Ο ''συνθέτης της Ελληνικής Επανάστασης του 1821'', Παύλος Καρρέρ

Ο ''συνθέτης της Ελληνικής Επανάστασης του 1821'', Παύλος Καρρέρ Facebook Twitter
''Ο Καρρέρ, αν κρίνουμε από τον Μάρκο Μπότσαρη και τη Δέσπω, τα μόνα που παρουσίασε η Εθνική Λυρική Σηνή, πλησιάζει περισσότερο στο ύψος του νεανικού Βέρντι του Ναμπούκο, παρά στο Μπελκάντο των Μπελίνι και Ντονιτσέτι''.
2

Ο ''συνθέτης της Ελληνικής Επανάστασης του 1821'', Παύλος Καρρέρ Facebook Twitter
Σωζόμενο πορτραίτο του Παύλου Καρρέρ σε πιο νέα ηλικία

 

Το 1996 στην Ελλάδα δεν ήταν ακόμη διαδεδομένο το internet και οι διάφορες ''τράπεζες πληροφοριών'' του βρίσκονταν σε νηπιακό στάδιο. Το πρώτο μάθημα μουσικής δημοσιογραφίας το είχα πάρει - θεωρώ - εκείνη τη χρονιά, όταν συνόδευσα στη Ζάκυνθο τη μουσικοκριτικό και παραγωγό κλασικής μουσικής, Λιάνα Μαλανδρενιώτη, μέλος σήμερα της Ένωσης Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών, προκειμένου να αναζητήσουμε στο Μουσείο Σολωμού τα ίχνη του Παύλου Καρρέρ και του τραγουδιού του, ''Ο Γεροδήμος''. Έτσι γινόταν τότε, ειδικά σε θέματα μουσικής που άπτονταν του πολύ μακρινού παρελθόντος, αν και σχετική βιβλιογραφία υπήρχε και υπάρχει, άλλοτε πιο προσβάσιμη και άλλοτε πιο δυσεύρετη.

 

Στο άρθρο αυτό, λοιπόν, με αφορμή την Εθνική Επέτειο της 25ης Μαρτίου, θα μας απασχολήσει το ''λόγιο'' - και όχι ''δημοτικό'' ή ''δημώδες'', όπως πολλοί νομίζουν - τραγούδι με τίτλο ''Ο γεροδήμος'' σε μουσική του Παύλου Καρρέρ και σε ποίηση Αριστοτέλη Βαλαωρίτη.

Οι χαρακτηρισμοί που του έχουν αποδοθεί μέσα στα χρόνια είναι, μεταξύ άλλων, ''Ο συνθέτης της Επανάστασης του 1821'' και ''Ο Πρόδρομος της εθνικής μας μουσικής''.

 

Κατ' αρχάς να πούμε ότι ο Παύλος Καρρέρ (Ζάκυνθος, 1829 - 1896) ήταν μία πολύ σπουδαία μουσική προσωπικότητα. Οι χαρακτηρισμοί που του έχουν αποδοθεί μέσα στα χρόνια είναι, μεταξύ άλλων, ''Ο συνθέτης της Επανάστασης του 1821'' και ''Ο Πρόδρομος της εθνικής μας μουσικής''. Άνθρωπος με ευρεία μουσική παιδεία, πολυταξιδεμένος και πολυγραφότατος (συνέθεσε όπερες, ''χορούς'', ''πόλκες'', μεμονωμένα τραγούδια), ο Καρρέρ μας κληροδότησε και το δημοφιλέστερο ελληνικό κομμάτι του 19ου αι., τον ''Γεροδήμο''.

 

Όπως σημειώνει ο αρχιμουσικός Βύρων Φιδετζής στο booklet της δισκογραφικής έκδοσης, ''Παύλου Καρρέρ - Δέσπω'' (Lyra, 2002), ο ''Γεροδήμος'' δημιουργήθηκε ως τραγούδι ανεξάρτητο και κατόπιν εντάχθηκε από τον συνθέτη ως άρια στην περίφημη όπερα του, ''Μάρκος Μπότσαρης''. Οι πάρτες των οργάνων του φυλάσσονται σήμερα στο Μουσείο Μπενάκη, ενώ το αντίστοιχο σπαρτίτο στο Μουσείο Σολωμού.

