Πίσω στην αρχή

Πίσω στην αρχή Facebook Twitter
0

Tempted in our minds / Tormented inside lie / Wounded and afraid / Inside my head / Falling through changes… Με αυτούς τους στίχους ξεκινάει το νέο -τρίτο- άλμπουμ των Portishead, έντεκα σχεδόν χρόνια μετά το ομώνυμο του 1997 και 14 μετά το Dummy. Στίχοι που εξηγούν πολλά, αρκεί να έχεις διάθεση να τους αποκρυπτογραφήσεις. Δεν ξέρω γιατί όλες -μα όλες- οι κριτικές και οι παρουσιάσεις του Third ξεκινάνε με έναν τεράστιο πρόλογο-αναφορά στις ένδοξες μέρες τους και εξηγούν πόσο σπουδαίο γκρουπ υπήρξαν για το νέο -τότε- μουσικό ιδίωμα που ονομάστηκε τριπ χοπ. Κάτι σαν επικήδειος, λες και είναι προδιαγεγραμμένη η αποτυχία του άλμπουμ ή ότι ναι μεν επέστρεψαν, αλλά… κάτι δεν πάει καλά.

Έχει μεγάλο ενδιαφέρον να διαβάσει κανείς όλα αυτά που γράφονται τις τελευταίες μέρες στα μπλογκ ολόκληρου του πλανήτη για το συγκεκριμένο άλμπουμ. Διθύραμβοι, ψύχραιμα σχόλια που καταλήγουν σε συγκρατημένη αποδοχή, αλλά, κυρίως, τα χειρότερα από ορκισμένους φαν που συναντήθηκαν με την απογοήτευση. Δεν είναι σαν το Dummy -«λείπουν τα samples του Isaac Hayes και του Schiffrin και τα σκρατς απ’ τους χαλασμένους δίσκους»-, δεν είναι σαν το δεύτερο -«γιατί είναι σαν ναρκομανής που καθάρισε και χάθηκε η μαγεία»(!)- ,«έχει χαθεί η φρεσκάδα», «τα φωνητικά παραείναι στυλιζαρισμένα», ένα σωρό ατάκες που εύκολα μπορεί να γράψει κάποιος που δεν έχει ακούσει το άλμπουμ. Ή το έχει ακούσει επιπόλαια και το έχει καταχωρήσει στα folder με αυτά που δεν πρόκειται να ξανακούσει (όλες οι μέχρι τώρα κριτικές αφορούσαν την κόπια που είχε διαρρεύσει, ο δίσκος θα υπάρχει στα δισκάδικα στο τέλος του μήνα).

Κι η αλήθεια είναι ότι το Third είναι ένα άλμπουμ που δύσκολα σε εντυπωσιάζει απ’ την πρώτη ακρόαση. Απαιτεί υπομονή και συνεχείς ακροάσεις για να προσέξεις ότι τίποτα εδώ μέσα δεν είναι τυχαίο. Και δεν ήταν μόνο οι εποχές που άλλαξαν, οι ήχοι που άκουσαν όλα αυτά τα χρόνια που το δούλευαν και τους άλλαξαν την κατεύθυνση, οι χωρισμοί, οι νέες οικογένειες που φτιάχτηκαν στο μεταξύ. Μόνο το γεγονός ότι έμειναν μαζί σημαίνει πολλά. «Ήταν δύσκολα, σκοτεινά χρόνια», δηλώνει ο Barrow, «ήμασταν εξουθενωμένοι, δεν υπήρχε η αίσθηση “ας κάνουμε άλλον ένα δίσκο”, οι γάμοι μας διαλύθηκαν, οι ζωές μας άλλαξαν ριζικά, υπήρξαν φορές που σκεφτόμουν ότι δεν θα γίνει ποτέ». Το μόνο που έχει μείνει ίδιο είναι η φωνή της Beth, πάντα μελοδραματική, με μια οδυνηρή χροιά που ο χρόνος τη δυνάμωσε. Είναι ανόητο να λες ότι στερείται συναισθήματος, ότι “καθάρισε” ή ότι σου προκαλεί κατάθλιψη όταν έστω και για μια στιγμή την είχες λατρέψει στο Dummy.

