Η καλύτερη φωτογραφία μου: Μάρω Κουρή Facebook Twitter

Η καλύτερη φωτογραφία μου: Μάρω Κουρή

0

 

Τράβηξα αυτήν τη φωτογραφία γύρω στα τέλη Οκτώβρη με αρχές Νοέμβρη του 2015, στον καταυλισμό των Αφγανών στη Λέσβο. Βρέθηκα, καλεσμένη, να κάνω ένα ρεπορτάζ για την υποδοχή του 21χρονου Ασέμ Ασάν και δύο συνταξιδιωτών του που έρχονταν από την Ιορδανία, και συγκεκριμένα από το κέντρο παροχής βοήθειας του Dave Levin. Πρόκειται για έναν οργανισμό που βοηθά Σύριους πληγέντες με κάθε δυνατό τρόπο: αποκατάσταση, κατάρτιση, σπουδές, πρακτική. Ο Ασέμ Ασάν πήγε εκεί όταν έχασε το πόδι του κατά τη διάρκεια βομβαρδισμού και ενόσω βοηθούσε, μεταφέροντας με το νοσοκομειακό διάφορους τραυματίες. Στον οργανισμό έμεινε τρία χρόνια και έμαθε τη μέθοδο αναγέννησης των οστών μέσω τρισδιάστατης εκτύπωσης. Έτσι, έφτιαξε ένα πρόσθετο μέλος για το δικό του πόδι, αλλά μπόρεσε να βοηθήσει κι άλλους συνανθρώπους του.


Ο Ασέμ, λοιπόν, ερχόταν από την Ιορδανία μαζί με δύο άλλους φίλους (ο ένας τυφλός και ο άλλος με σοβαρά κινητικά προβλήματα). Εδώ τον περίμενε ο φίλος και συνεργάτης του, που ήθελε να επιβεβαιώσει πως έφτασε σώος και αβλαβής από το δύσκολο ταξίδι στη θάλασσα, από την Ιορδανία ως τη Μυτιλήνη. Μαζί τους ήμουν κι εγώ, που τους ακολούθησα από τη Μυτιλήνη και σε όλη τη μακρά και επίπονη διαδρομή ως τον τελικό προορισμό τους, στο Βερολίνο.


Στη Μυτιλήνη υπάρχουν δύο καταυλισμοί: ο Καρά Τεπέ, στον οποίο μένουν κυρίως οι οικογένειες Σύριων, και ο άλλος, στη Μόρια, όπου φιλοξενούνται οι υπόλοιποι Αφγανοί, Κούρδοι, Ιρανοί, Αφρικανοί. Στις δύο αυτές περιοχές ο κόσμος περιμένει σε τεράστιες ουρές για να καταγραφεί, ώστε μετά να ακολουθήσει η επίπονη διαδρομή ως τα Σκόπια, από εκεί στη Σερβία, στην Αυστρία και, τέλος, στη Γερμανία, με όσα συνεπάγεται η πολύωρη αναμονή στο κρύο και τη βροχή.


Είμαι, λοιπόν, στον καταυλισμό στη Μόρια ένα βράδυ, για να φωτογραφίσω. Το πρώτο πράγμα που παρατηρεί κανείς σε αυτούς τους ανθρώπους είναι η ψυχολογία τους. Έχεις την αίσθηση πως βρίσκεσαι σε ένα φεστιβάλ! Οι άνθρωποι αυτοί έχουν υποστεί τόσα: έχουν βασανιστεί, έχουν χάσει τους δικούς τους, έχουν ταξιδέψει στριμωγμένοι 50 άτομα σε μια βάρκα που μόλις και μετά βίας χωράει 10, και μάλιστα πληρώνοντας 1.500 ευρώ το κεφάλι. Με το που πατάνε το πόδι στους στην Ευρώπη, στην Ελλάδα δηλαδή, αλλάζουν. Θεωρούν πως έχουν φτάσει στα μισά της οδύσσειάς τους, πως πάει, το δύσκολο πέρασε πια.


