«Θα ήθελα η Καμεράτα να λειτουργήσει στην Ελλάδα ως πρότυπη ορχήστρα»

Γιώργος Πέτρου Facebook Twitter
Είναι ένας διεθνής μαέστρος και σκηνοθέτης που, όταν δεν τον δεσμεύουν οι υποχρεώσεις του στην Αθήνα, διασχίζει την Ευρώπη με τρένα και αεροπλάνα για εμφανίσεις και παραγωγές όπερας. Φωτ.: Freddie F./LiFO
0

«Για μένα και τους μουσικούς της ορχήστρας σήμερα είναι μια μέρα εξαιρετικής σημασίας, γιατί ανταμείβονται οι κόποι και τα όνειρα πάρα πολλών χρόνων. Το μόνο που θέλω να πω είναι ένα πολύ μεγάλο ευχαριστώ στους μουσικούς, οι οποίοι τόσα χρόνια πίστεψαν σε αυτό το όραμα, πίστεψαν ότι κάποιος θα ενεργούσε με τον τρόπο που ενήργησαν ο κ. Πιμπλής, το Μέγαρο Μουσικής, το διοικητικό συμβούλιο και ο Σύλλογος, ώστε η Καμεράτα να πάρει τη θέση της ως ορχήστρα του Μεγάρου. Περάσαμε πάρα πολύ σπουδαίες στιγμές στο εξωτερικό, όπως και πάρα πολλές δυσκολίες. Όλα αυτά μάς έκαναν πιο δυνατούς. Θέλουμε να συνεχίσουμε να κάνουμε, με τις καλύτερες πια συνθήκες, αυτό που τόσο αγαπάμε και θέλουμε να κάνουμε». Με αυτά τα λίγα αλλά ουσιώδη λόγια ο αρχιμουσικός Γιώργος Πέτρου χαιρέτησε τον περασμένο Νοέμβριο την ανακοίνωση της επανεκκίνησης της Καμεράτας-Ορχήστρας των Φίλων της Μουσικής και της οριστικής της ένταξης στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

Η επισημοποίησή της ως μόνιμης ορχήστρας του Μεγάρου, μετά από χρόνια αγωνίας για την επιβίωσή της εξαιτίας μιας σειράς προβλημάτων, δεν μπορούσε παρά να στρέψει όλα τα φώτα επάνω του, καθώς είναι ο αδιαμφισβήτητος εκπρόσωπός της και ο άνθρωπος στον οποίο χρωστάει εν πολλοίς, χάρη στην επιμονή του, τη διάσωσή της. Με τον Γιώργο Πέτρου επικεφαλής από το 2012, η Καμεράτα ως μουσικό σύνολο απέκτησε μεγάλη φήμη και από όραμα κάποτε του Συλλόγου Φίλων της Μουσικής και του Χρήστου Λαμπράκη έφτασε να περνάει τα σύνορα της Ελλάδας και να έχει διεθνή πορεία, με εμφανίσεις στα σημαντικότερα θέατρα και αίθουσες συναυλιών ανά την Ευρώπη. Ως διευθυντής εμφύσησε στα μέλη που την αποτελούν –στον αρχικό βασικό πυρήνα 7 μουσικών που τώρα έχει φτάσει τους 18− έναν στόχο και ως μαέστρος την καθοδήγησε ώστε να προχωρήσει σε τολμηρές διαδρομές, όπως η εκτέλεση έργων του Μότσαρτ και του Μπετόβεν με όργανα εποχής αλλά και δημιουργιών Ελλήνων συνθετών, μετακλήσεις από το Παρίσι, το Μιλάνο, το Μπαϊρόιτ, το Σάλτσμπουργκ, τις Βρυξέλλες, τη Μόσχα, το Μόναχο, το Λονδίνο και τα BBC Proms, συγχρόνως με ηχογραφήσεις από κορυφαίες δισκογραφικές εταιρείες όπως η Decca και η Deutsche Grammophon, αποτέλεσμα της εξειδίκευσής της στο ρεπερτόριο του 18ου και 19ου αιώνα με εντελώς νέα οπτική. Όλα αυτά παράλληλα με την παρουσίαση στη σκηνή πολλών παραγωγών όπερας («Αλέξανδρος», «Προμηθέας», «Ιφιγένεια εν Αυλίδι», «Σιρόης» κ.ά.), οπερέτας («Ο Βαφτιστικός», σε δύο σκηνοθετικές εκδοχές, και «Το πικ νικ» του Σακελλαρίδη), και μερικών από τα πλέον εμβληματικά έργα του αμερικανικού μουσικού θεάτρου («Kiss me, Kate», «Sweeney Todd», «West Side Story») για το Μέγαρο, τη Στέγη, το Ολύμπια-Μαρία Κάλλας και το Φεστιβάλ Αθηνών.

