Αυτό που εγώ ονομάζω σπίτι Facebook Twitter

Αυτό που εγώ ονομάζω σπίτι

0

«Σε ένα στενό δρόμο της πόλης, ο Μουσταφά μού περιέγραφε πως κάθε φορά που νιώθει «πνιγμένος», παίρνει τη φωτογραφική του μηχανή και βγαίνει έξω να περπατήσει και να ανακαλύψει νέα μέρη του νησιού που δεν θα γνώριζε χωρίς τη φωτογραφία. Είναι 17 χρόνων, ασυνόδευτος από τη Συρία. Έφτασε μόνος του μέσω της Τουρκίας, ακολουθώντας την αδελφή του που ζει στην Αυστρία. Εκείνη και ο Μουσταφά υποχρεώθηκαν να φύγουν από τη Συρία μόνοι τους, διότι η οικογένειά τους δεν διέθετε τα επιπλέον χρήματα που απαιτούσαν οι διακινητές.

Η φρίκη του πολέμου τον έκανε να θέλει να σπουδάσει ιατρική, ώστε να μπορεί να βοηθά τους συνανθρώπους του. Ξεκίνησε να φωτογραφίζει τη ζωή του στον καταυλισμό και έπειτα στον ξενώνα φιλοξενίας. Θέλει πλέον να γίνει φωτογράφος, και τον Μάιο του 2018 έκανε την πρώτη του έκθεση φωτογραφίας, με τη βοήθεια της ΜΚΟ ΜΕΤΑδραση».

Κάπως έτσι ξεκινά το κείμενο στο φωτογραφικό του λεύκωμα με τίτλο «Call it Home» ο Ορέστης Σεφέρογλου. Oι σελίδες του χωρίζονται σε δίπτυχα. Από τη μία μεριά παρουσιάζονται πορτρέτα παιδιών που ζουν στα νησιά του βορειοανατολικού Αιγαίου- τη Λέσβο, τη Χίο και τη Σάμο- και από την άλλη όσα ζουν σε καταυλισμούς προσφύγων. Με μια πρώτη ματιά φαίνονται να ζουν παράλληλες ζωές. Από την μια μοιράζονται τον ίδιο τόπο και από την άλλη οι ζωές τους φαίνονται να μην συναντιούνται ποτέ.

Δεν γίνεται να λέμε για ένταξη και ταυτόχρονα να τοποθετούμε αυτούς τους ανθρώπους στο περιθώριο των πόλεων και των χωριών μας και σε συνθήκες τόσο άθλιες. Τα παιδιά έχουν κοινά όνειρα, φιλοδοξίες και προβληματισμούς και όλα αυτά είναι τα κρίσιμα στοιχεία που κάποια στιγμή θα τα οδηγήσουν στο να συναντηθούν, να γνωριστούν και να συνδεθούν.


Συνεργαζόμενος με την ομάδα της HumanRights360 ο νεαρός φωτογράφος θέλησε να αναδείξει την κατάσταση που επικρατεί στα νησιά υποδοχής των προσφύγων, ειδικά μετά το αποκορύφωμα την κρίσης από το 2015 και μετά, ζουμάροντας στα παιδιά και την έλλειψη ουσιαστικής επικοινωνίας μεταξύ των ντόπιων και των προσφύγων που είτε ζουν πλέον μόνιμα είτε περιμένουν να συνεχίσουν το ταξίδι τους προς την δυτική Ευρώπη.

Αυτό που εγώ ονομάζω σπίτι Facebook Twitter
Ασυνόδευτος ανήλικος από τη Συρία. Η αδελφή του (29) έφυγε πρώτα μόνη της προς την Ευρώπη γιατί δεν είχαν τα απαραίτητα χρήματα για όλη την οικογένειά του. Θέλει να πάει να την βρει στην Αυστρία που μένει πλέον. Η φρίκη του πολέμου τον έκανε να θέλει να σπουδάσει ιατρική, ώστε να μπορεί να βοηθά τους ανθρώπους. Στην Χίο, ξεκίνησε να φωτογραφίζει την ζωή του στον καταυλισμό και έπειτα στον ξενώνα φιλοξενίας. Θέλει πλέον να γίνει φωτογράφος και τον Μάιο του 2018, έκανε την πρώτη του έκθεση φωτογραφίας.


