Αλιείς μαργαριταριών χωρίς εξοπλισμό: οι απάτριδες Badjao, νομάδες της θάλασσας Facebook Twitter

Αλιείς μαργαριταριών χωρίς εξοπλισμό: οι απάτριδες Badjao, νομάδες της θάλασσας

0

Επί αιώνες, οι νομάδες Badjao ζούνε σε πλωτά σπίτια στα ύδατα της Νοτιοανατολικής Ασίας, βγαίνοντας στην στεριά μόνο για να κάνουν εμπόριο ή να αναζητήσουν καταφύγιο από την κακοκαιρία. Πρόκειται για παραδοσιακούς αλιείς ελεύθερης κατάδυσης που βουτάνε πολλά μέτρα κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας χωρίς εξοπλισμό για να συλλέξουν θαλασσινά και μαργαριτάρια από τον βυθό. Οι τελευταίες γενιές των Badjao όμως εξαιτίας του αυξανόμενου κόστους και των μειούμενων αλιευμάτων σε συνδυασμό με μυριάδες άλλες απειλές όπως ακραίες καιρικές συνθήκες και πειρατές, έχουν εγκατασταθεί σταθερά σε κοινότητες. Ζούνε σε κατοικίες κοντά στο νερό ή επάνω σε αυτό, στερεωμένα σε δοκάρια επί κοραλλιογενών υφάλων και έχουν ξεκινήσει μια αργή και δύσκολη μετάβαση στην σύγχρονη ζωή. 

Για την σειρά του "Suspensa," ο Καταλανός φωτογράφος Guillem Valle ταξίδεψε σε έναν τέτοιο οικισμό στις ακτές του βορειοανατολικού Βόρνεο όπου πολλοί Badjao παραμένουν άπατρεις χωρίς πρόσβαση σε σχολική εκπαίδευση ή κρατικές υπηρεσίες. Η αλιεία καθίσταται μη αειφόρα και πολλά από τα παιδιά των αλιεών Badjao δεν μαθαίνουν τις παραδοσιακές τεχνικές. Ο Valle, που φωτογράφισε τους Badjao στο πλαίσιο ενός project καταγραφής απάτριδων πληθυσμών σε όλο τον κόσμο, απαθανάτισε τους άνδρες της κοινότητας σε υποβρύχια πορτραίτα με τα σώματα τους μετέωρα στον ανοιχτό χωρίς σύνορα ωκεανό που έχει ορίσει τον τρόπο που κερδίζουν το ψωμί τους και ζούνε την ζωή τους. Οι πόζες τους είναι γαλήνιες και χορευτικές αλλά τα περιθώρια των εικόνων στέφονται από μια αίσθηση μελαγχολίας καθώς η θάλασσα που τους περιτριγυρίζει σβήνει στο σκοτάδι. Μοιάζουν μετέωροι σαν εγκλωβισμένοι σε γέλη, μια αντανάκλαση της επισφαλούς κατάστασης τους ως λαού. Στην δήλωση του για την σειρά ο Valle γράφει ότι οι Badjao, "στον δεσμό τους με την θάλασσα" αντικατοπτρίζουν τα "όρια και τις εντάσεις" της ίδιας της έννοιας του έθνους.

Αλιείς μαργαριταριών χωρίς εξοπλισμό: οι απάτριδες Badjao, νομάδες της θάλασσας Facebook Twitter

Νήσος Dinawan, Borneo, Μαλαισία, 2013.

 

Αλιείς μαργαριταριών χωρίς εξοπλισμό: οι απάτριδες Badjao, νομάδες της θάλασσας Facebook Twitter

Νήσος Mabul, Borneo. Μαλαισία, 2013

Αλιείς μαργαριταριών χωρίς εξοπλισμό: οι απάτριδες Badjao, νομάδες της θάλασσας Facebook Twitter

Pulau Peleng, Ινδονησία, 2015.

Αλιείς μαργαριταριών χωρίς εξοπλισμό: οι απάτριδες Badjao, νομάδες της θάλασσας Facebook Twitter

Νήσος Mabul, Borneo. Μαλαισία, 2013.

Αλιείς μαργαριταριών χωρίς εξοπλισμό: οι απάτριδες Badjao, νομάδες της θάλασσας Facebook Twitter

Pulau Peleng, Ινδονησία, 2015.

Αλιείς μαργαριταριών χωρίς εξοπλισμό: οι απάτριδες Badjao, νομάδες της θάλασσας Facebook Twitter

Pulau Peleng, Ινδονησία, 2015.

Αλιείς μαργαριταριών χωρίς εξοπλισμό: οι απάτριδες Badjao, νομάδες της θάλασσας Facebook Twitter

Νήσος Mabul, Borneo. Μαλαισία, 2013.

Αλιείς μαργαριταριών χωρίς εξοπλισμό: οι απάτριδες Badjao, νομάδες της θάλασσας Facebook Twitter

Νήσος Mabul, Borneo. Μαλαισία, 2013.

Αλιείς μαργαριταριών χωρίς εξοπλισμό: οι απάτριδες Badjao, νομάδες της θάλασσας Facebook Twitter

Pulau Peleng, Ινδονησία, 2015.

Αλιείς μαργαριταριών χωρίς εξοπλισμό: οι απάτριδες Badjao, νομάδες της θάλασσας Facebook Twitter

Νήσος Mabul, Borneo. Μαλαισία, 2013.

