Σοφία Καψούρου: Το τραγούδι της «Ευτυχίας» γράφτηκε μέσα σε 7 λεπτά

Σοφία Καψούρου: Το τραγούδι της «Ευτυχίας» γράφτηκε μέσα σε 7 λεπτά Facebook Twitter
Η «Ευτυχία» γράφτηκε μέσα σε 7 λεπτά. Ίσως και τόσο να κράτησε. Ίσως και τόσο να κρατάει. Να εμφανίζεται στην αναμονή, όταν περιμένεις.
0



ΟΤΑΝ Ο ΜΙΝΩΣ μου είπε για την «Ευτυχία», ήταν Παρασκευή βράδυ. Μάιος 2019. Τέλη. Έκανε ζέστη. Από κείνες τις ζέστες που ανασαίνεις από τ' αυτιά.


«Ένα πρωτότυπο τραγούδι για τους τίτλους τέλους της ταινίας, ένα τραγούδι για την Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου».


Με τον Μίνω πηγαίνουμε πάντα σε ένα καφέ συγκεκριμένο, καθόμαστε πάντα σε ένα τραπέζι συγκεκριμένο, έχει μεγάλη κλίση σ' αυτό το σημείο το πεζοδρόμιο και οι καρέκλες είναι έτοιμες να γλιστρήσουν. Αλλά δεν γλιστράμε. Ποτέ.

Είναι πώς βλέπεις το επικλινές. Αν το δεις κατηφόρα, σ' έχει πάρει από κάτω. Αν το δεις ανηφόρα, βάζεις πρώτη και προχωράς.

Γύρισα σπίτι, έσβησα όλα τα φώτα κι όλο το βράδυ πήγαινα πέρα δώθε, υπνοδωμάτιο-σαλόνι, σαλόνι-υπνοδωμάτιο, ένα δυάρι δρόμος. Μέσα μου συνέβαινε έκρηξη. Ήμουν και το ηφαίστειο και η Πομπηία. Και η ορμή και η σιωπή. Αυτό το τραγούδι πρέπει ν' αρχίσει βέβηλα. Πρώτος στίχος και σφυριά. Δεύτερος στίχος κάρφωμα. Άλλωστε η βλασφημία και η ομορφιά είναι ένα και το αυτό. Κι εγώ έχω θυμό. Έχω τόσο θυμό που είμαι ο πιο ήρεμος άνθρωπος στον κόσμο. Μικρή ήμουν μεγάλο χαρτόμουτρο. Έμαθα τους αριθμούς από τα χαρτιά. Πρόσθεση, αφαίρεση, ξερή, δηλωτή, νίκη, ήττα. Όταν έριχνα το φύλλο στο τραπέζι, κατέθετα την ψυχή μου. Στιλπνή. Παιδική. Λεία. Εύκολη λεία για τον κυνηγό απέναντι. Έπαιζα μέχρι να σταματήσω να σκέφτομαι. Μέχρι να σταματήσω να μετράω. Μέχρι να νικήσω το δευτερόλεπτο. Ποτέ με λεφτά. Πάντα με καραμέλες.

Αν κάποτε ευτύχησα, ήταν όταν την ευτυχία την αγνοούσα.

Ήταν η πρώτη φορά που την άκουσα στο ραδιόφωνο. Βγήκε στη ρούγα. Έτσι μετακινείται η Ευτυχία. Έτσι κάνει τις δουλειές της. Με τα μέσα μαζικής. Με τον λαό. Στοιβάζεται κι όποιον κατά λάθος ακουμπήσει. Με τρόλεϊ. Με τις κεραίες της τεντωμένες. Πάει κι έρχεται. Σαν την άδικη κατάρα. Άδικη που είσαι, Ευτυχία!

Ξημέρωσε Σάββατο. Το πρωί μιλήσαμε με τον Μίνω. Δεν θα ξεχάσω ποτέ όταν μου είπε «Δες το "Όλα είναι ένα ψέμα / μια ανάσα μια πνοή", δες πώς το λέει, με τη μία... μια μεγάλη αλήθεια».

Δεν υπάρχει άλλη αλήθεια από κείνη που μας πονάει.

