Σοφία Καψούρου: Το τραγούδι της «Ευτυχίας» γράφτηκε μέσα σε 7 λεπτά

Σοφία Καψούρου: Το τραγούδι της «Ευτυχίας» γράφτηκε μέσα σε 7 λεπτά Facebook Twitter
Η «Ευτυχία» γράφτηκε μέσα σε 7 λεπτά. Ίσως και τόσο να κράτησε. Ίσως και τόσο να κρατάει. Να εμφανίζεται στην αναμονή, όταν περιμένεις.
0



ΟΤΑΝ Ο ΜΙΝΩΣ μου είπε για την «Ευτυχία», ήταν Παρασκευή βράδυ. Μάιος 2019. Τέλη. Έκανε ζέστη. Από κείνες τις ζέστες που ανασαίνεις από τ' αυτιά.


«Ένα πρωτότυπο τραγούδι για τους τίτλους τέλους της ταινίας, ένα τραγούδι για την Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου».


Με τον Μίνω πηγαίνουμε πάντα σε ένα καφέ συγκεκριμένο, καθόμαστε πάντα σε ένα τραπέζι συγκεκριμένο, έχει μεγάλη κλίση σ' αυτό το σημείο το πεζοδρόμιο και οι καρέκλες είναι έτοιμες να γλιστρήσουν. Αλλά δεν γλιστράμε. Ποτέ.

Είναι πώς βλέπεις το επικλινές. Αν το δεις κατηφόρα, σ' έχει πάρει από κάτω. Αν το δεις ανηφόρα, βάζεις πρώτη και προχωράς.

Γύρισα σπίτι, έσβησα όλα τα φώτα κι όλο το βράδυ πήγαινα πέρα δώθε, υπνοδωμάτιο-σαλόνι, σαλόνι-υπνοδωμάτιο, ένα δυάρι δρόμος. Μέσα μου συνέβαινε έκρηξη. Ήμουν και το ηφαίστειο και η Πομπηία. Και η ορμή και η σιωπή. Αυτό το τραγούδι πρέπει ν' αρχίσει βέβηλα. Πρώτος στίχος και σφυριά. Δεύτερος στίχος κάρφωμα. Άλλωστε η βλασφημία και η ομορφιά είναι ένα και το αυτό. Κι εγώ έχω θυμό. Έχω τόσο θυμό που είμαι ο πιο ήρεμος άνθρωπος στον κόσμο. Μικρή ήμουν μεγάλο χαρτόμουτρο. Έμαθα τους αριθμούς από τα χαρτιά. Πρόσθεση, αφαίρεση, ξερή, δηλωτή, νίκη, ήττα. Όταν έριχνα το φύλλο στο τραπέζι, κατέθετα την ψυχή μου. Στιλπνή. Παιδική. Λεία. Εύκολη λεία για τον κυνηγό απέναντι. Έπαιζα μέχρι να σταματήσω να σκέφτομαι. Μέχρι να σταματήσω να μετράω. Μέχρι να νικήσω το δευτερόλεπτο. Ποτέ με λεφτά. Πάντα με καραμέλες.

Αν κάποτε ευτύχησα, ήταν όταν την ευτυχία την αγνοούσα.

Ήταν η πρώτη φορά που την άκουσα στο ραδιόφωνο. Βγήκε στη ρούγα. Έτσι μετακινείται η Ευτυχία. Έτσι κάνει τις δουλειές της. Με τα μέσα μαζικής. Με τον λαό. Στοιβάζεται κι όποιον κατά λάθος ακουμπήσει. Με τρόλεϊ. Με τις κεραίες της τεντωμένες. Πάει κι έρχεται. Σαν την άδικη κατάρα. Άδικη που είσαι, Ευτυχία!

Ξημέρωσε Σάββατο. Το πρωί μιλήσαμε με τον Μίνω. Δεν θα ξεχάσω ποτέ όταν μου είπε «Δες το "Όλα είναι ένα ψέμα / μια ανάσα μια πνοή", δες πώς το λέει, με τη μία... μια μεγάλη αλήθεια».

Δεν υπάρχει άλλη αλήθεια από κείνη που μας πονάει.

Βράδιασε. Θα έβλεπα έναν φίλο στις 11. Θα τέλειωνε την παράσταση και θα βρισκόμασταν κάπου στο κέντρο. Στάση Ακαδημία. Να πιούμε ένα ποτό.

