Live

Το νόημα της Mariah Carey

Το νόημα της Mariah Carey Facebook Twitter
Έχει το ρεκόρ των περισσότερων Νο1 επιτυχιών για σόλο καλλιτέχνη και γυναίκα τραγουδοποιό και παραγωγό, ενώ είναι και η μοναδική δημιουργός που έχει ένα Νο1 συστηματικά κάθε χρόνο για μια δεκαετία, τα '90s.
0



ΠIΣΩ ΣΤΟ 1990, όταν η 20χρονη Mariah Carey ξεκινούσε την καριέρα της με το «Vision of Love», κανείς δεν μπορούσε να φανταστεί πού θα έφτανε αυτό το κορίτσι με τις καστανόξανθες μπούκλες και την υψίσυχνη, σχεδόν οπερατική φωνή. Ακόμη θυμάμαι να βλέπω ως έφηβη τη φιγούρα της στο βίντεο του MTV και αυτό το εντυπωσιακό R&B κομμάτι που δεν έμοιαζε με τίποτε απ' ό,τι άκουγα τότε.

Αυτό που δεν γνώριζα τότε, και συχνά παραβλέπεται στον ανεμοστρόβιλο των κουτσομπολιών που την αφορούν, ήταν ότι γράφει μόνη της τα τραγούδια της, από τα πρώτα της βήματα μέχρι σήμερα.


Πώς όμως να λάβεις υπόψη αυτήν τη μικρή, αλλά σημαντική λεπτομέρεια, όταν για χρόνια ήταν πιο γνωστή για τις εκκεντρικές δηλώσεις της και τη χλιδή που την περιτριγυρίζει; Όσον αφορά τις γυναίκες μουσικούς σήμερα, η δημιουργικότητα και οι ικανότητές τους παίζουν πάντοτε βασικό ρόλο στην εξέλιξή τους και στον τρόπο που της αντιμετωπίζει η μουσική βιομηχανία.

Πριν από τριάντα χρόνια, όμως, όταν εμφανίστηκε στο μουσικό προσκήνιο η Carey, η κατάσταση ήταν διαφορετική. Στην περίπτωσή της προείχε πάντοτε η φωνή και η ικανότητά της ως συνθέτριας και τραγουδοποιού έμπαινε σε δεύτερη μοίρα, κι ας υπογράμμιζε συχνά με περηφάνια και ενοχλητικό τρόπο ότι υπερείχε και στα τρία, ενώ αναφερόταν στο ταλέντο της στο τραγούδι ως κάτι αυτονόητο.

Mέσα σε όλη την παράνοια της καριέρα της, παραμένει η εμπορικότερη μουσικός της γενιάς της. Έχει πουλήσει πάνω από 200 εκατομμύρια άλμπουμ παγκοσμίως. Το μόνο συγκρότημα που την ξεπερνά σε πωλήσεις είναι οι Beatles.


Βέβαια, η αλήθεια είναι ότι είχε καταντήσει καρικατούρα στο ποπ υποσυνείδητο, «η απόλυτη ενσάρκωση του στερεοτύπου της ντίβας», όπως έγραψαν στην «Guardian». Εν ολίγοις, μια διασημότητα που δεν μπορούσες να πάρεις και πολύ στα σοβαρά ως δημιουργό. Και πώς να την πάρεις στα σοβαρά, όταν διάβαζες εξωφρενικές δηλώσεις π.χ. ότι κάνει μπάνιο σε γάλα.

Η ψηφιακή γενιά βρήκε στo πρόσωπό της το απόλυτο meme όταν ξεστόμισε μια χαιρέκακη ατάκα για την Τζένιφερ Λόπεζ. «Δεν τη γνωρίζω» είχε πει με απορημένο ύφος σε έναν δημοσιογράφο, όταν η Λόπεζ ήταν στο απόγειο της καριέρας της και κάπως την κόντραρε σε καλλιτεχνικό επίπεδο. Παραμένει ένα από τα θρυλικά ανέκδοτα της σύγχρονης showbiz και είναι μια ερώτηση που της κάνουν συνέχεια οι δημοσιογράφοι για να την ιντριγκάρουν.

Το νόημα της Mariah Carey Facebook Twitter
Ένα άλλο στιγμιότυπο από τη ζωή της που έχει χαραχτεί στα κιτάπια της ποπ κουλτούρας, κι αυτό από τη δεκαετία του '90, ήταν το νυφικό της, που έμοιαζε περισσότερο με άσπρο μπαλόνι.


Ένα άλλο στιγμιότυπο από τη ζωή της που έχει χαραχτεί στα κιτάπια της ποπ κουλτούρας, κι αυτό από τη δεκαετία του '90, ήταν το νυφικό της, που έμοιαζε περισσότερο με άσπρο μπαλόνι, ένα «γεγονός από μόνο του», όπως το περιέγραψε στην πρόσφατη αυτοβιογραφία της με τίτλο «The Meaning of Mariah Carey». Το φόρεσε σε ηλικία 23 ετών, όταν παντρεύτηκε τον 44χρονο τότε μάνατζέρ της και CEO της Sony, Τοmmy Mottola. Ήταν μια συναισθηματικά κακοποιητική σχέση, με τον Mottola να ελέγχει κάθε της κίνηση και την ίδια να κοιμάται με ένα βαλιτσάκι κάτω από το κρεβάτι, σε περίπτωση που τα πράγματα έφταναν στο απροχώρητο.


