O μουσικός ίλιγγος του Γιάννη Χρήστου

O μουσικός ίλιγγος του Γιάννη Χρήστου Facebook Twitter
0
O μουσικός ίλιγγος του Γιάννη Χρήστου Facebook Twitter

Κλεινόταν με τις ώρες στο σπίτι του, στο Κοντάρι της Χίου, κι έγραφε μουσική, συχνά από τα ξημερώματα έως τις μικρές ώρες της νύχτας. Βρισκότανσε απόλυτη μόνωση, και όταν δεν συνέθετε, διάβαζε. Οι πρωτόγονοι, τα σκοτεινά, αρχέγονα σύνδρομα του ανθρώπου, η έννοια του υπερβατικού και του μυστηρίου, ο θάνατος πάνω απ’ όλα, ήταν ζητήματα που μέσα του αναζητούσαν βασανιστικά έκφραση. Ο συνθέτης Γιάννης Χρήστου ήταν, αν μη τι άλλο, μια μάλλον περίεργη υπόθεση.

Αργότερα, αφού εγκαταστάθηκε μόνιμα στην Αθήνα, ο Χρήστου θα συνεχίσει να μάχεται ήχους και ιδέες, αλλά αυτή την αμείωτη δημιουργική ορμή θα ανακόψει βίαια ο θάνατος: στις 8 Ιανουαρίου του 1970, ανήμερα των γενεθλίων του, ένα αυτοκινητικό δυστύχημα θα βυθίσει στη σιωπή τον δημιουργό της αριστουργηματικής «Εναντιοδρομίας», αυτής της ιλιγγιώδους μουσικής σπουδής πάνω στον Ηράκλειτο και στη φιλοσοφία του περί αρμονίας των αντιθέτων. Ήταν μόλις σαράντα τεσσάρων χρόνων.

Αυτή την αινιγματική προσωπικότητα με το παράλογο τέλος καταγράφει σε ένα μεγάλου μήκους ντοκιμαντέρ ένας επίσης πολύ ανήσυχος μουσικός, ο Κωστής Ζουλιάτης. «Αναπαράστασις» ο τίτλος του, αντλημένος από ένα εκ των κορυφαίων έργων του Χρήστου.

O μουσικός ίλιγγος του Γιάννη Χρήστου Facebook Twitter

 

Το πρόσωπο

Γεννημένος στην Ηλιούπολη, βορειοανατολικά του Καΐρου, το 1926, ο Χρήστου σπούδασε μουσική και φιλοσοφία στο Καίμπριτζ, και μάλιστα κοντά σε ονόματα όπως ο Μπέρτραντ Ράσελ και ο Βίτγκενσταϊν. Για ένα διάστημα παρακολούθησε, επίσης, μαθήματα ψυχολογίας με τον Καρλ Γκούσταβ Γιουνγκ. Στον Γιουνγκ τον έσπρωξε ο αδελφός του, Ευάγγελος, ο αναπάντεχος θάνατος του οποίου (επίσης σε αυτοκινητικό δυστύχημα!) επηρέασε βαθιά τον Χρήστου, ο οποίος έσκυψε ακόμα περισσότερο πάνω από το αίνιγμα της ύπαρξης και του θανάτου. Ίσως σε αυτό να συνετέλεσαν και τα παιδικά χρόνια στην Αίγυπτο, όπου ήταν ακόμα νωπά τα ίχνη ενός αρχαίου πολιτισμού με έντονο το χρώμα του θανάτου.

