Ο Γιάννης Γούτμαν πιστεύει ότι μόνο ένας τυφλός μπορεί να βγάλει μία τίμια φωτογραφία Facebook Twitter

Ο Γιάννης Γούτμαν πιστεύει ότι μόνο ένας τυφλός μπορεί να βγάλει μία τίμια φωτογραφία

1

Ο Γιάννης Γούτμαν μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη, όπου και σπούδασε πιάνο στο Κρατικό Ωδείο και στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας. Στα 30 του αποφάσισε να φύγει για σπουδές μουσικής στο Λέουβεν του Βελγίου, όπου και κατέληξε να δουλεύει μέχρι το καλοκαίρι που μας πέρασε.

Πλέον, στα 35 του, μόλις μετακόμισε στο Brighton, όπου σκοπεύει να μαγειρεύει μέχρι τον Μάιο για την κοπέλα του, η οποία προσπαθεί στα εργαστήρια του Πανεπιστημίου του Sussex να βρει θεραπεία για τον ιό Έμπολα.

Δουλεύει ως freelancer φωτογράφος και ταξιδεύει συχνά γι' αυτό. Φωτογραφίζει πορτρέτα, γάμους, κτίρια, με μία full frame μηχανή και δύο σταθερούς φακούς, χρησιμοποιώντας σπανιότερα φιλμ μεσαίου φορμά. Μας λέει δυο λόγια για τις όμορφες εικόνες που μας έστειλε.

Ο δάσκαλός μου στην φωτογραφία είπε ότι «μόνο ένας τυφλός μπορεί να βγάλει μία τίμια φωτογραφία». Μου πήρε μερικά χρόνια να καταλάβω τι εννοούσε. Οι φωτογραφίες μας είναι πάντα σκηνοθετημένες. Απλά επειδή είμαστε εκεί και κοιτάμε.

 

— Κάποιες εικόνες από τις εικόνες που μου έστειλες είναι έγχρωμες και κάποιες ασπρόμαυρες, κάποιες «καθαρές» και κάποιες με κόκκο. Πώς επιλέγεις κάθε φορά την τεχνική που θα ακολουθήσεις και ποιοι πειραματισμοί σου αρέσουν;

Περίπου δώδεκα χρόνια πριν όλες μου σχεδόν οι φωτογραφίες ήταν ασπρόμαυρες. Τώρα πολύ σπάνια απορρίπτω το χρώμα. Με ενδιαφέρουν όλες αυτές οι παραπάνω πληροφορίες, μεγαλώνοντας αγάπησα το χρώμα πιο πολύ από τη φόρμα.

Η τεχνική που επιλέγω κάθε φορά είναι αυτή που υπηρετεί πιο καλά την ανάγκη. Τις πιο πολλές φωτογραφίες μου τις βλέπω ελάχιστα δευτερόλεπτα πριν τις τραβήξω. Προτεραιότητά μου είναι να βγει η φωτογραφία ακόμα και αν αυτό σημαίνει ότι λόγω χαμηλού φωτισμού θα είναι γεμάτη θόρυβο.

Συνεχίζω να πειραματίζομαι αλλά κυρίως με τα θέματα που επιλέγω να φωτογραφίσω και όχι τόσο με τις τεχνικές επεξεργασίας και παραγωγής.

Ο Γιάννης Γούτμαν πιστεύει ότι μόνο ένας τυφλός μπορεί να βγάλει μία τίμια φωτογραφία Facebook Twitter
Φωτο: Γιάννης Γούτμαν
Ο Γιάννης Γούτμαν πιστεύει ότι μόνο ένας τυφλός μπορεί να βγάλει μία τίμια φωτογραφία Facebook Twitter
Φωτο: Γιάννης Γούτμαν

— Διακρίνω ενδιαφέρον κοινωνιολογικού χαρακτήρα στις εικόνες σου. Τι είναι αυτό που σε συναρπάζει στους ανθρώπους που φωτογραφίζεις; 

Η αγάπη μου, το ενδιαφέρον και η περιέργειά μου για τους ανθρώπους είναι σταθερά τα κίνητρά μου για να φωτογραφίζω. Θεωρώ ότι η ενασχόληση μου με την εικόνα μου έδωσε τη δυνατότητα να εκτιμώ ανθρώπους που παλιά προσπερνούσα με αδιαφορία.