Ήταν πρωτίστως οι μουσικοί που συντήρησαν την Καμεράτα, κατορθώνοντας όχι μόνο να επιβιώσουν καλλιτεχνικά αλλά και πετυχαίνοντας όλο αυτό το διάστημα, από το 2015 μέχρι σήμερα, μερικές από τις μεγαλύτερες νίκες και πρωτιές που έχει κάνει η ορχήστρα ποτέ, κάτι για το οποίο είμαι υπερήφανος, καθώς για μένα η Καμεράτα είναι έργο ζωής.

Έχοντας εδώ και πολλά χρόνια μια εντυπωσιακή διεθνή καριέρα ως διευθυντής ορχήστρας και μια παράλληλη δραστηριότητα ως σκηνοθέτης όπερας, ο Γιώργος Πέτρου διανύει το τέταρτο έτος της θητείας του ως καλλιτεχνικού διευθυντή του μακροβιότερου φεστιβάλ μπαρόκ μουσικής στον κόσμο, του Διεθνούς Φεστιβάλ Χέντελ του Γκέτινγκεν. Η σημαντικότερη για τον ίδιο στιγμή της χρονιάς που φεύγει ήταν η εμφάνισή του (ως του πρώτου Έλληνα που διηύθυνε όπερα) μπροστά σε κοινό δώδεκα χιλιάδων ανθρώπων στην περίφημη Αρένα της Βερόνας με τον «Κουρέα της Σεβίλλης» του Ροσίνι, γεγονός που χαρακτηρίζει «τρομερή εμπειρία» και «μια μεγάλη καταξίωση». Γιατί, για έναν αρχιμουσικό καριέρας, η Βερόνα αποτελεί πράγματι τεράστια καταξίωση, σημαντικότερη και από μια υποψηφιότητα για Grammy και ένα βραβείο ECHO CLASSIC, διακρίσεις που ο Πέτρου διαθέτει στο ενεργητικό του.

Arena di Verona 2024, Barbiere di Siviglia diretti da George Petrou

Καθώς το 2024 φεύγει, εκείνος το αποχαιρετάει με το τρόπαιο της επανεκκίνησης της Καμεράτας. Πρόκειται για μια μεγάλη κατάκτηση που λίγο έλειψε να χαθεί, αλλά εν τέλει αυτό αποφεύχθηκε. Λέει σχετικά ο ίδιος: «Το σημαντικότερο είναι ότι η Καμεράτα από δω και πέρα είναι η ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής. Κινδύνευσε και έγινε μεγάλη προσπάθεια να σωθεί, αλλά με πρωτοβουλία του προέδρου του Μεγάρου, με την υποστήριξη του υπουργείου Πολιτισμού και πρωτίστως με την επιμονή των μουσικών να υποστηρίξουν τη θέση τους, κερδήθηκε αυτός ο μεγάλος αγώνας και φτάσαμε σε αυτό το αποτέλεσμα. Γιατί ήταν πρωτίστως οι μουσικοί που συντήρησαν την Καμεράτα, κατορθώνοντας όχι μόνο να επιβιώσουν καλλιτεχνικά αλλά και πετυχαίνοντας όλο αυτό το διάστημα, από το 2015 μέχρι σήμερα, μερικές από τις μεγαλύτερες νίκες και πρωτιές που έχει κάνει η ορχήστρα ποτέ, κάτι για το οποίο είμαι υπερήφανος, καθώς για μένα η Καμεράτα είναι έργο ζωής.