«Βρέθηκα για πρώτη φορά στα νησιά του βορειοανατολικού Αιγαίου, στο αποκορύφωμα της προσφυγικής κρίσης, το 2015. Δυστυχώς, τρία χρόνια μετά (οι φωτογραφήσεις για το βιβλίο έγιναν το διάστημα μεταξύ Μαρτίου και Μαΐου του 2018) οι συνθήκες στους καταυλισμούς των προσφύγων στα νησιά δεν έχουν βελτιωθεί, παραμένουν αντίξοες και σε πολλές περιπτώσεις απάνθρωπες. Σε αυτή την κατάσταση έρχεται να προστεθεί πλέον και η πολύ έντονη ψυχολογική φόρτιση. Εξαιρέσεις αυτής των συνθηκών αποτελούν οι περιπτώσεις των δομών που φιλοξενούν μικρό αριθμό ατόμων και λειτουργούν κυρίως από εθελοντές και οργανώσεις, όπως για παράδειγμα ο ανοικτός προσφυγικός καταυλισμός ΠΙΚΠΑ στη Μυτιλήνη» λέει ο κ. Σεφέρογλου σχετικά με την επαφή του με το προσφυγικό.

Το πρώτο και σημαντικότερο που μπορεί να παρατήσει κάποιος είναι αυτή η διαρκής κατάσταση "in limbo" όσων παραμένουν εγκλωβισμένοι εκεί. «Είναι πολύ άσχημο το συναίσθημα να συναντάς και να γνωρίζεις ανθρώπους, οι περισσότεροι εκ των οποίων βρίσκονται στην πιο "παραγωγική" ηλικία της ζωής τους να έχουν χάσει κάθε ίχνος ελπίδας για το μέλλον, και να βρίσκονται απλά σε μια κατάσταση αναμονής. Όλο αυτό μεταφέρεται και στα παιδιά, τα οποία πέρα από το ότι ζουν σε επικίνδυνες για τα ίδια συνθήκες, έχουν και ελάχιστη ως μηδαμινή πρόσβαση στην εκπαίδευση» προσθέτει ο κ. Σεφέρογλου.

Ποιες είναι οι διαφορές και ποιες οι ομοιότητες μεταξύ των ντόπιων και των προσφυγόπουλων; Είναι μάλλον περισσότερο από προφανές ότι υπάρχει τεράστια διαφορά μεταξύ όσων ζουν στην ασφάλεια και ηρεμία του σπιτιού τους καθώς και στην σταθερότητα της αποδοχής από την τοπική κοινωνία, συγκριτικά με τη διαρκή ανασφάλεια και την προσπάθειας επιβίωσης σε συνθήκες που καμία σχέση δεν έχουν με αυτές ενός κράτους του δυτικού κόσμου.

Αυτό που εγώ ονομάζω σπίτι Facebook Twitter
Αριστερά: Νικολέτα 13 ετών (αριστερά) Ζει μαζί με την αδελφή της, Μελίνα 9 χρονών και τους γονείς τους στο χωριό Νεοχώρι, 9 χλμ από την πόλη της Χίου. Στην Νικολέττα αρέσει ο στίβος, η γυμναστική και ο χορός και σκέφτεται να γίνει δικηγόρος ή αστυνομικός. Η Μελίνα ασχολείται με την ενόργανη γυμναστική και θέλει να γίνει δασκάλα η γυμνάστρια.Δεξιά: Ρανάλ, 10 ετών (δεξιά) και η αδελφή της Νουρ, 6 ετών, από την Μοσούλη τουΙρακ. Έξω από το Κέντρο Υποδοχής και Ταυτοποίησης στη ΒΙΑΛ. Ζουν μέσα σε μια μεγάλη σκηνή με άλλες οικογένειες προσφύγων. Η μητέρα τους είναι άρρωστη και ως εκ τούτου δεν μπορεί να κινηθεί εύκολα.