Με συγκινούν οι ζωές των άλλων, έχω την εντύπωση ότι τους καταλαβαίνω καλύτερα όσο περνάει ο καιρός, βλέπω στα πρόσωπά τους πόσο κοινές ανάγκες και φόβους έχουμε όλοι. Όλα αυτά που συμπονώ, που καταλαβαίνω ή που θαυμάζω πιστεύω ότι αξίζει να φωτογραφηθούν.

— Κάποιες λήψεις από την άλλη μοιάζουν αρκετά σκηνοθετημένες, σαν να τις σκεφτόσουν και να τις ετοίμαζες καιρό. Τελικά αυθορμητισμός ή σκηνοθεσία, τι είναι αυτό που σου αρέσει περισσότερο;

Ο δάσκαλός μου στην φωτογραφία είπε ότι «μόνο ένας τυφλός μπορεί να βγάλει μία τίμια φωτογραφία». Μου πήρε μερικά χρόνια να καταλάβω τι εννοούσε. Οι φωτογραφίες μας είναι πάντα σκηνοθετημένες και μάλιστα, όπως πολύ σωστά παρατήρησες, από καιρό. Απλά επειδή είμαστε εκεί και κοιτάμε.

Το να ποζάρει το μοντέλο ή το να σκηνοθετηθεί η σκηνή δεν είναι μεγαλύτερη παρέμβαση από την αφαίρεση και την αυστηρότατη επιλογή της στιγμής και του χρόνου από την πλευρά του φωτογράφου σε μια σκηνή δρόμου.

Αν βρίσκομαι πίσω από μία ομάδα καλογριών ή έξω από τα καμαρίνια κουρασμένων ηθοποιών με μία κάμερα στο χέρι και περιμένω την κατάλληλη στιγμή, ακόμα και αν δε με δουν ποτέ, η φωτογραφία είναι σκηνοθετημένη. Παράλληλα είναι αδύνατο ακόμα και υπό τις πιο αυστηρές οδηγίες που (σπανιότατα) δίνω σε μία τελείως σκηνοθετημένη φωτογραφία να μην πάρω ένα ψήγμα αυθορμητισμού.

Ο Γιάννης Γούτμαν πιστεύει ότι μόνο ένας τυφλός μπορεί να βγάλει μία τίμια φωτογραφία Facebook Twitter
Φωτο: Γιάννης Γούτμαν

— Πού έχουν τραβηχτεί οι φωτογραφίες που μου έστειλες; Θα μπορούσαμε να τις εντάξουμε σε ένα κόνσεπτ υπό κάποιο γενικό τίτλο;

Οι φωτογραφίες μου έχουν τραβηχτεί σε διάφορα μέρη της Ελλάδας (Σύρος, Θεσσαλονίκη, Όλυμπος) του Βελγίου (Γάνδη, Λέουβεν, Βρυξέλλες) και στο Λονδίνο. Ίσως έχουν ως θέμα την ανθρώπινη (και μη) μοναξιά.

— Τι ξεχωρίζεις όταν βλέπεις τη δουλειά ενός άλλου φωτογράφου, τι είναι αυτό που θαυμάζεις και τι δεν σου αρέσει αισθητικά;

Εκτιμώ και επηρεάζομαι από πάρα πολλούς φωτογράφους. Μέσα σε έναν ωκεανό φωτογραφιών και ανθρώπων που δηλώνουν φωτογράφοι, με ενδιαφέρει το κίνητρο και ο χαρακτήρας του ανθρώπου πίσω από την κάμερα αλλά κυρίως η ικανότητα του να με συγκινεί.

Σιχαίνομαι τον διαφαινόμενο ναρκισσισμό μερικών φωτογράφων ή τη φτηνή κραυγαλέα «καλλιτεχνία». Όλες οι φωτογραφίες, όλη η μουσική, όλα τα έργα τέχνης που θαυμάζω νιώθω ότι αποτελούν ένα προσωπικό μήνυμα του καλλιτέχνη προς το κοινό του, μια ποιητική και κάπως φιλόδοξη έκφραση ενός ανθρώπου που ένιωσε όπως ο Αρχιμήδης όταν ανακάλυψε τον μοχλό και ζήτησε λίγο χώρο για να κινήσει τον κόσμο.