Το «The Meaning of Mariah Carey», που έγραψε μαζί με τη Michaela Angela Davis, μοιάζει με μυθιστόρημα γεμάτο σκληρές περιγραφές από τη βίαιη παιδική της ηλικία. Αν και αρκετές πτυχές της ζωής της είναι σχετικά γνωστές, είναι ο τρόπος που τις περιγράφει, γράφουν στην «Guardian», που το κάνουν τόσο ενδιαφέρον και επίκαιρο ανάγνωσμα. Π.χ. ο ρατσισμός που βίωσε όταν οι συμμαθήτριες και οι καθηγητές της ανακάλυψαν ότι έχει μαύρο πατέρα, η περίεργη σχέση που είχε με την προβληματική οικογένειά της, που, όταν έγινε διάσημη, πολλές φορές την έκανε να αισθάνεται σαν ένα «ATM με περούκα».

Καθώς μεγάλωνε, το σπίτι της συχνά γινόταν ένα επικίνδυνο περιβάλλον για παιδιά λόγω των άγριων καβγάδων της Ιρλανδής μητέρας της, που ήταν πρώην τραγουδίστρια της όπερας, και του πατέρα της με τα μεγαλύτερα αδέρφια της. Είναι σοκαριστική η αφήγηση του πώς η μεγαλύτερη αδερφή της προσπάθησε να την πουλήσει στον μαστροπό φίλο της όταν ήταν 12 χρονών. Εν μέρει αφήνει να εννοηθεί ότι η αυτή η συμπεριφορά ευθύνεται για τον διπολισμό που εκδήλωσε σε μεγαλύτερη ηλικία.

Συχνά αστειεύεται για όσα έχει βιώσει κάνοντας ειρωνικά σχόλια, όπως αυτό για τη μεγαλύτερη επιτυχία της, τον χριστουγεννιάτικο ύμνο «All I want for Christmas is you». «Στην πραγματικότητα, δεν ήθελα τόσο πολλά για τα Χριστούγεννα, σίγουρα όχι τους μπάτσους στο σπίτι μου!». Αυτές οι χιουμοριστικές και πνευματώδεις παρατηρήσεις της αποκαλύπτουν μια άλλη Mariah, πιο οξυδερκή και με μεγαλύτερη ευαισθησία απέναντι σε κοινωνικά ζητήματα απ' ό,τι θα περίμενε κανείς.


Μετά τον χωρισμό της με τον Mottola, η καριέρα της έπαθε μια μικρή καθίζηση. H έξυπνη κίνηση να  πειραματιστεί με χιπ-χοπ ήχους δεν απέδωσε αμέσως καρπούς. Κατάφερε, όμως, να επιστρέψει θριαμβεύτρια με το «The Emancipation of Mimi» το 2005.

Το νόημα της Mariah Carey Facebook Twitter
Η αλήθεια είναι ότι είχε καταντήσει καρικατούρα στο ποπ υποσυνείδητο.


Για να είμαστε δίκαιοι, όμως, μέσα σε όλη την παράνοια της καριέρας της παραμένει η εμπορικότερη μουσικός της γενιάς της. Έχει πουλήσει πάνω από 200 εκατομμύρια άλμπουμ παγκοσμίως. Το μόνο συγκρότημα που την ξεπερνά σε πωλήσεις είναι οι Beatles. Επιπλέον, έχει το ρεκόρ των περισσότερων Νο1 επιτυχιών για σόλο καλλιτέχνη και γυναίκα τραγουδοποιό και παραγωγό, ενώ είναι και η μοναδική δημιουργός που είχε ένα Νο1 συστηματικά κάθε χρόνο για μια δεκαετία, τα '90s.

Δεν ξέρω αν σημαίνουν κάτι όλα αυτά, σίγουρα όμως δείχνουν μια απαράμιλλη συνέπεια που σπάνια συναντάς σε δημιουργούς. Έχει κυκλοφορήσει συνολικά 15 άλμπουμ μέχρι σήμερα, χώρια οι συλλογές και τα greatest hits. Ένας λόγος είναι ότι, παρά τα προσωπικά εμπόδια που αντιμετώπιζε κατά καιρούς, πάντοτε έβρισκε διαφυγή στη μουσική.


Δήλωσε πρόσφατα στην «Guardian» σχετικά με το αν ενοχλείται που την αποκαλούν ντίβα και δύσκολη. «Όχι, τι με νοιάζει; Ειλικρινά! Ω Θεέ μου, με αποκαλούν ντίβα, νομίζω πως θα βάλω τα κλάματα! Νομίζετε πως γενικά, ενώ είναι τόσα αυτά που έχουν σημασία για μένα, με πειράζει να με λένε ντίβα; Είμαι, b*tches, αυτό ακριβώς!» καταλήγει. Μαζί σου, Mariah!

