Επιτάφιος στα Κατεχόμενα

Επιτάφιος στα Κατεχόμενα Facebook Twitter
0

[]

 

 

"...Σφάλιξε κλείσε δίπλωσε παράπονο στα χείλη

χώσου στην άμμο Αμμόχωστος σαν σπάνιο κοχύλι,
  θαλασσινός ο κόρφος σου κι ανθοί στις αμασχάλες
         κι ολόδροση πώς μύριζες στις πρώτες τις ψιχάλες...".        

                                                   Νίκη Κατσαούνη

 

Η εκκλησία του Αγίου Γεωργίου του Εξορινού βρίσκεται στην εντός των τειχών κατεχόμενη πόλη της Αμμοχώστου και σε αυτήν τελούνταν λειτουργίες μέχρι το 1956.


Με πρωτοβουλία ομάδας Ελληνοκυπρίων και Τουρκοκυπρίων, επιτεύχθηκε η επαναλειτουργία του ναού και έτσι φέτος, ύστερα από 58 χρόνια, ο ναός επαναλειτούργησε Μεγάλη Παρασκευή, για την Ακολουθία του Επιταφίου. Ήδη έχουν βρεθεί στην Κύπρο για την δημοσιογραφική κάλυψη του γεγονότος, το BBC, το Reuters και άλλα διεθνή πρακτορεία.

Ο Εξορινός που εξορίζει τους εχθρούς

 

Οι Νεστοριανοί πιστεύουν στις δύο φύσεις του Χριστού και η αίρεση αυτή είχε πολλούς οπαδούς στην Ανατολή και ιδιαίτερα στη Συρία. Οι Νεστοριανοί της Κύπρου (που ήλθαν στην Αμμόχωστο μετά την πτώση της Άκρα το 1291) υπάγονταν σύμφωνα με τη Bulla Cypria στον Λατίνο αρχιεπίσκοπο και ήταν κυρίως έμποροι που αποτελούσαν την πλουσιότερη τάξη της Αμμοχώστου. Ιδιαίτερα γνωστοί για την εμπορική τους δραστηριότητα ήταν οι νεστοριανοί αδελφοί Λαχά της Αμμοχώστου, που περιγράφει ο Λεόντιος Μαχαιράς: «Ο οποίος επολόμαν κατά την πίστη του πολλά ψυσικά και έκτισεν και την εκκλησία τους Νεστορήδες απού γης». Πιστεύεται ότι ο ναός των Νεστοριανών οικοδομήθηκε γύρω στα 1360 από έναν από τους αδελφούς Λαχά.
Η ελληνική του ονομασία (Άγιος Γεώργιος Ξορινός) φαίνεται ότι βρίσκει τις ρίζες της σε μια παράδοση που λέει ότι όποιος θέλει να απαλλαγεί από έναν εχθρό, το μόνο που έχει να κάνει είναι να πάρει χώμα από το πάτωμα αυτής της εκκλησίας και να το σκορπίσει γύρω από την κατοικία του εχθρού του, ο οποίος μέσα σε ένα χρόνο θα φύγει από την πόλη. Ο ναός αυτός βομβαρδίστηκε από τα τουρκικά πυρά το 1571 και στη συνέχεια χρησιμοποιήθηκε ως στάβλος από τους Τούρκους.
Είναι χτισμένη σύμφωνα με τα γοτθικά πρότυπα, και μάλιστα από τις εκκλησίες που είδαν οι Κύπριοι που συνόδευαν τον Πέτρο τον Α' στην εκστρατεία του στην Ευρώπη. Ομοιότητες παρουσιάζει με το Αββαείο του Μπέλλαπαϊς. Το εσωτερικό της εκκλησίας είναι τοιχογραφημένο και χρονολογείται σε δύο περιόδους: αυτήν του 14ου αιώνα που φέρει βυζαντινές επιδράσεις, και αυτήν του 15ου αιώνα με αναφορές στην ιταλική και συριακή νοοτροπία.

 

(Απόσπασμα από το βιβλίο «ΑΜΜΟΧΩΣΤΟΣ, Η Ιστορία της Πόλης», Άννα Γ. Μαραγκού, Ανδρέας Γ. Κούτας, Λευκωσία, 2005).

