Η καλοκαιρινή αναγέννηση του Μιχάλη Γκούμα

Η καλοκαιρινή αναγέννηση του Μιχάλη Γκούμα Facebook Twitter
© Μιχάλης Γκούμας
0

Νερό, φως, αντανακλάσεις και σκιές, γυμνά ανδρικά σώματα. Το φωτογραφικό πρότζεκτ «Summer Renaissance» μπορεί να φαίνεται απλό, αν αποδομηθεί στα εξ ων συνετέθη όμως, για να προκύψουν αυτές οι εντυπωσιακές λήψεις που θυμίζουν πίνακες ζωγραφικές –εξάλλου η ζωγραφική είναι η βασική καλλιτεχνική ενασχόληση του Μιχάλη Γκούμα–, η διαδικασία είναι αρκετά πιο σύνθετη.

«Έχω μια εικόνα από πριν για τη συνθήκη που θέλω να χτίσω. Μερικές φορές την παρουσιάζω μέσα από σκίτσα στους κολυμβητές. Άλλες φορές απλώς προσαρμόζομαι στον τόπο και το φως της μέρας. Οι λήψεις είναι χιλιάδες, ενώ ο χρόνος για ξεσκαρτάρισμα μπορεί να πάρει εβδομάδες. Έχει τύχει να προσπεράσω πολλές φορές καλές λήψεις. Πρόσφατα εντόπισα στον σκληρό μου δίσκο κάποια κλικ από το 2021, όπου ο βασικός ήρωας κάτω από το νερό θυμίζει έντονα φιγούρες από πίνακες του Φράνσις Μπέικον», εξηγεί ο Μιχάλης για τη μέθοδο που ακολουθεί μέχρι να πετύχει την ιδανική λήψη – το καταλαβαίνει όταν αυτή η λήψη μοιάζει όντως περισσότερο με πίνακα ζωγραφικής και λιγότερο με φωτογραφία.

«Στο γενικότερο κάδρο, ιδανικά, θέλω ολόκληρους τους ήρωες, χωρίς να κόβονται σημεία από τα σώματα, αλλά αυτό συνεπάγεται πως για να δει ο θεατής τις λεπτομέρειες που αγαπώ πρέπει το έργο να είναι σχεδόν σε κλίμακα 1/1, δηλαδή σε μεγάλες διαστάσεις, περίπου 2 μέτρα. Οπότε κάποιες φορές εστιάζω σε κοντινότερες λήψεις. Έχει συμβεί να χρησιμοποιήσω drone, αλλά μόνο για τη δημιουργία βίντεο. Σε ό,τι όμως έχει να κάνει με τις φωτογραφίες, χρησιμοποιώ full frame mirrorless μηχανές με τηλεσκοπικό φακό κυρίως».

Το μεγάλο στοίχημα είναι το κλικ που δεν θα επέμβω σε τίποτα πάνω του. Νομίζω πως τον πρώτο λόγο έχουν το φως, ο βυθός, η διαύγεια του νερού και η σωστή θέση-απόσταση του σώματος από την επιφάνεια του νερού.

H σειρά «Summer Renaissance» παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην Αθήνα τον Ιούνιο του 2023 σε έκθεση που πραγματοποιήθηκε στην Project Gallery. Ωστόσο η γέννηση της ιδέας κρατά σχεδόν είκοσι χρόνια, όταν ο Μιχάλης ως φοιτητής στεκόταν σε ψηλούς βράχους πάνω από τη θάλασσα και φωτογράφιζε φίλους του κάτω απ’ το νερό. «Μου άρεσε ο τρόπος με τον οποίο το φως και τα κύματα μεταφορτώνουν τα σώματα, κάνοντάς τα να θυμίζουν ελαιογραφίες. Μου άρεσε που το βαθύ μπλε στο φόντο μοιάζει με ουρανό κάτω απ’ τα κορμιά που “πετούν” μέσα στο νερό.

γκουμας
O Mιχάλης Γκούμας

Η αρχική ιδέα ήταν να χτίζω αναγεννησιακές εικόνες, σκηνοθετώντας τους κολυμβητές σε πόζες όπως αυτές στη “Δημιουργία του Αδάμ” στην Καπέλα Σιστίνα, για παράδειγμα. Στη συνέχεια επεξεργαζόμουν το υλικό στο photoshop και δημιουργούσα παραστάσεις σε μορφή κολάζ. Σήμερα αυτό έχει αλλάξει. Αφήνω το νερό, τον καιρό και το φως να μου δείξουν τον δρόμο. Άλλοτε μεταμορφώνουν τα σώματα σε γιορτή κι άλλοτε σε πεδίο μάχης. Προσπαθώ να αποφεύγω την επεξεργασία.