Εκείνο το βράδυ, λοιπόν, περνάω στα μουλωχτά, μέσω μιας τρύπας στο συρματόπλεγμα, και όπου περπατάω, βλέπω στις σκηνές παρέες αντρών (που έρχονται μόνοι τους) να έχουν ανάψει φωτιές και, μαζεμένοι γύρω από αυτές, να μιλούν, να τραγουδούν, να παίζουν μουσική. Είναι αργά, έχουν ηρεμήσει οι εντάσεις, το κλίμα είναι όμορφο και ανθρώπινο. Κατευθύνομαι στο δάσος, εκεί όπου έχουν καταφύγει άνθρωποι που δεν έχουν χωρέσει στους καταυλισμούς και ψάχνουν καταφύγιο στα δέντρα. Εκεί, λοιπόν, στο δάσος, υπάρχει ένα εγκαταλελειμμένο στρατόπεδο με γκράφιτι στους τοίχους. Από εκεί είναι και η φωτογραφία που τράβηξα. Μπροστά στα παλιά μαγερειά βρίσκεται μια παρέα αντρών και ένα πιτσιρίκι γύρω στα 12 που έχουν μαζευτεί γύρω από τη φωτιά.


Αυτό που είδα, αυτό που με κέρδισε σε αυτήν τη λήψη, είναι πως η παρέα της φωτογραφίας αντιπροσωπεύει την αίσθηση του κύκλου της ζωής: όλα συνδέονται, όλα γίνονται ένα, ζωή, κλάμα, γέλιο, θάνατος. Είναι άνθρωποι που έχουν χάσει τα πάντα, που έχουν τραβήξει τα πάνδεινα, που έχει κινδυνέψει η ζωή τους. Και όμως, βρίσκουν πάλι κουράγιο και δύναμη για να συνεχίσουν, για να χαμογελάσουν, πότε όμως χωρίς τη φιλία. Αυτό ήταν το άλλο δυνατό σημείο που αγάπησα στη φωτογραφία. Η φιλία και η ανάγκη του ανθρώπου για φίλους, για συνοδοιπόρους στη ζωή. Δεν νομίζω πως υπάρχει κάτι κρυφό, κάτι που οι θεατές δεν μπορούν να αποκωδικοποιήσουν σε αυτήν τη φωτογραφία. Αλλά προσκαλώ κι εσένα που με ρωτάς και όλους όσοι τη δουν να πουν τι συναισθήματα εγείρει στον καθένα.

 

Πρόκειται για μια σχετικά πρόσφατη φωτογραφία, το θέμα της όμως, η προσφυγιά, είναι διαχρονικό. Η προσφυγιά είναι στο αίμα μας. Δεν θα σταματήσει να με συγκινεί η προσφυγιά, χωρίς να έχω καταβολές αυτού του είδους. Θυμάμαι, δηλαδή, μικρή ακόμα, ν' ακούω τη Μοσχολιού να τραγουδά «μιλώ για τα παιδιά μου και δακρύζω» και να πονάω – πονούσε η καρδιά μου. Αυτά τα συναισθήματα, η ανάγκη για φιλία, ο πόνος του ξεριζωμού, η συντροφικότητας της φωτογραφία, δεν θ' αλλάξουν όσος καιρός και αν περάσει.

 

CV
Γεννημένη:Σπάρτη, 1971

Σπουδές: Σπούδασα φωτορεπορτάζ σε διάφορα workshops και στη σχολή Focus. Τώρα διδάσκω σε workshops στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Επιρροές:Ο Πλάτων Ριβέλλης και οι φωτογράφοι του πρακτορείου Magnum. Με εντυπωσιάζει το πώς η δουλειά είναι η ζωή τους. Το ρεπορτάζ είναι ο μόνος τρόπος ζωής που ξέρουν. Το βλέπω και σ' εμένα την ίδια: είναι η δουλειά που έχει διαμορφώσει τον χαρακτήρα, την καρδιά μου, είναι ό,τι με κάνει πολύ ευτυχισμένη.

