Τι πήγε εντελώς λάθος μ' αυτή τη φωτογραφία σκηνοθετημένης αυτοχειρίας;

0

Πίσω στο 1840 ο Hippolyte Bayard τράβηξε την πρώτη καθαρή φωτογραφία που υπήρξε ποτέ στον κόσμο. Ο δαιμόνιος εφευρέτης, καλλιτέχνης, συλλέκτης και τόσα ακόμη, ήδη από το 1839 είχε συλλάβει όλον τον μαγικό μηχανισμό που κρυβόταν πίσω από την αποτύπωση εικόνων και η πρώτη φωτογραφία που τράβηξε ποτέ ήταν αυτή της σκηνοθετημένης αυτοχειρίας του. 

Όμως, στον δρόμο του και τις φιλοδοξίες του βρέθηκε ένας πολιτικός με τελείως δική του ατζέντα για τέτοιου είδους καινοτομίες και κάπως έτσι η πρωτιά του έμεινε για πάντα στη σκιά. 

Ας πάρουμε, όμως, τα πράγματα από την αρχή. Πριν τον Bayard πολλοί είχαν μετά μανίας επιχειρήσει να αποτυπώσουν φωτογραφικά μία στιγμή και να την αιχμαλωτίσουν στο χαρτί. Όλοι έφταναν μέχρι ενός σημείου, ωστόσο, και απ' ό,τι ξέρουμε τώρα πια, μόνο ο Bayard σκέφτηκε να βυθίσει το φιλμ σε ένα μείγμα χημικών ουσιών και ουσιαστικά ήταν ο πρώτος που συνέλαβε την αποτελεσματικότητα ενός «σκοτεινού θαλάμου».

Οι πρώτες φωτογραφίες του Bayard, τεράστιας ιστορικής σημασίας στις μέρες μας, ήταν πολύ απλές. Συνήθιζε να φωτογραφίζει δωμάτια του σπιτιού του, αντικείμενα Τέχνης που ο ίδιος είχε δημιουργήσει, τα εργαλεία κηπουρικής και τον κήπο του, ακόμη και τον εαυτό του -στις πρώτες selfies, ίσως, που υπήρξαν ποτέ- συνήθως με τα μάτια κλειστά, λόγω της παρατεταμένης έκθεσης στο φως. 

Όμως, το όνομα του Bayard, σχεδόν κανείς δεν το θυμάται. Ή για την ακρίβεια, είναι πολύ πιθανόν κανείς να μην το ξέρει. Γιατί τα εύσημα για την πατέντα πήγαν απευθείας στον Louis Daguerre, γνωστό και ως «πατέρα της δαγκεροτυπίας». Ο Daguerre ασχολείτο για χρόνια με την εικόνα, την επεξεργασία της, εκθέσεις και πειραματισμούς, επιχειρώντας να δημιουργήσει αποτυπώσεις που να παραμένουν στο χαρτί. 

Η δαγκεροτυπία υπήρξε η πρώτη πρακτική και εμπορική φωτογραφική διαδικασία και παρουσιάστηκε επίσημα από τον εφευρέτη της το 1839. Η παραγωγή της ήταν εξέλιξη της ηλιογραφίας, εφεύρεσης του συνεργάτη του Daguerre, Joseph Nicéphore Niépce.

Η διαδικασία παραγωγής δαγκεροτυπίας ξεκινά με την παράθεση των χάλκινων πλακών σε ιώδιο, όπου μέσω των αναθυμιάσεων διαμορφώνεται φωτοευαίσθητο ιωδίδιο του αργύρου. Οι πλάκες πρέπει να χρησιμοποιηθούν εντός μίας ώρας. Ακολούθως εκτίθενται από 10 έως 20 λεπτά στο φως, ανάλογα με τη διαθέσιμη φωτεινότητα. Η εμφάνιση της εικόνας επιτυγχάνεται με την έκθεση της πλάκας σε υδράργυρο, θερμαινόμενο σε 75° C.

