Πίσω στην αρχή

Πίσω στην αρχή Facebook Twitter
0

Tempted in our minds / Tormented inside lie / Wounded and afraid / Inside my head / Falling through changes… Με αυτούς τους στίχους ξεκινάει το νέο -τρίτο- άλμπουμ των Portishead, έντεκα σχεδόν χρόνια μετά το ομώνυμο του 1997 και 14 μετά το Dummy. Στίχοι που εξηγούν πολλά, αρκεί να έχεις διάθεση να τους αποκρυπτογραφήσεις. Δεν ξέρω γιατί όλες -μα όλες- οι κριτικές και οι παρουσιάσεις του Third ξεκινάνε με έναν τεράστιο πρόλογο-αναφορά στις ένδοξες μέρες τους και εξηγούν πόσο σπουδαίο γκρουπ υπήρξαν για το νέο -τότε- μουσικό ιδίωμα που ονομάστηκε τριπ χοπ. Κάτι σαν επικήδειος, λες και είναι προδιαγεγραμμένη η αποτυχία του άλμπουμ ή ότι ναι μεν επέστρεψαν, αλλά… κάτι δεν πάει καλά.

Έχει μεγάλο ενδιαφέρον να διαβάσει κανείς όλα αυτά που γράφονται τις τελευταίες μέρες στα μπλογκ ολόκληρου του πλανήτη για το συγκεκριμένο άλμπουμ. Διθύραμβοι, ψύχραιμα σχόλια που καταλήγουν σε συγκρατημένη αποδοχή, αλλά, κυρίως, τα χειρότερα από ορκισμένους φαν που συναντήθηκαν με την απογοήτευση. Δεν είναι σαν το Dummy -«λείπουν τα samples του Isaac Hayes και του Schiffrin και τα σκρατς απ’ τους χαλασμένους δίσκους»-, δεν είναι σαν το δεύτερο -«γιατί είναι σαν ναρκομανής που καθάρισε και χάθηκε η μαγεία»(!)- ,«έχει χαθεί η φρεσκάδα», «τα φωνητικά παραείναι στυλιζαρισμένα», ένα σωρό ατάκες που εύκολα μπορεί να γράψει κάποιος που δεν έχει ακούσει το άλμπουμ. Ή το έχει ακούσει επιπόλαια και το έχει καταχωρήσει στα folder με αυτά που δεν πρόκειται να ξανακούσει (όλες οι μέχρι τώρα κριτικές αφορούσαν την κόπια που είχε διαρρεύσει, ο δίσκος θα υπάρχει στα δισκάδικα στο τέλος του μήνα).

Κι η αλήθεια είναι ότι το Third είναι ένα άλμπουμ που δύσκολα σε εντυπωσιάζει απ’ την πρώτη ακρόαση. Απαιτεί υπομονή και συνεχείς ακροάσεις για να προσέξεις ότι τίποτα εδώ μέσα δεν είναι τυχαίο. Και δεν ήταν μόνο οι εποχές που άλλαξαν, οι ήχοι που άκουσαν όλα αυτά τα χρόνια που το δούλευαν και τους άλλαξαν την κατεύθυνση, οι χωρισμοί, οι νέες οικογένειες που φτιάχτηκαν στο μεταξύ. Μόνο το γεγονός ότι έμειναν μαζί σημαίνει πολλά. «Ήταν δύσκολα, σκοτεινά χρόνια», δηλώνει ο Barrow, «ήμασταν εξουθενωμένοι, δεν υπήρχε η αίσθηση “ας κάνουμε άλλον ένα δίσκο”, οι γάμοι μας διαλύθηκαν, οι ζωές μας άλλαξαν ριζικά, υπήρξαν φορές που σκεφτόμουν ότι δεν θα γίνει ποτέ». Το μόνο που έχει μείνει ίδιο είναι η φωνή της Beth, πάντα μελοδραματική, με μια οδυνηρή χροιά που ο χρόνος τη δυνάμωσε. Είναι ανόητο να λες ότι στερείται συναισθήματος, ότι “καθάρισε” ή ότι σου προκαλεί κατάθλιψη όταν έστω και για μια στιγμή την είχες λατρέψει στο Dummy.