Σοφία Καψούρου: Το τραγούδι της «Ευτυχίας» γράφτηκε μέσα σε 7 λεπτά Facebook Twitter
Σοφία Καψούρου

10:30 πήγα στη στάση, στο Παγκράτι, έξω απ' τα Έβερεστ. Στην Ευτυχίδου. 7 λεπτά αναμονή. Εγώ και τρεις άλλοι περιμέναμε το τρόλεϊ. Το 11. Το παλιό «Παγκράτι-Κολιάτσου». Ήταν από κείνα τα Σάββατα που νομίζεις ότι έχεις όλη τη ζωή μπροστά σου, γιατί έρχεται το καλοκαίρι. Ήταν από κείνα τα Σάββατα που νομίζεις ότι άφησες όλη τη ζωή πίσω σου, γιατί έχασες την άνοιξη. Κάθισα στο παγκάκι, περίμενα το τρόλεϊ και σκάρωσα την «Ευτυχία». Ήρθε και κάθισε παραδίπλα μια γυναίκα –θα 'ταν εξήντα και...– με λιωμένα σαμπό και μαύρο φακιόλι στο κεφάλι.


«7 λεπτά», μου λέει, «προλαβαίνουμε», και άναψε τσιγάρο. Ο καπνός της στο πρόσωπό μου. Με φύσαγε. Και τα μάτια μου θόλωναν.

Η «Ευτυχία» γράφτηκε μέσα σε 7 λεπτά. Ίσως και τόσο να κράτησε. Ίσως και τόσο να κρατάει. Να εμφανίζεται στην αναμονή, όταν περιμένεις. Κάτι να έρθει. Ένας άνθρωπος, μια ευκαιρία, ένα τρόλεϊ. Είτε το παίρνεις είτε το χάνεις. Εγώ το πήρα. Αφέθηκα κι επήγα. Όσο πιο μακριά, τόσο πιο κοντά μου.

Στην Ευτυχίδου γράφτηκε η «Ευτυχία».

Δεν είχα χαρτί. Γιατί το χαρτί στραπατσάρεται στην τσάντα. Και καμιά φορά ανοίγει το μπουκαλάκι με το νερό και τα χαρτιά γίνονται μούσκεμα. Δεν είχα στυλό. Γιατί αν σου κάτσει η στραβή και χυθεί το μελάνι, την έβαψες. Δεν είχα μολύβι. Γιατί το μολύβι, αφήνει μουντζούρες δεξιά κι αριστερά και το ύφασμα της τσάντας βρωμίζει. Όμως τους έγραψα τους στίχους. Στο μυαλό μου. Εκεί που η Ευτυχία ψάχνει σπίτι. Αλλά είναι όλα κατειλημμένα. Από φαντάσματα.

Πέρασαν οι μήνες. Ήρθε η ώρα η «Ευτυχία» να πάρει τους δρόμους.

Δευτέρα πρωί. 10:30 πήγα στη στάση, στο Παγκράτι, έξω απ' τα Έβερεστ. Στην Ευτυχίδου. 7 λεπτά αναμονή. Τώρα δεν ήμουν εγώ και τρεις άλλοι. Τώρα ήμουν εγώ και είκοσι τρεις άλλοι που περιμέναμε το τρόλεϊ. Το 11. Το παλιό «Παγκράτι-Κολιάτσου». Νοέμβριος 2019. Τέλη. Έκανε ζέστη. Ήμασταν πολλοί, εμείς και τα μπουφάν μας. Από κείνες τις ζέστες που ανασαίνεις από τ' αυτιά. Ο οδηγός είχε ανοίξει ραδιόφωνο. Κι εγώ τρία βήματα πίσω του, με την μπάρα τη διαχωριστική να έχει σφηνώσει στο νεφρό μου –«Πράσινο μάτι, πράσινη τσόχα»– με τον αγκώνα του διπλανού να μου 'χει φράξει τον πνεύμονα –«Να φιλάς τόσο ωραία / Να περνάς έτσι λαθραία»– μ' ένα μωρό να κλαίει γιατί η μάνα του το τάιζε ενώ δεν πείναγε –«Μαύρο το αίμα, μαύρο το γάλα / Δώσ' μου μια στάλα / Δώσ' μου μια στάλα»– με τα χνώτα των πίσω μου στον αυχένα μου –«Κόντρα στο ρεύμα κι αν κολυμπάει / Μόνος γεννιέται / Μόνος του πάει». Και πήγαινα. Στάση Ακαδημία.