«Τα παιδιά που φωτογράφισα αν και συνυπάρχουν στους ίδιους τόπους ωστόσο δεν συνδέονται εκτός ελαχίστων περιπτώσεων. Όμως σαφώς και μπορούν αρκεί να τους δοθεί ο απαραίτητος και κρίσιμος χώρος. Η ένταξη δεν είναι μια αφηρημένη έννοια. Σημαίνει στοιχειώδη πρόσβαση σε θεμελιώδη αγαθά, όπως στέγαση, παιδεία, υγεία και γενικότερα ελεύθερη πρόσβαση σε υπηρεσίες για τους πολίτες. Όλα αυτά δημιουργούν τους διαύλους επικοινωνίας μεταξύ των κατοίκων και κατ' επέκταση των παιδιών. Δεν γίνεται να λέμε για ένταξη και ταυτόχρονα να τοποθετούμε αυτούς τους ανθρώπους στο περιθώριο των πόλεων και των χωριών μας και σε συνθήκες τόσο άθλιες. Τα παιδιά έχουν κοινά όνειρα, φιλοδοξίες και προβληματισμούς και όλα αυτά είναι τα κρίσιμα στοιχεία που κάποια στιγμή θα τα οδηγήσουν στο να συναντηθούν, να γνωριστούν και να συνδεθούν» εξηγεί ο κ. Σεφέρογλου.

Στη Λέσβο, η 11χρονη Τζιν από την Αμούντα της Συρίας, μαζί με τις δύο μικρότερες αδελφές της και τους γονείς τους ονειρεύονται να ξαναφτιάξουν τη ζωή τους στο νησί, στο ίδιο νησί, όπου ζει η 16χρονη Νίκη. Η Νίκη λέει ότι θέλει να φύγει για να σπουδάσει κτηνιατρική και να ζήσει σε μια μεγαλύτερη πόλη στην ενδοχώρα.

Στη Χίο, ο 17χρονος Δημήτρης ετοιμάζεται να ξεκινήσει τη βραδινή προπόνηση ως αθλητής του στίβου. Οι προπονήσεις του επηρεάστηκαν πολύ από τους πρόσφυγες λόγω της χρήσης του μοναδικού σταδίου του νησιού. Όπως λέει, «θα ήθελα να υπάρχει καλύτερη οργάνωση, ώστε να μπορούμε να συνυπάρχουμε καλύτερα». Σε ένα στενό δρόμο της πόλης, ο 17χρονος Μουσταφά περιγράφει πως κάθε φορά που νιώθει «πνιγμένος» παίρνει τη φωτογραφική του μηχανή και βγαίνει έξω να περπατήσει και να ανακαλύψει νέα μέρη του νησιού.

Αυτό που εγώ ονομάζω σπίτι Facebook Twitter
Ο Νίκος 15 ετών, παίζει ως βασικός αμυντικός στην τοπική ποδοσφαιρική ομάδα. Θέλει να φύγει από τη Σάμο για την Βόρεια Ελλάδα για να σπουδάσει Διοίκηση Επιχειρήσεων. Νιώθει εγκλωβισμένος στο νησί και ανυπομονεί να ζήσει στην ηπειρωτική χώρα όπου θα είναι ελεύθερος να ταξιδεύει πιο εύκολα. Τα καλοκαίρια βοηθάει στο οικογενειακό ξενοδοχείο έξω από την πόλη της Σάμου. Όταν τελειώσει με τις σπουδές του θα ήθελε να επιστρέψει για να δουλέψει στο ξενοδοχείο.

Στη Σάμο, στον προσφυγικό καταυλισμό, η οκτάχρονη Άσμα από την πόλη Ντέιρ αλ-Ζορ της Συρίας περιγράφει ότι θέλει να γίνει γιατρός γιατί «όταν είσαι γιατρός μπορείς να γλιτώνεις τους ανθρώπους από το θάνατο». Λίγα λεπτά από το λιμάνι, βρίσκεται το παραλιακό ξενοδοχείο της οικογένειας του 15χρονου Νίκου, ο οποίος εξομολογείται ότι νιώθει εγκλωβισμένος στο νησί και ανυπομονεί να ζήσει στην ηπειρωτική χώρα.

Τα παιδιά είτε γεννήθηκαν στα νησιά αυτά είτε η διαδρομή της ζωής τους τα έφερε εκεί, παραμένουν πάντα παιδιά. Μοιράζονται παρόμοιους φόβους και ανησυχίες. «Η ένταξη και η δημιουργία ισχυρών φιλιών είναι νομίζω ταυτόχρονα ο φόβος και η ελπίδα τους. Κάποια όπως είναι φυσικό, κουβαλούν τις εικόνες που βίωσαν στο ταξίδι τους μέχρι σήμερα και στις περισσότερες περιπτώσεις, όσα έχουν βιώσει ή αναγκάζονται να πράττουν καθημερινά είναι πολύ περισσότερα από αυτά που αναλογούν στην ηλικία τους. Είναι μαγικό όμως να παρατηρείς αυτή τη δυνατή προδιάθεση που έχουν και που τα ωθεί στο να επιθυμούν να ανακαλύψουν διαρκώς τον κόσμο, απαλλαγμένα από τις παρωπίδες των άλλων».

