O Σύριος Mohammed Badra, καλύτερος φωτογράφος του 2016, καταγράφει τον πόλεμο από την πλευρά των θυμάτων Facebook Twitter

O Σύριος Mohammed Badra, καλύτερος φωτογράφος του 2016, καταγράφει τον πόλεμο από την πλευρά των θυμάτων

0

Οι wire photographers, όπως αποκαλούνται οι φωτογράφοι των πρακτορείων, είναι οι φωτογράφοι που βρίσκονται στη πρώτη γραμμή των γεγονότων. Περνούν ολόκληρες εβδομάδες μακριά από το σπίτι τους, κυνηγώντας γεγονότα και περιστατικά σε όλο τον κόσμο, καλύπτοντας σημαντικές ή ασήμαντες ιστορίες από τα εγκαίνια μιας έκθεσης έως μια μεγάλη φυσική καταστροφή ή μια πολεμική σύρραξη. Τέτοιες ήταν οι περιπτώσεις των βραβευμένων φωτογράφων τα προηγούμενα χρόνια, αλλά τα πράγματα φέτος είναι διαφορετικά. Το γεγονός ότι πολλοί δημοσιογράφοι και φωτογράφοι υπήρξαν θύματα στον πόλεμο της Συρίας, μείωσε σημαντικά την παρουσία επαγγελματιών που συνήθως καλύπτουν ανάλογες περιπτώσεις κι έτσι τα διεθνή μέσα ενημέρωσης αναγκάστηκαν να στηριχθούν, όσο ποτέ άλλοτε σε άλλες πηγές. Η εικόνα του πολέμου έγινε ένα μείγμα από κυβερνητικές και αντικαθεστωτικές πηγές, αλλά και από ανεξάρτητους φωτογράφους που τις περισσότερες φορές δεν έχουν καμία εμπειρία από ρεπορτάζ. Ιατρικό προσωπικό, συνεργεία διάσωσης, ακόμα και δάσκαλοι έγιναν πομποί πληροφοριών μέσω του Facebook, του Twitter, του YouTube και του WhatsApp, ενώ κάποια πρακτορεία, προσέλαβαν ντόπιους για να αποκτήσουν μια εικόνα της κατάστασης.


Το ΤΙΜΕ έχει πολλές φορές αναδείξει τέτοιους φωτογράφους που δουλεύουν νυχθημερόν για να αποτυπώσουν αυτή τη βίαιη σύρραξη. Παίρνοντας πολύ μεγάλα ρίσκα, αλλά και υποφέροντας τις δικές τους προσωπικές απώλειες, καταγράφουν τις εικόνες που βλέπουμε στα διεθνή μέσα. Η δουλειά τους είναι ιστορική. Οι φωτογραφίες τους αποτελούν πειστήρια. Ανάμεσα σ' αυτούς τους είναι ο Mohammed Badra, ένας φωτογράφος του European Pressphoto Agency με έδρα τη Ντούμα, ένα προάστιο της Δαμασκού που έχει περάσει στον έλεγχο των ανταρτών. Φέτος,ο Βadra ανακυρήχθηκε φωτογράφος της χρονιάς- θέση που πέρισυ την κατείχε ο Έλληνας Άγγελος Τζωρτζίνης.


O 26χρονος Badra, ζει εγκλωβισμένος στη γενέτειρα του που πολιορκείται από την Συριακή κυβέρνηση. Όταν η κατάσταση το επιτρέπει, καλύπτει και γειτονικές περιοχές που ελέγχονται από την αντίσταση. Με μια οικογένεια τραυματισμένη από τον πόλεμο, έχει γίνει μάρτυρας των αγριοτήτων και των φρικτών συνεπειών του στη ζωή της περιοχής. Για το αίσθημα που αποπνέει και τη σημασία της δουλειάς του, για τα προσόντα του και την αφοσίωση του παρ' όλες τις δυσκολίες, ο Mohammed Badra είναι η επιλογή του TIME για τον τίτλο του Wire Photographer του 2016.