 

Ενδιαφέρον παρουσιάζει και το ιστορικό της έμπνευσης του τραγουδιού από τον ίδιο τον Καρρέρ στα ''Απομνημονεύματα'' του. Όταν τον Ιούνιο του 1842 ο μικρός Παύλος έφυγε με το θείο του για την Ευρώπη, με προοορισμό να σπουδάσει στο παρισινό Λύκειο, επισκέφτηκαν την Πάτρα και το Μεσολόγγι πριν αναχωρήσουν για Τεργέστη, Βενετία, Παρίσι, Λονδίνο και καταλήξουν στο Λίβερπουλ. Στο Μεσολόγγι βρέθηκαν σε ένα πανηγύρι. Οι εικόνες απ' αυτό το πανηγύρι χαράχθηκαν στη θύμηση του και αργότερα γέννησαν το έργο ''Μάρκος Μπότσαρης'', που έμελλε να προκαλέσει πανελλήνια φρενίτιδα πατριωτικού ενθουσιασμού. Στο σχετικό άρθρο της Λιάνας Μαλανδρενιώτη στην εφημερίδα ''Η Εποχή'' της 30ης Μαρτίου 1997, δημοσιεύθηκε απόσπασμα από τα ''Απομνημονεύματα'' του Καρρέρ:

 

...έφθασαν εις τους πρόποδες του βουνού μετά πυκνού δάσους αγρίων και μεγάλων δένδρων. Εις ένα μέρος του δάσους ήταν το ξωκλήσι και όπου είδα ήσαν μαζεμένοι κάμποσοι χωρικοί αμφοτέρων των φύλων, όλοι ενδεδυμένοι με την ελληνικήν ενδυμασίαν...Το εκκλησίδιο ήτο πολύ μικρόν, ώστε όλη η συνάθροισις έμεινε απ' έξω εις το δάσος, ακούγοντας την λειτουργίαν εν μεγίστη κατανύξει. Τη στιγμή της υψώσεως των Αχράντων Μυστηρίων εις την θύραν του εξωκκλησίου κι ενώ όλοι ήσαν γονυπετείς γύρωθεν και υπό των κολοσσιαίων δένδρων, ήτο κάτι τι υψηλοτάτου χαρακτήρος του τόπου...Εγώ δε αγκαλά δωδεκαετής έλαβον μίαν τοιαύτην εντύπωσιν τόσον ανεξάλειπτον εν τω νου και τη καρδία μου όπου μετά από δεκαεπτά έτη, όταν δηλαδή εμελοποίουν τον Μάρκον Μπότσαρη επηρέασεν κατά πολύ αυτή η εντύπωσις εις τη μουσουργίαν του τέλους της πρώτης πράξεως, ήτοι του όρκου εις Αγίαν Λαύραν των Καλαβρύτων, υπό του αειμνήστου Αρχιερέως Γερμανού...

 

Πραγματικά, ο Καρρέρ συνέθεσε τον ''Μάρκο Μπότσαρη'', το ωραιότερο ελληνικό μελόδραμα του, με τον οριστικό επαναπατρισμό του στη Ζάκυνθο τον Αύγουστο του 1857 - πληροφορίες αναφέρουν πως ο συνθέτης αναγκάστηκε να γυρίσει, παρά τη διεθνή αποδοχή του, περισσότερο λόγω οικονομικών και όχι καλλιτεχνικών προβλημάτων.

 

Ο ''Μάρκος Μπότσαρης'' ήταν έργο γραμμένο σε τέσσερις πράξεις και οι στίχοι ήταν του Ιταλού ποιητή Τζιοβάνι Κατσιαλούπι στην ελληνική μετάφραση του Ιωσήφ Σαπίου. Η παγκόσμια πρώτη του, δόθηκε στην Πάτρα στις 30 Απριλίου του 1861 με τον Αρχιεπίσκοπο Μισαήλ να αντιδρά λυσσαλέα. Ήταν τέτοια η απήχηση του και η τόνωση του πατριωτικού φρονήματος που προξενούσε, ώστε το 1866, κατά τη διάρκεια της Κρητικής Επανάστασης, δημιούργησε στρατιές...εθελοντών πολεμιστών! Αναφέρει πάλι ο Παύλος Καρρέρ στα ''Απομνημονεύματα'' του, τη φορά αυτή από το β΄μέρος του αφιερώματος της Λιάνας Μαλανδρενιώτη στην ''Εποχή'' της 13ης Απριλίου 1997:

 

Δημιούργησεν τοιαύτη ατμόσφαιρα εθνικού παλμού ώστε να εξάψη τον πατριωτισμόν πολλών εκ των θεατών, οίτινες εζήτησαν να καταταγούν ως εθελονταί και να πολεμήσουν παρά το πλευρόν της επαναστάσεως...

