Το ψυχεδελικό freak out του Σταύρου Ξαρχάκου από τον Μάη του 1968

Το ψυχεδελικό freak out του Σταύρου Ξαρχάκου από τον Μάη του 1968 Facebook Twitter
3

Πριν από λίγο καιρό επισκέφτηκα τον Σταύρο Ξαρχάκο με αφορμή το longform story του LIFO.gr για τη Φλέρυ Νταντωνάκη. Δε θα φανταζόμουν τότε ό,τι με τον μεγάλο συνθέτη θα συζητούσαμε αρκετή ώρα όχι για τη Βίκυ Μοσχολιού ή τον Γρηγόρη Μπιθικώτση, αλλά για τους Vanilla Fudge και τον ντραμίστα τους, Carmine Appice, που εκτιμούσε ιδιαίτερα. Όταν, κατά την ίδια επίσκεψη, ο Ξαρχάκος μού έδειξε τη δισκοθήκη του, παρατήρησα ό,τι πράγματι διέθετε πάρα πολλά αμερικανικά και αγγλικά βινύλια της ψυχεδελικής περιόδου 1967 - 69. Εντυπωσιάστηκα! Κάνοντας να φύγω, μου χάρισε ένα CD με ένα περίεργο εξώφυλλο. ''Τι ειν' αυτό;'' τον ρώτησα. Μου εξήγησε πως πρόκειται για δύο συνθέσεις του, οι οποίες δεν κυκλοφόρησαν ποτέ στην Ελλάδα και πως δεν είχαν καμία σχέση με ότι έκανε τότε εδώ. Μιλάμε για δύο αυτόνομα έργα στην ουσία, γραμμένα το 1968 το ένα και το 1972 το άλλο, στο Παρίσι. Μάλιστα, μου σύστησε να τα ακούσω κατά μόνας με ένα ουισκάκι αν είναι εφικτό.

 

Έβαλα κατ'ευθείαν στο σπίτι μου να ακούσω το άγνωστο αυτό CD του Σταύρου Ξαρχάκου και η έκπληξη ήταν, ομολογουμένως, τεράστια. Και δεν γινόταν διαφορετικά, αφού αν θα θέλαμε να παρομοιάσουμε τη συγκεκριμένη μουσική του με κάποια άλλη, αυτή θα ήταν το freak out άλμπουμ ''The Parable of Arable Land'' (1967) των Τεξανών Red Krayola.

Το ''Ecce Homo'' διατηρεί ατόφιο το πνεύμα της εξέγερσης του παρισινού Μάη. Όχι με ηλεκτρικές κιθάρες, όπως ενδεχομένως να περίμενε κανείς, αλλά με υπόκωφους κρότους, εκρήξεις, ατονάλ πιάνο, σιτάρ, κρουστά, καμπανάκια, electronics, παιδικές φωνές, ''θαμμένα'' χορωδιακά φωνητικά, απόηχους ουρλιαχτών, ψήγματα από την ασιατική παράδοση - την ινδική και την κινέζικη κυρίως - και με απόλυτη free form διάθεση.

 

Δυστυχώς το ένθετο της έκδοσης είναι φτωχό. Ένα μικρό κείμενο μόνο στα γαλλικά για το πώς γράφτηκαν οι δύο συνθέσεις μαζί με ένα βιογραφικό του συνθέτη. Καμία δηλαδή πληροφορία για τους μουσικούς που συμμετείχαν στις ηχογραφήσεις - ξένοι όλοι τους, σύμφωνα με τον Ξαρχάκο -, κάτι που είναι κρίμα, εφόσον στο πρώτο κομμάτι ακούμε έως και σιτάρ.

Για την ιστορία, λοιπόν, να πούμε ότι ο Ξαρχάκος βρέθηκε στο Παρίσι τον περιβόητο Μάη του ΄68. Εκεί γνώρισε τον ζωγράφο Χρήστο Αντωνόπουλο, που σπούδαζε στην Ecole des Beaux Arts - πρόκειται για τον ζωγράφο Αντωνόπουλο που φυλακίστηκε στη Λάρισα το 2002 για χρέη προς το ΙΚΑ με τα παιδιά του να οργανώνουν έκθεση έργων του στην Αθήνα για την αποφυλάκιση του. Οι δύο άντρες βρήκαν κοινό παρανομαστή στις κουβέντες τους τα επεισόδια του Μάη του ΄68 στη Γαλλία και τη στρατιωτική δικτατορία στην Ελλάδα. Κάποια στιγμή ο Αντωνόπουλος κάλεσε τον Ξαρχάκο στο ξενοδοχείο όπου διέμενε για να του δείξει μερικά από τα έργα του. Ο συνθέτης ενθουσιάστηκε και εμπνεόμενος από τις ζωγραφικές του φίλου του, έγραψε δύο έργα μέσα σε μία πενταετία. Τίτλοι τους: ''Ecce Homo'' (1968) και ''Memorabilia'' (1972). Το πρώτο διαρκούσε 20', 50'' και το δεύτερο 51 ολόκληρα λεπτά!