Μουσική
0

Live

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

SARA LANDRY

Μουσική / Η ωμή techno της Sara Landry απέναντι στους haters

Όσα πρέπει να ξέρετε για την DJ που ξεκίνησε από τα σκοτεινά κλαμπ του Τέξας, κατάφερε να χτίσει τον δικό της θρόνο σε έναν κόσμο που κυριαρχείται από ανδρικά ονόματα και ετοιμάζεται να δονήσει για πρώτη φορά την Αθήνα με 150 bpm και πάνω.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Ο Μότσαρτ και τα μυστήρια

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ο Μότσαρτ και τα μυστήρια

Η πιο διάσημη Συμφωνία του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ κρύβει ακόμη και σήμερα άλυτα μυστήρια για ακροατές και μελετητές, τόσο για τη δημιουργία της όσο και για την πρώτη της εκτέλεση. Η συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στις 21 Μαρτίου στο Μέγαρο Μουσικής, στην οποία θα ακουστεί το περίφημο έργο, γίνεται αφορμή για τη Ματούλα Κουστένη να «σκαλίσει» τη ζωή του μεγάλου συνθέτη και τις συνθήκες κάτω από τις οποίες γράφτηκαν τα τελευταία του έργα.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Δημήτρης Μπάκουλης: «Έχω σταθεί τυχερός λόγω του φύλου μου»

Lifo Videos / Δημήτρης Μπάκουλης: «Έχω σταθεί τυχερός λόγω του φύλου μου»

Ο τραγουδοποιός που ξεκίνησε από το YouTube μιλά για τη νέα του δουλειά «Η άνθρωπος», για την ανάγκη να σπάσουν τα γλωσσικά στερεότυπα και για τον σεξισμό που επικρατεί στη μουσική βιομηχανία. 
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η «καταραμένη γενιά» των Βρετανίδων ποπ σταρ

Μουσική / Η «καταραμένη γενιά» των Βρετανίδων ποπ σταρ

Η μουσική βιομηχανία συχνά ρομαντικοποιεί τον πόνο, αλλά οι γυναίκες πληρώνουν το τίμημα. Από την Amy Winehouse μέχρι τη Duffy, πολλές επιτυχημένες τραγουδίστριες έχουν βρεθεί αντιμέτωπες με ανελέητη πίεση, κακοποίηση και προβλήματα ψυχικής υγείας.
THE LIFO TEAM
79’ με τον Παντελή Δημητριάδη

Μουσική / «Νιώθω ότι δεν μπορώ να συμπλεύσω με τον κόσμο γύρω μου»

Ο Παντελής Δημητριάδης, βασικός δημιουργός των Παιδιών της Παλαιότητας –αρχικά Κόρε. Ύδρο.– μιλά για όλα όσα τον κάνουν να νιώθει ως ένα ον σε μια παράλληλη πραγματικότητα, σε μια ειλικρινή συνέντευξη-απολογισμό με αφορμή τις εμφανίσεις τους στην Αθήνα.
M. HULOT
Laibach: «Μπορούμε να είμαστε όλα όσα φοβάστε και όλα όσα επιθυμείτε»

Μουσική / Laibach: «Μπορούμε να είμαστε όλα όσα φοβάστε και όλα όσα επιθυμείτε»

Λίγο πριν από την αποψινή της περφόρμανς στην Αθήνα (Gazarte), η ρηξικέλευθη σλοβένικη μουσική κολεκτίβα εκθέτει το καλλιτεχνικό και φιλοσοφικό της μανιφέστο στη LiFO «προειδοποιώντας» ότι δεν είναι εδώ για να προσφέρει την άνεση του ψέματος, αλλά τη δυσφορία της αλήθειας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαδημητρίου - Βερόνικα Δαβάκη: «Στο ρεμπέτικο έχουν ειπωθεί πράγματα πιο καίρια και πιο λακωνικά απ’ ό,τι στην υψηλή ποίηση»

Μουσική / «Στο ρεμπέτικο έχουν ειπωθεί πράγματα πιο καίρια απ’ ό,τι στην υψηλή ποίηση»

Με αφορμή τη νέα τους μουσική παράσταση με εντελώς άγνωστα τραγούδια των Παπαϊωάννου και Τούντα, ο Δημήτρης Παπαδημητρίου και η Βερόνικα Δαβάκη μιλάνε για όσα οραματίζονται για το «Ελληνικό Σχέδιο» που βρίσκεται στην υπηρεσία της ελληνικής μουσικής και των δημιουργών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η ξανθιά φιλοδοξία της Sabrina Carpenter

Μουσική / Η Sabrina Carpenter ξέρει ακριβώς τι κάνει στην ποπ

Η πρώτη καλλιτέχνιδα που είχε ταυτόχρονα ένα νο1 άλμπουμ και τρία τραγούδια στην πεντάδα των UK Charts και τρια κομμάτια στην πεντάδα του Billboard Hot 100 –κάτι που είχε να συμβεί από την εποχή των Beatles– δεν είναι τόσο αθώα όσο φαίνεται. Στην πορεία, έχει σπάσει αρκετά στερεότυπα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