Αυτό αναγκάζει τον υδράργυρο να συγχωνευτεί με το ασήμι. Έπειτα η εικόνα βυθίζεται σε θερμό διάλυμα κοινού άλατος και τελικά ξεπλένεται με καυτό αποσταγμένο νερό.

Τι πήγε εντελώς λάθος μ' αυτή τη φωτογραφία σκηνοθετημένης αυτοχειρίας; Facebook Twitter
Οι δύο... φίλοι
 

Όλα καλά μέχρι εδώ, όμως, οι δαγκεροτυπίες δεν μπορούσαν να αναπαραχθούν σε αντίγραφα και οι επιφάνειες τους ήταν εξαιρετικά λεπτές, με συνέπεια για να μην καταστραφούν να καλύπτονται συχνά με γυαλί. Η εικόνα που παραγόταν εμφάνιζε το πρότυπο σε αντεστραμμένη όψη, ανάλογη με την κατοπτρική αναπαράσταση. Επιπλέον οι χημικές ουσίες που χρησιμοποιούνταν ήταν ιδιαίτερα τοξικές.

Ο Daguerre έδειχνε τη δουλειά του μόνο σε λίγους, εκλεκτούς και κυρίως εύπορους φίλους. Ο Bayard από την άλλη ήθελε να μοιράζεται αυτό που προέκυπτε από τους πειραματισμούς του. Γι' αυτό το 1839 προχώρησε και στην πρώτη του έκθεση φωτογραφίας. Μάλιστα, φρόντισε τα αποτελέσματα της δουλειάς του να τα παρουσιάσει και στη Γαλλική Ακαδημία των Επιστημών.

Και εδώ μπαίνει στην κουβέντα ο Francois Arago, γάλλος πολιτικός και αστρονόμος, επικεφαλής της Ακαδημίας. Και στενός φίλος του Dagueree. Για την ακρίβεια, ήταν ο άνθρωπος που μεσολάβησε για να κατοχυρωθεί η πατέντα στον φίλο του, αδιαφορώντας για το ένα βήμα μπροστά που είχε κάνει ο Bayard. 

Όπως ο Arago ισχυριζόταν, ήθελε η φωτογραφία να είναι ένα δώρο προς όλον τον κόσμο και αποστολέας αυτού του δώρου να είναι ο καλύτερος του φίλος. Ζήτησε μάλιστα από τον Bayard να κρατήσει -αν ήταν δυνατόν- το στόμα του κλειστό για να γίνει πρώτα η παρουσίαση της πατέντας του Νταγκέρ στην Ακαδημία Επιστημών -να κατοχυρωνόταν, δηλαδή, η πρώτη απόπειρα φωτογραφίας στον φίλο του- και μετά ας έκανε ό,τι ήθελε. 

Λίγους μήνες μετά ο Bayard παρουσίασε στην Ακαδημία Επιστημών τη δική του προηγμένη πατέντα για φωτογραφίες, αλλά κανείς δεν ενδιαφέρθηκε. Την ίδια στιγμή, ο "πατέρας της δαγκεροτυπίας" έβλεπε τις δουλειές του να ανθίζουν, άνοιγε "φωτογραφεία" και εκτός από το δίπλωμα ευρεσιτεχνίας έλαβε και τιμητική σύνταξη για την προσφορά του στην ανθρωπότητα. 

Και τότε ο Bayard αποφάσισε να φωτογραφήσει την «αυτοκτονία» του. Βασικά, τράβηξε μία φωτογραφία του -δήθεν νεκρού- εαυτού και πίσω από τη φωτογραφία, φρόντισε να γράψει ένα μηνυματάκι προς τη γαλλική κυβέρνηση. 