Επιτάφιος στα Κατεχόμενα Facebook Twitter
Επιτάφιος στα Κατεχόμενα Facebook Twitter
Επιτάφιος στα Κατεχόμενα Facebook Twitter
Επιτάφιος στα Κατεχόμενα Facebook Twitter
Επιτάφιος στα Κατεχόμενα Facebook Twitter
Επιτάφιος στα Κατεχόμενα Facebook Twitter
Επιτάφιος στα Κατεχόμενα Facebook Twitter
Επιτάφιος στα Κατεχόμενα Facebook Twitter
Επιτάφιος στα Κατεχόμενα Facebook Twitter
Επιτάφιος στα Κατεχόμενα Facebook Twitter
Επιτάφιος στα Κατεχόμενα Facebook Twitter
Επιτάφιος στα Κατεχόμενα Facebook Twitter
Επιτάφιος στα Κατεχόμενα Facebook Twitter
Επιτάφιος στα Κατεχόμενα Facebook Twitter
Φωτογραφία
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η Ελλάδα που πρωτοείδα ήταν βουτηγμένη στη φτώχεια» ή «Γνώρισα/πρόλαβα μια Ελλάδα ανέγγιχτη και αναλλοίωτη». ή «Οι άνθρωποι στα νησιά δεν γνώριζαν καν τι σημαίνει τουρίστας»

Οι Αθηναίοι / «Τώρα η γλώσσα του Οδυσσέα είναι η γλώσσα μου. Και το Αιγαίο είναι η θάλασσά μου»

Γεννημένος στο Σικάγο, η αληθινή αλλαγή στη ζωή του ήρθε όταν ταξίδεψε για πρώτη φορά στα ελληνικά νησιά και την Αθήνα το 1954. Αποτύπωσε φωτογραφικά «τα χρόνια της ελπίδας σε μια Ελλάδα ανέγγιχτη και αναλλοίωτη». Σήμερα, εκφράζει την ανησυχία του για τα όμορφα τοπία της και τις γειτονιές, όπως η Πλάκα, που «είναι γεμάτες από καταστήματα με σουβενίρ». Ο φιλέλληνας φωτογράφος Ρόμπερτ Μακέιμπ είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Οι φωτογραφίες της Χλόης Ακριθάκη γίνονται έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη

Φωτογραφία / Μια έκθεση για τους πολύ προσωπικούς χώρους των καλλιτεχνών

Η έκθεση «Συναντήσεις» της Χλόης Ακριθάκη στο Μουσείο Μπενάκη είναι μια σειρά φωτογραφιών που ξεκινά το 1992, στο ατελιέ του πατέρα της, και φτάνει μέχρι σήμερα, με την ίδια να επισκέπτεται φίλους εικαστικούς κατά τη διάρκεια της δουλειάς τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Οι νικητές και οι φιναλίστ του Nature Photography Contest 2024

Φωτογραφία / Οι νικητές και οι φιναλίστ του Nature Photography Contest 2024

Οι νικητές του δεύτερου ετήσιου Διαγωνισμού Φωτογραφίας Φύσης παρουσιάζουν εκπληκτικές εικόνες που κόβουν την ανάσα και αποκαλύπτουν τη ζωή στον πλανήτη μας. Ο φετινός διαγωνισμός αναδεικνύει τη δύναμη της φωτογραφίας να αποτυπώνει τοπία, την άγρια ζωή και τη λεπτή ισορροπία που διατηρεί τη ζωή στη Γη.
THE LIFO TEAM
«Η ζωή είναι παράξενη και αστεία» - Μία ταινία για τη ζωή και το έργο του σπουδαίου Βρετανού φωτογράφου Martin Parr

Φωτογραφία / Η ζωή και το έργο του φωτογράφου Martin Parr γίνονται ντοκιμαντέρ

«Προσπαθώ να δείξω τα πράγματα που θεωρώ ενδιαφέροντα και μερικές φορές είναι αστεία. Οι άνθρωποι είναι αστείοι, οπότε πώς γίνεται να μην είναι και το έργο αστείο; Δεν θεωρώ τον εαυτό μου χιουμοριστικό φωτογράφο, αλλά η ζωή είναι παράξενη και αστεία».
THE LIFO TEAM
Τάκης Τλούπας: Ο φωτογράφος που αποτύπωσε μοναδικά την «ασπρόμαυρη» Ελλάδα

Φωτογραφία / Η απλότητα και η δύναμη των προγόνων μας στις φωτογραφίες του Τάκη Τλούπα

Η ιστορία του φωτογράφου που απαθανάτισε το δριμύ μεγαλείο της ελληνικής φύσης και τους φτωχούς ανθρώπους που έφτιαξαν κόσμο απ' τα χρειώδη: Μιλούν στη LIFO η κόρη του, Βάνια Τλούπα, και η εκδότρια Ραχήλ Μισδραχή–Καπόν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Φωτογραφία / Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Ο βραβευμένος φωτογράφος εστιάζει στα ανθρώπινα δικαιώματα, τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, τη μετανάστευση και το προσφυγικό, δίνοντας φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που θα έμεναν στο σκοτάδι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