 

Αυτό το αίσθημα πατριωτισμού, ειδικά μετά την τεράστια επιτυχία του ''Μάρκου Μπότσαρη'', φαίνεται να απασχόλησε τον Παύλο Καρρέρ στα επόμενα τραγούδια του: Το 1859, λίγες μέρες μετά το γάμο του με την υψίφωνο ερμηνεύτρια των έργων του, Ισαβέλλα Ιατρά, συνέθεσε δύο μάλλον γνωστά τραγούδια σε στίχους Ιουλίου Τυπάλδου, το δημώδες ''Έχετε γεια ψηλά βουνά'' και το ''Ξύπνα γλυκειά μου αγάπη''. Μετά την εγκατάσταση του ζεύγους στο Ζαχαράδο Ζακύνθου, πάντα μεσ' στο 1859, ο συνθέτης συνέχισε να γράφει τις ελληνικές μελωδίες του: ''Ανθός και Αυγώλα'', ''Το φεγγάρι'' και ο περίφημος ''Γεροδήμος'' σε ποίηση Αριστοτέλη Βαλαωρίτη.

 

Ο ''συνθέτης της Ελληνικής Επανάστασης του 1821'', Παύλος Καρρέρ Facebook Twitter
Ο λυρικός τραγουδιστής Κώστας ''Costa'' Μυλωνάς που ηχογράφησε τον ''Γεροδήμο'' του Παύλου Καρρέρ. Φημολογείται (λίγο εξτρίμ για νά'ναι αλήθεια) ότι στην Ολλανδία των δεκαετιών 1930 και ΄40 υπήρξε σύλλογος οπαδών του και δισκοπωλείο με το όνομα του!

 

Σύμφωνα τώρα με τα λεγόμενα του Βύρωνα Φιδετζή στο δίσκο ''Παύλου Καρρέρ - Δέσπω'' (Lyra, 2002), ο ''Γεροδήμος αποτέλεσε αντικείμενο θαυμασμού των σπουδαιότερων Ελλήνων μουσικών, από τον Καλομοίρη ως τον Σκαλκώτα (ο τελευταίος το διασκεύασε για κουαρτέτο εγχόρδων). Στην ιστορική τροχιά του ελληνικού τραγουδιού, ο Γεροδήμος αποτέλεσε πρότυπο ελληνικότητας, είτε στη σοβαρή, είτε στην ελαφρά του μορφή, τουλάχιστον ως τον Β΄Παγκόσμιο Πόλεμο''. 

 

Το τραγούδι ''Ο Γεροδήμος'', μελοποίηση του ποιήματος ''Ο Δήμος και το καριοφίλι του'' από τη συλλογή ''Μνημόσυνα'' (1857) του Αριστοτέλη Βαλαωρίτη, ήταν φυσικό να γνωρίσει πολλές εκτελέσεις στη δισκογραφία όταν βρισκόταν στο ξεκίνημα της. Κι αν, όπως είπαμε, ο Καρρέρ το ενέταξε αργότερα ως άρια του ''Μάρκου Μπότσαρη'', η πρώτη του δισκογραφική εκτέλεση χρονολογείται μεταξύ 1912 και 1918 με ερμηνευτή τον τενόρο Γεώργιο Χέλμη - υπάρχει, έχει ''σωθεί''. Το τραγούδι ηχογραφήθηκε επίσης στη Νέα Υόρκη το 1923 (COLUMBIA CO E-7752/E-7947) με τον σπουδαίο λυρικό τραγουδιστή Κωνσταντίνο Πετρόπουλο. Ακούστε το, τύφλα νά'χει ο Enrico Caruso στο ''Je crois entendre encore'' από την όπερα του Bizet:

 

 

