Αν το παρελθόν είχε χρώμα... Facebook Twitter

Αν το παρελθόν είχε χρώμα...

0

124 διάσημες ασπρόμαυρες φωτογραφίες του 19ου και 20ού αιώνα αλλάζουν μορφή και μεταμορφώνονται με χρώμα, στο νέο βιβλίο The Paper Time Machine. 

Τις εικόνες επιμελήθηκε ο Wolfgang Wild σε συνεργασία με τον Jordan LLoyd, ο οποίος διενεργεί ήδη εδώ και αρκετά χρόνια έρευνες για τον επιχρωματισμό παλιών ασπρόμαυρων φωτογραφιών.

Σκοπός του συγκεκριμένου εγχειρήματος είναι να δοθεί ζωντάνια και φως σε ιστορικές λήψεις που ίσως ποτέ δε θα μπορούσαμε να τις φανταστούμε έγχρωμες: από φωτογραφίες της νεανικής ηλικίας του Αβραάμ Λίνκολν, μέχρι στιγμιότυπα του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου.

Παρουσιάζουμε μερικές απ' αυτές.

Σκοπός του συγκεκριμένου εγχειρήματος είναι να δοθεί ζωντάνια και φως σε ιστορικές λήψεις που ίσως ποτέ δε θα μπορούσαμε να τις φανταστούμε έγχρωμες.

