά η κοσμοθεωρία μας όσον αφορά τη μουσική είναι κοινή. Η μουσική είναι στην ουσία της ένας πομπός, ο φορέας μιας πολύ έντονα φορτισμένης ενέργειας. Αν συμπεριλαμβάνει την αγάπη, το πάθος, αυτά οπωσδήποτε "μεταφράζονται" στο μυαλό των ανθρώπων» λέει με ειλικρίνεια.
Η Nina έχει σαφέστατα πολύ συγκεκριμένη άποψη και για την techno, τη μουσική που υπηρετεί πιστά εδώ και χρόνια. Συμμετέχει στην κουβέντα/αναζήτηση για το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον της και είναι σαφές ότι έχει όραμα.
«Δίνω τεράστια σημασία στη χρυσή εποχή της techno, τη θεωρώ πολύτιμη, ότι έχει μια συνέχεια μέσα στον χωροχρόνο. Η κοινωνική της διάσταση, ο ανθρώπινος προσανατολισμός της, η τεχνική της πλευρά που συμβαδίζει με την εξέλιξη της τεχνολογίας... Όταν παίζω προσπαθώ να τα συνδυάσω όλα αυτά».
Μπορείς πολύ εύκολα να βάλεις ταμπέλες σε διάφορα κομμάτια. Στην Trip είναι πασιφανές πως οι καλλιτέχνες μένουν πιστοί στο όραμα των Αμερικανών πρωτοπόρων του είδους, εισάγοντας έναν πιο ευρωπαϊκό προσανατολισμό. Ακουμπούν περισσότερο στην κλασική ακρίβεια των Kraftwerk απ' ό,τι στους ήχους που θα άκουγες σε ένα ιδρωμένο υπόγειο στο Ντιτρόιτ.
Το κορίτσι από το Ιρκούτσκ της Σιβηρίας που σπούδασε Οδοντιατρική πριν κυνηγήσει το όνειρό της στον κόσμο της μουσικής έχει ενσωματώσει και την παραμικρή εμπειρία στο προσωπικό της παρόν.
«Χαίρομαι που τα έχω ζήσει όλα αυτά, είμαι ικανοποιημένη από τις επιλογές μου. Ξέρεις, όταν σπουδάζεις Ιατρική και μετά εξασκείς το επάγγελμα του γιατρού πρέπει να έχεις στρατιωτική πειθαρχία, δεν υπάρχουν δικαιολογίες και αναβολές. Αυτή την πειθαρχία ακολουθώ και στη δουλειά μου».
Μία από τις μεγαλύτερες απορίες μου είναι το πώς αντέχουν τους αδυσώπητους ρυθμούς αυτοί οι άνθρωποι. «Πολλές φορές τυχαίνει να ταξιδέψω και να παίξω σε τρεις διαφορετικές χώρες μέσα σε δώδεκα ώρες. Ναι, κάτι τέτοιο μπορεί να προκαλέσει τρελό άγχος, αλλά δεν το "αντιμετωπίζω", το αφήνω να υπάρχει, να περάσει από μόνο του. Πιστεύω πως όταν αρχίζεις να πολεμάς κάτι του δίνεις δύναμη, το κάνεις πιο σημαντικό απ' ό,τι είναι» απαντά, βάζοντάς με σε σκέψεις για τον τρόπο που όλοι μας αντιδρούμε τις καθημερινές πιέσεις.
Και μέσα σε όλα αυτά, πάντα έχει στο μυαλό της τους φαν της. «Οι άνθρωποι αυτοί πληρώνουν εισιτήριο και τα χρήματα που ξοδεύουν μπορεί να είναι όσα χρειάζονται για να περάσουν μία εβδομάδα. Σε κάποια μέρη του κόσμου δουλεύουν πολύ σκληρά γι' αυτό, δυσκολεύονται οικονομικά, κι όμως το κάνουν. Πάντα το έχω κατά νου αυτό, γι' αυτό είναι σωστό, από την πλευρά μας, να φροντίζουμε να περνάνε καλά».
Εκείνη τη στιγμή σκέφτεσαι πως, τελικά, κανείς από αυτούς που καταφέρνουν να κάνουν μια καριέρα τέτοιου βεληνεκούς δεν είναι τυχαίος-α. Υπάρχουν τόσο πολλές συνιστώσες, τόσες παράμετροι, τόσα δεδομένα που ξεπερνούν την υπεραπλούστευση του «έχει ταλέντο, το κυνήγησε, της έκατσε, το κάνει».
Στην ερώτηση για την επιτυχία, η ατμόσφαιρα σοβαρεύει πολύ. «Η επιτυχία δεν είναι μια εύκολη υπόθεση, όπως κάποιοι μπορεί να υποθέτουν. Απαιτεί τεράστια προσπάθεια. Πάρε για παράδειγμα τους μεγαλύτερους καλλιτέχνες: σου φαίνεται εύκολη η ζωή τους, ότι όλα τούς τα πρόσφεραν στο πιάτο; Κάποιοι έχουν κυριολεκτικά θυσιάσει τη ζωή τους. Κυριολεκτικά όμως».
Info:
Η Nina Kraviz θα βρίσκεται στο Gazi Music Hall το Σάββατο 22 Σεπτεμβρίου, στο πλαίσιο του Techniques.
σχόλια