Το μεγάλο στοίχημα είναι το κλικ που δεν θα επέμβω σε τίποτα πάνω του. Νομίζω πως τον πρώτο λόγο έχουν το φως, ο βυθός, η διαύγεια του νερού και η σωστή θέση-απόσταση του σώματος από την επιφάνεια του νερού. Η φύση κάνει τέλεια δουλειά από μόνη της, οπότε προσπαθώ να υπογραμμίζω και να αναδεικνύω τις δικές της γραμμές. Από εκεί κι έπειτα, αν δεν είμαι ευχαριστημένος με μια κίνηση ή στάση σώματος και γνωρίζω πως με κάποιες αλλαγές θα αποκτούσε η φωτογραφία άλλη δυναμική, προφανώς θα επέμβω».

Η καλοκαιρινή αναγέννηση του Μιχάλη Γκούμα Facebook Twitter
© Μιχάλης Γκούμας

Στο δίλημμα πισίνα ή θάλασσα, ο Μιχάλης Γκούμας επιλέγει κατηγορηματικά το δεύτερο – ωστόσο στη φετινή συλλογή υπάρχουν λήψεις τόσο μέσα σε ποτάμι όσο και κάτω από τον πάγο μιας λίμνης. Η θάλασσα, βέβαια, αποτελεί τεράστιο κεφάλαιο στη ζωή και την καλλιτεχνική του πορεία.

«Είχα την τύχη να μεγαλώσω στην υπέροχη Κύθνο. Ήμουν το μοναδικό παιδί στην τάξη που έμενε στο λιμάνι του νησιού, οπότε τις ώρες που δεν ήμουν στο σχολείο με τους συμμαθητές μου ήμουν ή με την οικογένειά μου ή μόνος μου. Διάβαζα, ζωγράφιζα και περπατούσα ατελείωτες ώρες σε βράχια, μονοπάτια και παραλίες. Τον βυθό, σε αυτά τα μέρη που σήμερα φωτογραφίζω, τον ξέρω καλύτερα και από το σπίτι μου. Πάντα η θάλασσα και η επαφή με το νερό με έκαναν να νιώθω όμορφα. Σαν ένα κουμπί επανεκκίνησης, σαν μια δεύτερη ευκαιρία να δεις τη στιγμή, τη μέρα ή τη ζωή με άλλη ματιά, πιο θετική. Μην ξεχνάμε πως μέσα στο νερό ξεκινάμε να ζούμε και πως κατά ένα πολύ μεγάλο ποσοστό από αυτό είμαστε φτιαγμένοι. Δεν ξέρω αν αυτές οι ανδρικές φιγούρες στις φωτογραφίες μου είναι αναγεννησιακές. Ξέρω όμως πως συχνά βλέπω εμένα σ’ αυτές. Κάποιος που με γνωρίζει χρόνια, παρατηρώντας την επιτυχία του πρότζεκτ, μου είπε πως τελικά οι βράχοι και οι θάλασσες μού ανταπέδωσαν και με το παραπάνω τις ώρες που πέρασα μόνος μου εκεί». 

Η καλοκαιρινή αναγέννηση του Μιχάλη Γκούμα Facebook Twitter
© Μιχάλης Γκούμας
Η καλοκαιρινή αναγέννηση του Μιχάλη Γκούμα Facebook Twitter
© Μιχάλης Γκούμας

Είναι αλήθεια πως τα ανδρικά σώματα που βλέπουμε στο πρότζεκτ αγγίζουν τις τέλειες αναλογίες – ή τουλάχιστον έτσι φαίνεται. Είναι αυτό το βασικό κριτήριο επιλογής των ατόμων που συμμετέχουν; «Πολλοί πιστεύουν πως τα κριτήρια είναι αυστηρά επειδή στην πλειοψηφία τους οι κολυμβητές έχουν καλλίγραμμα σώματα. Στην πραγματικότητα, οι απαραίτητες προϋποθέσεις είναι να ξέρουν καλό κολύμπι, να αντέχουν αρκετή ώρα μέσα στο νερό και να έχουν καλή κίνηση. Το ιδανικότερο σώμα είναι αυτό που αποτελείται από κομμάτια. Όπως ένα διαμάντι λάμπει περισσότερο όταν έχει περίτεχνη κοπή, έτσι ακριβώς και ένα σώμα που αποτελείται από κομμάτια λάμπει διαφορετικά όταν το φως, οι σκιές και η διάθλαση πολλαπλασιάζουν και μεταμορφώνουν τα διάφορα σημεία του. H λέξη “κομμάτια” παραπέμπει σε ένα αρκετά γυμνασμένο σώμα, αλλά ένα υπέρβαρο άτομο μπορεί να έχει πολλά περισσότερα “κομμάτια” κάτω απ’ το νερό, το σώμα του να θυμίζει έργο τέχνης αναγεννησιακής περιόδου».

