Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Άγγελος Μπαράι: «Φωτογραφίζω για να δίνω φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που διαφορετικά μπορεί να έμεναν στο σκοτάδι» Facebook Twitter
0

Από τους νέους Έλληνες φωτογράφους που ξεχωρίζουν, ο αλβανικής καταγωγής συνομιλητής μου, με τον οποίο έχουμε συνεργαστεί και για λογαριασμό της LiFO, επικεντρώνεται κυρίως σε ζητήματα όπως τα ανθρώπινα δικαιώματα, οι ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, η μετανάστευση και το προσφυγικό. Δουλειές του έχουν βραβευτεί στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, μεταξύ άλλων από το Μορφωτικό Ίδρυμα της ΕΣΗΕΜ-Θ, την Artworks και τον Διεθνή Οργανισμό Μετανάστευσης. Στην κουβέντα που κάναμε μίλησε για τις αρετές αλλά και τα ρίσκα της δουλειάς του, για τα βιώματα, τις εμπειρίες, τα ερεθίσματα, για τα πράγματα που έχει κάνει και για όσα έχει στα σκαριά και, βέβαια, για τη φωτογραφία όπως εκείνος την εννοεί, «όχι ως απλή αποτύπωση της στιγμής αλλά ως ένα μέσο επούλωσης όχι μόνο των δικών μου τραυμάτων αλλά και των ανθρώπων που στέκονται απέναντι στον φακό».

— Είδα πρόσφατα, Άγγελε, κάποιες φωτογραφίες σου με πρόσφυγες στη Λέσβο, αν δεν λαθεύω, στην έκθεση «Υγεία για όλους στο προσκήνιο» στην περίφραξη του Εθνικού Κήπου, που συνδιοργάνωσαν ο ΠΟΥ και το Athens Photo World, και μου άρεσε η οπτική σου, παρότι βέβαια δεν είναι το πιο ευχάριστο θέμα.
Ναι, επρόκειτο για μια συλλογική έκθεση με τη συμμετοχή δώδεκα Ελλήνων φωτογράφων και θέματα που άμεσα ή έμμεσα σχετίζονταν με την υγεία και την ευζωία. Οι δικές μου φωτογραφίες ήταν πράγματι από τη Λέσβο και συγκεκριμένα από τη μεγάλη πυρκαγιά στη Μόρια τον Σεπτέμβριο του ’20. Είναι εύλογη η συσχέτιση, καθώς ο παρατεταμένος εγκλεισμός σε προσφυγικά στρατόπεδα επηρεάζει πολύ αρνητικά και την ψυχική υγεία.

«Όταν φωτογραφίζεις κοινωνικές εντάσεις, πρέπει να βρίσκεσαι συνεχώς σε εγρήγορση. Δεν είναι μόνο η σωματική σου ασφάλεια που απειλείται αλλά και η ψυχική σου ηρεμία, καθώς έρχεσαι αντιμέτωπος με σκηνές και καταστάσεις που μπορούν να σε στιγματίσουν».

— Ήσουν εκεί όταν κάηκε η Μόρια;
Είχα πάει μία μέρα μετά την καταστροφή με αποστολή του ΠΟΥ που στόχο είχε την παροχή ιατρικής βοήθειας στους πρόσφυγες της Μόριας. Γενικότερα, όμως, την περίοδο εκείνη, οπότε λόγω και της πανδημίας απαγορευόταν στους πρόσφυγες να φύγουν από τη Λέσβο, επισκεπτόμουν συχνά το νησί και φωτογράφιζα τις συνθήκες τόσο στον προσφυγικό καταυλισμό της Μόριας όσο και στον νεόκτιστο τότε του Μαυροβουνίου (Καρά Τεπέ), καθώς επίσης σκηνές από την καθημερινότητα των προσφύγων. Είχε ενδιαφέρον τόσο το πώς τους αντιμετώπιζαν οι ντόπιοι όσο και το πώς οι ίδιοι βίωσαν τον εγκλεισμό στο νησί και την καραντίνα. Άλλοι έβρισκαν απασχόληση σε κάποιο κτήμα, άλλοι πήγαιναν για κολύμπι ή ψάρεμα κ.λπ. Με ενδιέφερε αυτό το κομμάτι, γιατί έδειχνε μια άλλη, πιο ανθρώπινη πλευρά των προσφύγων, πέρα από τις στερεοτυπικές εικόνες που έχουμε γι' αυτούς. Ήταν κάποιες νότες ξενοιασιάς μέσα στη δύσκολη συνθήκη που βίωναν. Αναζητούσα, επίσης, ερεθίσματα και εμπειρίες που θα μπορούσαν να ταιριάξουν με τη δική μου μεταναστευτική εμπειρία, αυτή των συμπατριωτών και της οικογένειάς μου, καθώς εγώ ήρθα στην Ελλάδα μόλις τεσσάρων ετών.

