→JAZRA KHALEED. «Πάνω σε ένα σκέιτ / Διασχίζω την πόλη / Παντού περιπολικά και Zητάδες / Στρατιώτες σε κάθε γωνία / Προσπαθώ να αποφύγω τις κάμερες / Με κοιτάνε σαν το θεό από το καμπαναριό / Νοικοκυραίοι πίσω από κουρτίνες / Βλέπουν τις ειδήσεις των οχτώ και κλειδώνουν τις πόρτες / Μισούνε το Άλλο / Λατρεύουν την ασφάλεια / Ο άνθρωπος είναι νεκρός μέσα τους / Φοβούνται κάθε επαφή, έστω και με τα μάτια». Jazra Khaleed, ποιητής «του δρόμου» και ξεχωριστή περίπτωση. Το βιογραφικό του παραμένει μυστηριώδες, δεν δίνει συνεντεύξεις, μέχρι τώρα δεν έχει κυκλοφορήσει καμία ποιητική συλλογή, τα ποιήματά του μπορείς να τα βρεις μόνο στο μπλογκ του (http://jazrakhaleed.blogspot.com), αλλά, παρ' όλα αυτά, τα τελευταία δύο χρόνια είναι ο πιο πολυμεταφρασμένος νέος Έλληνας ποιητής, και μάλιστα με δημοσιεύσεις σε μερικά από τα πιο έγκυρα λογοτεχνικά περιοδικά του κόσμου (από Αμερική μέχρι Ιαπωνία και Φιλιππίνες). H πιο μεγάλη έκπληξη είναι ότι τον επέλεξαν στο πιο μεγάλο φεστιβάλ ποίησης της Ευρώπης, στο Literaturwerkstatt, που γίνεται στο Βερολίνο, μαζί με τον Τίτο Πατρίκιο και δυο νέους κι ελπιδοφόρους ποιητές, τη Δήμητρα Κοτούλα και τον Γιάννη Στίγκα. Τη Δευτέρα 7 Ιουνίου στις 8 το βράδυ θα βρεθεί στη σκηνή του Akademie der Künste για να απαγγείλει τους διφορούμενους και προκλητικούς στίχους του σε μια δεκαπεντάλεπτη περφόρμανς: «Θα μπω και θα βγω είπε η σφαίρα στον μπάτσο / θα μπω και θα βγω είπε ο παπάς στο αγόρι»...
→ΤΑ ΔΙΑΜΑΝΤΙΑ ΤΗΣ ΝΥΧΤΑΣ. Το 1964 ο Τσέχος σκηνοθέτης Jan Nemec κινηματογράφησε μοναδικά το αυτοβιογραφικό μυθιστόρημα του Arnost Lustig Darkness casts no shadow, απογυμνώνοντάς το από οτιδήποτε περιττό, κρατώντας μόνο το βασικό στόρι (την απεγνωσμένη προσπάθεια δυο έφηβων Εβραίων που το έχουν σκάσει από ένα γερμανικό βαγόνι να παραμείνουν ζωντανοί) σε μια ταινία καταδίωξης σχεδόν χωρίς διάλογο. Οι δυο φυγάδες που στην ταινία δεν έχουν όνομα τρέχουν σαν κυνηγημένα ζώα μέσα στα δάση και στις αγροτικές περιοχές για να ξεφύγουν από τους ναζί, με την κάμερα να τους ακολουθεί σε ένα συγκλονιστικό κυνηγητό και να καταγράφει την αγωνία και την εξουθένωσή τους, ακόμα και την πείνα και την απόγνωση που τους συνοδεύουν ασταμάτητα. Τα φλασμπάκ και οι φαντασιώσεις τους με τις πολλαπλές πιθανότητες εξέλιξης κάθε περιστατικού θυμίζουν ταινίες του Ρενέ: Το Χιροσίμα αγάπη μου ή το Πέρυσι στο Μαρίενμπαντ. Κυκλοφορεί για πρώτη φορά σε DVD από τη Second Run.