Η καλοκαιρινή αναγέννηση του Μιχάλη Γκούμα Facebook Twitter
© Μιχάλης Γκούμας
Η καλοκαιρινή αναγέννηση του Μιχάλη Γκούμα Facebook Twitter
© Μιχάλης Γκούμας

Παρά την επιτυχία της συγκεκριμένης φωτογραφικής σειράς, που τυπώνεται σε μεγάλες διαστάσεις και πωλείται σε όλο τον κόσμο, ο Μιχάλης είναι κατά βάση ζωγράφος. «Το 98% των αγοραστών της σειράς προέρχεται από το εξωτερικό. Τα μεγαλύτερα ποσοστά πωλήσεων έχουν σημειωθεί σε Μιλάνο, Μόντρεαλ, Νέα Υόρκη και Παρίσι. Το πιο συγκινητικό είναι όταν μαθαίνω πως η δουλειά μου ταξιδεύει σε χώρες όπου δεν έχω πάει, όπως η Αργεντινή, η Σιγκαπούρη, το Μεξικό και η Αυστραλία. Η φωτογραφία υπάρχει στη ζωή μου είτε επειδή γενικά εξυπηρετεί τη ζωγραφική είτε επειδή κάποιες φορές μού τη θυμίζει. Την περίοδο της πανδημίας είχα την τύχη κάποιες από τις μεγαλύτερες πλατφόρμες τέχνης με έδρα την Καλιφόρνια και τη Νέα Υόρκη να με ανακαλύψουν και να με συμπεριλάβουν στις γκαλερί τους, τοποθετώντας με έτσι στον χάρτη. Έχω πραγματοποιήσει ή συμμετάσχει σε εκθέσεις ζωγραφικής σε Αθήνα, Ντένβερ και Σαν Φρανσίσκο. Η σειρά “Renaissance” έχει εκτεθεί μόνο στην Αθήνα, με εξαίρεση κάποια κομμάτια σε ομαδικές εκθέσεις στο Βερολίνο και το Μιλάνο, ενώ η επόμενη σόλο έκθεσή μου θα είναι τον Μάρτιο του 2025 στον Καναδά και θα αποτελείται από έργα 1/1 μέσα σε ανάγλυφο γυαλί μεγάλου πάχους, κατασκευασμένο εξολοκλήρου από εμένα, σε απομίμηση νερού και πάγου».

Η καλοκαιρινή αναγέννηση του Μιχάλη Γκούμα Facebook Twitter
© Μιχάλης Γκούμας
Η καλοκαιρινή αναγέννηση του Μιχάλη Γκούμα Facebook Twitter
© Μιχάλης Γκούμας
Η καλοκαιρινή αναγέννηση του Μιχάλη Γκούμα Facebook Twitter
© Μιχάλης Γκούμας

Οι φωτογραφίες του «Summer Renaissance» έχουν παραχωρηθεί στη LiFO από τον δημιουργό τους για την παρουσίαση του συγκεκριμένου άρθρου και απαγορεύεται αυστηρά η αναδημοσίευσή τους χωρίς την άδειά του.

Για να δείτε όλη τη συλλογή και να παραγγείλετε το αντίτυπο που σας ενδιαφέρει, μπορείτε να επισκεφθείτε το michalisgoumas.art // Instagram

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Φωτογραφία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Κοιτάζοντας τους άλλους: Η Μαρτίν Φρανκ στην Άνδρο 

Φωτογραφία / «Κοιτάζοντας τους άλλους»: Οι ανθρωποκεντρικές εικόνες της Μαρτίν Φρανκ σε μια έκθεση στην Άνδρο

Στη χώρα της Άνδρου, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, 150 φωτογραφίες και αρχειακό υλικό αναδεικνύουν τη δημιουργική πορεία μιας καλλιτέχνιδας που παραμένει ελάχιστα γνωστή σήμερα στη διεθνή κοινότητα ενώ το έργο της συχνά ταυτίζεται με αυτό του Καρτιέ-Μπρεσόν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιώργος Τσιαντούλας, ηθοποιός, σκηνοθέτης