Ένα από τα σημαντικότερα έργα του Χρήστου, εξάλλου, το «Μυστήριον», είναι βασισμένο σε αρχαίους αιγυπτιακούς επικήδειους. Η φιλοσοφία του Ηράκλειτου έπαιξε επίσης καταλυτικό ρόλο στη σκέψη του συνθέτη και πέρασε, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, στη μουσική του. Στις σημειώσεις του για την «Εναντιοδρομία» συναντούμε το πασίγνωστο ρητό «Οδός άνω κάτω μία και ωυτή». Ήδη από τα πρώτα έργα του ο συνθέτης προαναγγέλλει αυτή την ηρακλείτεια σύζευξη των αντιθέτων, όπως στην έξοχη «Μουσική του Φοίνικα», γραμμένη το 1948-49, στην οποία αναπτύσσει ένα θεματικό μοτίβο που επαναλαμβάνεται σε διάφορους σχηματισμούς και αντανακλά τη μυθική νεκρανάσταση του Φοίνικα, όπου μέσα από το τέλος γεννιέται η αρχή και αυτό συνεχίζεται αέναα. Επίσης, ίσως να μην ήταν σφάλμα αν ισχυριζόταν κάποιος ότι μέσα από άλλα έργα, όπως ο «Επίκυκλος» ή η «Αναπαράστασις ΙΙΙ», ο Χρήστου αναπτύσσει, τόσο από τη σκοπιά της δομής όσο και του περιεχομένου, σχήματα που δεν απέχουν από τη θεωρία του χάους. Όπως και ένας άλλος σύγχρονος σπουδαίος συνθέτης, ο Γκιόργκι Λίγκετι, με το ανατριχιαστικό του «Ρέκβιεμ» και τις άκρως υποβλητικές «Ατμόσφαιρες» (τα αξιοποίησε ο Κιούμπρικ στο 2001: Η Οδύσσεια του Διαστήματος), ο Χρήστου είναι ένας γνήσιος δημιουργός της εποχής της κβαντοφυσικής και των νέων, εξωφρενικών θεωριών της κοσμολογίας, όπου η επιστήμη μοιάζει να εναρμονίζεται ξαφνικά με την πιο οργιαστική φαντασία.

O μουσικός ίλιγγος του Γιάννη Χρήστου Facebook Twitter

 

Η ταινία

Η πρώτη φορά που πληροφορήθηκα την ύπαρξη του ντοκιμαντέρ για τον Χρήστου ήταν τον Μάρτιο του 2007, όταν στο 1ο Φεστιβάλ Performance Art στο Bios, μεταξύ των λοιπών δράσεων, περιλαμβανόταν και η ομιλία του Ζουλιάτη με θέμα τη σκηνική μουσική του Χρήστου, καθώς και η προβολή αποσπασμάτων από ντοκιμαντέρ που, όπως ανακοινώθηκε τότε, ο Ζουλιάτης ετοίμαζε πάνω στον μεγάλο Έλληνα συνθέτη.

Πέρασαν από τότε πέντε χρόνια. Στο διάστημα αυτό, με ελάχιστα οικονομικά μέσα, ο Ζουλιάτης συγκέντρωνε υλικό, ερευνούσε αρχεία και «ανέκρινε» ανθρώπους που γνώρισαν τον πρόωρα χαμένο συνθέτη, ανακάλυψε ερασιτεχνικές κινηματογραφικές λήψεις, ξέθαψε τηλεοπτικά αρχεία κ.ο.κ. Το ντοκιμαντέρ περιλαμβάνει ολόκληρο το ιστορικό μικρό φιλμ του Μίμη Κουγιουμτζή, με τον οποίο είχε συνεργαστεί ο Χρήστου, από τις πρόβες του Θεάτρου Τέχνης (1965-68), το μοναδικό έγχρωμο φιλμικό ντοκουμέντο - ένα δεκάλεπτο φιλμάκι από super 8 mm, με οικογενειακές στιγμές στην Αλεξάνδρεια, το οποίο δεν έχει προβληθεί ποτέ πριν, κ.ά. Ο Ζουλιάτης έστησε και website (http://anaparastasis.info) μέσα από το οποίο μπορεί κανείς να παρακολουθήσει όλη την πορεία της δημιουργίας του φιλμ.