Άγγελος Μπαράι: «Φωτογραφίζω για να δίνω φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που διαφορετικά μπορεί να έμεναν στο σκοτάδι» Facebook Twitter
Την περίοδο της μεγάλης πυρκαγιάς στη Λέσβο και λόγω της πανδημίας φορούσαμε συνέχεια τη μάσκα και δουλεύαμε κάτω από δύσκολες συνθήκες. Φωτ.: Αlexandra Rose Howland

— Πολλές δουλειές σου σχετίζονται με το μεταναστευτικό και φαντάζομαι ότι στα κοινά βιώματα οφείλεται η ιδιαίτερη ευαισθησία σου στο θέμα.
Έτσι ακριβώς είναι. Γεννήθηκα το 1994 στο Φιέρι της Αλβανίας και τέσσερα χρόνια μετά ήρθα με τη μητέρα μου στην Αθήνα για να βρούμε τον πατέρα μου, ο οποίος είχε φύγει μετανάστης νωρίτερα. Δεν είχε προλάβει καν τη γέννα μου. Από δουλειά έκανε ό,τι έβρισκε: χωράφι, οικοδομή, εργοστάσιο. Το ραντεβού μας ήταν στην Ομόνοια, που ήταν τότε το κατεξοχήν σημείο συνάντησης για τους Αλβανούς και γενικότερα τους μετανάστες. Εκεί κατέβαιναν για να βρουν δουλειά και να συναντήσουν δικούς τους ανθρώπους.

— Με τη φωτογραφία πότε ξεκινάς;
Τα πρώτα ερεθίσματα τα έλαβα από τον πατέρα μου, που του άρεσε να φωτογραφίζει με μια αναλογική κάμερα που είχε. Πολλές από αυτές τις φωτογραφίες από οικογενειακές μαζώξεις και γλέντια τις βάζαμε σε οικογενειακά άλμπουμ που λάτρευα σαν παιδί να ξεφυλλίζω και να οργανώνω. Συχνά, μάλιστα, μου την έδινε για να φωτογραφίζω εγώ. Όταν μπήκα στην εφηβεία, πήρα ένα κινητό και φωτογράφιζα πλέον με αυτό.

Σταδιακά, ανακάλυψα ότι είχα μια έφεση στη φωτογραφία, κάτι που μου επιβεβαίωσαν και οι καθηγητές μου στο λύκειο. Ακολούθως φοίτησα σε ένα τεχνικό λύκειο, όπου σπούδασα γραφιστική, και πήρα μια υποτροφία, στο πλαίσιο της οποίας έκανα Ιστορία της Τέχνης. Σύντομα απέκτησα την πρώτη μου κάμερα, μια ψηφιακή Canon.

Όλα αυτά συνέβησαν σε μια πολύ ταραγμένη εποχή: μνημόνια, απεργίες, διαδηλώσεις, επεισόδια, οι «Αγανακτισμένοι» στο Σύνταγμα. Μετά ήρθαν η άνοδος της Χρυσής Αυγής, η κυβερνητική αλλαγή, το δημοψήφισμα του 2015, η έξαρση του προσφυγικού… Στις συνθήκες αυτές, στους δρόμους, «ψήθηκα» ως φωτογράφος. Είδα από πρώτο χέρι πώς δουλεύουν οι φωτορεπόρτερ, έμαθα να μιλάω με τον κόσμο και απέκτησα μια πολιτική παιδεία και ευαισθησία στα κοινωνικά θέματα, που με διαμόρφωσαν και ως άνθρωπο.

Άγγελος Μπαράι: «Φωτογραφίζω για να δίνω φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που διαφορετικά μπορεί να έμεναν στο σκοτάδι» Facebook Twitter
Όλα αυτά συνέβησαν σε μια πολύ ταραγμένη εποχή: μνημόνια, απεργίες, διαδηλώσεις, επεισόδια, οι «Αγανακτισμένοι» στο Σύνταγμα. Φωτ.: Άγγελος Μπαράι

— Πού δημοσίευσες τις πρώτες σου δουλειές;
Σε διάφορα μέσα ενημέρωσης, στο Ίντερνετ και σε free press έντυπα, μεταξύ αυτών και στη LiFO. Ξεκίνησα, επίσης, από μόνος μου τις πρώτες μου αποστολές, αρχικά στη Λέσβο, που τότε είχε γεμίσει πρόσφυγες. Ήταν μεγάλο σχολείο για μένα, από πολλές πλευρές. Έβλεπα, επίσης, μπροστά μου οικείες καταστάσεις στο πιο ακραίο τους. Ήταν πράγματα που άκουγα καμιά φορά από τους γονείς μου –δεν μιλούσαν συχνά για το παρελθόν τους, όπως οι περισσότεροι μετανάστες πρώτης γενιάς που υπέστησαν τόσα δεινά και στη νέα τους χώρα και στην παλιά–, αλλά δεν τα είχα ζήσει ο ίδιος.