Αν το παρελθόν είχε χρώμα... Facebook Twitter
Dorothea Lange, 1936. H Florence Thompson με ένα από τα παιδιά της στο Watsonville της Καλιφόρνια. Η Thompson που ήταν μόλις 32 ετών σ' αυτή τη διάσημη φωτογραφία της Dorothea Lange, είχε γεννηθεί το 1903 στην τότε επικράτεια των Ινδιάνων- μέρος πια της σημερινής Οκλαχόμα- από γηγενείς της φυλής των Τσερόκι. Στα 28 της μετά το θάνατο του συζύγου της έμεινε μόνη της να φροντίσει τα 6 παιδιά τους. Στη συνέχεια απέκτησε άλλα τρία. Η φωτογραφία τραβήχτηκε τη στιγμή που η Florence περιμένει να επισκευαστεί το αυτοκίνητό τους μετά από βλάβη. Φωτο: Dorothea Lange / Library of Congress
Αν το παρελθόν είχε χρώμα... Facebook Twitter
Stanley Kubrick, 1949. Ο Stanley Kubrick είναι μια τεράστια προσωπικότητα στην ιστορία του κινηματογράφου έχοντας δημιουργήσει 13 μεγάλου μήκους ταινίες μεταξύ των οποίων το Spartacus, το Κουρδιστό Πορτοκάλι, τη Λάμψη, το Full Metal Jacket και το πρωτοποριακό 2001: A Space Odyssey. Μα πριν διαγράψει την κινηματογραφική του πορεία ο Kubrick ήταν μαθητευόμενος φωτογράφος στο περιοδικό Look. Η παραπάνω φωτογραφία είναι μια από τις φωτογραφίες του 21χρονου τότε Κιούμπρικ και απεικονίζει τους θεατές που καταφθάνουν στο Chicago Theatre στο Σικάγο για να παρακολουθήσουν μια παράσταση. Φωτο: Stanley Kubrick / Look Magazine / Library of Congress
Αν το παρελθόν είχε χρώμα... Facebook Twitter
1863. Συμμαχικοί κρατούμενοι στο Seminary Ridge κατά τη διάρκεια της μάχης του Gettysburg. Μέχρι το 1863, και οι δύο πλευρές του αμερικανικού εμφυλίου πολέμου χρησιμοποίησαν ένα σύστημα ανταλλαγής για την αποφυλάκιση των κρατουμένων. Αλλά το 1863, όταν τραβήχτηκε αυτή η εικόνα, το συγκεκριμένο σύστημα αποδείχθηκε ανέφικτο, γιατί οι συνομοσπονδιακές αρχές δεν αναγνώριζαν τους έγχρωμους κρατούμενους ως ίσους με τους λευκούς κρατούμενους. Το άμεσο αποτέλεσμα ήταν ότι ο αριθμός των στρατευμάτων που κρατούνταν στις φυλακές αυξήθηκε μαζικά και στις δύο πλευρές. Περισσότεροι από 400.000 στρατιώτες συνελήφθησαν και φυλακίστηκαν κατά τη διάρκεια του αμερικανικού εμφυλίου πολέμου. Ένας στους δέκα θανάτους κατά τη διάρκεια του πολέμου συνέβη στη φυλακή - συνολικά περισσότεροι από 55.000 άνδρες έχασαν τη ζωή τους όντας υπό κράτηση. Φωτο: Library of Congress
Αν το παρελθόν είχε χρώμα... Facebook Twitter
1917. Οι στρατιώτες της 164ης Ταξιαρχίας Depot σχηματίζουν μια σημαία στο Fort Riley στο Κάνσας. Ο Arthur Mole έγινε γνωστός ως φωτογράφος πατριωτικών αμερικανικών εικόνων, αν και ο Mole ήταν στην πραγματικότητα Βρετανός. Σκηνοθέτησε φωτογραφικά τις αμερικανικές στρατιωτικές βάσεις και εγκαταστάσεις κατά τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο, επιδιώκοντας να δημιουργήσει μια αίσθηση πατριωτικού θάρρος και ενθουσιασμού. Αφού σχεδίαζαν για μία εβδομάδα τη φωτογράφιση, ο Mole και ο συνεργάτης του ανέβηκαν σε μια πλατφόρμα ύψους 80 ποδιών από όπου, μέσω ενός μεγαφώνου, ο Mole κατεύθυνε το στράτευμα ώστε να δημιουργηθεί ο επιθυμητός σχηματισμός. Φωτο: Arthur Mole/Library of Congress
Αν το παρελθόν είχε χρώμα... Facebook Twitter
1918. Έκρηξη ενός αερόστατου με υδρογόνο στο Henry Post Field της Οκλαχόμα. Το υδρογόνο στο μπαλόνι αναφλέχθηκε μάλλον από ένα φορτίο στατικού ηλεκτρισμού, το οποίο δημιουργήθηκε από την τριβή των πτυχών του υφάσματος του μπαλονιού. Έξι στρατιώτες σκοτώθηκαν ενώ τριάντα τραυματίστηκαν. Φωτο: Library of Congress
Αν το παρελθόν είχε χρώμα... Facebook Twitter
