Αυτοαποκαλείται «guitar nerd» και παρόλο που είναι 22 χρονών πείθει όταν παίζει μπλουζ. Ο κιθαρίστας και τραγουδοποιός Τom Yosi έχει διασκευάσει συγκινητικά το «Γράμμα» του Τσιτσάνη και παίζει συχνά στις μουσικές σκηνές της Αθήνας. Λίγο πριν κυκλοφορήσει το πρώτο του EP με τίτλο «Bondyè» κάθισε και μας έγραψε μερικές ιστορίες.
— Πού μένεις; Πώς είναι η γειτονιά σου;
Μένω στα Εξάρχεια, πολύ κεντρικά. Εδώ ισχύει κυριολεκτικά το «όπου υπάρχει καπνός, υπάρχει και φωτιά». Περάστε μια βόλτα εάν θέλετε. Μην μπερδευτείτε όμως... Εδώ έχουμε κατοχή.
«Bondyè» είναι το όνομα της ανώτατης ύπαρξης-θεού στη θρησκεία των Voodoo. Προέρχεται από τις γαλλικές λέξεις «bon dieu» (καλός θεός). Υποστηρίζουν πως ο άνθρωπος έχει μια σχέση παρατηρητή - παρατηρούμενου με τον Θεό και κατ' επέκταση με το «Όλον».
— Περίγραψέ μου μια σκηνή που είδες πρόσφατα στην Αθήνα και δεν μπορείς να ξεχάσεις.
Ένα πρωί πριν από λίγες εβδομάδες σηκώνομαι να πάρω καφέ. Περπατώ νυσταγμένος και μέσα στο καφέ με κοιτάζουν όλοι με ύφος «καλά, αναίσθητος είσαι;». Κοιτάω έξω και βλέπω έναν νευρικό αστυνομικό στρατό, οπλισμένο με πολυβόλα και μίσος, να έχει κλείσει τους δρόμους, να τραβάει μάνες και μωρά έξω από ένα κτίριο και να τους στοιβάζει σε δύο κλούβες. Παραδίπλα, ατάραχοι, κάμερες και δημοσιογράφοι έκαναν λόγο για «σκούπα». Τριγύρω οι υπόλοιποι, ανήμποροι για το οτιδήποτε. Σοκαρισμένοι. Οι άνθρωποι αυτοί, λοιπόν, προσπαθούσαν να κοιτάξουν στο πρόσωπο τους αστυνόμους και τους παρακαλούσαν να τους αφήσουν να πάρουν κάποια πράγματα προσωπικά τους από το κτίριο, αλλά αυτοί φορούσαν κουκούλες και κράνη. Τις σπαρακτικές κραυγές των μωρών στις αγκαλιές των μαμάδων τους τις ακούω ακόμα.
− Ποια ήταν η τελευταία φορά που έκλαψες; Αν θες, πες μου γιατί.
Θα σου πω. Είχα να κλάψω από τα 12. Πέρσι ο αδελφός μου έφυγε για ένα διάστημα οικονομικός μετανάστης, μαζί με τη μητέρα μου, στην Αυστρία. Αποφάσισε να μου ανακοινώσει πως φεύγει τη νύχτα πριν πετάξει. Μου είπε, λοιπόν, πως θα έρθει το πρωί να με χαιρετήσει και μετά θα πάει καρφί αεροδρόμιο. Με ξυπνάει στις έξι το πρωί πιο όμορφος και χαμογελαστός από ποτέ, με έναν καφέ και μια μπουγάτσα στο χέρι. Μου λέει «αυτά τα έφερα για σένα, μη μένεις νηστικός και ξενυχτάς, βρε βλάκα». Πρόλαβα να του πω ελάχιστα πριν αγκαλιαστούμε και πούμε au revoir (για ποτέ δεν λέμε αντίο, μόνο au revoir). Έφυγε. Έκλεισα την πόρτα. Επί 4 ώρες σερί έκλαιγα με λυγμούς. Ακόμα δεν ξέρω γιατί. Σήμερα μένουμε μαζί Αθήνα. Τον λατρεύω.
— Ποια ήταν η πιο ωραία στιγμή του φετινού καλοκαιριού για σένα;
Επέστρεψα από τις διακοπές μου στις 20 Αυγούστου. Κενή Αθήνα. Δουλεύαμε για αυτούς που δουλεύουν για να δουλεύουν για αυτούς. Είμαι με τους κολλητούς μου σε ένα σπίτι στο Παγκράτι και αράζουμε. Σε κάποια φάση και σε μια στιγμή γενναιότητας, νομίζω, είπα «... είμαι χαλασμένος φίλε. Τα έχω κάνει σκατά. Έχω έπαρση. Προσποιούμαι διαρκώς. Αυτή η έπαρση, αυτή η επιτήδευση είναι που συντηρεί την μοναξιά μου. Θέλω να βρω τις ρίζες, τους σπόρους μου, και να τους θάψω στο τσιμέντο». Επικρατεί μια σιωπή. Και ξαφνικά μου λέει ένας φίλος «Δεν είσαι αυτό. Άντε.... το πολύ πολύ να πετύχεις κανένα σπόρο μπας και κοιμηθείς λίγο». Αυτή η στιγμή.
— Γιατί έδωσες τον τίτλο «Bondyè» στο νέο σου EP;
«Bondyè» είναι το όνομα της ανώτατης ύπαρξης-θεού στη θρησκεία των Voodoo. Προέρχεται από τις γαλλικές λέξεις «bon dieu» (καλός θεός). Υποστηρίζουν πως ο άνθρωπος έχει μια σχέση παρατηρητή - παρατηρούμενου με τον Θεό και κατ' επέκταση με το «Όλον». Ο παρατηρητής επηρεάζει ενεργειακά το παρατηρούμενο και ταυτόχρονα αυτό επηρεάζει τον παρατηρητή. Εάν υπάρξει διαίρεση μεταξύ τους, τότε η σύγκρουση είναι αναπόφευκτη. Ως παρατηρητής αλλά και ως παρατηρούμενο έγραψα αυτό το EP, με γνώμονα την επιρροή που δεχόμουν, και δέχομαι, από τον κόσμο εκεί έξω.
— Σε ποια ταινία θα μπορούσε να είναι soundtrack;
Η αλήθεια είναι πως ακούγοντας πλέον τα κομμάτια στο mixing desk μου έρχονται στο μυαλό διάφορες εικόνες. Εξάλλου, συνθέτω πολύ περισσότερο σαν σκηνοθέτης παρά σαν μουσικός. Είμαι μεγάλος φαν του κινηματογράφου και μάλιστα πολλές φορές πράγματα τα οποία έψαχνα στην μουσική, τα βρήκα μέσα σε ταινίες. Για παράδειγμα, κάποιες ιδέες και τρόπους αυτοσχεδιασμού επάνω στο όργανο τους εμπνεύστηκα από τον τρόπο που σκηνοθέτησε ο Νίκος Παπατάκης τη «Φωτογραφία». Ίσως όλα να βρίσκονται παντού.
Info
To EP «Bondyè» θα κυκλοφορήσει τον ερχόμενο Δεκέμβριο.
σχόλια