Το ψυχεδελικό freak out του Σταύρου Ξαρχάκου από τον Μάη του 1968 Facebook Twitter

 

Ποτέ δεν είδαν το φως της δημοσιότητας. Ο Ξαρχάκος, όμως, τα φύλαξε στο αρχείο του και μόλις το 2009, με αφορμή μία έκθεση έργων του Χρήστου Αντωνόπουλου στο Musee des Beaux Arts de Tournai στο Βέλγιο, τα εξέδωσε σε ένα συλλεκτικό CD δικής του παραγωγής, το οποίο προφανώς απευθυνόταν στους επισκέπτες της έκθεσης. Πάντως, το εν λόγω CD πρέπει να τυπώθηκε στη χώρα μας, εφόσον στη γραφιστική δουλειά βλέπουμε τα ονόματα των Γιάννη Κομνηνού - Λουκά Μελά και στην εκτύπωση του γνωστού Μιχάλη Ορφανού.

Το ''Ecce Homo'' διατηρεί ατόφιο το πνεύμα της εξέγερσης του παρισινού Μάη. Όχι με ηλεκτρικές κιθάρες, όπως ενδεχομένως να περίμενε κανείς, αλλά με υπόκωφους κρότους, εκρήξεις, ατονάλ πιάνο, σιτάρ, κρουστά, καμπανάκια, electronics, παιδικές φωνές, ''θαμμένα'' χορωδιακά φωνητικά, απόηχους ουρλιαχτών, ψήγματα από την ασιατική παράδοση - την ινδική και την κινέζικη κυρίως - και με απόλυτη free form διάθεση. Ένα αμιγώς ψυχεδελικό έργο εν ολίγοις, πρωτόγνωρο για την εργογραφία ακόμη και του πιο pop Ξαρχάκου της περιόδου ''Κορίτσια στον ήλιο''. Όλα αυτά στο 20λεπτο ''Ecce Homo'', το πρώτο μέρος δηλαδή του CD.

Το ψυχεδελικό freak out του Σταύρου Ξαρχάκου από τον Μάη του 1968 Facebook Twitter

 

Στο δεύτερο μέρος, το σχεδόν ωριαίο ''Memorabilia'' του 1972, ενώ ακούγεται σαν τη συνέχεια του ''Ecce Homo'', η μουσική του Ξαρχάκου εμπλουτίζεται με κάποια πιο ''έντεχνα'' στοιχεία: Βιολί, φλάουτο, αφρικανικά κρουστά, χορωδίες από γρηγοριανά μέλη, ανδρικές φωνές που μιμούνται οργασμό και που μοιραία παραπέμπουν στο θρυλικό κομμάτι με την Ειρήνη Παπά από το ''666'' των Aphrodite's Child, μερικά πιο έντονα ηλεκτρονικά samples και ένα μυστικιστικό κλίμα, πάντα δοσμένο με την ίδια free form τάση.

Σ' αυτό το ακραίο πειραματικό ύφος δεν επανήλθε ποτέ ο Ξαρχάκος. Ο ίδιος ωστόσο θεωρεί πως ο πιο εξηλεκτρισμένος ήχος που χαρακτήρισε κάποια κομμάτια του με τον Νίκο Ξυλούρη τα αμέσως επόμενα χρόνια (''Ράβε - ξήλωνε'', ''Πως να σωπάσω'') αποτέλεσε και την rock πλευρά του στο πλαίσιο του ελληνικού ''έντεχνου'' ή και του ''πολιτικού'' τραγουδιού της εποχής. Ευχής έργον είναι να εκδοθούν και τα τραγούδια του από το pop μιούζικαλ ''Δώδεκα μήνες καλοκαίρι'' με τη Φλέρυ Νταντωνάκη, τον Γιώργο Μούτσιο και τον Βλάσση Μπονάτσο. Εκεί να ακούσεις ψυχεδέλεια! Τύφλα νά'χουν ο Ρωμανός με τα ''Δυο μικρά γαλάζια άλογα'' και ο Διονύσης Σαββόπουλος με ''Το περιβόλι του τρελλού''!

3

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοντσέρτο του Αρανχουέθ: Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από αυτό το κοντσέρτο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από το Κοντσέρτο του Αρανχουέθ;

Σχεδόν έναν αιώνα μετά τη δημιουργία του το «Κοντσέρτο του Αρανχουέθ» του Χοακίν Ροντρίγκο παραμένει η μουσική στην οποία όλοι με κάποιο τρόπο παραδινόμαστε. Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μελαγχολία, τη σπαρακτική μελωδία, τη δύναμη της κιθάρας και τη μοναδική του ενέργεια.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

σχόλια

2 σχόλια
Νομίζω πως υπάρχουν πολλοί, που θα ενδιαφέρονταν να κυκλοφορήσει το «Δώδεκα Μήνες Καλοκαίρι» σε βινύλιο. Αντώνη πρέπει το θέμα να ψαχτεί άμεσα… Ένα top avant κομμάτι του Ξαρχάκου. Ο «Εφιάλτης» από το OST της ταινίας «Τετράγωνο» (1964)… https://www.youtube.com/watch?v=M7obFQf-5SA
Ήδη, Φώντα, ο Ξαρχάκος μού έδωσε το ok να ''τρέξω'' την παραγωγή του ''Δώδεκα μήνες καλοκαίρι''. Έχει ΟΛΑ τα κομμάτια στο αρχείο του σε υψηλής ποιότητας ηχογράφηση. Εκκρεμεί ένα ραντεβού μαζί του και με τον Γιώργο Μητρόπουλο της Yafka Records. Απλά τρέχει κι αυτός τώρα με τη Μαρινέλλα και τη ''Σονάτα του Σεληνόφωτος'', τρέχω κι εγώ με την καινούργια ταινία. Πάντως, ναι, δεν πρόκειται να τ'αφήσω, πρέπει να βγει το έργο!