Πάλι με τρόλεϊ ήρθε η Ευτυχία. Ήταν η πρώτη φορά που την άκουσα στο ραδιόφωνο. Βγήκε στη ρούγα. Έτσι μετακινείται η Ευτυχία. Έτσι κάνει τις δουλειές της. Με τα μέσα μαζικής. Με τον λαό. Στοιβάζεται κι όποιον κατά λάθος ακουμπήσει. Με τρόλεϊ. Με τις κεραίες της τεντωμένες. Πάει κι έρχεται. Σαν την άδικη κατάρα. Άδικη που είσαι, Ευτυχία! Κατάρα που είσαι για όποιον πίστεψε πως σε έκανε δική του. Πάντα κατεβαίνεις μια στάση πριν. Κι εκεί που λέμε σε προλάβαμε, γίνεσαι καπνός – «Είμαι καπνός, είσαι φωτιά».

Γεια σου, βρε Ευτυχία! Βρίζεις και μέχρι κι ο Θεός κάθεται σούζα. Τυχάρπαστος ο Θεός, στιχάρπαστος ο άνθρωπος.


7 λεπτά. Όσο να σφίξει ένα αυγό. Και λιγότερο...

Πάντα σκιᾶς ἀσθενέστερα, πάντα ὀνείρων ἀπατηλότερα.

 

 

Γιώργος Νταλάρας, Ελεωνόρα Ζουγανέλη, Κώστας Τριανταφυλλίδης, Μαρία Κίτσου - Ευτυχία

Ευχαριστώ τον Μίνω Μάτσα που μου έδωσε την Ευτυχία. Σ' αυτόν τη χρωστάω. Κι εκείνη κι άλλες πολλές.

Ευχαριστώ τον Διονύση Σαμιώτη και την παραγωγή που μου έδωσαν τη στιγμή να συνομιλήσω με μια αθάνατη και να τολμήσω να δώσω φτερά στον αητό της.

Ευχαριστώ επίσης τη ζωή και το θέατρο που δεν είμαι πλούσια, γιατί αν ήμουν, θα είχα αυτοκίνητο ή σοφέρ και αν είχα αυτοκίνητο ή σοφέρ, δεν θα είχα πάρει εκείνη τη βραδιά το τρόλεϊ και αν δεν είχα πάρει το τρόλεϊ, δεν θα είχα γράψει την «Ευτυχία». Ίσως να είχα γράψει μια άλλη. Αλλά όχι αυτή. Αυτή που «χόρτασε ξύλο, νήστεψε λάδι». Αυτή που «στο διάολο πουλάει την ψυχή της». Αυτή που «στο τέλος θα ρεφάρει».

*Η Σοφία Καψούρου είναι συγγραφέας, στιχουργός, σκηνοθέτις, ηθοποιός. Έχει γράψει τους στίχους για το τραγούδι «Ευτυχία» της ομότιτλης ταινίας σε σκηνοθεσία Άγγελου Φραντζή και μουσική Μίνου Μάτσα.

 

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

Μουσική / Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

«Μη σταματάτε. Έχουμε αφθονία. Έχουμε λύσεις. Μπορούμε να αρχίσουμε πάλι από την αρχή»: Η Björk παρουσιάζει την προσωπική της ουτοπία με το πρότζεκτ «Cornucopia» και μιλάει μπροστά στην κάμερα, για πρώτη φορά μετά από πολύ καιρό. 
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ O Tsolimon βλέπει όνειρα με γιαπωνέζικα καρτούν

Μουσική / Ο Tsolimon έγραψε ένα άλμπουμ κλαίγοντας και οδηγώντας

Στον πρώτο του προσωπικό δίσκο, ο νεαρός τραγουδοποιός που λατρεύει τον Λεξ και τα Pokemon συνδυάζει την ηλεκτρονική μπαλάντα με το ραπ και το ζεϊμπέκικο. Όταν έστειλε το «Καλό» στον Κραουνάκη, εκείνος του απάντησε πως πρέπει να το τραγουδήσει η Στανίση - τελικά, το είπε ο ίδιος και η Δεσποινίς Τρίχρωμη.
M. HULOT
Ο Bad Bunny και το μέλλον της urbano μουσικής

