Οι ηδονιστικές εικόνες της Αμερικής της δεκαετίας του 1970 του Mitch Epstein Facebook Twitter

Οι ηδονιστικές εικόνες της Αμερικής της δεκαετίας του 1970 του Mitch Epstein

0

Το 1973, ο Mitch Epstein μετακόμισε στη Νέα Υόρκη για να σπουδάσει στο Cooper Union με τον Garry Winogrand, έναν από τους πιο καταξιωμένους φωτογράφους της μεταπολεμικής εποχής. Τότε μόλις 20 ετών, η φωτογραφική μηχανή του Epstein έγινε το όχημα για την ανακάλυψη της πόλης, η οποία από την αλλαγή της δεκαετίας είχε γίνει μια εκτεταμένη μητρόπολη που στιγματίστηκε από την οικονομική κατάρρευση, την εγκληματικότητα και την αυξανόμενη ανισότητα.

Αν και ο Winogrand δίδασκε κατά κύριο λόγο τους μαθητές του να πειραματίζονται στο σκοτεινό θάλαμο με ασπρόμαυρη φωτογραφία, ο Epstein επέλεξε την έγχρωμη φωτογραφία χρησιμοποιώντας φιλμ Kodachrome και μια φορητή φωτογραφική μηχανή 35mm. «Ο κόσμος είναι έγχρωμος, οπότε γιατί να μην φωτογραφίσουμε με χρώμα;». Εμπνευσμένος από την προσέγγιση του δασκάλου του, ο Epstein βυθίστηκε άφοβα στους χαοτικούς δρόμους της Νέας Υόρκης. Αλλά όπως και ο Winogrand, απορρίπτει σταθερά τον χαρακτηρισμό "φωτογράφος του δρόμου". «Δεν θεωρώ τον εαυτό μου ντοκιμαντερίστα, αλλά δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι αντλώ από αυτές τις παραδόσεις».

Συγκριτικά, η δεκαετία του 1970 διατηρούσε μια απελευθερωμένη ατμόσφαιρα μποέμικου, λιγότερο μολυσμένη από τις δυνάμεις της αγοράς, και ίσως γι' αυτό πολλοί από εμάς νοσταλγούν εκείνη τη δεκαετία.

Πράγματι, το Silver + Chrome, το οποίο καταγράφει αμερικανικές πόλεις - Νέα Υόρκη, Λος Άντζελες και Νέα Ορλεάνη - αποτυπώνει κάτι περισσότερο από τις κοινωνικοπολιτικές ιδιομορφίες της αστικής ζωής στα μέσα της δεκαετίας του 1970. Ο Epstein αναδεικνύει διακριτικά αφηγήσεις πέρα από κάθε προσεκτικά κατασκευασμένο κάδρο: μια μοντέρνα νεαρή γυναίκα στέκεται σε έναν τηλεφωνικό θάλαμο, ένα πλήθος πεζών χειρονομεί προς τον ουρανό με κέφι. «Κατάλαβα από την αρχή ότι η φωτογραφία δεν είναι το ίδιο το πράγμα που φωτογραφίζεις. Μια φωτογραφία πρέπει πάντα να αναγνωρίζει τη δισδιάστασή της και δεν μπορεί να αναπαράγει τον τρισδιάστατο κόσμο».

Οι ηδονιστικές εικόνες της Αμερικής της δεκαετίας του 1970 του Mitch Epstein Facebook Twitter
Oak Bluffs, Martha’s Vineyard, Massachusetts III, 1983

Ομαδοποιημένες μεταξύ τους σε μεγάλο βαθμό μέσω του θέματος της ανάπαυσης και της αναψυχής, προκαλούν αντιθετικές και απίθανες στιγμές: μια γυναίκα απορροφημένη σε ένα χαρτόδετο βιβλίο στο πεζοδρόμιο έξω από ένα κομμωτήριο ή ένας άνδρας που παίρνει έναν υπνάκο σε ένα αυτοσχέδιο κρεβάτι σε έναν εγκαταλελειμμένο χώρο κάτω από το πρόσφατα κατασκευασμένο Παγκόσμιο Κέντρο Εμπορίου. 