Αυτό που εγώ ονομάζω σπίτι Facebook Twitter
Μαζί με τα εγκαίνια της έκθεσης του, ο Μουσταφά έμαθε ότι σε λίγους μήνες θα μπορεί να φύγει για την Αυστρία ώστε να επανασυνδεθεί με την αδελφή του. Εδώ μαζί με άλλους φίλους του από τον ξενώνα είχαν οργανώσει μια εκδρομή σε μια μικρή τεχνητή λίμνη για να αποχαιρετήσουν έναν άλλον ασυνόδευτο που θα έφευγε για την Γερμανία.
Αυτό που εγώ ονομάζω σπίτι Facebook Twitter
Η Susan και ο Mahmoud και η υπόλοιπη οικογένειά τους πέρασαν σχεδόν έξι μήνες σε αυτή την πλαστική σκηνή έξω από το στρατόπεδο στη Μόρια της Λέσβου. Καθημερινά περίμεναν την έγκριση των εγγράφων ασύλου για να μπορέσουν να φύγουν από τη Λέσβο και να βρουν ένα καλύτερο σπίτι. Στις αρχές του καλοκαιριού του 2018, όλοι μετακόμισαν στον προσφυγικό καταυλισμό της Ελευσίνας, περίπου μισή ώρα από την Αθήνα. Σε όλη αυτή την περίοδο, μια από τις βασικές ανησυχίες τους ήταν αν θα μπορούσαν να πάρουν μαζί τους ένα κουτάβι που βρήκαν και μεγάλωναν εκεί.
Αυτό που εγώ ονομάζω σπίτι Facebook Twitter
Αριστερά: Η Ελένη, 14 ετών Ζει μόνιμα στην Σκάλα Συκαμιάς. Το καλοκαίρι βοηθάει στην ταβέρνα της γιαγιάς της στην παραλία της Σκάλας. Έζησε στην πρώτη γραμμή της προσφυγικής κρίσης του 2015. Η ταβέρνα της οικογένειας της βρίσκεται μπροστά σε μία από της κύριες παραλίες των προσφυγικών αφίξεων. Βοηθούσε και η ίδια τους ανθρώπους που έφταναν μέσα σε πλαστικές βάρκες.Δεξια: Τζιν, 11 χρόνων, από την Αμούντα της Συρίας, μαζί με τις δύο μικρότερες αδελφές της και τους γονείς της. Βρίσκονται περίπου ενάμιση χρόνο στο νησί, και τους τελευταίους μήνες ζουν σε ένα από τα ξύλινα σπίτια του ελεύθερου καταυλισμού προσφύγων, πρώην ΠΙΚΠΑ. Ο Ιμπραήμ, πατέρας των τριών κοριτσιών, δουλεύει ως μεταφραστής για να μπορέσει να νοικιάσει ένα διαμέρισμα για την οικογένειά του και τον ίδιο στην πόλη της Μυτιλήνης. Παρότι οι υπόλοιποι συγγενείς τους ζουν στη Γερμανία, οι ίδιοι θέλουν να ξαναφτιάξουν τη ζωή τους στη Λέσβο.
Αυτό που εγώ ονομάζω σπίτι Facebook Twitter
Τα παιδιά είτε γεννήθηκαν στα νησιά αυτά είτε η διαδρομή της ζωής τους τα έφερε εκεί, παραμένουν πάντα παιδιά. Μοιράζονται παρόμοιους φόβους και ανησυχίες.
Αυτό που εγώ ονομάζω σπίτι Facebook Twitter
Αυτό που εγώ ονομάζω σπίτι Facebook Twitter
Αυτό που εγώ ονομάζω σπίτι Facebook Twitter
Αυτό που εγώ ονομάζω σπίτι Facebook Twitter
Αυτό που εγώ ονομάζω σπίτι Facebook Twitter
Αυτό που εγώ ονομάζω σπίτι Facebook Twitter
Αυτό που εγώ ονομάζω σπίτι Facebook Twitter
Αυτό που εγώ ονομάζω σπίτι Facebook Twitter
Αυτό που εγώ ονομάζω σπίτι Facebook Twitter
Αυτό που εγώ ονομάζω σπίτι Facebook Twitter
Φωτογραφία
0