Μία άλλη έξοχη εκτέλεση είναι αυτή του Αθηναίου ηθοποιού, βυζαντινού ψάλτη και λυρικού τραγουδιστή Κώστα Μυλωνά. Έχουμε και περισσότερα στοιχεία: Ηχογραφήθηκε στις 19 Μαρτίου του 1929 στο Βερολίνο με τίτλο ''Εγέρασα μωρέ παιδιά'' (Parlophone Γερμανίας Β-21519). Τη συγκεκριμένη ηχογράφηση όσο κι αν ακούγεται κουφό, την πρωτάκουσα το 2007 σε...coffee shop της Ουτρέχτης στην Ολλανδία. Έπαθα πλάκα όταν άκουσα μέσα σε ένα τέτοιο χώρο τον ''Γεροδήμο'', από CD φυσικά, και ζήτησα - θυμάμαι - από τον ιδιοκτήτη να μου δείξει την έκδοση. Έτσι πρωτόδα το όνομα του ''Costa'' Μυλωνά και μετά έμαθα πόσο δημοφιλής τραγουδιστής υπήρξε καθ' όλη τη δεκαετία του 1930 σε Άμστερνταμ και Βερολίνο! Ακούστε τον κι αυτόν, είναι εξαιρετικός:

 

 

Τον ''Γεροδήμο'' επίσης ηχογράφησαν τα χρόνια εκείνα και οι Πέτρος Δουκάκης, Δημήτρης Κριωνάς, Κωνσταντίνος Βακαρέλης, αλλά και πολλές δεκαετίες αργότερα, σύγχρονοι λυρικοί τραγουδιστές, από τον Μάριο Φραγκούλη μέχρι τον Βαγγέλη Χατζησίμο - ο τελευταίος στην, κατά Βύρωνα Φιδετζή, απόδοση του ''Γεροδήμου'' στο CD ''Παύλου Καρρέρ - Δέσπω''.

 

Δυστυχώς, παρά την τεράστια φήμη και διαχρονική αξία του τραγουδιού του, ο Παύλος Καρρέρ έφυγε από τη ζωή καταβεβλημένος ψυχικά στις 7 Ιουνίου του 1896, μη μπορώντας ποτέ ουσιαστικά να ανακάμψει από τον θάνατο του μοναχογιού του το 1866. Μεγάλο μέρος των έργων του χάθηκε στους σεισμούς των Ιονίων (Αύγουστος 1953). Τα τελευταία χρόνια ανακαλύφθηκαν δύο όπερες του, ανεβάζοντας έτσι τον αριθμό των σωζόμενων αντίστοιχων εργασιών του στις εφτά. Μεγάλη είναι η συμβολή του μουσικολόγου Γιώργου Λεωτσάκου στην έρευνα για τον Παύλο Καρρέρ: Ο Λεωτσάκος ανέσυρε το 1994 τη ''Rediviva'' των νεανικών χρόνων του συνθέτη από τη βιβλιοθήκη του Ωδείου ''Τζιουζέπε Βέρντι'' και την κατέθεσε στο αρχείο του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.

 

Ο ''συνθέτης της Ελληνικής Επανάστασης του 1821'', Παύλος Καρρέρ Facebook Twitter
'Ο θάνατος του Μάρκου Μπότσαρη'', πίνακας του Αθ. Ιατρίδη

 

Ο επίλογος από τον ίδιο τον Γιώργο Λεωτσάκο: ''Ο Καρρέρ, αν κρίνουμε από τον Μάρκο Μπότσαρη και τη Δέσπω, τα μόνα που παρουσίασε η Εθνική Λυρική Σηνή, πλησιάζει περισσότερο στο ύψος του νεανικού Βέρντι του Ναμπούκο, παρά στο Μπελικάντο των Μπελίνι και Ντονιτσέτι''.

 

 

2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Μότσαρτ και τα μυστήρια

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ο Μότσαρτ και τα μυστήρια

Η πιο διάσημη Συμφωνία του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ κρύβει ακόμη και σήμερα άλυτα μυστήρια για ακροατές και μελετητές, τόσο για τη δημιουργία της όσο και για την πρώτη της εκτέλεση. Η συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στις 21 Μαρτίου στο Μέγαρο Μουσικής, στην οποία θα ακουστεί το περίφημο έργο, γίνεται αφορμή για τη Ματούλα Κουστένη να «σκαλίσει» τη ζωή του μεγάλου συνθέτη και τις συνθήκες κάτω από τις οποίες γράφτηκαν τα τελευταία του έργα.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Δημήτρης Μπάκουλης: «Έχω σταθεί τυχερός λόγω του φύλου μου»

Lifo Videos / Δημήτρης Μπάκουλης: «Έχω σταθεί τυχερός λόγω του φύλου μου»

Ο τραγουδοποιός που ξεκίνησε από το YouTube μιλά για τη νέα του δουλειά «Η άνθρωπος», για την ανάγκη να σπάσουν τα γλωσσικά στερεότυπα και για τον σεξισμό που επικρατεί στη μουσική βιομηχανία. 
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η «καταραμένη γενιά» των Βρετανίδων ποπ σταρ