» Πιστεύω ότι από εδώ και πέρα ως θεσμός θα είναι ασφαλής και ότι θα μπορέσουμε μια μέρα να την παραδώσουμε στην επόμενη γενιά. Ας μην ξεχνάμε ότι η Καμεράτα είναι μια ορχήστρα η οποία κατά τα πολύ δύσκολα χρόνια της κρίσης μεγαλούργησε και, ενώ μέσα στην Ελλάδα αντιμετώπιζε μεγάλες δυσκολίες, έκανε εμφανίσεις στις σημαντικότερες αίθουσες μουσικής του κόσμου, έκανε διεθνείς ηχογραφήσεις, ήταν η πρώτη ελληνική ορχήστρα που εμφανίστηκε στο φεστιβάλ του Σάλτσμπουργκ, στη Σκάλα του Μιλάνου και αλλού. Όλα αυτά συνεισέφεραν ώστε να κατανοήσουν στην Ελλάδα τη μεγάλη αξία του συνόλου και να υπάρξει μια αποφασιστική κίνηση για την εδραίωση της θέσης της στο Μέγαρο Μουσικής. Έτσι, θα έλεγα ότι ξεκινάει μια νέα εποχή, με έναν πολύ ωραίο προγραμματισμό για τη σεζόν που διανύουμε. Ήδη οι τρεις πρώτες συναυλίες της φετινής σεζόν έγιναν γρήγορα sold-out, ενώ καλωσορίζουμε το νέο έτος με τη βιεννέζικη πρωτοχρονιάτικη συναυλία και συνεχίζουμε με το μιούζικαλ “Sweeney Todd” του Στίβεν Σόντχαϊμ, το οποίο διευθύνω και σκηνοθετώ στο θέατρο Ολύμπια».

Γιώργος Πέτρου Facebook Twitter
Η διατήρηση της ποιότητας για μια ορχήστρα, για έναν μουσικό, για έναν μαέστρο, είναι κάθε φορά ένα νέο στοίχημα. Φωτ.: Freddie F./LiFO

Πράγματι, μετά τη θριαμβευτική πρεμιέρα της 30ής Νοεμβρίου με τα «Βρανδεμβούργια Κοντσέρτα» του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ, το αθηναϊκό κοινό μπορεί να είναι βέβαιο ότι η αγαπημένη του ορχήστρα τού επιφυλάσσει πολλές νέες μουσικές συγκινήσεις. Αλλά ποιο είναι το όραμα του ίδιου του Πέτρου για το μέλλον της; «Αυτό που θα ήθελα για την Καμεράτα είναι να λειτουργήσει στην Ελλάδα ως πρότυπη ορχήστρα, με έναν υποδειγματικό τρόπο, να συνεχίσει να διευρύνει το κοινό της, να παραμείνει η αγαπημένη όλων. Παράλληλα, να επανέλθει με ακόμα μεγαλύτερες πρωτιές στο εξωτερικό, στην πληθώρα εκείνη των διεθνών εμφανίσεων που είχαμε όλα αυτά τα χρόνια, κάτι που δεν είναι δεδομένο, καθώς τα τελευταία δύο χρόνια η Καμεράτα απείχε λόγω των θεσμικών προβλημάτων, εξαιτίας των οποίων δεν ήξερε πώς να κινηθεί.

Τώρα που το θεσμικό πλαίσιο είναι σαφές, πρέπει να επανέλθει, αλλά αυτό είναι κάτι που πρέπει να κερδηθεί εκ νέου. Φυσικά υπάρχουν οι προηγούμενες επιτυχίες, το όνομα της ορχήστρας είναι γνωστό μέσω των ηχογραφήσεων, αλλά χρειάζεται πάρα πολλή δουλειά. Η διατήρηση της ποιότητας για μια ορχήστρα, για έναν μουσικό, για έναν μαέστρο, είναι κάθε φορά ένα νέο στοίχημα. Οι εμφανίσεις είναι εξετάσεις οι οποίες δεν σταματούν ποτέ. Οπότε αυτήν τη στιγμή κάνει ένα νέο ξεκίνημα τόσο για την Ελλάδα όσο και για το εξωτερικό, με μια πολύ ανανεωμένη ορχήστρα, με νέους στόχους, νέα πρόσωπα. Μια νέα αρχή».