Μερόπη Κοκκίνη

Η Μερόπη Κοκκίνη γεννήθηκε στην Κύπρο. Άρχισε να δημοσιογραφεί στο περιοδικό «01». Ανήκει στην συντακτική ομάδα της LIFO.
Email: [email protected]
ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Φωτογραφία / Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Ο βραβευμένος Γάλλος φωτογράφος που έχει καταγράψει μοναδικά τις φτωχογειτονιές του Καΐρου, τους γονείς των Μαρτύρων της Επανάστασης, νεαρούς γυμνασμένους άντρες δίπλα σε μαυροφορεμένες μανάδες αλλά και λαμπερούς σταρ του κινηματογράφου, εξηγεί πώς ξεκίνησε η ιδιότυπη και πολύχρονη αυτή διαδρομή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Φωτογραφία / Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Το λεύκωμα «Portraits in Life and Death» εξελίχθηκε σε θρύλο τις δεκαετίες μετά τον θάνατο του φωτογράφου το 1987 και έγινε το σύμβολο ενός χαμένου κόσμου που ζούσε και δημιουργούσε στο νεοϋρκέζικο downtown.
THE LIFO TEAM
Enri Canaj, φωτογράφος

Φωτογραφία / Enri Canaj: «Δεν έχω εξοικειωθεί με τον πόνο»

Ο φωτογράφος των ασπρόμαυρων κάδρων, που κατέγραψε την Ελλάδα της κρίσης και το μεταναστευτικό ζήτημα της Ευρώπης, μιλά για τη δική του πορεία μετανάστευσης, για το πώς ο ερχομός του από τα Τίρανα στην Αθήνα ήταν μια «έκρηξη» μέσα στο κεφάλι του. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας
M. HULOT
Οι φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024 - σε εικόνες

Φωτογραφία / Η ζωή στην Αυστραλία μέσα από τον διαγωνισμό φωτογραφίας Australian Life 2024

Εκτροφή προβάτων, βρικόλακες στο σαλόνι, Αβορίγινες στη γη τους και στα σπίτια τους: Μια περιήγηση στην Αυστραλία μέσα από τις εικόνες των φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024.
THE LIFO TEAM
Κοιτάζοντας τους άλλους: Η Μαρτίν Φρανκ στην Άνδρο 

Φωτογραφία / «Κοιτάζοντας τους άλλους»: Οι ανθρωποκεντρικές εικόνες της Μαρτίν Φρανκ σε μια έκθεση στην Άνδρο

Στη χώρα της Άνδρου, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, 150 φωτογραφίες και αρχειακό υλικό αναδεικνύουν τη δημιουργική πορεία μιας καλλιτέχνιδας που παραμένει ελάχιστα γνωστή σήμερα στη διεθνή κοινότητα ενώ το έργο της συχνά ταυτίζεται με αυτό του Καρτιέ-Μπρεσόν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
100 χρόνια από τη γέννηση του Ρόμπερτ Φρανκ

Φωτογραφία / 100 χρόνια από τη γέννηση του Ρόμπερτ Φρανκ

Κατέγραψε την πραγματική Αμερική, έβρισκε τους πιο συναρπαστικούς χαρακτήρες ανάμεσα στους λιγότερο προνομιούχους, κατάφερε να αλλάξει για πάντα την πορεία της φωτογραφίας και του κινηματογράφου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Μάρτιν Παρ επιστρέφει για να φωτογραφίσει το ελληνικό καλοκαίρι

Φωτογραφία / Ο Μάρτιν Παρ ετοιμάζεται να φωτογραφίσει ξανά το ελληνικό καλοκαίρι

Ένας από τους πιο σημαντικούς Βρετανούς φωτογράφους θα εκθέσει έργα του στο Hyper Hypo και θα υπογράψει βιβλία και αναμνηστικά που θα είναι διαθέσιμα για όλη τη διάρκεια του καλοκαιριού.
M. HULOT