«Οι πύργοι ήταν σαν τοτέμ», θυμάται ο Epstein. «Εκείνη την εποχή όλη αυτή η περιοχή στη δυτική πλευρά του κάτω Μανχάταν βρισκόταν σε διαδικασία ανάπτυξης - γνωστή ως Battery Park City που βρισκόταν κατά μήκος του ποταμού Hudson. Έβγαζα πολλές φωτογραφίες σε εκείνη την περιοχή. Αυτή η λήψη είχε να κάνει με τη διαισθητική σύλληψη της αντιπαράθεσης των πραγμάτων. Ήταν τόσο απίθανο αυτός ο άνδρας να κάνει σιέστα δίπλα στη σμαραγδένια Cadillac του, που σκέφτηκα ότι μπορεί να είναι μαφιόζος του Νιου Τζέρσεϊ». 

Οι ηδονιστικές εικόνες της Αμερικής της δεκαετίας του 1970 του Mitch Epstein Facebook Twitter
West Side Highway, New York, 1977

Είτε είναι άστεγος είτε απλώς παίρνει έναν υπνάκο, η απόλυτη αντίθεση στην κλίμακα μεταξύ του μοναχικού, κοιμισμένου άνδρα και των απειλητικών ουρανοξυστών χρησιμεύει ως μεταφορά για την αυξανόμενη οικονομική ανισότητα στη Νέα Υόρκη εκείνη την εποχή, που συμπίπτει με την επιτάχυνση της Wall Street, τις νεοφιλελεύθερες πολιτικές και την αστική ανανέωση που μεταμόρφωσαν ανεπανόρθωτα την ταυτότητα της πόλης μέχρι τη δεκαετία του 1980. 

Συγκριτικά, η δεκαετία του 1970 διατηρούσε μια απελευθερωμένη ατμόσφαιρα μποέμικου, λιγότερο μολυσμένη από τις δυνάμεις της αγοράς, και ίσως γι' αυτό πολλοί από εμάς νοσταλγούν εκείνη τη δεκαετία. «Η δεκαετία του 1970 ήταν μια λιγότερο εμπορευματοποιημένη εποχή. Σήμερα υπάρχει ένας κομφορμισμός μέσω της ραγδαίας κεφαλαιοποίησης της κοινωνίας, ο οποίος έχει αλλάξει τη σχέση μας με την τέχνη και τη φωτογραφία», υποστηρίζει ο Epstein. Για τον λόγο αυτό, αναγνωρίζει ότι δεν θα μπορούσε να δημιουργήσει το ίδιο είδος δουλειάς σήμερα - όλοι θα ήταν καχύποπτοι απέναντι στην κάμερα και στην πιθανότητα να καταλήξουν οι φωτογραφίες τους στο διαδίκτυο. Πράγματι, υπάρχει κάτι το εντελώς ανεμπόδιστο στα θέματά του στο Recreation, ειδικά στο ζευγάρι που χορεύει φορώντας ροζ πουκάμισα και φλοράλ φλόρες. «Υπήρχε μια φωτογραφική αθωότητα τότε. Οι άνθρωποι γοητεύονταν από τη φωτογραφική μηχανή. Δεν υπέθεταν αμέσως ότι επρόκειτο να τους βγάλεις φωτογραφία και να κάνεις κάτι αρνητικό με αυτήν».

Οι ηδονιστικές εικόνες της Αμερικής της δεκαετίας του 1970 του Mitch Epstein Facebook Twitter
New Orleans, Louisiana, 1974
Οι ηδονιστικές εικόνες της Αμερικής της δεκαετίας του 1970 του Mitch Epstein Facebook Twitter
Cocoa Beach, Florida, 1983
Οι ηδονιστικές εικόνες της Αμερικής της δεκαετίας του 1970 του Mitch Epstein Facebook Twitter
Midtown, New York City, 1976
Οι ηδονιστικές εικόνες της Αμερικής της δεκαετίας του 1970 του Mitch Epstein Facebook Twitter
Brighton Beach, Brooklyn, New York, 1975
Οι ηδονιστικές εικόνες της Αμερικής της δεκαετίας του 1970 του Mitch Epstein Facebook Twitter
Mardi Gras, New Orleans, Louisiana III, 1975
Οι ηδονιστικές εικόνες της Αμερικής της δεκαετίας του 1970 του Mitch Epstein Facebook Twitter
Fifth Avenue, New York City V, 1976
Οι ηδονιστικές εικόνες της Αμερικής της δεκαετίας του 1970 του Mitch Epstein Facebook Twitter
Fifth Avenue, New York City VI, 1974
Οι ηδονιστικές εικόνες της Αμερικής της δεκαετίας του 1970 του Mitch Epstein Facebook Twitter
Halloween Party, Los Angeles, California II, 1974.