Οι Αθηναίοι / «Γελάτε γιατί χανόμαστε, κάντε σεξ, ταξιδέψτε, διαβάστε και φάτε, φάτε, φάτε»

Ο πολυσυζητημένος πρωταγωνιστής της ταινίας «Το καλοκαίρι της Κάρμεν», Γιώργος Τσιαντούλας, γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη, ζει στο Παγκράτι, διατηρεί θεατρική ομάδα στα Τρίκαλα, έχει παίξει σε παραστάσεις του Ρομέο Καστελούτσι και του Δημήτρη Παπαϊωάννου και τα πιο ριψοκίνδυνα πράγματα που έχει κάνει είναι «γαστρονομικοί συνδυασμοί σε λάθος στιγμή και λάθος ώρα».
M. HULOT

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Φωτογραφία / Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Ο βραβευμένος Γάλλος φωτογράφος που έχει καταγράψει μοναδικά τις φτωχογειτονιές του Καΐρου, τους γονείς των Μαρτύρων της Επανάστασης, νεαρούς γυμνασμένους άντρες δίπλα σε μαυροφορεμένες μανάδες αλλά και λαμπερούς σταρ του κινηματογράφου, εξηγεί πώς ξεκίνησε η ιδιότυπη και πολύχρονη αυτή διαδρομή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Φωτογραφία / Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Το λεύκωμα «Portraits in Life and Death» εξελίχθηκε σε θρύλο τις δεκαετίες μετά τον θάνατο του φωτογράφου το 1987 και έγινε το σύμβολο ενός χαμένου κόσμου που ζούσε και δημιουργούσε στο νεοϋρκέζικο downtown.
THE LIFO TEAM
Enri Canaj, φωτογράφος

Φωτογραφία / Enri Canaj: «Δεν έχω εξοικειωθεί με τον πόνο»

Ο φωτογράφος των ασπρόμαυρων κάδρων, που κατέγραψε την Ελλάδα της κρίσης και το μεταναστευτικό ζήτημα της Ευρώπης, μιλά για τη δική του πορεία μετανάστευσης, για το πώς ο ερχομός του από τα Τίρανα στην Αθήνα ήταν μια «έκρηξη» μέσα στο κεφάλι του. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας
M. HULOT
Οι φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024 - σε εικόνες

Φωτογραφία / Η ζωή στην Αυστραλία μέσα από τον διαγωνισμό φωτογραφίας Australian Life 2024

Εκτροφή προβάτων, βρικόλακες στο σαλόνι, Αβορίγινες στη γη τους και στα σπίτια τους: Μια περιήγηση στην Αυστραλία μέσα από τις εικόνες των φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024.
THE LIFO TEAM
Κοιτάζοντας τους άλλους: Η Μαρτίν Φρανκ στην Άνδρο 

Φωτογραφία / «Κοιτάζοντας τους άλλους»: Οι ανθρωποκεντρικές εικόνες της Μαρτίν Φρανκ σε μια έκθεση στην Άνδρο

Στη χώρα της Άνδρου, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, 150 φωτογραφίες και αρχειακό υλικό αναδεικνύουν τη δημιουργική πορεία μιας καλλιτέχνιδας που παραμένει ελάχιστα γνωστή σήμερα στη διεθνή κοινότητα ενώ το έργο της συχνά ταυτίζεται με αυτό του Καρτιέ-Μπρεσόν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
100 χρόνια από τη γέννηση του Ρόμπερτ Φρανκ

Φωτογραφία / 100 χρόνια από τη γέννηση του Ρόμπερτ Φρανκ

Κατέγραψε την πραγματική Αμερική, έβρισκε τους πιο συναρπαστικούς χαρακτήρες ανάμεσα στους λιγότερο προνομιούχους, κατάφερε να αλλάξει για πάντα την πορεία της φωτογραφίας και του κινηματογράφου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Μάρτιν Παρ επιστρέφει για να φωτογραφίσει το ελληνικό καλοκαίρι

Φωτογραφία / Ο Μάρτιν Παρ ετοιμάζεται να φωτογραφίσει ξανά το ελληνικό καλοκαίρι

Ένας από τους πιο σημαντικούς Βρετανούς φωτογράφους θα εκθέσει έργα του στο Hyper Hypo και θα υπογράψει βιβλία και αναμνηστικά που θα είναι διαθέσιμα για όλη τη διάρκεια του καλοκαιριού.
M. HULOT