Ο Γιάννης Γούτμαν πιστεύει ότι μόνο ένας τυφλός μπορεί να βγάλει μία τίμια φωτογραφία Facebook Twitter
Φωτο: Γιάννης Γούτμαν
Ο Γιάννης Γούτμαν πιστεύει ότι μόνο ένας τυφλός μπορεί να βγάλει μία τίμια φωτογραφία Facebook Twitter
Φωτο: Γιάννης Γούτμαν
Ο Γιάννης Γούτμαν πιστεύει ότι μόνο ένας τυφλός μπορεί να βγάλει μία τίμια φωτογραφία Facebook Twitter
Φωτο: Γιάννης Γούτμαν
Ο Γιάννης Γούτμαν πιστεύει ότι μόνο ένας τυφλός μπορεί να βγάλει μία τίμια φωτογραφία Facebook Twitter
Φωτο: Γιάννης Γούτμαν
Ο Γιάννης Γούτμαν πιστεύει ότι μόνο ένας τυφλός μπορεί να βγάλει μία τίμια φωτογραφία Facebook Twitter
Φωτο: Γιάννης Γούτμαν
Ο Γιάννης Γούτμαν πιστεύει ότι μόνο ένας τυφλός μπορεί να βγάλει μία τίμια φωτογραφία Facebook Twitter
Φωτο: Γιάννης Γούτμαν
Ο Γιάννης Γούτμαν πιστεύει ότι μόνο ένας τυφλός μπορεί να βγάλει μία τίμια φωτογραφία Facebook Twitter
Φωτο: Γιάννης Γούτμαν
Ο Γιάννης Γούτμαν πιστεύει ότι μόνο ένας τυφλός μπορεί να βγάλει μία τίμια φωτογραφία Facebook Twitter
Φωτο: Γιάννης Γούτμαν
Ο Γιάννης Γούτμαν πιστεύει ότι μόνο ένας τυφλός μπορεί να βγάλει μία τίμια φωτογραφία Facebook Twitter
Φωτο: Γιάννης Γούτμαν
Ο Γιάννης Γούτμαν πιστεύει ότι μόνο ένας τυφλός μπορεί να βγάλει μία τίμια φωτογραφία Facebook Twitter
Φωτο: Γιάννης Γούτμαν
Ο Γιάννης Γούτμαν πιστεύει ότι μόνο ένας τυφλός μπορεί να βγάλει μία τίμια φωτογραφία Facebook Twitter
Φωτο: Γιάννης Γούτμαν
Ο Γιάννης Γούτμαν πιστεύει ότι μόνο ένας τυφλός μπορεί να βγάλει μία τίμια φωτογραφία Facebook Twitter
Φωτο: Γιάννης Γούτμαν
Ο Γιάννης Γούτμαν πιστεύει ότι μόνο ένας τυφλός μπορεί να βγάλει μία τίμια φωτογραφία Facebook Twitter
Φωτο: Γιάννης Γούτμαν
Ο Γιάννης Γούτμαν πιστεύει ότι μόνο ένας τυφλός μπορεί να βγάλει μία τίμια φωτογραφία Facebook Twitter
Φωτο: Γιάννης Γούτμαν
Ο Γιάννης Γούτμαν πιστεύει ότι μόνο ένας τυφλός μπορεί να βγάλει μία τίμια φωτογραφία Facebook Twitter
Φωτο: Γιάννης Γούτμαν
Ο Γιάννης Γούτμαν πιστεύει ότι μόνο ένας τυφλός μπορεί να βγάλει μία τίμια φωτογραφία Facebook Twitter
Φωτο: Γιάννης Γούτμαν
Ο Γιάννης Γούτμαν πιστεύει ότι μόνο ένας τυφλός μπορεί να βγάλει μία τίμια φωτογραφία Facebook Twitter
Φωτο: Γιάννης Γούτμαν
Ο Γιάννης Γούτμαν πιστεύει ότι μόνο ένας τυφλός μπορεί να βγάλει μία τίμια φωτογραφία Facebook Twitter