«Το πτώμα που βλέπετε σ' αυτή τη φωτογραφία ανήκει στον κ. Bayard, εφευρέτη της διαδικασίας που αντικρίζετε. Η κυβέρνηση μπορούσε να είναι γενναιόδωρη μόνο με τον κ. Daguerre, δεν μπορούσε -λέει- να ασχοληθεί με τον κ. Bayard, γι' αυτό κι αυτό το κακόμοιρο πλάσμα αυτοκτόνησε», έγραψε, 

Στα επόμενα χρόνια, ο Bayard δεν σταμάτησε να ασχολείται με τη φωτογραφία: θα γινόταν εξέχον μέλος των φωτογραφικών ενώσεων της εποχής του. Θα τραβούσε μερικές από τις πιο σημαντικές φωτογραφίες του καιρού του. Στην ιστορία, όμως, θα έμενε για τον συμβολισμό της φωτογραφίας με την οποία στηλίτευσε τη μεροληψία της Γαλλικής Ακαδημίας Επιστημών.

Σ' αυτό το κάπως ανατριχιαστικό στιγμιότυπο πολλοί αναγνωρίζουν τις πολλές χρησιμότητες μιας φωτογραφίας (προπαγάνδα, υπονοούμενο, διαμαρτυρία), τις οποίες θα τις ανακάλυπταν μέσα στα επόμενα χρόνια όλοι οι μεγάλοι καλλιτέχνες που λοξοκοίταξαν και προς την φωτογραφική τέχνη και όλοι οι επαγγελματίες φωτογράφοι από την εποχή του έως σήμερα...

Φωτογραφία
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Φωτογραφία / Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Ο βραβευμένος φωτογράφος εστιάζει στα ανθρώπινα δικαιώματα, τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, τη μετανάστευση και το προσφυγικό, δίνοντας φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που θα έμεναν στο σκοτάδι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο Παρίσι μετά τους Ολυμπιακούς, ο Σουρεαλισμός ήρθε να κατακτήσει την πόλη

Φωτογραφία / Μια επίσκεψη σε ένα Παρίσι που αναζητά την επόμενη μέρα

Στο ανακαινισμένο Grand Palais, με επίκεντρο τον σουρεαλισμό, την τέχνη και καλεσμένο τον Τζιμ Τζάρμους, η Paris Photo 2024 καθρεφτίζει μια πόλη που επαναπροσδιορίζεται πολιτιστικά μετά τους Ολυμπιακούς.
ΟΡΕΣΤΗΣ ΣΕΦΕΡΟΓΛΟΥ
Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Φωτογραφία / Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Ο βραβευμένος Γάλλος φωτογράφος που έχει καταγράψει μοναδικά τις φτωχογειτονιές του Καΐρου, τους γονείς των Μαρτύρων της Επανάστασης, νεαρούς γυμνασμένους άντρες δίπλα σε μαυροφορεμένες μανάδες αλλά και λαμπερούς σταρ του κινηματογράφου, εξηγεί πώς ξεκίνησε η ιδιότυπη και πολύχρονη αυτή διαδρομή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Φωτογραφία / Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Το λεύκωμα «Portraits in Life and Death» εξελίχθηκε σε θρύλο τις δεκαετίες μετά τον θάνατο του φωτογράφου το 1987 και έγινε το σύμβολο ενός χαμένου κόσμου που ζούσε και δημιουργούσε στο νεοϋρκέζικο downtown.
THE LIFO TEAM
Enri Canaj, φωτογράφος

Φωτογραφία / Enri Canaj: «Δεν έχω εξοικειωθεί με τον πόνο»

Ο φωτογράφος των ασπρόμαυρων κάδρων, που κατέγραψε την Ελλάδα της κρίσης και το μεταναστευτικό ζήτημα της Ευρώπης, μιλά για τη δική του πορεία μετανάστευσης, για το πώς ο ερχομός του από τα Τίρανα στην Αθήνα ήταν μια «έκρηξη» μέσα στο κεφάλι του. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας
M. HULOT
Οι φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024 - σε εικόνες

Φωτογραφία / Η ζωή στην Αυστραλία μέσα από τον διαγωνισμό φωτογραφίας Australian Life 2024

Εκτροφή προβάτων, βρικόλακες στο σαλόνι, Αβορίγινες στη γη τους και στα σπίτια τους: Μια περιήγηση στην Αυστραλία μέσα από τις εικόνες των φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024.
THE LIFO TEAM