Το Paris Photo είναι πλέον θεσμός. Το άψογα διοργανωμένο -εδώ και 20 πλέον χρόνια- φεστιβάλ καλλιτεχνικής φωτογραφίας που φιλοξενείται στη πόλη του Φωτός κάθε Νοέμβρη (με εξαίρεση τον περσινό που δεν ολοκληρώθηκε λόγω των τρομοκρατικών επιθέσεων), κάτω από την εντυπωσιακή γυάλινη στέγη του Grand Palais και συγκεντρώνει τις κορυφαίες γκαλερί και εκδοτικούς οίκους του πλανήτη. Το κοινό περιπλανήθηκε στους εντυπωσιακούς, στυλ Beaux-Arts εκθεσιακούς χώρους ανακαλύπτοντας pop-up installations και επισκέφθηκε τις περισσότερες από 150 γκαλερί που συμμετείχαν από 30 διαφορετικές χώρες.
Στο φετινό Paris Photo, διακρίθηκαν κάποιες κυρίαρχες εκφραστικά, φωτογραφικές τάσεις. Η πρώτη είναι η κινηματογραφική - ονειρική απόδοση στην οποία ο φωτογράφος "διασκευάζει" τη πραγματικότητα και προσφέρει μια εικονική "απόδραση" στον θεατή. Το αντιλαμβάνεσαι στα ονειρικά πορτρέτα της Mona Kuhn ή στις σχεδόν εφιαλτικές, κινηματογραφικά ενορχηστρωμένες λήψεις του Gregory Crewdson. Κοιτάζοντας επίσης τα έργα του Έλληνα εικαστικού Πάνου Τσαγκάρη που συμμετείχε με την γκαλερί Καλφαγιάν ή τα έργα φωτογράφων όπως η Emmanuelle Fructus και ο Masafumi Maita, διακρίνεις την επανεφεύρεση της cut-out φωτογραφίας που φέρνει την κολάζ αισθητική σε νέα άκρα δημιουργώντας συναρπαστικές εικόνες.
Ενδιαφέρον φαίνεται να προκαλεί ο πειραματισμός με τους χρόνους έκθεσης και τις εναλλακτικές τεχνικές φωτισμού που χρησιμοποιούν φωτογράφοι όπως η Vera Lutter ο Patrick Bailly-Maître-Grand και ο Robert Voit, δημιουργώντας εντυπωσιακές συνθέσεις που θυμίζουν ακτινογραφίες. Μία ακόμα φωτογραφική τάση φαίνεται να είναι η ανακάλυψη -κυρίως σε παζάρια - παλιών φωτογραφικών άλμπουμ που ανακυκλώνονται και αναδιαμορφώνονται με νέες καλλιτεχνικές χειρονομίες. Σ' αυτή τη κατηγορία ανήκει η καλλιτέχνης Julie Cockburnο που ζωγραφίζει ή κεντάει πάνω σε παλιές φωτογραφίες ή ο Thierry Struvay ένας κοσμηματοπώλης και μανιακός συλλέκτης από το Βέλγιο. Τέλος από τη χαρτογράφηση της σύγχρονης φωτογραφίας δεν θα μπορούσε να λείπει η αισθητική του ψηφιακού κόσμου με τις 3D εκτυπώσεις, τις διαδραστικές οθόνες πολυμέσων και το πολύπλοκο λογισμικό σύστημα χαρτογράφησης που θα συνεχίζουν να επηρεάζουν για μεγάλο χρονικό διάστημα την καλλιτεχνική -και όχι μόνο- φωτογραφία και καλλιτέχνες όπως τον Γάλλο Thibault Brunet, τον Jim Campbell αλλά και την ιαπωνική καλλιτεχνική κολεκτίβα των teamLab. Παρουσιάζουμε μερικά ενδεικτικά των νέων τάσεων έργα που συμμετείχαν στο Paris Photo.
σχόλια