Βράδιασε. Θα έβλεπα έναν φίλο στις 11. Θα τέλειωνε την παράσταση και θα βρισκόμασταν κάπου στο κέντρο. Στάση Ακαδημία. Να πιούμε ένα ποτό.

Σοφία Καψούρου: Το τραγούδι της «Ευτυχίας» γράφτηκε μέσα σε 7 λεπτά Facebook Twitter
Σοφία Καψούρου

10:30 πήγα στη στάση, στο Παγκράτι, έξω απ' τα Έβερεστ. Στην Ευτυχίδου. 7 λεπτά αναμονή. Εγώ και τρεις άλλοι περιμέναμε το τρόλεϊ. Το 11. Το παλιό «Παγκράτι-Κολιάτσου». Ήταν από κείνα τα Σάββατα που νομίζεις ότι έχεις όλη τη ζωή μπροστά σου, γιατί έρχεται το καλοκαίρι. Ήταν από κείνα τα Σάββατα που νομίζεις ότι άφησες όλη τη ζωή πίσω σου, γιατί έχασες την άνοιξη. Κάθισα στο παγκάκι, περίμενα το τρόλεϊ και σκάρωσα την «Ευτυχία». Ήρθε και κάθισε παραδίπλα μια γυναίκα –θα 'ταν εξήντα και...– με λιωμένα σαμπό και μαύρο φακιόλι στο κεφάλι.


«7 λεπτά», μου λέει, «προλαβαίνουμε», και άναψε τσιγάρο. Ο καπνός της στο πρόσωπό μου. Με φύσαγε. Και τα μάτια μου θόλωναν.

Η «Ευτυχία» γράφτηκε μέσα σε 7 λεπτά. Ίσως και τόσο να κράτησε. Ίσως και τόσο να κρατάει. Να εμφανίζεται στην αναμονή, όταν περιμένεις. Κάτι να έρθει. Ένας άνθρωπος, μια ευκαιρία, ένα τρόλεϊ. Είτε το παίρνεις είτε το χάνεις. Εγώ το πήρα. Αφέθηκα κι επήγα. Όσο πιο μακριά, τόσο πιο κοντά μου.

Στην Ευτυχίδου γράφτηκε η «Ευτυχία».

Δεν είχα χαρτί. Γιατί το χαρτί στραπατσάρεται στην τσάντα. Και καμιά φορά ανοίγει το μπουκαλάκι με το νερό και τα χαρτιά γίνονται μούσκεμα. Δεν είχα στυλό. Γιατί αν σου κάτσει η στραβή και χυθεί το μελάνι, την έβαψες. Δεν είχα μολύβι. Γιατί το μολύβι, αφήνει μουντζούρες δεξιά κι αριστερά και το ύφασμα της τσάντας βρωμίζει. Όμως τους έγραψα τους στίχους. Στο μυαλό μου. Εκεί που η Ευτυχία ψάχνει σπίτι. Αλλά είναι όλα κατειλημμένα. Από φαντάσματα.

Πέρασαν οι μήνες. Ήρθε η ώρα η «Ευτυχία» να πάρει τους δρόμους.

Δευτέρα πρωί. 10:30 πήγα στη στάση, στο Παγκράτι, έξω απ' τα Έβερεστ. Στην Ευτυχίδου. 7 λεπτά αναμονή. Τώρα δεν ήμουν εγώ και τρεις άλλοι. Τώρα ήμουν εγώ και είκοσι τρεις άλλοι που περιμέναμε το τρόλεϊ. Το 11. Το παλιό «Παγκράτι-Κολιάτσου». Νοέμβριος 2019. Τέλη. Έκανε ζέστη. Ήμασταν πολλοί, εμείς και τα μπουφάν μας. Από κείνες τις ζέστες που ανασαίνεις από τ' αυτιά. Ο οδηγός είχε ανοίξει ραδιόφωνο. Κι εγώ τρία βήματα πίσω του, με την μπάρα τη διαχωριστική να έχει σφηνώσει στο νεφρό μου –«Πράσινο μάτι, πράσινη τσόχα»– με τον αγκώνα του διπλανού να μου 'χει φράξει τον πνεύμονα –«Να φιλάς τόσο ωραία / Να περνάς έτσι λαθραία»– μ' ένα μωρό να κλαίει γιατί η μάνα του το τάιζε ενώ δεν πείναγε –«Μαύρο το αίμα, μαύρο το γάλα / Δώσ' μου μια στάλα / Δώσ' μου μια στάλα»– με τα χνώτα των πίσω μου στον αυχένα μου –«Κόντρα στο ρεύμα κι αν κολυμπάει / Μόνος γεννιέται / Μόνος του πάει». Και πήγαινα. Στάση Ακαδημία.