Φωτο: Γιάννης Γούτμαν
Ο Γιάννης Γούτμαν πιστεύει ότι μόνο ένας τυφλός μπορεί να βγάλει μία τίμια φωτογραφία Facebook Twitter
Φωτο: Γιάννης Γούτμαν
Ο Γιάννης Γούτμαν πιστεύει ότι μόνο ένας τυφλός μπορεί να βγάλει μία τίμια φωτογραφία Facebook Twitter
Φωτο: Γιάννης Γούτμαν
Ο Γιάννης Γούτμαν πιστεύει ότι μόνο ένας τυφλός μπορεί να βγάλει μία τίμια φωτογραφία Facebook Twitter
Φωτο: Γιάννης Γούτμαν
Ο Γιάννης Γούτμαν πιστεύει ότι μόνο ένας τυφλός μπορεί να βγάλει μία τίμια φωτογραφία Facebook Twitter
Φωτο: Γιάννης Γούτμαν
Ο Γιάννης Γούτμαν πιστεύει ότι μόνο ένας τυφλός μπορεί να βγάλει μία τίμια φωτογραφία Facebook Twitter
Φωτο: Γιάννης Γούτμαν
Ο Γιάννης Γούτμαν πιστεύει ότι μόνο ένας τυφλός μπορεί να βγάλει μία τίμια φωτογραφία Facebook Twitter
Φωτο: Γιάννης Γούτμαν
Ο Γιάννης Γούτμαν πιστεύει ότι μόνο ένας τυφλός μπορεί να βγάλει μία τίμια φωτογραφία Facebook Twitter
Φωτο: Γιάννης Γούτμαν
Ο Γιάννης Γούτμαν πιστεύει ότι μόνο ένας τυφλός μπορεί να βγάλει μία τίμια φωτογραφία Facebook Twitter
Φωτο: Γιάννης Γούτμαν
Ο Γιάννης Γούτμαν πιστεύει ότι μόνο ένας τυφλός μπορεί να βγάλει μία τίμια φωτογραφία Facebook Twitter
Φωτο: Γιάννης Γούτμαν
Ο Γιάννης Γούτμαν πιστεύει ότι μόνο ένας τυφλός μπορεί να βγάλει μία τίμια φωτογραφία Facebook Twitter
Φωτο: Γιάννης Γούτμαν
Ο Γιάννης Γούτμαν πιστεύει ότι μόνο ένας τυφλός μπορεί να βγάλει μία τίμια φωτογραφία Facebook Twitter
Φωτο: Γιάννης Γούτμαν
Ο Γιάννης Γούτμαν πιστεύει ότι μόνο ένας τυφλός μπορεί να βγάλει μία τίμια φωτογραφία Facebook Twitter
Φωτο: Γιάννης Γούτμαν
Ο Γιάννης Γούτμαν πιστεύει ότι μόνο ένας τυφλός μπορεί να βγάλει μία τίμια φωτογραφία Facebook Twitter
Φωτο: Γιάννης Γούτμαν
Ο Γιάννης Γούτμαν πιστεύει ότι μόνο ένας τυφλός μπορεί να βγάλει μία τίμια φωτογραφία Facebook Twitter
Φωτο: Γιάννης Γούτμαν
Ο Γιάννης Γούτμαν πιστεύει ότι μόνο ένας τυφλός μπορεί να βγάλει μία τίμια φωτογραφία Facebook Twitter
Φωτο: Γιάννης Γούτμαν
Ο Γιάννης Γούτμαν πιστεύει ότι μόνο ένας τυφλός μπορεί να βγάλει μία τίμια φωτογραφία Facebook Twitter
Φωτο: Γιάννης Γούτμαν
Ο Γιάννης Γούτμαν πιστεύει ότι μόνο ένας τυφλός μπορεί να βγάλει μία τίμια φωτογραφία Facebook Twitter
Φωτο: Γιάννης Γούτμαν
Φωτογραφία
1