Οι Portishead εμφανίζονται για πρώτη φορά σαν γκρουπ μουσικών, η κιθάρα πρωταγωνιστεί, υπάρχουν ζωντανά ντραμς, ήχοι που ακούγονται σαν πυροβολισμοί, γιουκαλίλι, βιολιά, ήχοι από συνθεσάιζερ που δεν έχουν καμιά σχέση με αυτούς που τους καθιέρωσαν, ακόμα και ψυχεδελικοί ήχοι και φολκ περάσματα. Στο «Carry On» η μεταμόρφωση είναι απίστευτη, το ίδιο στο «Machine Gun», δυνατοί ρυθμοί που θυμίζουν Stereolab στις καλύτερες στιγμές τους, ή τρομακτικοί ψηφιακοί ήχοι μυδραλίου που σπέρνει ριπές. Οι στίχοι μιλούν πάλι για απώλεια, διαλυμένες σχέσεις και θέτουν ερωτήσεις χωρίς απάντηση («I don't know what I’ve done to deserve you,And I don’t know what I’d do without you» τραγουδάει η Beth στο «Nylon Smile»), μνήμες από μικρά πράγματα που είναι ακόμα νωπές («Θυμάμαι τη νύχτα που συναντηθήκαμε, γευτήκαμε ένα κρασί που δεν θα ξεχάσουμε ποτέ», τραγουδάει σε ένα εξαιρετικό κομμάτι, το «Small», «άνοιξα την πόρτα και είδα μέσα στο φως αντιδράσεις και κινήσεις που με γέμισαν χαρά»), λόγια αληθινά που μπορεί να τα εκλάβεις και ως παρωχημένα. Εξαρτάται από τη διάθεση με την οποία θα τα ακούσεις.

Οι κορυφαίες στιγμές του δίσκου είναι το «Magic Doors», ένα ψυχεδελικό παραλήρημα με τα off beat κρουστά να κυριαρχούν και απελπισμένους στίχους ("Χάνω τον εαυτό μου, κρύβω την επιθυμία μου, δεν υπάρχει λόγος να υπάρχω"), και το «Threads» που θυμίζει περισσότερο απ’ οτιδήποτε εδώ μέσα τα κομμάτια του Dummy. Δεν είναι τυχαίο που κλείνουν το δίσκο με τη φράση «I battle my thoughts, I find I can’t explain, I’ve traveled so far, but somehow feel the same».

Οι Portishead είχαν την τύχη να γίνουν σουπεργκρούπ απ’ το ξεκίνημά τους, να φτάσουν στο απόγειό τους πολύ νωρίς. Αυτό ακριβώς πληρώνουν τώρα. Την καχυποψία και την αμφισβήτηση από αυτούς που τους αγάπησαν. Κι ας έφτιαξαν ένα ακόμα αριστούργημα.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Μότσαρτ και τα μυστήρια

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ο Μότσαρτ και τα μυστήρια

Η πιο διάσημη Συμφωνία του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ κρύβει ακόμη και σήμερα άλυτα μυστήρια για ακροατές και μελετητές, τόσο για τη δημιουργία της όσο και για την πρώτη της εκτέλεση. Η συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στις 21 Μαρτίου στο Μέγαρο Μουσικής, στην οποία θα ακουστεί το περίφημο έργο, γίνεται αφορμή για τη Ματούλα Κουστένη να «σκαλίσει» τη ζωή του μεγάλου συνθέτη και τις συνθήκες κάτω από τις οποίες γράφτηκαν τα τελευταία του έργα.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Δημήτρης Μπάκουλης: «Έχω σταθεί τυχερός λόγω του φύλου μου»