Οι Portishead εμφανίζονται για πρώτη φορά σαν γκρουπ μουσικών, η κιθάρα πρωταγωνιστεί, υπάρχουν ζωντανά ντραμς, ήχοι που ακούγονται σαν πυροβολισμοί, γιουκαλίλι, βιολιά, ήχοι από συνθεσάιζερ που δεν έχουν καμιά σχέση με αυτούς που τους καθιέρωσαν, ακόμα και ψυχεδελικοί ήχοι και φολκ περάσματα. Στο «Carry On» η μεταμόρφωση είναι απίστευτη, το ίδιο στο «Machine Gun», δυνατοί ρυθμοί που θυμίζουν Stereolab στις καλύτερες στιγμές τους, ή τρομακτικοί ψηφιακοί ήχοι μυδραλίου που σπέρνει ριπές. Οι στίχοι μιλούν πάλι για απώλεια, διαλυμένες σχέσεις και θέτουν ερωτήσεις χωρίς απάντηση («I don't know what I’ve done to deserve you,And I don’t know what I’d do without you» τραγουδάει η Beth στο «Nylon Smile»), μνήμες από μικρά πράγματα που είναι ακόμα νωπές («Θυμάμαι τη νύχτα που συναντηθήκαμε, γευτήκαμε ένα κρασί που δεν θα ξεχάσουμε ποτέ», τραγουδάει σε ένα εξαιρετικό κομμάτι, το «Small», «άνοιξα την πόρτα και είδα μέσα στο φως αντιδράσεις και κινήσεις που με γέμισαν χαρά»), λόγια αληθινά που μπορεί να τα εκλάβεις και ως παρωχημένα. Εξαρτάται από τη διάθεση με την οποία θα τα ακούσεις.

Οι κορυφαίες στιγμές του δίσκου είναι το «Magic Doors», ένα ψυχεδελικό παραλήρημα με τα off beat κρουστά να κυριαρχούν και απελπισμένους στίχους ("Χάνω τον εαυτό μου, κρύβω την επιθυμία μου, δεν υπάρχει λόγος να υπάρχω"), και το «Threads» που θυμίζει περισσότερο απ’ οτιδήποτε εδώ μέσα τα κομμάτια του Dummy. Δεν είναι τυχαίο που κλείνουν το δίσκο με τη φράση «I battle my thoughts, I find I can’t explain, I’ve traveled so far, but somehow feel the same».

Οι Portishead είχαν την τύχη να γίνουν σουπεργκρούπ απ’ το ξεκίνημά τους, να φτάσουν στο απόγειό τους πολύ νωρίς. Αυτό ακριβώς πληρώνουν τώρα. Την καχυποψία και την αμφισβήτηση από αυτούς που τους αγάπησαν. Κι ας έφτιαξαν ένα ακόμα αριστούργημα.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Μουσική / «Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Η Michelle Gurevich γράφει μουσική για την ψυχή και τις εμπειρίες της, με μια γερή δόση μαύρου χιούμορ και αφοπλιστικής ειλικρίνειας. Μιλά στη LiFO λίγο πριν από την εμφάνισή της στο Fuzz.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Πώς είναι άραγε να γράφεις το κορυφαίο σου έργο στα 25 σου χρόνια; Πόση αγωνία αισθάνεται ένας συνθέτης που καταλαβαίνει ότι όλοι προσδοκούν από εκείνον το επόμενο μεγάλο έργο; Πού κρύβεται η ακαταμάχητη δύναμη του Κοντσέρτου για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ; Η Ματούλα Κουστένη εξερευνά ένα από τα διασημότερα έργα για πιάνο και ορχήστρα, την ομορφιά του και την ιστορία του.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μπάρι Άνταμσον: «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα τελευταία κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Μουσική / «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Λίγο πριν προσγειωθεί στην Αθήνα για ένα χορταστικό συναυλιακό διήμερο, ο πολυτάλαντος Μπάρι Άνταμσον μιλά για τη σκηνή του Mad-chester, για το ροκ εν ρολ που όσο «γερνάει» τόσο δυναμώνει, για τη γνωριμία του με τον Λιντς και τον εθισμό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Συνέντευξη Saturday Night Satan