Ήταν εμπειρίες που σχετίζονταν με τους κινδύνους του ταξιδιού, τις ανθρώπινες τραγωδίες, την οδύσσεια με τα έγγραφα, το «μάντρωμα», τις ουρές στα συσσίτια… Οι εμπειρίες αυτές μού έδωσαν περισσότερη ενέργεια, επιβεβαιώνοντας και την απόφασή μου να αφοσιωθώ σε αυτό το είδος φωτογραφίας.

Για να μάθω ακόμα καλύτερα τη φωτογραφία, πήγα ως βοηθός σε φωτογράφους όπως η Μάρω Κουρή, ο Γιάννης Κόντος και ο Ένρι Τσανάι.

— Με πρακτορεία έχεις συνεργαστεί;
Κατά περιόδους, ναι. Αρχικά, μάλιστα, ήθελα πολύ να δουλέψω για κάποιο μεγάλο ξένο ειδησεογραφικό πρακτορείο. Στην πορεία, όμως, και καθώς συνέχιζα να φωτογραφίζω, κατέληξα ότι το σημαντικότερο κομμάτι σε αυτήν τη δουλειά δεν είναι οι δημοσιεύσεις αλλά το να βρεις ένα υλικό που να εμπνέει τον κόσμο, να τον προβληματίζει και να τον ευαισθητοποιεί. Ένα υλικό που μπορεί να ταξιδέψει, να μη μείνει μόνο σε κάποιο ειδησεογραφικό μέσο ή στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ένα υλικό που μπορεί να βοηθήσει κάπου και να αντιπροσωπεύει και τις δικές μου αξίες. Πήρα, πάντως, πρόσφατα κάποιες υποτροφίες από το VII Academy και το Magnum Learn.

Άγγελος Μπαράι: «Φωτογραφίζω για να δίνω φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που διαφορετικά μπορεί να έμεναν στο σκοτάδι» Facebook Twitter
Φωτογραφία από τη συμμετοχή του Άγγελου Μπαράι στην έκθεση φωτογραφίας του ΠΟΥ. Φωτ.: Άγγελος Μπαράι
Άγγελος Μπαράι: «Φωτογραφίζω για να δίνω φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που διαφορετικά μπορεί να έμεναν στο σκοτάδι» Facebook Twitter
Φωτογραφία από τη συμμετοχή του Άγγελου Μπαράι στην έκθεση φωτογραφίας του ΠΟΥ. Φωτ.: Άγγελος Μπαράι

— Μίλησες για αξίες και πιθανόν να αντιμετώπισες κι εσύ κάποιες φορές το δίλημμα αν θα απαθανατίσεις τη στιγμή ή αν θα αφήσεις την κάμερα για να βοηθήσεις, αν μπορείς, σε μια φυσική καταστροφή ή μια ανθρώπινη τραγωδία που εκτυλίσσεται μπροστά σου.
Αρκετές φορές. Κοίτα, υπάρχουν φωτογράφοι, καθώς και δημοσιογράφοι, που λένε «αυτή είναι η δουλειά μου, εκεί προσηλώνομαι και δεν θέλω να εμπλακώ προσωπικά». Υπάρχουν, όμως, και αρκετοί άλλοι που σκέφτονται διαφορετικά, και ανήκω σε αυτούς. Αν δω, ας πούμε, έναν πρόσφυγα να παλεύει με τα κύματα, το πρώτο πράγμα που θα σκεφτώ δεν θα είναι πώς θα τον φωτογραφίσω. Ούτε θα βγάλω, ας πούμε, έναν χρήστη ενώ κάνει ένεση για να το πουλήσω μετά. Το θέμα, ξέρεις, δεν είναι ποιον έχεις απέναντί σου αλλά πώς τον προσεγγίζεις ως άνθρωπο καταρχάς προτού προχωρήσεις σε μια λήψη που θα έχει, βέβαια, τη συγκατάθεσή του.

Ένας βασικός λόγος που άρχισα να απομακρύνομαι από τα ειδησεογραφικά μέσα είναι ότι προσωπικά δεν μου ταιριάζει να «κλέβω» φωτογραφίες. Προτιμώ να μπαίνω στην κατάσταση των ανθρώπων που φωτογραφίζω και να συνδιαλέγομαι μαζί τους. Βλέπω τη φωτογραφία όχι ως μια απλή αποτύπωση της στιγμής αλλά ως ένα μέσο επούλωσης όχι μόνο των δικών μου τραυμάτων αλλά και των ανθρώπων που στέκονται απέναντι στον φακό. Γι’ αυτό και η δημιουργία μιας εικόνας μπορεί να μου πάρει πολύ χρόνο.

