Σε Α’ πρόσωπο

Σε Α’ πρόσωπο Facebook Twitter
0

Φέτος, δέκα χρόνια μετά τον θάνατο του Ιάννη Ξενάκη, του αρχιτέκτονα, μαθηματικού και φιλοσόφου, αλλά κυρίως του συνθέτη που εισήγαγε πρώτος την επιστημονική σκέψη στη μουσική σύνθεση, το Φεστιβάλ Αθηνών κάνει ένα αφιέρωμα στο έργο του με τρεις σημαντικές παραστάσεις. Μια από αυτές, με τίτλο «Σε Α’ πρόσωπο», είναι η συναυλία του Ergon Ensemble με μαέστρο τον Νίκο Τσούχλο. Το Ergon Ensemble ξεκίνησε το 2004 ως το άτυπο μουσικό σύνολο του Φεστιβάλ Παξών, στηρίζεται σ’ έναν βασικό πυρήνα μουσικών και σκοπός του είναι η προώθηση των αριστουργημάτων της σύγχρονης μουσικής και του πρόσφατου διεθνούς ελληνικού ρεπερτορίου, ενώ έχει την καλλιτεχνική υποστήριξη του Ensemble Modern της Φρανκφούρτης. Ο Νίκος Τσούχλος, καλλιτεχνικός διευθυντής του Μεγάρου Μουσικής που θα διευθύνει την παράσταση, μας εξηγεί το σκεπτικό της και το πώς επιλέχθηκαν τα έργα που θα ακούσουμε, ενώ αναλύει και τη συνεισφορά του Ξενάκη στη σύγχρονη μουσική.

Τι φιλοδοξεί να παρουσιάσει η παράσταση;

Η παράσταση θέλει να δώσει στους θεατές μια γεύση όχι μόνο από τη μουσική αλλά και από τη συνολική πνευματική προσωπικότητα του Ξενάκη. Έτσι, δεν θ’ ακουστούν μόνον έργα του σημαντικού αυτού συνθέτη και διανοητή, αλλά και ο αυθεντικός του λόγος μέσα από κείμενά του, ενώ θα χρησιμοποιηθούν ακόμα και εικόνες.

Για την παράσταση έχετε επιλέξει έργα από την πρώιμη περίοδο έως το τέλος της ζωής του; Mε ποιο σκεπτικό επιλέχθηκαν;

Τα έργα του προγράμματος επελέγησαν ακριβώς για να δώσουν μια συνολική εικόνα της όλης συνθετικής πορείας του Ξενάκη. Έτσι, θ’ ακουστούν τόσο νεανικές συνθέσεις, λ.χ. το δεύτερο έργο του, η «Διπλή Ζυγιά», όσο και έργα από την περίοδο της ωριμότητας, ενώ το πρόγραμμα θα ολοκληρωθεί με το τελευταίο του έργο, το «O-mega». Έργα, κείμενα κι εικόνες παρουσιάζονται με χρονολογική σειρά, προκειμένου να διευκολύνουν τον ακροατή να παρακολουθήσει τη δημιουργική εξέλιξη του συνθέτη.

Πόσο δύσκολο είναι να συνυπάρξει η μουσική με κείμενα και φωτογραφικό υλικό σε μια τέτοια παράσταση;

Ο συνδυασμός στοιχείων όπως κείμενα ή εικόνες με μουσικές που δεν έχουν γραφτεί απαραιτήτως επί τούτου παρουσιάζει πάντοτε σημαντικούς κινδύνους. Εκείνο που επιδιώχθηκε εδώ από τον Αλέξανδρο Μούζα, που σχεδίασε την παράσταση, τον Αντώνη Αντωνόπουλο, που τη στηρίζει από μουσικολογικής πλευράς, και απ’ όλους τους λοιπούς συντελεστές είναι να αποφευχθεί μια απλή απόπειρα εικονογράφησης που δεν θα είχε πολύ νόημα. Αντίθετα, κείμενα κι εικόνες επελέγησαν με μια λογική αντιστικτική, με στόχο ν’ αναδείξουν τα ειδικά φορτία της μουσικής αλλά και ν’ αναδειχθούν τα ίδια μέσα από τους ήχους. Το αποτέλεσμα που ελπίζουμε να πετύχουμε είναι ένα σύνθετο δρώμενο, μέσα από το οποίο ο θεατής θα μπορέσει να έρθει σ’ επαφή με σημαντικές πλευρές της σαγηνευτικής προσωπικότητας του Ξενάκη.