Πώς, όμως, μπήκε ο Κωστής Ζουλιάτης σε όλη αυτή την περιπέτεια, που κράτησε μία δεκαετία; Η εξομολόγησή του είναι αυτή: «Ξεκινώ με τα λόγια της αφήγησης που αρχίζει και η ταινία: Κέρκυρα, Οκτώβρης του 1998. Έξω από το Τμήμα Μουσικών Σπουδών. Πρώτες μέρες των σπουδών μου, πρώτες εμπειρίες. Μάθημα χορωδίας, πρώτη γενική πρόβα. Στα χέρια μου μια παρτιτούρα. Πάνω δεξιά, το όνομα του συνθέτη γραμμένο στα αγγλικά. Ένα άγνωστο όνομα που ξαφνικά με ταράζει, με στοιχειώνει, θα μπορούσα να πω. Μυστηριώδες, εξωτικό, υποβλητικό. Δεν ξέρω, σίγουρα όμως έτσι ένιωσα όταν το αντίκρισα.

Συνέχισε να με στοιχειώνει από τότε. Αθήνα, Ιούλιος του 2002. Ηρώδειο. Με τη χορωδία της σχολής και την Ορχήστρα των Χρωμάτων, έτοιμοι να βγούμε στη σκηνή για να ερμηνεύσουμε το ορατόριο του Γιάννη Χρήστου “Πύρινες Γλώσσες”. Μοναδική και συγκλονιστική εμπειρία. Ψάχνοντας να ανακαλύψω το γιατί, ήρθαν τα λόγια μιας φίλης: “Aυτή η μουσική απαιτεί από τον καθένα και τελικά ανακαλεί στον καθένα δυνάμεις που πιθανώς δεν γνωρίζει ότι κρύβει”. Κι αυτά τα λόγια με στοίχειωσαν για καιρό».

Η περιπέτεια της έρευνας στο σύμπαν του Γιάννη Χρήστου ξεκίνησε δέκα χρόνια πριν, καθώς αναζητούσα το θέμα της πτυχιακής εργασίας μου. Πλήθος χειρόγραφα, απόκοσμες φωτογραφίες, σημειώματα από έναν άλλο κόσμο, ένας μυθολογικός βίος - ανολοκλήρωτος βίος. Όλα ασύνδετα μέχρι τότε, κρυμμένα από το φως και προσβάσιμα μόνο στους μύστες. Και μετά -και πάνω απ’ όλαη μουσική. Αυτή η δαιμονισμένη έμπνευση, η μετουσίωση σε ήχους, η εξερεύνηση των πλέον συναρπαστικών περιοχών της βιωμένης μουσικής πράξης.

Τι μουσική έφτιαχνε ο Χρήστου, ρωτούν συχνά οι αμύητοι φίλοι. Την πιο ειλικρινή και άμεση μουσική που έχω βιώσει ποτέ, είτε ως ακροατής είτε ως μουσικός. Μια μουσική που, όσο κλειδωμένος ή απροετοίμαστος κι αν είσαι, πάντα θα σε βρίσκει κλειδωμένο και απροετοίμαστο. Και πάντα κάτι θα σου ξεκλειδώνει και θα σε ξαφνιάζει. Μα, εσύ δεν ακούς «τέτοια πράγματα». Ακριβώς για σένα είναι φτιαγμένη αυτή η μουσική - εσένα ήθελε για συνένοχο ο Χρήστου. «Μουσική είναι τα βήματα του απλού ανθρώπου», έλεγε. «Η μουσική μπορεί να είναι σιωπηλή», έγραφε, λίγο πριν τον βρει το τραγικό κάλεσμα.

Μακριά από στείρους ακαδημαϊσμούς και τη σοβαροφάνεια των μεγάλων αναλύσεων, η υπόθεση Χρήστου μας ζητάει σήμερα να έρθει στο φως πρώταρώτα με τους ήχους της, με τις εικόνες της, τις αλλόκοτες κινήσεις, τα παράδοξα, τα λόγια των ανθρώπων που έζησαν κοντά του ή βρήκαν δύναμη στο ηχητικό σύμπαν του, το δυνατό φως που άφησε πίσω του ο δημιουργός, την αίσθηση της συνολικής εμπειρίας που ξεπερνά τη μουσική, ξεπερνά την κατάτμηση της τέχνης, ξεπερνά ακόμα και την ίδια την τέχνη. «Ό,τι δεν αγαπάει τον θάνατο, ο κινηματογράφος», έγραφε ο Σαχτούρης.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Συναυλία Μαλερ