Αλιείς μαργαριταριών χωρίς εξοπλισμό: οι απάτριδες Badjao, νομάδες της θάλασσας Facebook Twitter
Pulau Peleng, Ινδονησία, 2015.

Pulau Peleng, Ινδονησία, 2015.



0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Enri Canaj, φωτογράφος

Φωτογραφία / Enri Canaj: «Δεν έχω εξοικειωθεί με τον πόνο»

Ο φωτογράφος των ασπρόμαυρων κάδρων, που κατέγραψε την Ελλάδα της κρίσης και το μεταναστευτικό ζήτημα της Ευρώπης, μιλά για τη δική του πορεία μετανάστευσης, για το πώς ο ερχομός του από τα Τίρανα στην Αθήνα ήταν μια «έκρηξη» μέσα στο κεφάλι του. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας
M. HULOT
Οι φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024 - σε εικόνες

Φωτογραφία / Η ζωή στην Αυστραλία μέσα από τον διαγωνισμό φωτογραφίας Australian Life 2024

Εκτροφή προβάτων, βρικόλακες στο σαλόνι, Αβορίγινες στη γη τους και στα σπίτια τους: Μια περιήγηση στην Αυστραλία μέσα από τις εικόνες των φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024.
THE LIFO TEAM
Κοιτάζοντας τους άλλους: Η Μαρτίν Φρανκ στην Άνδρο 

Φωτογραφία / «Κοιτάζοντας τους άλλους»: Οι ανθρωποκεντρικές εικόνες της Μαρτίν Φρανκ σε μια έκθεση στην Άνδρο

Στη χώρα της Άνδρου, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, 150 φωτογραφίες και αρχειακό υλικό αναδεικνύουν τη δημιουργική πορεία μιας καλλιτέχνιδας που παραμένει ελάχιστα γνωστή σήμερα στη διεθνή κοινότητα ενώ το έργο της συχνά ταυτίζεται με αυτό του Καρτιέ-Μπρεσόν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
100 χρόνια από τη γέννηση του Ρόμπερτ Φρανκ

Φωτογραφία / 100 χρόνια από τη γέννηση του Ρόμπερτ Φρανκ

Κατέγραψε την πραγματική Αμερική, έβρισκε τους πιο συναρπαστικούς χαρακτήρες ανάμεσα στους λιγότερο προνομιούχους, κατάφερε να αλλάξει για πάντα την πορεία της φωτογραφίας και του κινηματογράφου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Μάρτιν Παρ επιστρέφει για να φωτογραφίσει το ελληνικό καλοκαίρι

Φωτογραφία / Ο Μάρτιν Παρ ετοιμάζεται να φωτογραφίσει ξανά το ελληνικό καλοκαίρι

Ένας από τους πιο σημαντικούς Βρετανούς φωτογράφους θα εκθέσει έργα του στο Hyper Hypo και θα υπογράψει βιβλία και αναμνηστικά που θα είναι διαθέσιμα για όλη τη διάρκεια του καλοκαιριού.
M. HULOT
Η φωτογραφική γλώσσα της Erieta Attali για το εφήμερο των τοπίων

ADM 2024: New Vision / Η φωτογραφική γλώσσα της Erieta Attali για το εφήμερο των τοπίων

Έχει αφιερώσει πάνω από δύο δεκαετίες στην εξερεύνηση της σχέσης ανάμεσα στην αρχιτεκτονική και το τοπίο και το πρωτοποριακό καλλιτεχνικό της έργο έχει χαράξει μια νέα πορεία στην αρχιτεκτονική φωτογραφία.
ERIETA ATTALI
Photography - A Queer History

Φωτογραφία / Η queer πλευρά της φωτογραφίας σε μια μνημειακή φωτογραφική έκδοση

Δύο Βρετανοί ιστορικοί τέχνης επιμελήθηκαν το «Photography – A Queer History», μια πολυεπίπεδη συλλογή αφιερωμένη στη φωτογραφία που προκαλεί τις κατεστημένες αντιλήψεις για τη σεξουαλικότητα, την ταυτότητα και την έκφραση φύλου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στάνλεϊ Στέλαρ: Ο φωτογράφος της γκέι γενιάς που αποδεκατίστηκε από το AIDS

Φωτογραφία / Στάνλεϊ Στέλαρ: Ο φωτογράφος της γκέι γενιάς που αποδεκατίστηκε από το AIDS

Τα «πειρατικά» του πορτρέτα, τα στιγμιότυπα τεμπέλικης ανεμελιάς στις ετοιμόρροπες προβλήτες του West Side αποτελούν μαρτυρία μιας εποχής και μιας κοινότητας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Travelogue: Ένα φωτογραφικό λεύκωμα για τις ελληνικές επινοήσεις που λύνουν καθημερινά προβλήματα

Φωτογραφία / Travelogue: Ένα φωτογραφικό λεύκωμα αφιερωμένο στις λαϊκές ευρεσιτεχνίες

Μια πρωτότυπη συλλογή DIY κατασκευών από «ανώνυμους» designers, από διάφορα σημεία της Ελλάδας, που δίνουν λύσεις σε καθημερινά προβλήματα και ανάγκες, «πατέντες» με τις οποίες συνυπάρχουμε εδώ και χρόνια χωρίς απαραίτητα να το συνειδητοποιούμε.
M. HULOT