1905. Το "Empire State Express" (ο Κεντρικός Σιδηρόδρομος της Νέας Υόρκης) διέρχεται από την οδό Ουάσιγκτον στη Νέα Υόρκη. Το Empire State Express ήταν το βασικό τρένο της κεντρικής λεωφόρου της Νέας Υόρκης και του ποταμού Hudson River Railroad. Ήταν επίσης το πρώτο επιβατικό τρένο με ταχύτητα άνω των 50 μίλια / ώρα. Τα τρένα διέσχιζαν τους δρόμους της Νέας Υόρκης από το 1859, γι' αυτό και την έλεγαν «η πόλη με τα τρένα στους δρόμους». Εκτός από τις προφανείς ανησυχίες για την ασφάλεια, οι κάτοικοι της περιοχής ανησυχούσαν επίσης για τη ρύπανση και τον θόρυβο. Στις ώρες αιχμής, περίπου εξήντα τρένα έτρεχαν κατά μήκος της οδού Ουάσιγκτον - γεγονός που έληξε τελικά το 1936 με την άφιξη ενός υπερυψωμένου σιδηροδρόμου και ενός νέου σταθμού στην Erie Boulevard East. Φωτο: Library of Congress
Αν το παρελθόν είχε χρώμα... Facebook Twitter
1918. Στη Wall Street της Νέας Υόρκης γιορτάζουν την παράδοση της Γερμανίας που σήμανε το τέλος του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου. Φωτο: W.L. Drummond / Library of Congress
Αν το παρελθόν είχε χρώμα... Facebook Twitter
7 Ιουλίου 1865. Ο απαγχονισμός όσων συμμετείχαν στη δολοφονία του Αβραάμ Λίνκολν στο Fort McNair της Ουάσινγκτον Η δολοφονία του Λίνκολν τον Απρίλιο του 1865 από τον Τζον Γουίλκς Μπουθ ήταν μέρος μιας συνωμοσίας με στόχο να ρίξει την ομοσπονδιακή κυβέρνηση. Ο Τζον Γουίλκς Μπουθ, ήταν ηθοποιός και υποστηρικτής της Συνομοσπονδίας και είχε συνωμοτήσει μαζί με άλλους οι οποίοι επιχείρησαν να δολοφονήσουν τον υπουργό προεδρίας της Κυβέρνησης Ουίλιαμ Σούαρντ και τον Αντιπρόεδρο Άντριου Τζόνσον και τελικά απέτυχαν. Τρεις μήνες μετά τη δολοφονία, στις 7 Ιουλίου τέσσερις από αυτούς, οι Lewis Powell, David Herold, George Atzerodt και η Mary Surratt απαγχονίστηκαν. Την σκηνή κατέγραψε ο ο Σκωτσέζος φωτογράφος Alexander Gardner. Φωτο: Alexander Gardner/Library of Congress
Αν το παρελθόν είχε χρώμα... Facebook Twitter
1882. Εργάτες κατασκευάζουν το Άγαλμα της Ελευθερίας στο εργαστήριο του Frédéric Auguste Bartholdi, ο οποίος είχε την ιδέα να δημιουργήσει και τελικά να δωρήσει το γλυπτό, ύστερα από την κατάργηση της δουλείας στις ΗΠΑ. Η κατασκευή ξεκίνησε το 1877 και οχτώ χρόνια μετά έκανε το υπερατλαντικό ταξίδι. Φωτο: Albert Fernique / Library of Congress
Αν το παρελθόν είχε χρώμα... Facebook Twitter
1930. Εναέρια λήψη της κίνησης στους δρόμους του Μανχάταν, εκεί όπου χτυπούσε ο παλμός της Αμερικάνικης μόδας τον εικοστό αιώνα. Τη συγκεκριμένη φωτογραφία τράβηξε η Νεοϋορκέζα Margaret Bourke-White, η οποία θα γίνει αργότερα διάσημη ως η πρώτη γυναίκα φωτορεπόρτερ και πολεμική ανταποκρίτρια, κατά το Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Φωτο: Time and Life Pictures / Getty Images.
Αν το παρελθόν είχε χρώμα... Facebook Twitter
1917. Ένα ξύλινο θωρηκτό κατασκευάζεται από άνδρες του αμερικανικού Πολεμικού Ναυτικού στο μέσο της πλατείας Union, στην Νέα Υόρκη. Το πλοίο είναι πλήρως στελεχωμένο με προσωπικό παρόλο που δε βρίσκεται σε θάλασσα, με σκοπό να στρατολογήσει όσο το δυνατόν περισσότερους Αμερικάνους στο Ναυτικό. Κάτι που τελικά καταφέρνουν καθώς μέσω του συγκεκριμένου θωρηκτού, στον αμερικάνικο στρατό εντάσσονται 25 χιλιάδες Αμερικάνοι. Φωτο:: Bain News Service / Library of Congress.
Αν το παρελθόν είχε χρώμα... Facebook Twitter
1947. Ο γνωστός για το στιλ του στη τζαζ Ουκρανός πιανίστας, Art Hodes, μαζί με την μπάντα του, γυρνά τους δρόμους της Νέας Υόρκης παίζοντας μουσική πάνω σε μια άμαξα, προκειμένου να προωθήσει την νέα του συναυλία. Τη συγκεκριμένη φωτογραφία τράβηξε ο William P. Gottlieb, ο οποίος πέρασε δέκα χρόνια φωτογραφίζοντας τους διασημότερους μουσικούς τζαζ στην Νέα Υόρκη. Φωτο: William Gottlieb/Library of Congress
Αν το παρελθόν είχε χρώμα... Facebook Twitter