O Σύριος Mohammed Badra, καλύτερος φωτογράφος του 2016, καταγράφει τον πόλεμο από την πλευρά των θυμάτων Facebook Twitter
Ένας μαχητής της αντίστασης μιλάει στον ασύρματο στη Ντούμα στις 5 του Σεπτέμβρη. ©Mohammed Badra

Ο Badra γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Ντούμα ένα προάστιο 20 λεπτά έξω από τη Δαμασκό, εν καιρώ ειρήνης. Το 2009 ξεκίνησε τις σπουδές του στην αρχιτεκτονική -αυτό ήταν το όνειρό του- μα τις εγκατέλειψε δύο χρόνια αργότερα, όταν αυτό που ξεκίνησε ως επανάσταση εξελίχθηκε σε ανοιχτή σύρραξη. Οι φίλοι του συλλαμβάνονταν χωρίς λόγο και ο θάνατος ήταν πλέον μια καθημερινότητα. Ο Badra ξεκίνησε να φωτογραφίζει το 2012, όταν έγινε ανταποκριτής για τη Συριακή Αραβική Ερυθρά Ημισελήνο (Syrian Arab Red Crescen). Στην αρχή φωτογράφιζε τα κατεστραμμένα κτήρια και τις αγορές, ενώ μετά από λίγο φωτογράφιζε στο ιατρικό κέντρο της ομάδας, τις επιχειρήσεις διάσωσης και αλλού. Τον επόμενο χρόνο αρχίζει τη συνεργασία του με το Reuters, ενώ από το 2015 συνεργάζεται με το EPA.

Τον ενδιαφέρει κυρίως η ανθρώπινη πλευρά του πολέμου. «Προσπαθώ να εστιάσω στους πολίτες και σε μικρές ανθρώπινες λεπτομέρειες», λέει ο Badra. Επικεντρώνεται επίσης και στα μικρά θύματα αυτού του πολέμου. Σύμφωνα με τα Ηνωμένα Έθνη υπολογίζεται ότι περίπου 500.000 παιδιά ζουν σε 16 περιοχές σε ολόκληρη τη Συρία που βρίσκονται σε καθεστώς πολιορκίας. Ο φωτογράφος πέρασε αρκετό χρόνο σ' ένα υπόγειο πάρκο διασκέδασης όπου δεκάδες παιδιά τραγουδούν και παίζουν, αλλά και μέσα σε κατεστραμμένα σχολεία και νοσοκομεία όπου μετά από αεροπορικές επιθέσεις βρίσκονται ζαλισμένα, τραυματισμένα ή και νεκρά. «Τα παιδιά βρίσκονται στη χειρότερη κατάσταση: δεν έχουν μέλλον, δεν έχουν παρόν, παρά μόνο παρελθόν γεμάτο από αίμα και βόμβες», λέει ο Badra. «Όταν δω ένα παιδί που χαμογελάει μου φαίνεται σπουδαίο. Είναι μια πολύτιμη εικόνα και με κάνει να χαμογελάω κι εγώ».

Ο Badra, θυμάται αρκετές στιγμές όπου δυσκολεύτηκε συναισθηματικά να καταγράψει αυτό που έβλεπε και άκουγε όπως στη περίπτωση του νεαρού αγοριού που σκοτώθηκε σε έναν βομβαρδισμό ή του γείτονά του, που το σπίτι του κάηκε μετά από αεροδρομική επίθεση και προσπάθησε να σβήσει τη φωτιά με φλιτζάνια νερό ή τον άνθρωπο που έπασχε από νεφρική ανεπάρκεια και το ιατρικό προσωπικό δεν είχε  αρκετό φάρμακο για τη θεραπεία.

