Ο Σπύρος Μάνεσης παρουσιάζει ''9 πορτρέτα της Λένας Πλάτωνος''

Ο Σπύρος Μάνεσης παρουσιάζει ''9 πορτρέτα της Λένας Πλάτωνος'' Facebook Twitter
0
Ο Σπύρος Μάνεσης παρουσιάζει ''9 πορτρέτα της Λένας Πλάτωνος'' Facebook Twitter
Ο jazz πιανίστας και συνθέτης Σπύρος Μάνεσης

 

Το 2008 είχε κυκλοφορήσει από την ANKH το CD του σχήματος Trioism, δηλαδή του πιανίστα Σπύρου Μάνεση, του κοντραμπασίστα Πέτρου Κλαμπάνη και τριών εναλλάξ ντράμερ, του Luca Marini, του Andreas Pichler και του Gustavo Grajales Nantayapa. Μέσα στο CD αυτό περιέχονταν δύο συνθέσεις του Μάνεση και πέντε διασκευασμένες συνθέσεις των Λένας Πλάτωνος, Victor Young, Roy Henderson, Alexander Scriabin, George Gershwin. Μεγάλη έκπληξη το ό,τι το κομμάτι της Πλάτωνος που έγινε jazz instrumental και μόνο για πιάνο ήταν η ''Γαλάζια κιθάρα'', μία αμιγώς κιθαριστική σύνθεση από το ''Σαμποτάζ'' της σε στίχους Μαριανίνας Κριεζή. Έκτοτε άρχισε να με ενδιαφέρει η περίπτωση του Μάνεση, ενός προικισμένου και διακεκριμένου - όπως θα δούμε - Έλληνα μουσικού. 

Πέρασαν λίγα χρόνια και η Πλάτωνος απασχόλησε δημιουργικά τον νέο συνάδελφο της. Όπως αποδείχτηκε, η ''Γαλάζια κιθάρα'' του Trioism ήταν μέρος της πτυχιακής εργασίας του Μάνεση στο Κονσερβατόριο του Άμστερνταμ και, πιο συγκεκριμένα, η απόπειρα του να αναζητήσει γέφυρες επικοινωνίας μεταξύ των πλατωνικών συνθέσεων και της ιδιότητας του ως jazz πιανίστας. Μάλιστα, ολόκληρη η εργασία του είχε παρουσιαστεί στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης τον Μάιο του 2012, παρουσία της Λένας Πλάτωνος και με τη φωνητική συμμετοχή της Σαβίνας Γιαννάτου.

Η Πλάτωνος αυτοπροσώπως παραδέχτηκε πως σε ορισμένα κομμάτια, όπως στη ''Ρόζα - Ροζαλία'' που ξέρουν να τραγουδούν έως και οι...πέτρες, η δουλειά του Μάνεση άγγιξε την αναδημιουργία! Ένα τραγούδι που ο Μάνος Χατζιδάκις χαρακτήρισε ''αριστούργημα'' μια φορά κι ένα καιρό, στα χέρια του Μάνεση μετατράπηκε σε ένα μινιμαλιστικό ντελίριο χαράς.

Πριν από λίγους μήνες ολοκληρώθηκαν οι ηχογραφήσεις στο Studio-2 στο Άμστερνταμ και στο Spectrum Studio του Βαγγέλη Κατσούλη στην Αθήνα και από την πάντα καλόγουστη ANKH του Θάνου Φουργιώτη κυκλοφόρησαν τα, κατά Σπύρο Μάνεση, ''9 πορτραίτα της Λένας Πλάτωνος'': Τρία κομμάτια από τον κύκλο ''Καρυωτάκης'', άλλα τρία από το ''Σαμποτάζ'' (η ''Γαλάζια κιθάρα'' σε μια πιο σύντομη βερσιόν απ' αυτή του άλμπουμ Trioism), ένα από τις ''Μάσκες Ηλίου'', η ''Καντέντσα της Άνοιξης'' από το ''Σπάσιμο των πάγων'' κι ακόμη ένα, η ''Ρόζα - Ροζαλία'' από το έργο ''Εδώ Λιλιπούπολη''. Δεδομένου του αρχικού context που ήταν μάλλον πολύ διαφορετικό, η προσέγγιση του Μάνεση θα μπορούσε κάλλιστα να πέσει στο κενό.

Ο Σπύρος Μάνεσης παρουσιάζει ''9 πορτρέτα της Λένας Πλάτωνος'' Facebook Twitter
Σπύρος Μάνεσης - Λένα Πλάτωνος, Μάιος 2012. Φωτό: Αντώνης Μποσκοΐτης

Κομματάκι δύσκολο, βέβαια, να έπεφτε στο κενό οποιοδήποτε πείραγμα στα κομμάτια των πιο δημιουργικών χρόνων της ρηξικέλευθης Πλάτωνος. Ήταν και είναι τόσο πλούσια σε αρμονίες, λυρισμό και μελαγχολία τα κομμάτια της, ώστε δε θα κινδύνευαν ποτέ να υποστούν ''κακοποίηση''. Το πολύ - πολύ να εξέθεταν τον διασκευαστή τους και μόνον αυτόν. Ευτύχημα λοιπόν που ο Μάνεσης δεν δούλεψε ως απλός διασκευαστής, αλλά ως ένας ιδιοφυής μουσικός και συνθέτης, απόλυτα εμπνευσμένος από την Πλάτωνος.