Άγγελος Μπαράι: «Φωτογραφίζω για να δίνω φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που διαφορετικά μπορεί να έμεναν στο σκοτάδι» Facebook Twitter
Φωτογραφία από το πρότζεκτ Birds of Passage. Φωτ.: Άγγελος Μπαράι

— Σκέφτομαι όμως πως δεν είναι πάντα εύκολο αυτό.
Όχι. Έπειτα νιώθεις πολύ άσχημα όταν δεν μπορείς να βοηθήσεις πραγματικά ανθρώπους με τους οποίους έχεις ήδη δημιουργήσει κάποια σχέση. Προσπαθώ, τουλάχιστον, να το κάνω όσο μπορώ μέσα από τη δουλειά μου, και κάποιες φορές πετυχαίνει. Θυμάμαι, ας πούμε, ότι είχα φωτογραφίσει για μια συνέντευξη στο περιοδικό «Φούτμπολ» τον Ασέμα, έναν ποδοσφαιριστή από το Καμερούν που ζούσε στη Μόρια σε μια σκηνή με άλλους οκτώ ανθρώπους μαζί, σε άθλιες συνθήκες, και αγωνιζόταν τότε στην Ομάδα Προσφύγων της Λέσβου. Διατηρήσαμε επαφή και έμαθα ότι λίγο αργότερα τον πήρε ο Αιολικός, που του έδωσε και στέγη. Όταν μάλιστα κατέβαινε η ομάδα στην Αθήνα για αγώνες, με καλούσε να πάω να τον δω. Τέσσερα χρόνια μετά πήρε μεταγραφή για τη SC Westfalia Herne, μια ομάδα της Γερμανίας, όπου ζει σήμερα, μια εξέλιξη που δεν την πίστευε ούτε ο ίδιος και στην οποία ένιωσα ότι έβαλα κι εγώ ένα μικρό λιθαράκι.

— Στην Αλβανία όταν βρίσκεσαι, τι φωτογραφίζεις;
Όταν ζεις σε μια άλλη χώρα από εκείνη που γεννήθηκες και διαμορφώνεσαι από την κουλτούρα της, άθελά σου ξεχνάς πράγματα. Η φωτογραφία μού θύμισε ότι κάτι λείπει από τον Άγγελο, κι αυτό ήταν να γνωρίσω καλύτερα τη χώρα καταγωγής μου. Αρχικά, φωτογράφιζα συγγενείς: τον παππού, τη γιαγιά, θείους, θείες, τα σπίτια τους, το σχολείο όπου πήγαιναν, τα μέρη όπου έβγαιναν βόλτα οι γονείς μου. Αυτό, μαζί με τις κουβέντες που κάναμε ταυτόχρονα, με βοήθησε να κατανοήσω πολλά για το παρελθόν αλλά και το παρόν της οικογένειάς μου και της χώρας. Πώς βιοπορίζονται, τι γίνεται στην οικονομία, τι συμβαίνει στην πολιτική σκηνή, όλα αυτά. Έκανα δηλαδή μια επανασύνδεση μέσα και από τη φωτογραφία, που μου κάλυψε αρκετά κενά. Τις οικογενειακές φωτογραφίες που τράβηξα σκέφτομαι να τις εκδώσω σε βιβλίο. Έχω φωτογραφίσει ωστόσο και άλλα θέματα εκεί, όπως οι πετρελαιοπηγές στο Φίερι, όπου εργαζόταν ο πατέρας μου πριν ξενιτευτεί, και τα ορυχεία χρωμίου στον Βορρά.

Υπάρχει τουριστική ανάπτυξη και εκσυγχρονισμός, αλλά το παραδοσιακό στοιχείο είναι ακόμα πολύ ορατό, ένα στοιχείο που ψάχνω και στην Ελλάδα, γιατί κάπως με συνδέει με την Αλβανία. Δυστυχώς, η ανάπτυξη αφορά λίγους έχοντες. Οι απλοί άνθρωποι δύσκολα τα φέρνουν βόλτα, οι μισθοί είναι πολύ χαμηλοί, το να σπουδάσεις αν προέρχεσαι από φτωχή οικογένεια είναι σχεδόν αδύνατο. Υπάρχει επίσης μαφία και ξέπλυμα χρήματος. Χρειάζεται να αλλάξουν πολλά ακόμα.

Άγγελος Μπαράι: «Φωτογραφίζω για να δίνω φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που διαφορετικά μπορεί να έμεναν στο σκοτάδι» Facebook Twitter
Φωτογραφία από το πρότζεκτ Birds of Passage. Φωτ.: Άγγελος Μπαράι
Άγγελος Μπαράι: «Φωτογραφίζω για να δίνω φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που διαφορετικά μπορεί να έμεναν στο σκοτάδι» Facebook Twitter
Κατά την περίοδο της πανδημίας του Covid-19, στον καταυλισμό της Μόριας στη Λέσβο γυναίκες πρόσφυγες συμμετείχαν σε μια αξιοσημείωτη πρωτοβουλία: την κατασκευή χειροποίητων προστατευτικών μασκών. Η πρωτοβουλία αυτή διοργανώθηκε από τη ΜΚΟ «Stand by me Lesvos». Φωτ.: Άγγελος Μπαράι
Άγγελος Μπαράι: «Φωτογραφίζω για να δίνω φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που διαφορετικά μπορεί να έμεναν στο σκοτάδι» Facebook Twitter
Φωτογραφία από το πρότζεκτ Birds of Passage. Φωτ.: Άγγελος Μπαράι