Πάλι με τρόλεϊ ήρθε η Ευτυχία. Ήταν η πρώτη φορά που την άκουσα στο ραδιόφωνο. Βγήκε στη ρούγα. Έτσι μετακινείται η Ευτυχία. Έτσι κάνει τις δουλειές της. Με τα μέσα μαζικής. Με τον λαό. Στοιβάζεται κι όποιον κατά λάθος ακουμπήσει. Με τρόλεϊ. Με τις κεραίες της τεντωμένες. Πάει κι έρχεται. Σαν την άδικη κατάρα. Άδικη που είσαι, Ευτυχία! Κατάρα που είσαι για όποιον πίστεψε πως σε έκανε δική του. Πάντα κατεβαίνεις μια στάση πριν. Κι εκεί που λέμε σε προλάβαμε, γίνεσαι καπνός – «Είμαι καπνός, είσαι φωτιά».

Γεια σου, βρε Ευτυχία! Βρίζεις και μέχρι κι ο Θεός κάθεται σούζα. Τυχάρπαστος ο Θεός, στιχάρπαστος ο άνθρωπος.


7 λεπτά. Όσο να σφίξει ένα αυγό. Και λιγότερο...

Πάντα σκιᾶς ἀσθενέστερα, πάντα ὀνείρων ἀπατηλότερα.

 

 

Γιώργος Νταλάρας, Ελεωνόρα Ζουγανέλη, Κώστας Τριανταφυλλίδης, Μαρία Κίτσου - Ευτυχία

Ευχαριστώ τον Μίνω Μάτσα που μου έδωσε την Ευτυχία. Σ' αυτόν τη χρωστάω. Κι εκείνη κι άλλες πολλές.

Ευχαριστώ τον Διονύση Σαμιώτη και την παραγωγή που μου έδωσαν τη στιγμή να συνομιλήσω με μια αθάνατη και να τολμήσω να δώσω φτερά στον αητό της.

Ευχαριστώ επίσης τη ζωή και το θέατρο που δεν είμαι πλούσια, γιατί αν ήμουν, θα είχα αυτοκίνητο ή σοφέρ και αν είχα αυτοκίνητο ή σοφέρ, δεν θα είχα πάρει εκείνη τη βραδιά το τρόλεϊ και αν δεν είχα πάρει το τρόλεϊ, δεν θα είχα γράψει την «Ευτυχία». Ίσως να είχα γράψει μια άλλη. Αλλά όχι αυτή. Αυτή που «χόρτασε ξύλο, νήστεψε λάδι». Αυτή που «στο διάολο πουλάει την ψυχή της». Αυτή που «στο τέλος θα ρεφάρει».

*Η Σοφία Καψούρου είναι συγγραφέας, στιχουργός, σκηνοθέτις, ηθοποιός. Έχει γράψει τους στίχους για το τραγούδι «Ευτυχία» της ομότιτλης ταινίας σε σκηνοθεσία Άγγελου Φραντζή και μουσική Μίνου Μάτσα.