Αλέξανδρος Διακοσάββας

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας είναι διευθυντής σύνταξης της LiFO και curator του Upfront Initiative για τη συμπερίληψη, την ισότητα, την ορατότητα και την ποικιλομορφία στον χώρο εργασίας. Γεννήθηκε το 1987 και μεγάλωσε στη Ρόδο. Σύντομη θητεία στους Ηλεκτρολόγους Μηχανικούς της Πολυτεχνικής Σχολής Πάτρας και συνέχιση σπουδών στη Βιολογία του ίδιου Πανεπιστημίου τον οδήγησαν τελικά στο να θέλει να ασχοληθεί με τη δημοσιογραφία.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τα μακρινά ταξίδια ενός Έλληνα που ψάχνει ό,τι αυθεντικό απέμεινε στον κόσμο

Ταξίδια / Τα μακρινά ταξίδια ενός Έλληνα που ψάχνει ό,τι αυθεντικό απέμεινε στον κόσμο

Πώς είναι να τρως κλήση στη Γαλλική Γουιάνα και να σε κυνηγάει ελέφαντας στη Ζιμπάμπουε; Ο Αλέξανδρος Τσούτης γύρισε από τα τέσσερα σημεία του ορίζοντα για να μας τα διηγηθεί.
ΑΠΟ ΤΗ ΔΗΜΗΤΡΑ ΚΑΓΙΟΓΛΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Φωτογραφία / Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Ο βραβευμένος Γάλλος φωτογράφος που έχει καταγράψει μοναδικά τις φτωχογειτονιές του Καΐρου, τους γονείς των Μαρτύρων της Επανάστασης, νεαρούς γυμνασμένους άντρες δίπλα σε μαυροφορεμένες μανάδες αλλά και λαμπερούς σταρ του κινηματογράφου, εξηγεί πώς ξεκίνησε η ιδιότυπη και πολύχρονη αυτή διαδρομή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Φωτογραφία / Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Το λεύκωμα «Portraits in Life and Death» εξελίχθηκε σε θρύλο τις δεκαετίες μετά τον θάνατο του φωτογράφου το 1987 και έγινε το σύμβολο ενός χαμένου κόσμου που ζούσε και δημιουργούσε στο νεοϋρκέζικο downtown.
THE LIFO TEAM
Enri Canaj, φωτογράφος

Φωτογραφία / Enri Canaj: «Δεν έχω εξοικειωθεί με τον πόνο»

Ο φωτογράφος των ασπρόμαυρων κάδρων, που κατέγραψε την Ελλάδα της κρίσης και το μεταναστευτικό ζήτημα της Ευρώπης, μιλά για τη δική του πορεία μετανάστευσης, για το πώς ο ερχομός του από τα Τίρανα στην Αθήνα ήταν μια «έκρηξη» μέσα στο κεφάλι του. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας
M. HULOT
Οι φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024 - σε εικόνες

Φωτογραφία / Η ζωή στην Αυστραλία μέσα από τον διαγωνισμό φωτογραφίας Australian Life 2024

Εκτροφή προβάτων, βρικόλακες στο σαλόνι, Αβορίγινες στη γη τους και στα σπίτια τους: Μια περιήγηση στην Αυστραλία μέσα από τις εικόνες των φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024.
THE LIFO TEAM
Κοιτάζοντας τους άλλους: Η Μαρτίν Φρανκ στην Άνδρο 

Φωτογραφία / «Κοιτάζοντας τους άλλους»: Οι ανθρωποκεντρικές εικόνες της Μαρτίν Φρανκ σε μια έκθεση στην Άνδρο

Στη χώρα της Άνδρου, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, 150 φωτογραφίες και αρχειακό υλικό αναδεικνύουν τη δημιουργική πορεία μιας καλλιτέχνιδας που παραμένει ελάχιστα γνωστή σήμερα στη διεθνή κοινότητα ενώ το έργο της συχνά ταυτίζεται με αυτό του Καρτιέ-Μπρεσόν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
100 χρόνια από τη γέννηση του Ρόμπερτ Φρανκ

Φωτογραφία / 100 χρόνια από τη γέννηση του Ρόμπερτ Φρανκ

Κατέγραψε την πραγματική Αμερική, έβρισκε τους πιο συναρπαστικούς χαρακτήρες ανάμεσα στους λιγότερο προνομιούχους, κατάφερε να αλλάξει για πάντα την πορεία της φωτογραφίας και του κινηματογράφου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Μάρτιν Παρ επιστρέφει για να φωτογραφίσει το ελληνικό καλοκαίρι

Φωτογραφία / Ο Μάρτιν Παρ ετοιμάζεται να φωτογραφίσει ξανά το ελληνικό καλοκαίρι

Ένας από τους πιο σημαντικούς Βρετανούς φωτογράφους θα εκθέσει έργα του στο Hyper Hypo και θα υπογράψει βιβλία και αναμνηστικά που θα είναι διαθέσιμα για όλη τη διάρκεια του καλοκαιριού.
M. HULOT