Lifo Videos / Δημήτρης Μπάκουλης: «Έχω σταθεί τυχερός λόγω του φύλου μου»

Ο τραγουδοποιός που ξεκίνησε από το YouTube μιλά για τη νέα του δουλειά «Η άνθρωπος», για την ανάγκη να σπάσουν τα γλωσσικά στερεότυπα και για τον σεξισμό που επικρατεί στη μουσική βιομηχανία. 
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η «καταραμένη γενιά» των Βρετανίδων ποπ σταρ

Μουσική / Η «καταραμένη γενιά» των Βρετανίδων ποπ σταρ

Η μουσική βιομηχανία συχνά ρομαντικοποιεί τον πόνο, αλλά οι γυναίκες πληρώνουν το τίμημα. Από την Amy Winehouse μέχρι τη Duffy, πολλές επιτυχημένες τραγουδίστριες έχουν βρεθεί αντιμέτωπες με ανελέητη πίεση, κακοποίηση και προβλήματα ψυχικής υγείας.
THE LIFO TEAM
79’ με τον Παντελή Δημητριάδη

Μουσική / «Νιώθω ότι δεν μπορώ να συμπλεύσω με τον κόσμο γύρω μου»

Ο Παντελής Δημητριάδης, βασικός δημιουργός των Παιδιών της Παλαιότητας –αρχικά Κόρε. Ύδρο.– μιλά για όλα όσα τον κάνουν να νιώθει ως ένα ον σε μια παράλληλη πραγματικότητα, σε μια ειλικρινή συνέντευξη-απολογισμό με αφορμή τις εμφανίσεις τους στην Αθήνα.
M. HULOT
Laibach: «Μπορούμε να είμαστε όλα όσα φοβάστε και όλα όσα επιθυμείτε»

Μουσική / Laibach: «Μπορούμε να είμαστε όλα όσα φοβάστε και όλα όσα επιθυμείτε»

Λίγο πριν από την αποψινή της περφόρμανς στην Αθήνα (Gazarte), η ρηξικέλευθη σλοβένικη μουσική κολεκτίβα εκθέτει το καλλιτεχνικό και φιλοσοφικό της μανιφέστο στη LiFO «προειδοποιώντας» ότι δεν είναι εδώ για να προσφέρει την άνεση του ψέματος, αλλά τη δυσφορία της αλήθειας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαδημητρίου - Βερόνικα Δαβάκη: «Στο ρεμπέτικο έχουν ειπωθεί πράγματα πιο καίρια και πιο λακωνικά απ’ ό,τι στην υψηλή ποίηση»

Μουσική / «Στο ρεμπέτικο έχουν ειπωθεί πράγματα πιο καίρια απ’ ό,τι στην υψηλή ποίηση»

Με αφορμή τη νέα τους μουσική παράσταση με εντελώς άγνωστα τραγούδια των Παπαϊωάννου και Τούντα, ο Δημήτρης Παπαδημητρίου και η Βερόνικα Δαβάκη μιλάνε για όσα οραματίζονται για το «Ελληνικό Σχέδιο» που βρίσκεται στην υπηρεσία της ελληνικής μουσικής και των δημιουργών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η ξανθιά φιλοδοξία της Sabrina Carpenter

Μουσική / Η Sabrina Carpenter ξέρει ακριβώς τι κάνει στην ποπ

Η πρώτη καλλιτέχνιδα που είχε ταυτόχρονα ένα νο1 άλμπουμ και τρία τραγούδια στην πεντάδα των UK Charts και τρια κομμάτια στην πεντάδα του Billboard Hot 100 –κάτι που είχε να συμβεί από την εποχή των Beatles– δεν είναι τόσο αθώα όσο φαίνεται. Στην πορεία, έχει σπάσει αρκετά στερεότυπα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