Υπάρχει κάποια ιδιαιτερότητα όταν διευθύνει κανείς έργα του Ξενάκη;

Το να στήσει κανείς από την αρχή οποιοδήποτε έργο του Ξενάκη αποτελεί τεράστια πρόκληση, τόσο για τον αρχιμουσικό όσο και για τους σολίστες. Η δύναμη των έργων αυτών έγκειται τόσο στο πάντοτε άτεγκτο διανοητικό τους υπόβαθρο όσο και στη μοναδική ηχητική φαντασία που χαρακτήριζε τον συνθέτη. Σε αυτά τα στοιχεία οφείλεται η μεγάλη τεχνική δυσκολία που τα συγκεκριμένα έργα θέτουν στους εκτελεστές, στους οποίους ο συνθέτης δεν χαρίζεται ούτε στιγμή. Για εμάς, ωστόσο, το μεγαλύτερο στοίχημα είναι να καταφέρουμε ο ακροατής να ξεχάσει την όποια δυσκολία και να μπορέσει ν’ αφεθεί απερίσπαστος στην εμπειρία της μοναδικής ηχητικής πληθωρικότητας που χαρακτηρίζει τα έργα αυτά.

Ποια θεωρείτε ότι είναι η μεγαλύτερη συνεισφορά του Ξενάκη στη μουσική;

Ο Ξενάκης πρότεινε μια εντελώς νέα μουσική προσέγγιση, μια νέα αρχιτεκτονική των ήχων, αποδεικνύοντας ταυτόχρονα, στις καλύτερες στιγμές του, ότι ο βαθύς ιδεολογικός στοχασμός και η διαρκώς ανανεούμενη τεχνική σκέψη που στήριζε την όλη του συνθετική δραστηριότητα δεν είναι διόλου ασύμβατα στοιχεία με την αμεσότητα της πρόσληψης, την απόλυτα βιωματική και διόλου διανοουμενίστικη ακρόαση. Κατά τούτο, ο Ξενάκηςυπήρξε μια ξεχωριστή παρουσία στο πλαίσιο του μοντερνισμού του 20ού αιώνα, αγέρωχα αδιάφορος στους πολλαπλούς αισθητικούς «-ισμούς» της μεταπολεμικής Ευρώπης και πάντοτε προσηλωμένος σ’ ένα ισχυρό προσωπικό μουσικό όραμα.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

Μουσική / Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

«Μη σταματάτε. Έχουμε αφθονία. Έχουμε λύσεις. Μπορούμε να αρχίσουμε πάλι από την αρχή»: Η Björk παρουσιάζει την προσωπική της ουτοπία με το πρότζεκτ «Cornucopia» και μιλάει μπροστά στην κάμερα, για πρώτη φορά μετά από πολύ καιρό. 
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ O Tsolimon βλέπει όνειρα με γιαπωνέζικα καρτούν

Μουσική / Ο Tsolimon έγραψε ένα άλμπουμ κλαίγοντας και οδηγώντας

Στον πρώτο του προσωπικό δίσκο, ο νεαρός τραγουδοποιός που λατρεύει τον Λεξ και τα Pokemon συνδυάζει την ηλεκτρονική μπαλάντα με το ραπ και το ζεϊμπέκικο. Όταν έστειλε το «Καλό» στον Κραουνάκη, εκείνος του απάντησε πως πρέπει να το τραγουδήσει η Στανίση - τελικά, το είπε ο ίδιος και η Δεσποινίς Τρίχρωμη.
M. HULOT
Ο Bad Bunny και το μέλλον της urbano μουσικής