— Αρκετοί Αλβανοί μετανάστες πρώτης γενιάς διέγραψαν τελείως το παρελθόν τους, άλλαξαν όνομα, «ξέχασαν» ακόμα και τη μητρική τους γλώσσα. Εσύ, προφανώς, είσαι από εκείνους που προτίμησαν να «σκάψουν» σε αυτό και να το αναδείξουν.
Ισχύουν αυτά, και δεν είναι ούτε για μένα πάντα εύκολο να ανασύρω δυσάρεστες μνήμες. Νιώθω, όμως, ότι έχω υποχρέωση να το κάνω. Ούτε εγώ είχα εύκολη ζωή. Είχα έναν πατέρα που έπινε πολύ και δημιουργούσε προβλήματα στο σπίτι. Μπορώ, ωστόσο, να κατανοήσω σήμερα γιατί έβρισκε καταφύγιο στο αλκοόλ. Αδέλφια δεν υπήρχαν, η μάνα μου κυνηγούσε μεροκάματα και δύσκολα τα φέρναμε βόλτα. Έπρεπε, επίσης, να μάθω τη γλώσσα και να προσαρμοστώ σε μια καινούργια χώρα. Ήμουν, ευτυχώς, σε μια ηλικία που μαθαίνει κανείς γρήγορα, όμως πληγωνόμουν όταν έβλεπα τους γονείς άλλων παιδιών να έρχονται να τα πάρουν από το σχολείο, ενώ εμένα δεν με περίμενε κανείς. Χρειάστηκε, μάλιστα, από μικρός να μάθω να μαγειρεύω και να κάνω δουλειές στο σπίτι, γιατί στη μητέρα μου συχνά δεν περίσσευε χρόνος. Και ναι μεν αυτή η συνθήκη με βοήθησε να ωριμάσω νωρίς, ζούσα όμως σε μια διαρκή αστάθεια, στην οποία μετά το 2008 προστέθηκε η οικονομική κρίση.

— Αντιμετώπισες ως παιδί προσβολές και διακρίσεις εξαιτίας της καταγωγής σου;
Οι γονείς μου, και ιδίως ο πατέρας μου, που ήρθε πρώτος στην Ελλάδα, είχαν τέτοιες εμπειρίες. Εγώ όχι ιδιαίτερα, καθώς μέναμε σε πιο πολυπολιτισμικές γειτονιές, στα Προσφυγικά του Νέου Κόσμου αρχικά, και στα Κάτω Πετράλωνα αργότερα, όπου ζουν αρκετοί Αλβανοί και άλλοι μετανάστες. Κάτι που, πάντως, άκουγα συχνά ήταν η φράση «να πας στη χώρα σου», την οποία δεν κατανοούσα, εφόσον εδώ είχα μεγαλώσει!

Διατηρούσα, βέβαια, κάποια επαφή με την Αλβανία ως παιδί, γιατί τα καλοκαίρια οι δικοί μου, μην μπορώντας να με κρατήσουν, με έστελναν στον παππού και στη γιαγιά. Εκεί, όμως, οι άνθρωποι με αντιμετώπιζαν σαν Έλληνα, «Γκρέκο» με έλεγαν. Είναι ένα παράδοξο που συμβαίνει συχνά με τους μετανάστες: να μην τους θεωρεί δικούς της ούτε η χώρα που τους φιλοξενεί ούτε εκείνη από την οποία κατάγονται. Είχα, ευτυχώς, καλούς φίλους που με στήριζαν. Τότε τα παιδιά ήταν διαχωρισμένα ανάλογα με την εθνικότητα, σήμερα πια υπάρχουν πολλές μεικτές παρέες.

Άγγελος Μπαράι: «Φωτογραφίζω για να δίνω φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που διαφορετικά μπορεί να έμεναν στο σκοτάδι» Facebook Twitter
Ένα παιδί Ρομά έχει ξαπλώσει σε ένα λιβάδι με λουλούδια σε έναν καταυλισμό στον Ασπρόπυργο. Φωτ.: Άγγελος Μπαράι
Άγγελος Μπαράι: «Φωτογραφίζω για να δίνω φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που διαφορετικά μπορεί να έμεναν στο σκοτάδι» Facebook Twitter
Ένας αγρότης φυσάει ένα αγριολούλουδο στη βόρεια Αλβανία. Φωτ.: Άγγελος Μπαράι

— Στο βιβλίο που κυκλοφόρησε πρόσφατα η εγκληματολόγος Νατάσα Τσουκαλά για την αστυνομική βία και τα θύματά της είδα και μια αναφορά στο όνομά σου.
Ναι, τραβούσα φωτογραφίες σε μια συγκέντρωση κατά των πλειστηριασμών τον Μάρτιο του ’18 έξω από ένα συμβολαιογραφείο. Σημειώθηκαν κάποια επεισόδια, τα ΜΑΤ άρχισαν να χτυπούν αδιακρίτως και τότε είδα μπροστά μου έναν αστυνομικό με σηκωμένο κλομπ. Έστριψα το κεφάλι μου ενστικτωδώς και τότε δέχτηκα ένα χτύπημα στον αυχένα, που παραλίγο να αποδειχθεί πολύ σοβαρό. Πήγα στο νοσοκομείο, όπου διαγνώστηκα με βαριές κακώσεις. Ακολούθησε πειθαρχική έρευνα. Με καλούσαν κατά καιρούς να καταθέσω, αλλά παρότι υπήρχε και ιατροδικαστική έκθεση και φωτογραφίες όπου φαινόταν ο δράστης, δεν υπήρξε καμία εξέλιξη. Ήταν σαν να με κορόιδευαν.