→AYOBANESS! Το «Ayoba» είναι κάτι σαν το «όπα», ένα επιφώνημα ενθουσιασμού που γεννήθηκε στις γειτονιές του Γιοχάνεσμπουργκ και εξαπλώνεται με μανία παντού (το Γιοχάνεσμπουργκ έχει κάθε λόγο να είναι ενθουσιασμένο, το φετινό καλοκαίρι θα ζήσει από κοντά τη φρενίτιδα του Παγκοσμίου Κυπέλλου). Ayoba είναι επίσης η ονομασία της πιο δημοφιλούς χορευτικής μουσικής της Αφρικής αυτήν τη στιγμή, το κυρίαρχο είδος εδώ και χρόνια στο νότιο άκρο της, που άρχισε δειλά δειλά να μπαίνει στα DJ set των Ευρωπαίων από το 2008, αλλά χρειάστηκε το ουρανοκατέβατο Township Funk του DJ Mujava για να το πάρουν είδηση τα Μέσα. Το Ayoba είναι κατά βάση house, house με πολλή ενέργεια όμως, που ανακατεύεται με την ντόπια μουσική: το φανκ της φαβέλας, τους ρυθμούς του cumbia και του kuduro με συνοδεία αφρικάνικων φωνητικών που το κάνουν να ακούγεται πρωτότυπο και συναρπαστικό. Οι ρίζες του εντοπίζονται στο kwaito, τη νοτιοαφρικάνικη μουσική που γεννήθηκε από τους πιτσιρικάδες, όταν μετά το τέλος του απαρχάιντ αναζητούσαν τον δικό τους ήχο για να χορεύουν στα κλαμπ. Έτσι, το house του Σικάγο έγινε το μοτίβο για το «καινούργιο» είδος, με τους νέους των αστικών κέντρων να ραπάρουν στη γλώσσα των Ζουλού και σε άλλες ντόπιες διαλέκτους και να σαμπλάρουν παραδοσιακούς ρυθμούς - η νέα γενιά γλεντούσε, ανακαλύπτοντας απ' την αρχή τον Hugh Masekela. Το είδος άρχισε να εξαπλώνεται ταχύτατα και κατέληξε στον σημερινό παροξυσμό με την τεράστια εμπορική επιτυχία. Οι συλλογές πουλιούνταν χέρι με χέρι στην αρχή έξω απ' τα κλαμπ, αλλά γρήγορα έγιναν κανονικές κυκλοφορίες και δεν άργησαν να ανέβουν στο Νο 1 των τοπικών τσαρτ. Το πρώτο χιτ εκτός Αφρικής ήρθε πέρσι από έναν από τους πιο δημοφιλείς DJ της Πρετόρια, τον DJ Mujava, και τον ύμνο του «Township Funk», το πρώτο «Ayobaness» που κυκλοφόρησε στην Ευρώπη και μάλιστα απ' την Warp. Η αφρικάνικη dance αρχίζει να αποκτάει και international αστέρια, ενώ το Παγκόσμιο Κύπελλο είναι μοναδική ευκαιρία να διαδοθεί ακόμα περισσότερο και να σαρώσει και στον υπόλοιπο κόσμο. Η πρώτη επίσημη συλλογή που κυκλοφορεί εκτός Αφρικής βγήκε μόλις από γερμανική εταιρεία και μαζεύει μερικά από τα πιο χαρακτηριστικά «Ayobaness» κομμάτια με φωνητικά. Ονομάζεται «Ayobaness! The Sound of South African House» και είναι ήδη ο ήχος του καλοκαιριού...
•TEN FOR MY I-POD: jim o rourke/various-all kinds of people love burt bacharach, various-yobaness! the sound of south african house, various-excavated shellac, strings, yannis kyriakides & andy moor-rebetika, baby guru-marilu, the jameses-the haunted rider/rat people, unknown artist-ganja roots, sleep good-skyclimber, emika-double edge (pinch remix), kode 9-dj kicks
σχόλια