O Σύριος Mohammed Badra, καλύτερος φωτογράφος του 2016, καταγράφει τον πόλεμο από την πλευρά των θυμάτων Facebook Twitter
Άντρας με το ποδήλατό του περνάει μπροστά από κατεστραμμένα κτήρια της Ντούμα στις 22 Νοέμβρη ©Mohammed Badra
O Σύριος Mohammed Badra, καλύτερος φωτογράφος του 2016, καταγράφει τον πόλεμο από την πλευρά των θυμάτων Facebook Twitter
Άντρας δέχεται ιατρική βοήθεια στο νοσοκομείο, μετά από αεροπορική επιδρομή στη Ντούμα στις 12 Σεπτεμβρίου. ©Mohammed Badra
O Σύριος Mohammed Badra, καλύτερος φωτογράφος του 2016, καταγράφει τον πόλεμο από την πλευρά των θυμάτων Facebook Twitter
Ο Abu Omar al-Ghoosh, ο οποίος έχασε 17 συγγενείς σε μια χημική επίθεση, προσεύχεται σε ένα νεκροταφείο στη Zamalka στις 21 Αυγούστου.©Mohammed Badra
O Σύριος Mohammed Badra, καλύτερος φωτογράφος του 2016, καταγράφει τον πόλεμο από την πλευρά των θυμάτων Facebook Twitter
Τα παιδιά συγκεντρώνονται σε σχολείο στη Ντούμα στις 12 Απριλίου, μετά από την κατάπαυση του πυρός τον Φεβρουάριο που επέτρεψε σε πολλούς μαθητές να επιστρέψουν στο σχολείο.©Mohammed Badra
O Σύριος Mohammed Badra, καλύτερος φωτογράφος του 2016, καταγράφει τον πόλεμο από την πλευρά των θυμάτων Facebook Twitter
Τα παιδιά ακούνε τραγούδια στο υπόγειο πάρκο διασκέδασης στην Erbeen, στην ανατολική Ghouta τον Σεπτέμβρη του 2016. ©Mohammed Badra
O Σύριος Mohammed Badra, καλύτερος φωτογράφος του 2016, καταγράφει τον πόλεμο από την πλευρά των θυμάτων Facebook Twitter
Άντρας κοιμάται στην οροφή ενός κατεστραμμένου κτιρίου στη γειτονιά Barzeh της Δαμασκού στις 17 Φεβρουαρίου. ©Mohammed Badra
O Σύριος Mohammed Badra, καλύτερος φωτογράφος του 2016, καταγράφει τον πόλεμο από την πλευρά των θυμάτων Facebook Twitter
©Mohammed Badra
O Σύριος Mohammed Badra, καλύτερος φωτογράφος του 2016, καταγράφει τον πόλεμο από την πλευρά των θυμάτων Facebook Twitter
Παιδιά στο σχολείο. ©Mohammed Badra
O Σύριος Mohammed Badra, καλύτερος φωτογράφος του 2016, καταγράφει τον πόλεμο από την πλευρά των θυμάτων Facebook Twitter
Κατεστραμμένος παιδικός σταθμός σε μια γειτονιά στα ανατολικά της Δαμασκού, στις 9 Μαρτίου. ©Mohammed Badra
Φωτογραφία
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Νίκος Οικονομόπουλος: «Οι μοδάτοι φωτογραφίζουν σήμερα με φιλμ· αλλά η ψηφιακή είναι μακράν ανώτερη φωτογραφία»

Νίκος Οικονομόπουλος / Νίκος Οικονομόπουλος: «Οι μοδάτοι φωτογραφίζουν σήμερα με φιλμ· αλλά η ψηφιακή είναι μακράν ανώτερη φωτογραφία»

Σε μια σπάνια συνέντευξή του, ο διεθνούς φήμης φωτογράφος του Magnum μιλά στον M. Hulot για την συναρπαστική φωτογραφική του ανέλιξη και τις σκέψεις του πάνω στα αιώνια διλήμματα της τέχνης του.
M. HULOT
Αγκαλιές και φιλιά στο τέλος του κόσμου. H τρυφερή μελαγχολία στις εικόνες του Spyros Rennt

Spyros Rennt / «Το κουίρ είναι το βάρος που σηκώνουμε απέναντι στην κοινωνία που δεν μας αγκαλιάζει»