— Είναι, πάντως, γεγονός ότι οι φωτογράφοι, ειδικά οι φωτορεπόρτερ, αντιμετωπίζετε διάφορους κινδύνους.
Μπορεί πράγματι να σου συμβούν διάφορα, ειδικά όταν φωτογραφίζεις κοινωνικά θέματα και βρίσκεσαι στον δρόμο. Κινδυνεύεις να στοχοποιηθείς από οποιονδήποτε, ανάλογα με την περίσταση. Έχει, ας πούμε, τύχει σε διαδηλώσεις να με σπρώξουν ή να προσπαθήσουν να μου τραβήξουν την προστατευτική μάσκα για τα χημικά. Όταν, πάλι, έκανα ένα φωτορεπορτάζ στο Μάτι μετά τη φονική πυρκαγιά δέχτηκα γροθιά από έναν ντόπιο, που είχαν μάλιστα καεί τα πόδια του, επειδή δεν ήθελε να φωτογραφίζω το μέρος όπου ζούσε. Καταλάβαινα, βέβαια, ότι στην κατάστασή του ήθελε κάπου να ξεσπάσει και απλώς βρέθηκα μπροστά του.

Υπάρχουν, όμως, συνάδελφοι που έχουν πάθει χειρότερα: να τραυματιστούν σοβαρά, να τους κλέψουν… Ήμασταν μαζί με τον Κώστα Νταντάμη και άλλους συναδέλφους σε μια συγκέντρωση για τη Μακεδονία στο Σύνταγμα τον Ιανουάριο του ’19 όταν μας επιτέθηκαν ακροδεξιοί κουκουλοφόροι. Εγώ ξέφυγα, αλλά εκείνον τον πρόλαβαν, τον χτύπησαν με ρόπαλα και του πήραν όλο τον εξοπλισμό. Θυμάμαι ότι εκείνη η μέρα ήταν ιδιαίτερα δύσκολη. Η ατμόσφαιρα ήταν τεταμένη και υπήρχαν διαδηλωτές επιθετικοί απέναντι στους φωτογράφους και τους δημοσιογράφους. Αυτές οι καταστάσεις σού θυμίζουν ότι η δουλειά μας δεν είναι απλώς μια καλλιτεχνική ή τεχνική ενασχόληση, πολλές φορές εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους.

Άγγελος Μπαράι: «Φωτογραφίζω για να δίνω φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που διαφορετικά μπορεί να έμεναν στο σκοτάδι» Facebook Twitter
Ένα παιδί παίζει φτιάχνοντας ένα αυτοσχέδιο σπίτι έξω από έναν καταυλισμό Ρομά στον Ασπρόπυργο. Φωτ.: Άγγελος Μπαράι

Ειδικά όταν φωτογραφίζεις κοινωνικές εντάσεις, πρέπει να βρίσκεσαι συνεχώς σε εγρήγορση. Δεν είναι μόνο η σωματική σου ασφάλεια που απειλείται αλλά και η ψυχική σου ηρεμία, καθώς έρχεσαι αντιμέτωπος με σκηνές και καταστάσεις που μπορούν να σε στιγματίσουν. Προσωπικά, προσπαθώ να θυμάμαι πάντα γιατί κάνω αυτήν τη δουλειά και να εστιάζω στην ουσία, δίνοντας φωνή σε ανθρώπους και φωτίζοντας ιστορίες που διαφορετικά μπορεί να έμεναν στο σκοτάδι.

— Κάποιο φωτογραφικό πρότζεκτ με το οποίο καταπιάνεσαι τώρα;
Τρέχω διάφορα έργα, είμαι επίσης σε μια διαδικασία έρευνας για να βγάλω ένα βιβλίο με φωτογραφίες από το προσφυγικό καμπ της Μόριας, το οποίο θεωρώ πολύ σημαντικό να εκδοθεί γιατί επρόκειτο πραγματικά για την ντροπή της Ευρώπης, και δεν πρέπει να ξεχαστεί. Στενοχωριέμαι μάλιστα που προσφυγικά καμπ τα οποία θυμίζουν φυλακές λειτουργούν πια και στην Αλβανία. Μια χώρα που, ακριβώς λόγω του πρόσφατου παρελθόντος της, δεν έπρεπε να συναινέσει σε αυτό.