1885. Ο φωτογράφος William Notman βγάζει μία ιστορική φωτογραφία με τον Καθιστό Ταύρο, σύμβολο της εξέγερσης των ιθαγενών στις ΗΠΑ, τα τέλη του 19ου αιώνα, να στέκεται δίπλα στο γνωστό performer των τσίρκων στις ΗΠΑ, Buffalo Bill. Ο Καθιστός Ταύρος σε ηλικία 54 ετών δέχθηκε να λάβει μέρος σε τσίρκο μόνο και μόνο για να παρελαύνει μαζί με τον υπόλοιπο θίασο κατά την έναρξη της παράστασης. Αποτελούσε, ουσιαστικά, την ατραξιόν του τσίρκου, ωστόσο δεν έμεινε για πολύ. Πέντε χρόνια αργότερα έπεσε νεκρός από πυρά αστυνομικού. Φωτο:: William Notman / David Francis Barry / Library of Congress.
Αν το παρελθόν είχε χρώμα... Facebook Twitter
1943. Το αεροσκάφος Douglas SBD "Dauntless ισορροπεί με το μπροστινό του κομμάτι σ' έναν αεροδιάδρομο στον Ειρηνικό. Ήταν ένα από τα όπλα του βρετανικού πολεμικού ναυτικού και συμμετείχε σε πολύ σημαντικές μάχες όπως του Περλ Χάρμπορ. Μετά το τέλος του Δευτέρου Παγκοσμίου πολέμου αντικαταστάθηκε αποσύρθηκε σταδιακά. Φωτο: Library of Congress.
Αν το παρελθόν είχε χρώμα... Facebook Twitter
1910. Ο φωτογράφος Lewis Hine φωτογραφίζει και καταγράφει τις άθλιες συνθήκες εργασίας των παιδιών που πουλούσαν εφημερίδες στους δρόμους των ΗΠΑ. Συμβάλλει αρκετά στην αλλαγή της νοοτροπίας γύρω από την παιδική εργασία στην αμερικανική κοινωνία. Φωτο: Lewis Hine / Library of Congress.
Αν το παρελθόν είχε χρώμα... Facebook Twitter
Αρχές του 1900. Στιγμιότυπο από τη ζωή στη λαϊκή αγορά της Mulberry Street, της ''Μικράς Ιταλίας'' της Νέας Υόρκης όπως συνήθιζαν να την αποκαλούν. Εκεί άρχιζαν να καταφθάνουν οι Ιταλοί μετανάστες μετά το 1880, ενώ είχε φτάσει στο σημείο, οι εννιά από τους δέκα κατοίκους της περιοχής να είναι Ιταλοί. Φωτο: Detroit Publishing Co. / Library of Congress.
Αν το παρελθόν είχε χρώμα... Facebook Twitter
1942. Ένας παππούς προσπαθεί να μάθει τον εγγονό του να περπατά στο κέντρο εγκατάστασης Ιαπώνων στις ΗΠΑ, κατά τη διάρκεια του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου. Είχε προηγηθεί η ιαπωνική επίθεση στο Περλ Χάρμπορ το 1941. Αυτό έφερε αντίποινα από την αμερικανική πλευρά, με περισσότερους από 120 χιλιάδες Ιάπωνες που ζούσαν στις ΗΠΑ να διώκονται και τελικά να παρατούν τα σπίτια τους και τις επιχειρήσεις τους για να μεταφερθούν στο καμπ. Οι συνθήκες ήταν άθλιες καθώς περισσότερα από 10 χιλιάδες άτομα ζούσαν σε 500 στρέμματα. Ο απολογισμός της κράτησης, 146 νεκροί. Φωτο: Dorothea Lange / Library of Congress.
Αν το παρελθόν είχε χρώμα... Facebook Twitter
1904. Φωτογραφία από το λούνα παρκ Coney Island, ένα από τα διασημότερα πάρκα όλων των εποχών στις ΗΠΑ. Έφτασε να χρησιμοποιεί 250 χιλιάδες φώτα και να ξοδεύει 700 χιλιάδες δολάρια. Την πρώτη μέρα, μάλιστα, λειτουργίας του μπήκαν 60 χιλιάδες άτομα. Το 1908, όμως, άρχιζε να παίρνει την κάτω βόλτα. Οι ιδιοκτήτες του πτώχευσαν. Τελευταία σελίδα στην ιστορία του διάσημου λούνα παρκ μπήκε το 1944, όταν καταστράφηκε ολοσχερώς από πυρκαγιά. Φωτο: Geo P. Hall and Son / New York Historical Society / Getty Images.
Αν το παρελθόν είχε χρώμα... Facebook Twitter
1896. Στιγμιότυπο από τη ζωή στην ChinaTown του Σαν Φρανσίσκο. Από το 1849 άρχισαν να καταφθάνουν διαρκώς Κινέζοι μετανάστες στην περιοχή για την κατασκευή σιδηροδρόμων. Όλοι τους ντυμένοι με την παραδοσιακή μαύρη κινέζικη ενδυμασία και το μακρύ μαλλί, σημείο της κινέζικης κουλτούρας εκείνη την εποχή. Πολλές δυστυχώς από τις φωτογραφίες στην ChinaTown του Σαν Φρανσίσκο καταστράφηκαν μετά τον ισχυρό σεισμό του 1906, μερικές, όμως, κατάφεραν τελικά να σωθούν μέχρι σήμερα. Φωτο:: Arnold Genthe / Library of Congress.
Φωτογραφία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Φωτογραφία / Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Το λεύκωμα «Portraits in Life and Death» εξελίχθηκε σε θρύλο τις δεκαετίες μετά τον θάνατο του φωτογράφου το 1987 και έγινε το σύμβολο ενός χαμένου κόσμου που ζούσε και δημιουργούσε στο νεοϋρκέζικο downtown.
THE LIFO TEAM
Enri Canaj, φωτογράφος

