Ο Ρίτσαρντ Άβεντον, ο Τρούμαν Καπότε και η σκληρότητα των πορτρέτων

Ο Ρίτσαρντ Άβεντον, ο Τρούμαν Καπότε και η σκληρότητα των πορτρέτων Facebook Twitter
O Richard Avedon
0

Τα πορτρέτα του Ρίτσαρντ Άβεντον συγκεντρώνουν τόσες πολλές και πλούσιες λεπτομέρειες που μπορεί να είναι πιο αποκαλυπτικά από το να δεις μπροστά σου με σάρκα και οστά τη μορφή που απεικονίζει το καθένα τους. Στις φωτογραφίες του, η χειρονομία, η έκφραση, η ενδυμασία και τα χαρακτηριστικά του προσώπου μεταφέρουν σημαντικές πληροφορίες –  οι τρίχες των φρυδιών, οι ρυτίδες, η εφαρμογή του μακιγιάζ, τα δόντια και το βλέμμα αφηγούνται μια ιστορία.

Ένα από τα πρόσωπα αυτά, ο Τρούμαν Καπότε, θα γινόταν συνεργάτης και φίλος του, ενώ ο Άβεντον υπήρξε ο δημιουργός δύο ριζικά διαφορετικών πορτρέτων του διάσημου συγγραφέα. Το πρώτο έγινε το 1955, όταν και οι δύο άνδρες ήταν δυο-τρία χρόνια μετά τα 30, ενώ στο δεύτερο, το 1974, ήταν και οι δύο πλέον μεσήλικες. Και οι δύο εικόνες, που αυτές τις μέρες εκτίθενται η μία πλάι στην άλλη στην έκθεση “Richard Avedon: Relationships” στο Μιλάνο, αποτελούν δείγμα του διεισδυτικού, εξονυχιστικού βλέμματος του φωτογράφου. Η πρώτη αναδεικνύει τη νεότητα και τον αισθησιασμό του ραγδαία ανερχόμενου συγγραφέα ενώ η άλλη, δύο δεκαετίες αργότερα, αποκαλύπτει πόσο έχει αμβλύνει τη μορφή του η ηλικία αλλά και οι καταχρήσεις. 

Ο Άβεντον (1923 - 2004) ξεκίνησε την καριέρα του τη δεκαετία του 1940 ως φωτογράφος του Harper's Bazaar και από την αρχή τα πορτραίτα του στο στούντιο αντανακλούσαν μια λαμπερή κομψότητα μέσω μιας τεχνικής φωτισμού που ανέπτυξε και την οποία είχε ονομάσει «το φως της ομορφιάς» (“beauty light”).   

Ο Ρίτσαρντ Άβεντον φωτογράφισε για πρώτη φορά τον Τρούμαν Κάποτε όταν ο συγγραφέας ήταν ήδη ένας αστέρας της αμερικανικής λογοτεχνίας. Το μυθιστόρημά του, «Άλλες φωνές, άλλοι τόποι» είχε εκδοθεί το 1948 όταν ήταν μόλις 24 ετών και είχε γνωρίσει την άμεση και ενθουσιώδη αποδοχή των κριτικών προκαλώντας συγχρόνως αντιδράσεις για τον ανοιχτά ομοφυλόφιλο πρωταγωνιστή του. Στο πορτρέτο του 1955 ο νεαρός και μικροκαμωμένος Τρούμαν απεικονίζεται με τον κορμό του ακάλυπτο, τα μάτια κλειστά, τα χέρια προς τα πίσω και το πηγούνι σηκωμένο.

Ο Ρίτσαρντ Άβεντον, ο Τρούμαν Καπότε και η σκληρότητα των πορτρέτων Facebook Twitter
Ο Ρίτσαρντ Άβεντον φωτογράφισε για πρώτη φορά τον Τρούμαν Κάποτε όταν ο συγγραφέας ήταν ήδη ένας αστέρας της αμερικανικής λογοτεχνίας. Το μυθιστόρημά του, «Άλλες φωνές, άλλοι τόποι» είχε εκδοθεί το 1948 όταν ήταν μόλις 24 ετών.