Άγγελος Μπαράι: «Φωτογραφίζω για να δίνω φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που διαφορετικά μπορεί να έμεναν στο σκοτάδι» Facebook Twitter
Μια φωτογραφία από τα κρατικά ορυχεία χρωμίου της Αλβανίας, όπου βρέθηκα για να φωτογραφίσω τις συνθήκες εργασίας των μεταλλωρύχων. Κέρδισε τη δεύτερη θέση στην κατηγορία Press στο FOKUS Award 2023 στην Αλβανία. Φωτ.: Άγγελος Μπαράι
Άγγελος Μπαράι: «Φωτογραφίζω για να δίνω φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που διαφορετικά μπορεί να έμεναν στο σκοτάδι» Facebook Twitter
Φωτογραφία από το έργο I Feel Good, στο οποίο φωτογραφίζω τις μεταναστευτικές κοινότητες στην Αθήνα. Το έργο κέρδισε την πρώτη θέση στις Βρυξέλλες από τον Διεθνή Οργανισμό Μετανάστευσης. Μια γυναίκα σε νιγηριανό γάμο έχει ντυθεί με αντρικό κοστούμι. Φωτ.: Άγγελος Μπαράι
Άγγελος Μπαράι: «Φωτογραφίζω για να δίνω φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που διαφορετικά μπορεί να έμεναν στο σκοτάδι» Facebook Twitter
Φωτογραφία από το έργο I Feel Good, στο οποίο φωτογραφίζω τις μεταναστευτικές κοινότητες στην Αθήνα. Το έργο κέρδισε την πρώτη θέση στις Βρυξέλλες από τον Διεθνή Οργανισμό Μετανάστευσης. Λίγο πριν από τον γάμο, ο γαμπρός μαζί με τους φίλους του φωτογραφίζονται στο πάρκο του Γαλατσίου. Φωτ.: Άγγελος Μπαράι
Άγγελος Μπαράι: «Φωτογραφίζω για να δίνω φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που διαφορετικά μπορεί να έμεναν στο σκοτάδι» Facebook Twitter
Φωτογραφία από το έργο I Feel Good, στο οποίο φωτογραφίζω τις μεταναστευτικές κοινότητες στην Αθήνα. Το έργο κέρδισε την πρώτη θέση στις Βρυξέλλες από τον Διεθνή Οργανισμό Μετανάστευσης. Ένα καλωσόρισμα από τους ιερείς της εκκλησίας στο νεογέννητο μωρό σε μια γκόσπελ εκκλησία στο κέντρο της Αθήνας. Φωτ.: Άγγελος Μπαράι
Άγγελος Μπαράι: «Φωτογραφίζω για να δίνω φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που διαφορετικά μπορεί να έμεναν στο σκοτάδι» Facebook Twitter
Φωτογραφία από το έργο I Feel Good, στο οποίο φωτογραφίζω τις μεταναστευτικές κοινότητες στην Αθήνα. Το έργο κέρδισε την πρώτη θέση στις Βρυξέλλες από τον Διεθνή Οργανισμό Μετανάστευσης. Παρανυφάκια ενός αφρικανικού γάμου περπατούν στο κέντρο της Αθήνας. Φωτ.: Άγγελος Μπαράι
Άγγελος Μπαράι: «Φωτογραφίζω για να δίνω φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που διαφορετικά μπορεί να έμεναν στο σκοτάδι» Facebook Twitter
Φωτογραφία από το έργο I Feel Good, στο οποίο φωτογραφίζω τις μεταναστευτικές κοινότητες στην Αθήνα. Το έργο κέρδισε την πρώτη θέση στις Βρυξέλλες από τον Διεθνή Οργανισμό Μετανάστευσης. Φωτ.: Άγγελος Μπαράι
Άγγελος Μπαράι: «Φωτογραφίζω για να δίνω φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που διαφορετικά μπορεί να έμεναν στο σκοτάδι» Facebook Twitter
Μια Ιρανή καλλιτέχνις που ζει στον καταυλισμό του Ʃχιστού παίζει με την κόρη της, η οποία γεννήθηκε εκεί. Φωτ.: Άγγελος Μπαράι
Άγγελος Μπαράι: «Φωτογραφίζω για να δίνω φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που διαφορετικά μπορεί να έμεναν στο σκοτάδι» Facebook Twitter
Μια φωτογραφία από τα κρατικά ορυχεία χρωμίου της Αλβανίας, όπου βρέθηκα για να φωτογραφίσω τις συνθήκες εργασίας των μεταλλωρύχων. Κέρδισε τη δεύτερη θέση στην κατηγορία Press στο FOKUS Award 2023 στην Αλβανία. Φωτ.: Άγγελος Μπαράι
Άγγελος Μπαράι: «Φωτογραφίζω για να δίνω φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που διαφορετικά μπορεί να έμεναν στο σκοτάδι» Facebook Twitter
Μια φωτογραφία από την Αλβανία, όπου τα παιδιά παίζουν στον παλιό σταθμό των τρένων στο Ελμπασάν. Φωτ.: Άγγελος Μπαράι
Φωτογραφία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Enri Canaj, φωτογράφος