Η Πλάτωνος αυτοπροσώπως παραδέχτηκε πως σε ορισμένα κομμάτια, όπως στη ''Ρόζα - Ροζαλία'' που ξέρουν να τραγουδούν έως και οι...πέτρες, η δουλειά του Μάνεση άγγιξε την αναδημιουργία! Ένα τραγούδι που ο Μάνος Χατζιδάκις χαρακτήρισε ''αριστούργημα'' μια φορά κι ένα καιρό, στα χέρια του Μάνεση μετατράπηκε σε ένα μινιμαλιστικό ντελίριο χαράς. Και μόνο που το μίνιμαλ με το ντελίριο είναι φαινομενικά ασύμβατες συνθήκες, ο Μάνεσης τα κατάφερε και με το παραπάνω.

Ένα άλλο σημαντικό στοιχείο του έργου είναι και η ανάδειξη της ελληνικότητας που παρέμενε κάπως καμουφλαρισμένη στη δισκογραφία της Πλάτωνος. Η ''Πεδιάς και το νεκροταφείον'', λόγου χάριν, το καρυωτακικό ψυχεδελικό ζεϊμπέκικο από τον κύκλο ''Καρυωτάκης - 13 τραγούδια'' εδώ μας φανερώνει την εθνική του ταυτότητα στο ακέραιο. Ό,τι αυτό ακριβώς προκύπτει μέσα από το ιδίωμα της jazz είναι ακόμη ένα ατού του Μάνεση, ενδεικτικό του σεβασμού του σε μουσικές τόσο ετερόκλητες μεταξύ τους, όσο και οι πολιτισμοί που τις γέννησαν.

Ο Σπύρος Μάνεσης παρουσιάζει ''9 πορτρέτα της Λένας Πλάτωνος'' Facebook Twitter
Τα, κατά Σπύρο Μάνεση, ''9 πορτραίτα της Λένας Πλάτωνος'' (ANKH, 2015)

Τέλος, ο Μάνεσης πέτυχε και κάτι άλλο εξαιρετικά δύσκολο στους κόλπους των μουσικών της jazz: Να περιορίσει τον αυτοσχεδιαστικό του οίστρο, υπηρετώντας τον πυρήνα των συνθέσεων, μη φοβούμενος όμως και να ''απλώσει'' τη βασική μελωδία τους, αναδεικνύοντας έτσι όλα τα χαρακτηριστικά της συνθέτριας Πλάτωνος: Τον λυρισμό, τη θλίψη και τη χαρά, τις χρωματικές αρμονίες της, το ελληνικό της ''πρόσωπο'', ακόμη και τη μεταφυσική της αύρα - η τελευταία είναι που, κατά υποκειμενική εκτίμηση, πέραν της ιδιαιτερότητας του έργου της, ανανεώνει μονίμως το κοινό και τους φαν της. 

Ευχαριστούμε τον Σπύρο Μάνεση, λοιπόν, που μ' αυτά τα ''9 πορτραίτα'' μάς αποκάλυψε την άγνωστη jazz Λένα Πλάτωνος και δίχως δεύτερη σκέψη χαρακτηρίζω το CD του ως μία από τις πιο ενδιαφέρουσες και πρωτότυπες δισκογραφικές εκδόσεις της χρονιάς που διανύουμε.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χρήστο Μάστορα, την έχεις ψωνίσει;

Ρώτα με ό,τι θες / Χρήστο Μάστορα, την έχεις ψωνίσει;

Στο trailer της ταινίας τελικά τραγουδάει ο ίδιος ή είναι ΑΙ; Ποιο είναι το red flag του; Αν δεν ήταν εμφανίσιμος θα είχε την ίδια καριέρα; Ισχύει ότι ήταν μεταλλάς; Ο Χρήστος Μάστορας απαντά στις ερωτήσεις του κοινού.
ΒΑΝΑ KΡΑΒΑΡΗ & ΓΙΩΡΓΟΣ ΤΣΑΓΚΟΖΗΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Συναυλία Μαλερ

Μουσική / Ένας έξοχος Μάλερ του Κουρεντζή στο Μέγαρο

Ο Κουρεντζής βημάτισε αργά πάνω στο λεπτό σκοινί που συνδέει το υπαρκτό και του μαγικό, του εδώ και του επέκεινα, και με αδρές κινήσεις δεν παρουσίασε απλώς το Adagietto αλλά εξήγησε στον ακροατή κάθε του συλλαβή
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΜΠΙΔΗΣ
Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμένομενη συνεργασία τους

Πολιτισμός / Νταλάρας - Παπακωνσταντίνου: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμενόμενη συνεργασία τους

Οι δύο σπουδαίοι ερμηνευτές θα συναντηθούν επί σκηνής από τις 5 Δεκεμβρίου στο Vox σε μια θεατροποιημένη παράσταση με κείμενα του Οδυσσέα Ιωάννου τα οποία θα παρουσιάζει o ίδιος έχοντας τον ρόλο του αφηγητή
LIFO NEWSROOM