Φωτογραφία / Enri Canaj: «Δεν έχω εξοικειωθεί με τον πόνο»

Ο φωτογράφος των ασπρόμαυρων κάδρων, που κατέγραψε την Ελλάδα της κρίσης και το μεταναστευτικό ζήτημα της Ευρώπης, μιλά για τη δική του πορεία μετανάστευσης, για το πώς ο ερχομός του από τα Τίρανα στην Αθήνα ήταν μια «έκρηξη» μέσα στο κεφάλι του. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας
M. HULOT
Οι φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024 - σε εικόνες

Φωτογραφία / Η ζωή στην Αυστραλία μέσα από τον διαγωνισμό φωτογραφίας Australian Life 2024

Εκτροφή προβάτων, βρικόλακες στο σαλόνι, Αβορίγινες στη γη τους και στα σπίτια τους: Μια περιήγηση στην Αυστραλία μέσα από τις εικόνες των φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024.
THE LIFO TEAM
Κοιτάζοντας τους άλλους: Η Μαρτίν Φρανκ στην Άνδρο 

Φωτογραφία / «Κοιτάζοντας τους άλλους»: Οι ανθρωποκεντρικές εικόνες της Μαρτίν Φρανκ σε μια έκθεση στην Άνδρο

Στη χώρα της Άνδρου, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, 150 φωτογραφίες και αρχειακό υλικό αναδεικνύουν τη δημιουργική πορεία μιας καλλιτέχνιδας που παραμένει ελάχιστα γνωστή σήμερα στη διεθνή κοινότητα ενώ το έργο της συχνά ταυτίζεται με αυτό του Καρτιέ-Μπρεσόν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
100 χρόνια από τη γέννηση του Ρόμπερτ Φρανκ

Φωτογραφία / 100 χρόνια από τη γέννηση του Ρόμπερτ Φρανκ

Κατέγραψε την πραγματική Αμερική, έβρισκε τους πιο συναρπαστικούς χαρακτήρες ανάμεσα στους λιγότερο προνομιούχους, κατάφερε να αλλάξει για πάντα την πορεία της φωτογραφίας και του κινηματογράφου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Μάρτιν Παρ επιστρέφει για να φωτογραφίσει το ελληνικό καλοκαίρι

Φωτογραφία / Ο Μάρτιν Παρ ετοιμάζεται να φωτογραφίσει ξανά το ελληνικό καλοκαίρι

Ένας από τους πιο σημαντικούς Βρετανούς φωτογράφους θα εκθέσει έργα του στο Hyper Hypo και θα υπογράψει βιβλία και αναμνηστικά που θα είναι διαθέσιμα για όλη τη διάρκεια του καλοκαιριού.
M. HULOT
Η φωτογραφική γλώσσα της Erieta Attali για το εφήμερο των τοπίων

ADM 2024: New Vision / Η φωτογραφική γλώσσα της Erieta Attali για το εφήμερο των τοπίων

Έχει αφιερώσει πάνω από δύο δεκαετίες στην εξερεύνηση της σχέσης ανάμεσα στην αρχιτεκτονική και το τοπίο και το πρωτοποριακό καλλιτεχνικό της έργο έχει χαράξει μια νέα πορεία στην αρχιτεκτονική φωτογραφία.
ERIETA ATTALI
Photography - A Queer History

Φωτογραφία / Η queer πλευρά της φωτογραφίας σε μια μνημειακή φωτογραφική έκδοση

Δύο Βρετανοί ιστορικοί τέχνης επιμελήθηκαν το «Photography – A Queer History», μια πολυεπίπεδη συλλογή αφιερωμένη στη φωτογραφία που προκαλεί τις κατεστημένες αντιλήψεις για τη σεξουαλικότητα, την ταυτότητα και την έκφραση φύλου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