Μουσική / «Όσο υπάρχει κόσμος που πηγαίνει στις συναυλίες, θα συνεχίσουμε να υπάρχουμε κι εμείς»

Mε μια γυναικεία φωνή να ηγείται, αντλώντας έμπνευση από τον horror κινηματογράφο και με επιρροές από τα ’70s και ’80s, οι Saturday Night Satan φέρνουν νέο αέρα στην εγχώρια metal σκηνή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ
Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

Μουσική / Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

«Μη σταματάτε. Έχουμε αφθονία. Έχουμε λύσεις. Μπορούμε να αρχίσουμε πάλι από την αρχή»: Η Björk παρουσιάζει την προσωπική της ουτοπία με το πρότζεκτ «Cornucopia» και μιλάει μπροστά στην κάμερα, για πρώτη φορά μετά από πολύ καιρό. 
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ O Tsolimon βλέπει όνειρα με γιαπωνέζικα καρτούν

Μουσική / Ο Tsolimon έγραψε ένα άλμπουμ κλαίγοντας και οδηγώντας

Στον πρώτο του προσωπικό δίσκο, ο νεαρός τραγουδοποιός που λατρεύει τον Λεξ και τα Pokemon συνδυάζει την ηλεκτρονική μπαλάντα με το ραπ και το ζεϊμπέκικο. Όταν έστειλε το «Καλό» στον Κραουνάκη, εκείνος του απάντησε πως πρέπει να το τραγουδήσει η Στανίση - τελικά, το είπε ο ίδιος και η Δεσποινίς Τρίχρωμη.
M. HULOT
Ο Bad Bunny και το μέλλον της urbano μουσικής

Μουσική / Ο Bad Bunny και το μέλλον της παρεξηγημένης urbano μουσικής

Το «Debí tirar más fotos» του 30χρονου Πορτορικανού μουσικού είναι ένα λάτιν αριστούργημα αφιερωμένο στις ρίζες του, στην ιστορία του Πουέρτο Ρίκο και στις σύγχρονες κοινωνικές προκλήσεις, όπως ο υπερτουρισμός και η εποχή του Τραμπ, που πλήττει τους μετανάστες.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποτελεί τα τελευταία 150 χρόνια έναν διαρκή θρίαμβο της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Μουσική / Η «Δύναμη του πεπρωμένου»: Ο θρίαμβος της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Η όπερα που απασχόλησε τον Τζουζέπε Βέρντι επί είκοσι χρόνια και θεωρείται από τις σημαντικότερες του διεθνούς ρεπερτορίου επιστρέφει στην Εθνική Λυρική Σκηνή, με μια παράσταση αντάξια της φήμης της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το συναρπαστικό, άχρονο, χαμένο άλμπουμ της Ούρσουλα Λε Γκεν

Πέθανε Σαν Σήμερα / Το συναρπαστικό, άχρονο, χαμένο άλμπουμ της Ούρσουλα Λε Γκεν

H πολυβραβευμένη συγγραφέας επιστημονικής φαντασίας που πέθανε σαν σήμερα, το 2018, είχε συνεργαστεί με τον συνθέτη Todd Barton στη δημιουργία ενός φιλόδοξου πρότζεκτ που εκτείνονταν πέρα από τη συγγραφή.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