Η πόζα που επιλέγει ο φωτογράφος υπογραμμίζει την ευάλωτη φύση του συγγραφέα. Το πρόσωπο του Καπότε είναι χαλαρό αλλά δεν εκδηλώνει κάποια έκφραση – δεδομένου ότι τα μάτια του είναι κλειστά, οι θεατές είναι σε θέση να τον παρατηρούν ακόμη και όταν δεν τους ανταποδίδει το βλέμμα. Ο Άβεντον τον έχει τοποθετήσει μπροστά από ένα ανοιχτόχρωμο φόντο, και το μεγάλο περιθώριο χώρου γύρω του, μοιάζει σα να τον διαχωρίζει από τον κόσμο, αναδεικνύοντας μια καθαρή και άδολη φιγούρα.

Τέσσερα χρόνια αργότερα, οι δύο τους θα συνεργάζονταν στο λεύκωμα "Observations", το οποίο περιείχε μια σειρά από φωτογραφίες του Άβεντον που συνοδεύονταν από την αφήγηση του Καπότε, που είχε γράψει επίσης και το εισαγωγικό δοκίμιο της έκδοσης, όπου επαινούσε τον φωτογράφο για τη σαφήνεια του οράματός του, την γόνιμη παραγωγικότητά του και το εύρος της καλλιτεχνικής του επιρροής.

Ο Ρίτσαρντ Άβεντον, ο Τρούμαν Καπότε και η σκληρότητα των πορτρέτων Facebook Twitter
Το δεύτερο πορτρέτο μοιάζει να σηματοδοτεί την παρατεταμένη περίοδο παρακμής του συγγραφέα. Η φωτογράφηση έγινε το 1974 όταν ο συγγραφέας ήταν 50 ετών και βρισκόταν ήδη σε θέση κοινωνικής απομόνωσης.

Το δεύτερο πορτρέτο μοιάζει να σηματοδοτεί την παρατεταμένη περίοδο παρακμής του συγγραφέα. Η φωτογράφηση έγινε το 1974 όταν ο συγγραφέας ήταν 50 ετών και βρισκόταν ήδη σε θέση κοινωνικής απομόνωσης από τους ίδιους κύκλους που τον κάποτε τον λάτρευαν εξαιτίας του βιβλίου “Answered Prayers” που θα αποκάλυπτε υποτίθεται τα κρυφά μυστικά της υψηλής κοινωνίας της Νέας Υόρκης αλλά δεν εκδόθηκε ποτέ. Ο αλκοολισμός του και η χρήση ναρκωτικών ήταν ευρέως γνωστά, και μετά από την λιγότερο παραγωγική δεκαετία της ζωής του, ο Τρούμαν Καπότε πέθανε από καρκίνο του ήπατος το 1984 πριν κλείσει τα εξήντα του χρόνια.

Στη δεύτερη φωτογραφία, ο ανάλαφρος αισθησιασμός του νεανικού πορτραίτου έχει χαθεί. Ο Άβεντον κεντράρει τώρα στο κεφάλι του Capote, το οποίο γεμίζει μεγάλο μέρος του κάδρου. Το βλέμμα του θαμπώνει μέσα από τα πρησμένα μάτια, τα αραιωμένα μαλλιά υποχωρούν πίσω από το στικτό μέτωπο. Το μυαλό που παρήγαγε μερικά από τα κορυφαία πεζογραφήματα της Αμερικής του 20ού αιώνα είναι εκεί, το πρόσωπο που απεικονίζεται όμως είναι γερασμένο και κλονισμένο.

Φέρεται να παραπονέθηκε ο Καπότε για εκείνο το πορτρέτο του 1974, χαρακτηρίζοντάς το «ιδιαιτέρως μη κολακευτικό», και υποστηρίζοντας ότι την ημέρα που έγινε η φωτογράφηση ήταν άρρωστος.

Δεν ήταν πάντως η πρώτη ούτε η τελευταία φορά που ο Άβεντον αντιμετώπιζε επικρίσεις περί «σκληρότητας» για κάποια από τα πορτρέτα του. Ο ίδιος όμως δεν αποδεχόταν με τίποτα αυτόν τον χαρακτηρισμό. Σε μια συνέντευξη που είχε δώσει το 1999 στην εφημερίδα San Francisco Chronicle, έλεγε: «Ποτέ δεν θα μπορούσα να διανοηθώ ότι οι φωτογραφίες μου είναι σκληρές κατά οιονδήποτε τρόπο. Δεν είναι σκληρές, είναι όμορφες. Βρίσκω πραγματικά μεγάλη ομορφιά σ’ αυτήν την ‘χιονοστιβάδα της σάρκας’ που συμβαίνει με την ηλικία σ’ ένα πρόσωπο». 