Φίλοι, γνωστοί, άγνωστοι, εραστές: Στο τέταρτο φωτογραφικό του βιβλίο «Intertwined», ο Έλληνας καλλιτέχνης Spyros Rennt στρέφει το βλέμμα του προς μια πιο ήσυχη πλευρά της κουίρ επαφής.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
«Η Ελλάδα που πρωτοείδα ήταν βουτηγμένη στη φτώχεια» ή «Γνώρισα/πρόλαβα μια Ελλάδα ανέγγιχτη και αναλλοίωτη». ή «Οι άνθρωποι στα νησιά δεν γνώριζαν καν τι σημαίνει τουρίστας»

Οι Αθηναίοι / «Τώρα η γλώσσα του Οδυσσέα είναι η γλώσσα μου. Και το Αιγαίο είναι η θάλασσά μου»

Γεννημένος στο Σικάγο, η αληθινή αλλαγή στη ζωή του ήρθε όταν ταξίδεψε για πρώτη φορά στα ελληνικά νησιά και την Αθήνα το 1954. Αποτύπωσε φωτογραφικά «τα χρόνια της ελπίδας σε μια Ελλάδα ανέγγιχτη και αναλλοίωτη». Σήμερα, εκφράζει την ανησυχία του για τα όμορφα τοπία της και τις γειτονιές, όπως η Πλάκα, που «είναι γεμάτες από καταστήματα με σουβενίρ». Ο φιλέλληνας φωτογράφος Ρόμπερτ Μακέιμπ είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Οι φωτογραφίες της Χλόης Ακριθάκη γίνονται έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη

Φωτογραφία / Μια έκθεση για τους πολύ προσωπικούς χώρους των καλλιτεχνών

Η έκθεση «Συναντήσεις» της Χλόης Ακριθάκη στο Μουσείο Μπενάκη είναι μια σειρά φωτογραφιών που ξεκινά το 1992, στο ατελιέ του πατέρα της, και φτάνει μέχρι σήμερα, με την ίδια να επισκέπτεται φίλους εικαστικούς κατά τη διάρκεια της δουλειάς τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Οι νικητές και οι φιναλίστ του Nature Photography Contest 2024

Φωτογραφία / Οι νικητές και οι φιναλίστ του Nature Photography Contest 2024

Οι νικητές του δεύτερου ετήσιου Διαγωνισμού Φωτογραφίας Φύσης παρουσιάζουν εκπληκτικές εικόνες που κόβουν την ανάσα και αποκαλύπτουν τη ζωή στον πλανήτη μας. Ο φετινός διαγωνισμός αναδεικνύει τη δύναμη της φωτογραφίας να αποτυπώνει τοπία, την άγρια ζωή και τη λεπτή ισορροπία που διατηρεί τη ζωή στη Γη.
THE LIFO TEAM
«Η ζωή είναι παράξενη και αστεία» - Μία ταινία για τη ζωή και το έργο του σπουδαίου Βρετανού φωτογράφου Martin Parr

Φωτογραφία / Η ζωή και το έργο του φωτογράφου Martin Parr γίνονται ντοκιμαντέρ

«Προσπαθώ να δείξω τα πράγματα που θεωρώ ενδιαφέροντα και μερικές φορές είναι αστεία. Οι άνθρωποι είναι αστείοι, οπότε πώς γίνεται να μην είναι και το έργο αστείο; Δεν θεωρώ τον εαυτό μου χιουμοριστικό φωτογράφο, αλλά η ζωή είναι παράξενη και αστεία».
THE LIFO TEAM
Τάκης Τλούπας: Ο φωτογράφος που αποτύπωσε μοναδικά την «ασπρόμαυρη» Ελλάδα

Φωτογραφία / Η απλότητα και η δύναμη των προγόνων μας στις φωτογραφίες του Τάκη Τλούπα

Η ιστορία του φωτογράφου που απαθανάτισε το δριμύ μεγαλείο της ελληνικής φύσης και τους φτωχούς ανθρώπους που έφτιαξαν κόσμο απ' τα χρειώδη: Μιλούν στη LIFO η κόρη του, Βάνια Τλούπα, και η εκδότρια Ραχήλ Μισδραχή–Καπόν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