Μουσική / Ο Bad Bunny και το μέλλον της παρεξηγημένης urbano μουσικής

Το «Debí tirar más fotos» του 30χρονου Πορτορικανού μουσικού είναι ένα λάτιν αριστούργημα αφιερωμένο στις ρίζες του, στην ιστορία του Πουέρτο Ρίκο και στις σύγχρονες κοινωνικές προκλήσεις, όπως ο υπερτουρισμός και η εποχή του Τραμπ, που πλήττει τους μετανάστες.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποτελεί τα τελευταία 150 χρόνια έναν διαρκή θρίαμβο της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Μουσική / Η «Δύναμη του πεπρωμένου»: Ο θρίαμβος της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Η όπερα που απασχόλησε τον Τζουζέπε Βέρντι επί είκοσι χρόνια και θεωρείται από τις σημαντικότερες του διεθνούς ρεπερτορίου επιστρέφει στην Εθνική Λυρική Σκηνή, με μια παράσταση αντάξια της φήμης της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το συναρπαστικό, άχρονο, χαμένο άλμπουμ της Ούρσουλα Λε Γκεν

Πέθανε Σαν Σήμερα / Το συναρπαστικό, άχρονο, χαμένο άλμπουμ της Ούρσουλα Λε Γκεν

H πολυβραβευμένη συγγραφέας επιστημονικής φαντασίας που πέθανε σαν σήμερα, το 2018, είχε συνεργαστεί με τον συνθέτη Todd Barton στη δημιουργία ενός φιλόδοξου πρότζεκτ που εκτείνονταν πέρα από τη συγγραφή.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Θα πατήσεις σε λουλούδια, θα πατήσεις και σε σκατά για να βρεις διεξόδους»

Μουσική / Αεκτζής, αναρχικός, καζαντζιδικός: Η ανορθόδοξη πορεία του Γιάννη Μπαχ Σπυρόπουλου στο ελληνικό τραγούδι

Συνθέτης, στιχουργός, αρθρογράφος, ζωγράφος, ραδιοφωνικός παραγωγός, ο Γιάννης Μπαχ Σπυρόπουλος έχει γράψει τη δική του ιστορία στην ελληνική δισκογραφία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Οθόνες / «Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Μια μεγάλη κουβέντα με τον σκηνοθέτη και μουσικό Γιάννη Βεσλεμέ που κυκλοφορεί ταυτόχρονα το νέο του άλμπουμ και η ρετροφουτουριστική του ταινία «Αγαπούσε τα λουλούδια περισσότερο». (SPOILER ALERT)
M. HULOT
Laurent Garnier

Μουσική / «Βλέπω μαριονέτες να παίζουν μουσική έχοντας τα ακουστικά περισσότερο στον λαιμό παρά στα αυτιά»

Με αφορμή ένα επικό τετραπλό mix –house, techno, UK focus και downtempo– για τα 25 χρόνια λειτουργίας του θρυλικού fabric, ο Γάλλος παραγωγός, DJ και πρόσφατα χρισμένος ιππότης της Λεγεώνας της Τιμής Laurent Garnier μιλά για το τότε και το τώρα της ηλεκτρονικής μουσικής.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Ο Τζούλιους Ίστμαν επιθυμούσε να είναι «μαύρος στον υπερθετικό, μουσικός στον υπερθετικό και ομοφυλόφιλος στον υπερθετικό»

Μουσική / Ο Τζούλιους Ίστμαν επιθυμούσε να είναι «μαύρος, μουσικός και ομοφυλόφιλος στον υπερθετικό»

Η Εναλλακτική σκηνή της Λυρικής παρουσιάζει μια βραδιά αφιερωμένη στο καινοτόμο και κοινωνικοπολιτικά φορτισμένο έργο του πρωτοπόρου Αφροαμερικανού συνθέτη που αναγνωρίστηκε ευρέως μετά θάνατον.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
10 techno & house parties για το προσεχές τρίμηνο 

Winter Preview 2025 / 10 techno & house parties για το προσεχές τρίμηνο 

Εκεί που η Αθήνα θα χορεύει μέχρι το πρωί, με μεγάλα ονόματα στα decks τους επόμενους μήνες – ή και μέχρι τα μεσάνυχτα, έχουμε και ένα απογευματινό κυριακάτικο πάρτι για εκείνους που πρέπει να ξυπνήσουν τη Δευτέρα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