 

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Μότσαρτ και τα μυστήρια

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ο Μότσαρτ και τα μυστήρια

Η πιο διάσημη Συμφωνία του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ κρύβει ακόμη και σήμερα άλυτα μυστήρια για ακροατές και μελετητές, τόσο για τη δημιουργία της όσο και για την πρώτη της εκτέλεση. Η συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στις 21 Μαρτίου στο Μέγαρο Μουσικής, στην οποία θα ακουστεί το περίφημο έργο, γίνεται αφορμή για τη Ματούλα Κουστένη να «σκαλίσει» τη ζωή του μεγάλου συνθέτη και τις συνθήκες κάτω από τις οποίες γράφτηκαν τα τελευταία του έργα.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Δημήτρης Μπάκουλης: «Έχω σταθεί τυχερός λόγω του φύλου μου»

Lifo Videos / Δημήτρης Μπάκουλης: «Έχω σταθεί τυχερός λόγω του φύλου μου»

Ο τραγουδοποιός που ξεκίνησε από το YouTube μιλά για τη νέα του δουλειά «Η άνθρωπος», για την ανάγκη να σπάσουν τα γλωσσικά στερεότυπα και για τον σεξισμό που επικρατεί στη μουσική βιομηχανία. 
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η «καταραμένη γενιά» των Βρετανίδων ποπ σταρ

Μουσική / Η «καταραμένη γενιά» των Βρετανίδων ποπ σταρ

Η μουσική βιομηχανία συχνά ρομαντικοποιεί τον πόνο, αλλά οι γυναίκες πληρώνουν το τίμημα. Από την Amy Winehouse μέχρι τη Duffy, πολλές επιτυχημένες τραγουδίστριες έχουν βρεθεί αντιμέτωπες με ανελέητη πίεση, κακοποίηση και προβλήματα ψυχικής υγείας.
THE LIFO TEAM
79’ με τον Παντελή Δημητριάδη

Μουσική / «Νιώθω ότι δεν μπορώ να συμπλεύσω με τον κόσμο γύρω μου»

Ο Παντελής Δημητριάδης, βασικός δημιουργός των Παιδιών της Παλαιότητας –αρχικά Κόρε. Ύδρο.– μιλά για όλα όσα τον κάνουν να νιώθει ως ένα ον σε μια παράλληλη πραγματικότητα, σε μια ειλικρινή συνέντευξη-απολογισμό με αφορμή τις εμφανίσεις τους στην Αθήνα.
M. HULOT
Laibach: «Μπορούμε να είμαστε όλα όσα φοβάστε και όλα όσα επιθυμείτε»

Μουσική / Laibach: «Μπορούμε να είμαστε όλα όσα φοβάστε και όλα όσα επιθυμείτε»

Λίγο πριν από την αποψινή της περφόρμανς στην Αθήνα (Gazarte), η ρηξικέλευθη σλοβένικη μουσική κολεκτίβα εκθέτει το καλλιτεχνικό και φιλοσοφικό της μανιφέστο στη LiFO «προειδοποιώντας» ότι δεν είναι εδώ για να προσφέρει την άνεση του ψέματος, αλλά τη δυσφορία της αλήθειας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαδημητρίου - Βερόνικα Δαβάκη: «Στο ρεμπέτικο έχουν ειπωθεί πράγματα πιο καίρια και πιο λακωνικά απ’ ό,τι στην υψηλή ποίηση»

Μουσική / «Στο ρεμπέτικο έχουν ειπωθεί πράγματα πιο καίρια απ’ ό,τι στην υψηλή ποίηση»

Με αφορμή τη νέα τους μουσική παράσταση με εντελώς άγνωστα τραγούδια των Παπαϊωάννου και Τούντα, ο Δημήτρης Παπαδημητρίου και η Βερόνικα Δαβάκη μιλάνε για όσα οραματίζονται για το «Ελληνικό Σχέδιο» που βρίσκεται στην υπηρεσία της ελληνικής μουσικής και των δημιουργών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η ξανθιά φιλοδοξία της Sabrina Carpenter

Μουσική / Η Sabrina Carpenter ξέρει ακριβώς τι κάνει στην ποπ

Η πρώτη καλλιτέχνιδα που είχε ταυτόχρονα ένα νο1 άλμπουμ και τρία τραγούδια στην πεντάδα των UK Charts και τρια κομμάτια στην πεντάδα του Billboard Hot 100 –κάτι που είχε να συμβεί από την εποχή των Beatles– δεν είναι τόσο αθώα όσο φαίνεται. Στην πορεία, έχει σπάσει αρκετά στερεότυπα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