Γιώργος Πέτρου Facebook Twitter
Οι εμφανίσεις είναι εξετάσεις οι οποίες δεν σταματούν ποτέ. Οπότε αυτήν τη στιγμή κάνει ένα νέο ξεκίνημα τόσο για την Ελλάδα όσο και για το εξωτερικό, με μια πολύ ανανεωμένη ορχήστρα, με νέους στόχους, νέα πρόσωπα. Μια νέα αρχή. Φωτ.: Χάρης Ακριβιάδης

Ωστόσο ο Γιώργος Πέτρου δεν είναι μόνο η Καμεράτα, καθώς έχει και μια ανεξάρτητη πορεία, που τον καθιστά έναν από τους σημαντικότερους Έλληνες μαέστρους διεθνώς, με διακρίσεις που περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων βραβεία όπως τα Diapason d’Or, Gramophone-Editor’s Choice, ECHO Classic, BBC Music Magazine-Recording of the Month και εκείνο του περιοδικού «Opéra» για δισκογραφικές δουλειές που σε κάποιες περιπτώσεις αποτελούν ηχογραφήσεις αναφοράς για τους ειδικούς. Για το νέο έτος έχει προγραμματισμένες εμφανίσεις στην όπερα του Dortmund, στο Teatro Regio της Πάρμα, στο θέατρο San Carlo της Νάπολης, στην Όπερα της Ρώμης, στο φεστιβάλ όπερας του Wexford, στη Monnais των Βρυξελλών, στην Komische Oper του Βερολίνου, στη Συμφωνική Ορχήστρα της Ραδιοφωνίας του Βερολίνου. 

Είναι ένας διεθνής μαέστρος και σκηνοθέτης που, όταν δεν τον δεσμεύουν οι υποχρεώσεις του στην Αθήνα, διασχίζει την Ευρώπη με τρένα και αεροπλάνα για εμφανίσεις και παραγωγές όπερας. «Ανέβηκα και κατέβηκα σε τόσο πολλά τρένα φέτος, που κόντεψα να χάσω την Golden Card της Aegean», συμπληρώνει.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

O Γιώργος Πέτρου και η απολύτως θετική επίδραση της Καμεράτας

Μουσική / O Γιώργος Πέτρου και η απολύτως θετική επίδραση της Καμεράτας

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής της ελληνικής ορχήστρας που διαπρέπει μας μιλά για τη μετάβασή του από σολίστα σε διευθυντή ορχήστρας, την πορεία της Καμεράτας και το έργο του Φίλιπ Γκλας που ανεβαίνει αυτές τις μέρες στη Διπλάρειο.
ΜΑΤΙΝΑ ΚΑΛΤΑΚΗ
Αποστολή: Ο Γιώργος Πέτρου διευθυντής του παλιότερου φεστιβάλ μουσικής του κόσμου

Μουσική / Αποστολή στο Γκέτινγκεν της Γερμανίας: Ο Γιώργος Πέτρου διευθυντής του παλαιότερου φεστιβάλ μπαρόκ μουσικής του κόσμου

Μια μίνι απόβαση Ελλήνων καλλιτεχνών στο Γκέτινγκεν της Κάτω Σαξονίας και η θαυμαστή επανεκκίνηση του Διεθνούς Φεστιβάλ Χέντελ μετά από δύο χρόνια περιορισμών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Μουσική / «Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Η Michelle Gurevich γράφει μουσική για την ψυχή και τις εμπειρίες της, με μια γερή δόση μαύρου χιούμορ και αφοπλιστικής ειλικρίνειας. Μιλά στη LiFO λίγο πριν από την εμφάνισή της στο Fuzz.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Πώς είναι άραγε να γράφεις το κορυφαίο σου έργο στα 25 σου χρόνια; Πόση αγωνία αισθάνεται ένας συνθέτης που καταλαβαίνει ότι όλοι προσδοκούν από εκείνον το επόμενο μεγάλο έργο; Πού κρύβεται η ακαταμάχητη δύναμη του Κοντσέρτου για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ; Η Ματούλα Κουστένη εξερευνά ένα από τα διασημότερα έργα για πιάνο και ορχήστρα, την ομορφιά του και την ιστορία του.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μπάρι Άνταμσον: «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα τελευταία κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Μουσική / «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Λίγο πριν προσγειωθεί στην Αθήνα για ένα χορταστικό συναυλιακό διήμερο, ο πολυτάλαντος Μπάρι Άνταμσον μιλά για τη σκηνή του Mad-chester, για το ροκ εν ρολ που όσο «γερνάει» τόσο δυναμώνει, για τη γνωριμία του με τον Λιντς και τον εθισμό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Συνέντευξη Saturday Night Satan