Μουσική / Η «καταραμένη γενιά» των Βρετανίδων ποπ σταρ

Η μουσική βιομηχανία συχνά ρομαντικοποιεί τον πόνο, αλλά οι γυναίκες πληρώνουν το τίμημα. Από την Amy Winehouse μέχρι τη Duffy, πολλές επιτυχημένες τραγουδίστριες έχουν βρεθεί αντιμέτωπες με ανελέητη πίεση, κακοποίηση και προβλήματα ψυχικής υγείας.
THE LIFO TEAM
79’ με τον Παντελή Δημητριάδη

Μουσική / «Νιώθω ότι δεν μπορώ να συμπλεύσω με τον κόσμο γύρω μου»

Ο Παντελής Δημητριάδης, βασικός δημιουργός των Παιδιών της Παλαιότητας –αρχικά Κόρε. Ύδρο.– μιλά για όλα όσα τον κάνουν να νιώθει ως ένα ον σε μια παράλληλη πραγματικότητα, σε μια ειλικρινή συνέντευξη-απολογισμό με αφορμή τις εμφανίσεις τους στην Αθήνα.
M. HULOT
Laibach: «Μπορούμε να είμαστε όλα όσα φοβάστε και όλα όσα επιθυμείτε»

Μουσική / Laibach: «Μπορούμε να είμαστε όλα όσα φοβάστε και όλα όσα επιθυμείτε»

Λίγο πριν από την αποψινή της περφόρμανς στην Αθήνα (Gazarte), η ρηξικέλευθη σλοβένικη μουσική κολεκτίβα εκθέτει το καλλιτεχνικό και φιλοσοφικό της μανιφέστο στη LiFO «προειδοποιώντας» ότι δεν είναι εδώ για να προσφέρει την άνεση του ψέματος, αλλά τη δυσφορία της αλήθειας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαδημητρίου - Βερόνικα Δαβάκη: «Στο ρεμπέτικο έχουν ειπωθεί πράγματα πιο καίρια και πιο λακωνικά απ’ ό,τι στην υψηλή ποίηση»

Μουσική / «Στο ρεμπέτικο έχουν ειπωθεί πράγματα πιο καίρια απ’ ό,τι στην υψηλή ποίηση»

Με αφορμή τη νέα τους μουσική παράσταση με εντελώς άγνωστα τραγούδια των Παπαϊωάννου και Τούντα, ο Δημήτρης Παπαδημητρίου και η Βερόνικα Δαβάκη μιλάνε για όσα οραματίζονται για το «Ελληνικό Σχέδιο» που βρίσκεται στην υπηρεσία της ελληνικής μουσικής και των δημιουργών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η ξανθιά φιλοδοξία της Sabrina Carpenter

Μουσική / Η Sabrina Carpenter ξέρει ακριβώς τι κάνει στην ποπ

Η πρώτη καλλιτέχνιδα που είχε ταυτόχρονα ένα νο1 άλμπουμ και τρία τραγούδια στην πεντάδα των UK Charts και τρια κομμάτια στην πεντάδα του Billboard Hot 100 –κάτι που είχε να συμβεί από την εποχή των Beatles– δεν είναι τόσο αθώα όσο φαίνεται. Στην πορεία, έχει σπάσει αρκετά στερεότυπα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ

σχόλια

1 σχόλια
Πιθανώς λόγω του ό,τι ένας εθνικός ήρωας γινόταν το επίκεντρο μιας θεατρικής - μουσικής πράξης, εν ολίγοις η αέναη κόντρα εκκλησίας και Τέχνης. Απ' την άλλη, ο ίδιος ο Καρρέρ αναφέρει στα ''Απομνημονεύματα'' του, όχι αναφερόμενος στον Αρχιεπίσκοπο, αλλά στον Όθωνα: ''Κάποιοι ισχυροί της ημέρας και με ονόματα επιφανών αγωνιστών, δεν όκνησαν να ραδιουργήσωσι, εις τρόπον ώστε να μην ακουσθή, έστω και εν μελοδράμματι, το όνομα Μάρκος Βότζαρης. Ως φαίνεται θα επιθυμούσαν να είχα κάμει μίαν όπεραν εις την οποίαν να συμπεριλαμβάνωνται όλοι οι αγωνισταί...''