Καλύτερη στιγμή:Οι έννοιες καριέρα και ζωή είναι απολύτως συνυφασμένες για μένα, έτσι δεν μπορώ να διακρίνω μία και μοναδική σπουδαία στιγμή. Σπουδαία είναι κάθε φορά που δημιουργώ, γιατί το κάνω πάντα με μεγάλη αγάπη. Σπουδαίες στιγμές είναι τα ταξίδια που μοιράζομαι στη ζωή

Χειρότερη στιγμή: Η περίοδος κατάθλιψης που δεν είχα δουλειά, ένα μικρό στάδιο που πέρασα άπραγη. Έμαθα, όμως, κάτι από αυτό, το φιλοσόφησα. Έφυγα από το απόλυτο, από την εξάρτηση της δουλειάς. Είδα πως αν δεν υπάρχει δουλειά, η ζωή δεν έχει τελειώσει. Υπάρχουν τόσα που αξίζει ν' αγαπά και να χαίρεται κανείς
Top tip:Δεν έχω καμία συμβουλή να δώσω, δεν μου αρέσει. Απλώς, όσοι θέλουν να ασχοληθούν με το φωτορεπορτάζ, πρέπει σίγουρα να ξέρουν ότι χρειάζεται κότσια και τρέλα. Να το έχεις στο αίμα σου που λέμε, να είναι αυτό και τίποτε άλλο.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Φωτογραφία / Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Ο βραβευμένος φωτογράφος εστιάζει στα ανθρώπινα δικαιώματα, τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, τη μετανάστευση και το προσφυγικό, δίνοντας φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που θα έμεναν στο σκοτάδι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο Παρίσι μετά τους Ολυμπιακούς, ο Σουρεαλισμός ήρθε να κατακτήσει την πόλη

Φωτογραφία / Μια επίσκεψη σε ένα Παρίσι που αναζητά την επόμενη μέρα

Στο ανακαινισμένο Grand Palais, με επίκεντρο τον σουρεαλισμό, την τέχνη και καλεσμένο τον Τζιμ Τζάρμους, η Paris Photo 2024 καθρεφτίζει μια πόλη που επαναπροσδιορίζεται πολιτιστικά μετά τους Ολυμπιακούς.
ΟΡΕΣΤΗΣ ΣΕΦΕΡΟΓΛΟΥ
Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Φωτογραφία / Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Ο βραβευμένος Γάλλος φωτογράφος που έχει καταγράψει μοναδικά τις φτωχογειτονιές του Καΐρου, τους γονείς των Μαρτύρων της Επανάστασης, νεαρούς γυμνασμένους άντρες δίπλα σε μαυροφορεμένες μανάδες αλλά και λαμπερούς σταρ του κινηματογράφου, εξηγεί πώς ξεκίνησε η ιδιότυπη και πολύχρονη αυτή διαδρομή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Φωτογραφία / Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Το λεύκωμα «Portraits in Life and Death» εξελίχθηκε σε θρύλο τις δεκαετίες μετά τον θάνατο του φωτογράφου το 1987 και έγινε το σύμβολο ενός χαμένου κόσμου που ζούσε και δημιουργούσε στο νεοϋρκέζικο downtown.
THE LIFO TEAM
Enri Canaj, φωτογράφος

Φωτογραφία / Enri Canaj: «Δεν έχω εξοικειωθεί με τον πόνο»

Ο φωτογράφος των ασπρόμαυρων κάδρων, που κατέγραψε την Ελλάδα της κρίσης και το μεταναστευτικό ζήτημα της Ευρώπης, μιλά για τη δική του πορεία μετανάστευσης, για το πώς ο ερχομός του από τα Τίρανα στην Αθήνα ήταν μια «έκρηξη» μέσα στο κεφάλι του. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας
M. HULOT