Μουσική / Ένας έξοχος Μάλερ του Κουρεντζή στο Μέγαρο

Ο Κουρεντζής βημάτισε αργά πάνω στο λεπτό σκοινί που συνδέει το υπαρκτό και του μαγικό, του εδώ και του επέκεινα, και με αδρές κινήσεις δεν παρουσίασε απλώς το Adagietto αλλά εξήγησε στον ακροατή κάθε του συλλαβή
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΜΠΙΔΗΣ
Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμένομενη συνεργασία τους

Πολιτισμός / Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμενόμενη συνεργασία τους

Οι δύο σπουδαίοι ερμηνευτές θα συναντηθούν επί σκηνής από τις 5 Δεκεμβρίου στο Vox σε μια θεατροποιημένη παράσταση με κείμενα του Οδυσσέα Ιωάννου τα οποία θα παρουσιάζει o ίδιος έχοντας τον ρόλο του αφηγητή
LIFO NEWSROOM
Πόση techno αντέχει η Αθήνα;

The Review / Πόση techno αντέχει η Αθήνα;

O Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο ραδιοφωνικός παραγωγός και DJ Νίκος Ζώης συναντήθηκαν στη δεύτερη μέρα του φετινού Techniques και σχολιάζουν τη βραδιά, το σετ της –ακριβοθώρητης πλέον– Charlotte de Witte και όσα είναι hot τώρα στην ηλεκτρονική σκηνή και στο αθηναϊκό nightlife.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
νταλαρας παπακωνσταντίνου

Μουσική / Γιώργος Νταλάρας και Βασίλης Παπακωνσταντίνου ξανά μαζί 33 χρόνια μετά

Οι δύο σπουδαίοι ερμηνευτές ετοιμάζονται να μοιραστούν και πάλι τη σκηνή, παρουσιάζοντας μια θεατροποιημένη μουσική παράσταση με κείμενα και αφήγηση του Οδυσσέα Ιωάννου που θα αφορούν το ελληνικό τραγούδι.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Tsugranes

Μουσική / Η επιρροή των ελληνικών '90s -’00s στις Tsugranes και τον ήχο τους

Με αναφορές στον ΛεΠα και την Charli XCX, το τριμελές σχήμα από τα Γιάννενα, που άνοιξε τη συναυλία της Μαρίνας Σάττι στην Τεχνόπολη, φέρνει την πιο φρέσκια μουσική στην ελληνική ανεξάρτητη σκηνή.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Όπερα / Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Πολυσχιδής και ανήσυχη, η Φανί Αρντάν δεν δίνει απλώς μια ωραία συνέντευξη αλλά ξαναζεί κομμάτια της ζωής και της καριέρας της, με αφορμή την όπερα «Αλέκο» του Σεργκέι Ραχμάνινοφ που σκηνοθετεί για την Εθνική Λυρική Σκηνή.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Οι Khirki παντρεύουν το metal με τα ποραδοσιακά, σείοντας τις Συμπληγάδες 

Μουσική / Οι Khirki παντρεύουν το metal με παραδοσιακά στοιχεία και pop ευαισθησίες

Η νέα μπάντα του ελληνικού underground, που έχει ήδη ξεχωρίσει, ετοιμάζεται να αναχωρήσει για τη δεύτερη ευρωπαϊκή της περιοδεία, περιμένοντας το κοινό από κάτω να φωνάζει «the Greek song, the Greek song».
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ
Μια μουσική πανδαισία στη σκιά του ναού της Αφαίας

Μουσική / Μια μουσική πανδαισία στη σκιά του ναού της Αφαίας

Το «Ταξίδι στο φως», μια σειρά συναυλιών του σπουδαίου μαέστρου Σταύρου Ξαρχάκου σε εμβληματικά μνημεία και αρχαιολογικούς χώρους, συνεχίστηκε στην Αίγινα με την υποστήριξη της METLEN Energy & Metals.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