Μουσική / «Όσο υπάρχει κόσμος που πηγαίνει στις συναυλίες, θα συνεχίσουμε να υπάρχουμε κι εμείς»

Mε μια γυναικεία φωνή να ηγείται, αντλώντας έμπνευση από τον horror κινηματογράφο και με επιρροές από τα ’70s και ’80s, οι Saturday Night Satan φέρνουν νέο αέρα στην εγχώρια metal σκηνή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ
Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

Μουσική / Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

«Μη σταματάτε. Έχουμε αφθονία. Έχουμε λύσεις. Μπορούμε να αρχίσουμε πάλι από την αρχή»: Η Björk παρουσιάζει την προσωπική της ουτοπία με το πρότζεκτ «Cornucopia» και μιλάει μπροστά στην κάμερα, για πρώτη φορά μετά από πολύ καιρό. 
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ O Tsolimon βλέπει όνειρα με γιαπωνέζικα καρτούν

Μουσική / Ο Tsolimon έγραψε ένα άλμπουμ κλαίγοντας και οδηγώντας

Στον πρώτο του προσωπικό δίσκο, ο νεαρός τραγουδοποιός που λατρεύει τον Λεξ και τα Pokemon συνδυάζει την ηλεκτρονική μπαλάντα με το ραπ και το ζεϊμπέκικο. Όταν έστειλε το «Καλό» στον Κραουνάκη, εκείνος του απάντησε πως πρέπει να το τραγουδήσει η Στανίση - τελικά, το είπε ο ίδιος και η Δεσποινίς Τρίχρωμη.
M. HULOT
Ο Bad Bunny και το μέλλον της urbano μουσικής

Μουσική / Ο Bad Bunny και το μέλλον της παρεξηγημένης urbano μουσικής

Το «Debí tirar más fotos» του 30χρονου Πορτορικανού μουσικού είναι ένα λάτιν αριστούργημα αφιερωμένο στις ρίζες του, στην ιστορία του Πουέρτο Ρίκο και στις σύγχρονες κοινωνικές προκλήσεις, όπως ο υπερτουρισμός και η εποχή του Τραμπ, που πλήττει τους μετανάστες.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποτελεί τα τελευταία 150 χρόνια έναν διαρκή θρίαμβο της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Μουσική / Η «Δύναμη του πεπρωμένου»: Ο θρίαμβος της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Η όπερα που απασχόλησε τον Τζουζέπε Βέρντι επί είκοσι χρόνια και θεωρείται από τις σημαντικότερες του διεθνούς ρεπερτορίου επιστρέφει στην Εθνική Λυρική Σκηνή, με μια παράσταση αντάξια της φήμης της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το συναρπαστικό, άχρονο, χαμένο άλμπουμ της Ούρσουλα Λε Γκεν

Πέθανε Σαν Σήμερα / Το συναρπαστικό, άχρονο, χαμένο άλμπουμ της Ούρσουλα Λε Γκεν

H πολυβραβευμένη συγγραφέας επιστημονικής φαντασίας που πέθανε σαν σήμερα, το 2018, είχε συνεργαστεί με τον συνθέτη Todd Barton στη δημιουργία ενός φιλόδοξου πρότζεκτ που εκτείνονταν πέρα από τη συγγραφή.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Θα πατήσεις σε λουλούδια, θα πατήσεις και σε σκατά για να βρεις διεξόδους»

Μουσική / Αεκτζής, αναρχικός, καζαντζιδικός: Η ανορθόδοξη πορεία του Γιάννη Μπαχ Σπυρόπουλου στο ελληνικό τραγούδι

Συνθέτης, στιχουργός, αρθρογράφος, ζωγράφος, ραδιοφωνικός παραγωγός, ο Γιάννης Μπαχ Σπυρόπουλος έχει γράψει τη δική του ιστορία στην ελληνική δισκογραφία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