Μπορείτε να βρείτε το βιβλίο εδώ

Φωτογραφία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Φωτογραφία / Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Ο βραβευμένος φωτογράφος εστιάζει στα ανθρώπινα δικαιώματα, τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, τη μετανάστευση και το προσφυγικό, δίνοντας φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που θα έμεναν στο σκοτάδι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο Παρίσι μετά τους Ολυμπιακούς, ο Σουρεαλισμός ήρθε να κατακτήσει την πόλη

Φωτογραφία / Μια επίσκεψη σε ένα Παρίσι που αναζητά την επόμενη μέρα

Στο ανακαινισμένο Grand Palais, με επίκεντρο τον σουρεαλισμό, την τέχνη και καλεσμένο τον Τζιμ Τζάρμους, η Paris Photo 2024 καθρεφτίζει μια πόλη που επαναπροσδιορίζεται πολιτιστικά μετά τους Ολυμπιακούς.
ΟΡΕΣΤΗΣ ΣΕΦΕΡΟΓΛΟΥ
Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Φωτογραφία / Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Ο βραβευμένος Γάλλος φωτογράφος που έχει καταγράψει μοναδικά τις φτωχογειτονιές του Καΐρου, τους γονείς των Μαρτύρων της Επανάστασης, νεαρούς γυμνασμένους άντρες δίπλα σε μαυροφορεμένες μανάδες αλλά και λαμπερούς σταρ του κινηματογράφου, εξηγεί πώς ξεκίνησε η ιδιότυπη και πολύχρονη αυτή διαδρομή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Φωτογραφία / Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Το λεύκωμα «Portraits in Life and Death» εξελίχθηκε σε θρύλο τις δεκαετίες μετά τον θάνατο του φωτογράφου το 1987 και έγινε το σύμβολο ενός χαμένου κόσμου που ζούσε και δημιουργούσε στο νεοϋρκέζικο downtown.
THE LIFO TEAM
Enri Canaj, φωτογράφος

Φωτογραφία / Enri Canaj: «Δεν έχω εξοικειωθεί με τον πόνο»

Ο φωτογράφος των ασπρόμαυρων κάδρων, που κατέγραψε την Ελλάδα της κρίσης και το μεταναστευτικό ζήτημα της Ευρώπης, μιλά για τη δική του πορεία μετανάστευσης, για το πώς ο ερχομός του από τα Τίρανα στην Αθήνα ήταν μια «έκρηξη» μέσα στο κεφάλι του. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας
M. HULOT
Οι φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024 - σε εικόνες

Φωτογραφία / Η ζωή στην Αυστραλία μέσα από τον διαγωνισμό φωτογραφίας Australian Life 2024

Εκτροφή προβάτων, βρικόλακες στο σαλόνι, Αβορίγινες στη γη τους και στα σπίτια τους: Μια περιήγηση στην Αυστραλία μέσα από τις εικόνες των φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024.
THE LIFO TEAM
Κοιτάζοντας τους άλλους: Η Μαρτίν Φρανκ στην Άνδρο 

Φωτογραφία / «Κοιτάζοντας τους άλλους»: Οι ανθρωποκεντρικές εικόνες της Μαρτίν Φρανκ σε μια έκθεση στην Άνδρο

Στη χώρα της Άνδρου, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, 150 φωτογραφίες και αρχειακό υλικό αναδεικνύουν τη δημιουργική πορεία μιας καλλιτέχνιδας που παραμένει ελάχιστα γνωστή σήμερα στη διεθνή κοινότητα ενώ το έργο της συχνά ταυτίζεται με αυτό του Καρτιέ-Μπρεσόν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