Μουσική / Ο Bad Bunny και το μέλλον της παρεξηγημένης urbano μουσικής

Το «Debí tirar más fotos» του 30χρονου Πορτορικανού μουσικού είναι ένα λάτιν αριστούργημα αφιερωμένο στις ρίζες του, στην ιστορία του Πουέρτο Ρίκο και στις σύγχρονες κοινωνικές προκλήσεις, όπως ο υπερτουρισμός και η εποχή του Τραμπ, που πλήττει τους μετανάστες.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποτελεί τα τελευταία 150 χρόνια έναν διαρκή θρίαμβο της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Μουσική / Η «Δύναμη του πεπρωμένου»: Ο θρίαμβος της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Η όπερα που απασχόλησε τον Τζουζέπε Βέρντι επί είκοσι χρόνια και θεωρείται από τις σημαντικότερες του διεθνούς ρεπερτορίου επιστρέφει στην Εθνική Λυρική Σκηνή, με μια παράσταση αντάξια της φήμης της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το συναρπαστικό, άχρονο, χαμένο άλμπουμ της Ούρσουλα Λε Γκεν

Πέθανε Σαν Σήμερα / Το συναρπαστικό, άχρονο, χαμένο άλμπουμ της Ούρσουλα Λε Γκεν

H πολυβραβευμένη συγγραφέας επιστημονικής φαντασίας που πέθανε σαν σήμερα, το 2018, είχε συνεργαστεί με τον συνθέτη Todd Barton στη δημιουργία ενός φιλόδοξου πρότζεκτ που εκτείνονταν πέρα από τη συγγραφή.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Θα πατήσεις σε λουλούδια, θα πατήσεις και σε σκατά για να βρεις διεξόδους»

Μουσική / Αεκτζής, αναρχικός, καζαντζιδικός: Η ανορθόδοξη πορεία του Γιάννη Μπαχ Σπυρόπουλου στο ελληνικό τραγούδι

Συνθέτης, στιχουργός, αρθρογράφος, ζωγράφος, ραδιοφωνικός παραγωγός, ο Γιάννης Μπαχ Σπυρόπουλος έχει γράψει τη δική του ιστορία στην ελληνική δισκογραφία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Οθόνες / «Για μένα αυτό είναι οι ταινίες, μια περιπέτεια έξω και πέρα από την ηθική»

Μια μεγάλη κουβέντα με τον σκηνοθέτη και μουσικό Γιάννη Βεσλεμέ που κυκλοφορεί ταυτόχρονα το νέο του άλμπουμ και η ρετροφουτουριστική του ταινία «Αγαπούσε τα λουλούδια περισσότερο». (SPOILER ALERT)
M. HULOT
Laurent Garnier

Μουσική / «Βλέπω μαριονέτες να παίζουν μουσική έχοντας τα ακουστικά περισσότερο στον λαιμό παρά στα αυτιά»

Με αφορμή ένα επικό τετραπλό mix –house, techno, UK focus και downtempo– για τα 25 χρόνια λειτουργίας του θρυλικού fabric, ο Γάλλος παραγωγός, DJ και πρόσφατα χρισμένος ιππότης της Λεγεώνας της Τιμής Laurent Garnier μιλά για το τότε και το τώρα της ηλεκτρονικής μουσικής.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Ο Τζούλιους Ίστμαν επιθυμούσε να είναι «μαύρος στον υπερθετικό, μουσικός στον υπερθετικό και ομοφυλόφιλος στον υπερθετικό»

Μουσική / Ο Τζούλιους Ίστμαν επιθυμούσε να είναι «μαύρος, μουσικός και ομοφυλόφιλος στον υπερθετικό»

Η Εναλλακτική σκηνή της Λυρικής παρουσιάζει μια βραδιά αφιερωμένη στο καινοτόμο και κοινωνικοπολιτικά φορτισμένο έργο του πρωτοπόρου Αφροαμερικανού συνθέτη που αναγνωρίστηκε ευρέως μετά θάνατον.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
10 techno & house parties για το προσεχές τρίμηνο 

Winter Preview 2025 / 10 techno & house parties για το προσεχές τρίμηνο 

Εκεί που η Αθήνα θα χορεύει μέχρι το πρωί, με μεγάλα ονόματα στα decks τους επόμενους μήνες – ή και μέχρι τα μεσάνυχτα, έχουμε και ένα απογευματινό κυριακάτικο πάρτι για εκείνους που πρέπει να ξυπνήσουν τη Δευτέρα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