Φωτογραφία / Enri Canaj: «Δεν έχω εξοικειωθεί με τον πόνο»

Ο φωτογράφος των ασπρόμαυρων κάδρων, που κατέγραψε την Ελλάδα της κρίσης και το μεταναστευτικό ζήτημα της Ευρώπης, μιλά για τη δική του πορεία μετανάστευσης, για το πώς ο ερχομός του από τα Τίρανα στην Αθήνα ήταν μια «έκρηξη» μέσα στο κεφάλι του. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας
M. HULOT
100 χρόνια από τη γέννηση του Ρόμπερτ Φρανκ

Φωτογραφία / 100 χρόνια από τη γέννηση του Ρόμπερτ Φρανκ

Κατέγραψε την πραγματική Αμερική, έβρισκε τους πιο συναρπαστικούς χαρακτήρες ανάμεσα στους λιγότερο προνομιούχους, κατάφερε να αλλάξει για πάντα την πορεία της φωτογραφίας και του κινηματογράφου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Φωτογραφία / Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Ο βραβευμένος Γάλλος φωτογράφος που έχει καταγράψει μοναδικά τις φτωχογειτονιές του Καΐρου, τους γονείς των Μαρτύρων της Επανάστασης, νεαρούς γυμνασμένους άντρες δίπλα σε μαυροφορεμένες μανάδες αλλά και λαμπερούς σταρ του κινηματογράφου, εξηγεί πώς ξεκίνησε η ιδιότυπη και πολύχρονη αυτή διαδρομή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στο Παρίσι μετά τους Ολυμπιακούς, ο Σουρεαλισμός ήρθε να κατακτήσει την πόλη

Φωτογραφία / Μια επίσκεψη σε ένα Παρίσι που αναζητά την επόμενη μέρα

Στο ανακαινισμένο Grand Palais, με επίκεντρο τον σουρεαλισμό, την τέχνη και καλεσμένο τον Τζιμ Τζάρμους, η Paris Photo 2024 καθρεφτίζει μια πόλη που επαναπροσδιορίζεται πολιτιστικά μετά τους Ολυμπιακούς.
ΟΡΕΣΤΗΣ ΣΕΦΕΡΟΓΛΟΥ
Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Φωτογραφία / Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Ο βραβευμένος Γάλλος φωτογράφος που έχει καταγράψει μοναδικά τις φτωχογειτονιές του Καΐρου, τους γονείς των Μαρτύρων της Επανάστασης, νεαρούς γυμνασμένους άντρες δίπλα σε μαυροφορεμένες μανάδες αλλά και λαμπερούς σταρ του κινηματογράφου, εξηγεί πώς ξεκίνησε η ιδιότυπη και πολύχρονη αυτή διαδρομή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Φωτογραφία / Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Το λεύκωμα «Portraits in Life and Death» εξελίχθηκε σε θρύλο τις δεκαετίες μετά τον θάνατο του φωτογράφου το 1987 και έγινε το σύμβολο ενός χαμένου κόσμου που ζούσε και δημιουργούσε στο νεοϋρκέζικο downtown.
THE LIFO TEAM
Enri Canaj, φωτογράφος

Φωτογραφία / Enri Canaj: «Δεν έχω εξοικειωθεί με τον πόνο»

Ο φωτογράφος των ασπρόμαυρων κάδρων, που κατέγραψε την Ελλάδα της κρίσης και το μεταναστευτικό ζήτημα της Ευρώπης, μιλά για τη δική του πορεία μετανάστευσης, για το πώς ο ερχομός του από τα Τίρανα στην Αθήνα ήταν μια «έκρηξη» μέσα στο κεφάλι του. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας
M. HULOT
Οι φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024 - σε εικόνες

Φωτογραφία / Η ζωή στην Αυστραλία μέσα από τον διαγωνισμό φωτογραφίας Australian Life 2024

Εκτροφή προβάτων, βρικόλακες στο σαλόνι, Αβορίγινες στη γη τους και στα σπίτια τους: Μια περιήγηση στην Αυστραλία μέσα από τις εικόνες των φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024.
THE LIFO TEAM
Κοιτάζοντας τους άλλους: Η Μαρτίν Φρανκ στην Άνδρο 

Φωτογραφία / «Κοιτάζοντας τους άλλους»: Οι ανθρωποκεντρικές εικόνες της Μαρτίν Φρανκ σε μια έκθεση στην Άνδρο

Στη χώρα της Άνδρου, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, 150 φωτογραφίες και αρχειακό υλικό αναδεικνύουν τη δημιουργική πορεία μιας καλλιτέχνιδας που παραμένει ελάχιστα γνωστή σήμερα στη διεθνή κοινότητα ενώ το έργο της συχνά ταυτίζεται με αυτό του Καρτιέ-Μπρεσόν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