Η Tate τιμά τη βρετανική φωτογραφία με την έκθεση «The ’80s: Photographing Britain» η οποία αποτυπώνει μια ταραγμένη δεκαετία που σφραγίστηκε από πολιτικά και κοινωνικά γεγονότα και βίαιες αναταραχές. Πρόκειται για μια έκθεση-ορόσημο που θεωρεί τη δεκαετία του ‘80 ως μια κομβική στιγμή για το μέσο της φωτογραφίας. Συγκεντρώνοντας σχεδόν 350 εικόνες και αρχειακό υλικό από τα ’80s, η έκθεση θα διερευνήσει πώς οι φωτογράφοι χρησιμοποίησαν την κάμερα για να καταγράψουν τις καταιγιστικές κοινωνικές, πολιτικές και οικονομικές αλλαγές γύρω τους.
Αυτή η έκθεση είναι το αποτέλεσμα της μεγαλύτερης έρευνας που έχει πραγματοποιηθεί για την εξέλιξη της φωτογραφίας στο Ηνωμένο Βασίλειο τη δεκαετία του 1980. Παρουσιάζοντας τα έργα περισσότερων από 70 καλλιτεχνών και συλλογικοτήτων που έχουν επιδείξει φωτογραφικό έργο, θα αναδείξει φωτογράφους μιας γενιάς που έφερε νέες ιδέες στην τέχνη της φωτογραφίας, όπως οι Maud Sulter, Mumtaz Karimjee και Mitra Tabrizian.
Θα περιλαμβάνει εικόνες που τραβήχτηκαν σε ολόκληρο το Ηνωμένο Βασίλειο, από το μεταβιομηχανικό τοπίο της Ουαλίας του John Davies μέχρι τα πορτρέτα άνεργων νέων του Νιουκάσλ της Tish Murtha. Θα διερευνηθούν σημαντικές εξελίξεις, από τις τεχνικές προόδους στην έγχρωμη φωτογραφία μέχρι τον αντίκτυπο της πολιτισμικής θεωρίας, από μελετητές όπως ο Stuart Hall και ο Victor Burgin, και θα παρουσιαστούν σημαντικές εκδόσεις, όπως το «Ten.8» και το «Camerawork», στις οποίες προέκυψαν νέες συζητήσεις για τη φωτογραφία.
Η έκθεση θα κλείσει με μια σειρά έργων που τιμούν τα κινήματα αντικουλτούρας κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του ’80, όπως τα δυναμικά ντοκουμέντα από την underground κουλτούρα που κατέγραψαν οι Ingrid Pollard και Franklyn Rodgers.
Φωτογραφία στην εποχή της Θάτσερ
Η δεκαετία του ’80 φέρνει στη Μεγάλη Βρετανία την εποχή της Θάτσερ και μέσω φωτογραφικών ντοκουμέντων απεικονίζονται ορισμένα από τα ταραχώδη πολιτικά γεγονότα της δεκαετίας. Η ιστορία θα ζωντανέψει με δυνατές εικόνες των John Harris και Brenda Prince από τις απεργίες των ανθρακωρύχων, φωτογραφίες από αντιρατσιστικές διαδηλώσεις των Syd Shelton και Paul Trevor, εικόνες του Greenham Common by Format Photographers και έργα που απεικονίζουν τις συγκρούσεις στη Βόρεια Ιρλανδία από τον Willie Doherty και τον Paul Seawright.
Μια σειρά θεματικών παρουσιάσεων θα διερευνήσει πώς η φωτογραφία έγινε ένα συναρπαστικό εργαλείο αναπαράστασης. Για τον Roy Mehta και τον Vanley Burke, που απεικονίζουν τις πολυπολιτισμικές κοινότητές τους, η φωτογραφία δίνει φωνή στους ανθρώπους γύρω τους, ενώ οι John Reardon, Derek Bishton και Brian Homer δίνουν στις κοινότητες έναν χαρούμενο χώρο έκφρασης. Πολλοί μαύροι φωτογράφοι και φωτογράφοι με καταγωγή από τη Νότια Ασία χρησιμοποιούν το πορτρέτο για να αντισταθούν στην περιθωριοποίηση.
Η ορατότητα των κοινοτήτων υπό διωγμό
Την εποχή της επιδημίας του AIDS, οι φωτογράφοι χρησιμοποιούν επίσης την κάμερα για να προωθήσουν την ορατότητα της LGBTQ+ κοινότητας. Η Tessa Boffin αναθεωρεί λογοτεχνικούς χαρακτήρες ως λεσβίες, ενώ το «“Pretended” Family Relationships» (1988) του Sunil Gupta αντιπαραθέτει πορτρέτα queer ζευγαριών με τη νομοθετική διατύπωση του Section 28 (νόμος που όριζε ότι στην Αγγλία, τη Σκωτία και την Ουαλία «δεν θα προωθείται σκόπιμα η ομοφυλοφιλία ούτε θα δημοσιεύεται υλικό με σκοπό την προώθηση της ομοφυλοφιλίας» και «δεν θα προωθείται σε οποιοδήποτε σχολείο η διδασκαλία της αποδοχής της ομοφυλοφιλίας ως οικογενειακής σχέσης»).
Η έκθεση θα φέρει στο επίκεντρο τους φωτογράφους Ajamu X, Lyle Ashton Harris και Rotimi Fani-Kayode, με τον καθένα να εστιάζει στο βίωμα της μαύρης queer κοινότητας και να αμφισβητεί τα στερεότυπα μέσα από δυνατά γυμνά και τρυφερά πορτρέτα. Θα εξετάσει επίσης τον τρόπο με τον οποίο φωτογράφοι εκτός της queer κοινότητας κλήθηκαν να την απεικονίσουν, όπως η Grace Lau στις σειρές της «Him and Her at Home» (1986) και «Series Interiors» (1986).
Η έκθεση θα κλείσει με μια σειρά έργων που τιμούν τα κινήματα αντικουλτούρας κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του ’80, όπως τα δυναμικά ντοκουμέντα από την underground κουλτούρα που κατέγραψαν οι Ingrid Pollard και Franklyn Rodgers. Η έκθεση θα αναδείξει την εμφάνιση του περιοδικού «i-D» και τον αντίκτυπό του σε μια νέα γενιά φωτογράφων όπως οι Wolfgang Tillmans και Jason Evans, οι οποίοι, μαζί με τον στυλίστα Simon Foxton, πρωτοστατούν σε ένα πρωτοποριακό στυλ φωτογραφίας μόδας εμπνευσμένο από αυτό το εναλλακτικό και συναρπαστικό κύμα νεανικής κουλτούρας, αντανακλώντας ένα νέο όραμα για τη Βρετανία στην αυγή της δεκαετίας του 1990.
«The ’80s: Photographing Britain», Tate Britain, Λονδίνο, 21 Νοεμβρίου 2024 - 5 Μαΐου 2025