Ο ίδιος ο Καπότε άλλωστε είχε αναγνωρίσει στην εισαγωγή του για το “Observations” αυτή τη διερευνητική ματιά του Άβεντον στα χνάρια της ηλικίας. «Είναι αδύνατο να μην προσέξει κανείς πόσο συχνά προσελκύουν το βλέμμα του τα γερασμένα πρόσωπα, ενώ ακόμα και στους μεσήλικες θα αναζητήσει τα ίχνη και τις γραμμές της πιο βαθιάς ωριμότητας». Θα έπρεπε ίσως να περιμένει ότι θα ερχόταν η ώρα που θα γινόταν και ο ίδιος αντικείμενο αυτής της αλύπητης ματιάς.

Πηγή: The Conversation

Φωτογραφία
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Φωτογραφία / Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Ο βραβευμένος φωτογράφος εστιάζει στα ανθρώπινα δικαιώματα, τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, τη μετανάστευση και το προσφυγικό, δίνοντας φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που θα έμεναν στο σκοτάδι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο Παρίσι μετά τους Ολυμπιακούς, ο Σουρεαλισμός ήρθε να κατακτήσει την πόλη

Φωτογραφία / Μια επίσκεψη σε ένα Παρίσι που αναζητά την επόμενη μέρα

Στο ανακαινισμένο Grand Palais, με επίκεντρο τον σουρεαλισμό, την τέχνη και καλεσμένο τον Τζιμ Τζάρμους, η Paris Photo 2024 καθρεφτίζει μια πόλη που επαναπροσδιορίζεται πολιτιστικά μετά τους Ολυμπιακούς.
ΟΡΕΣΤΗΣ ΣΕΦΕΡΟΓΛΟΥ
Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Φωτογραφία / Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Ο βραβευμένος Γάλλος φωτογράφος που έχει καταγράψει μοναδικά τις φτωχογειτονιές του Καΐρου, τους γονείς των Μαρτύρων της Επανάστασης, νεαρούς γυμνασμένους άντρες δίπλα σε μαυροφορεμένες μανάδες αλλά και λαμπερούς σταρ του κινηματογράφου, εξηγεί πώς ξεκίνησε η ιδιότυπη και πολύχρονη αυτή διαδρομή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Φωτογραφία / Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Το λεύκωμα «Portraits in Life and Death» εξελίχθηκε σε θρύλο τις δεκαετίες μετά τον θάνατο του φωτογράφου το 1987 και έγινε το σύμβολο ενός χαμένου κόσμου που ζούσε και δημιουργούσε στο νεοϋρκέζικο downtown.
THE LIFO TEAM
Enri Canaj, φωτογράφος

Φωτογραφία / Enri Canaj: «Δεν έχω εξοικειωθεί με τον πόνο»

Ο φωτογράφος των ασπρόμαυρων κάδρων, που κατέγραψε την Ελλάδα της κρίσης και το μεταναστευτικό ζήτημα της Ευρώπης, μιλά για τη δική του πορεία μετανάστευσης, για το πώς ο ερχομός του από τα Τίρανα στην Αθήνα ήταν μια «έκρηξη» μέσα στο κεφάλι του. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας
M. HULOT
Οι φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024 - σε εικόνες

Φωτογραφία / Η ζωή στην Αυστραλία μέσα από τον διαγωνισμό φωτογραφίας Australian Life 2024

Εκτροφή προβάτων, βρικόλακες στο σαλόνι, Αβορίγινες στη γη τους και στα σπίτια τους: Μια περιήγηση στην Αυστραλία μέσα από τις εικόνες των φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024.
THE LIFO TEAM
Κοιτάζοντας τους άλλους: Η Μαρτίν Φρανκ στην Άνδρο 

Φωτογραφία / «Κοιτάζοντας τους άλλους»: Οι ανθρωποκεντρικές εικόνες της Μαρτίν Φρανκ σε μια έκθεση στην Άνδρο

Στη χώρα της Άνδρου, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, 150 φωτογραφίες και αρχειακό υλικό αναδεικνύουν τη δημιουργική πορεία μιας καλλιτέχνιδας που παραμένει ελάχιστα γνωστή σήμερα στη διεθνή κοινότητα ενώ το έργο της συχνά ταυτίζεται με αυτό του Καρτιέ-Μπρεσόν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