Ζώντας με τους πρόσφυγες στον καταυλισμό του Ελαιώνα Facebook Twitter

Ζώντας με τους πρόσφυγες στον καταυλισμό του Ελαιώνα

0

Όλα ξεκίνησαν το 2015, όταν ένα κύμα προσφύγων έφτασε στην Ευρώπη. Από τότε έως σήμερα τα πράγματα έχουν εξελιχθεί με τον τρόπο που με θλίψη παρακολουθούμε στα δελτία ειδήσεων ή ακριβώς δίπλα από το σπίτι μας. Κάποιοι από αυτούς τους ανθρώπους σε λίγο κλείνουν χρόνο μέσα στους καταυλισμούς και η καθημερινότητα τους -το πώς περνάει η μέρα τους με όλες τις δυσκολίες και τα αναπάντεχα- είναι το βασικό ερώτημα. 

 

Έζησα δίπλα τους στον καταυλισμό του Ελαιώνα και το συγκεκριμένο φωτορεπορτάζ επικεντρώνεται κυρίως σε μια ομάδα νεαρών προσφύγων που ήδη διαμένουν ένα χρόνο στην Ελλάδα, περιμένοντας όπως και οι υπόλοιποι το εισιτήριο για την Ευρώπη ή την ασυλία για την παραμονή στη χώρα. Ο ένας μάλιστα από αυτούς κατάφερε να ξεκινήσει δουλειά στη μη κυβερνητική οργάνωση που διαχειρίζεται τον καταυλισμό. Με καταγωγή από τον Λίβανο, την Παλαιστίνη, την Ερυθραία, το Αφγανιστάν και άλλα μέρη, έχουν όλοι τους καταφύγει εδώ, όχι μόνο για να γλιτώσουν από έναν καταστροφικό πόλεμο, αλλά για να φτιάξουν τη δική τους ευκαιρία ζωής. 

Μαζί τους έμεινα για μία εβδομάδα, καταγράφοντας τις συνήθειες της ημέρας, ακούγοντάς τους να μου μιλάνε για τα σχέδιά τους και συνειδητοποιώντας ότι η γενική εικόνα που μας δίνεται είναι πολύ διαφορετική από την πραγματικότητα. Όσοι θέλουν να παραμείνουν στην Ελλάδα κάνουν μαθήματα ελληνικών, κατά βάση όμως κάνουν ένα μεγάλο διάλειμμα από τις σπουδές στη χώρα τους. Κατά τη διάρκεια της ημέρας στον καταυλισμό πίνουν τσάι και μοιράζονται το γεύμα τους (πάντα τρώνε μαζί) ανάμεσα σε κουκέτες στα κοντέινερς. Τις υπόλοιπες ώρες αυτοσχεδιάζουν: μια βόλτα για ψάρεμα δίπλα στα βράχια της Πειραϊκής, γιατί όχι και ένα μπάνιο, μια βόλτα στο κέντρο της πόλης, ένα μικρό ποδοσφαιρικό παιχνίδι, σίσα, ένα αυτοσχέδιο σαλόνι κομμωτικής στον καταυλισμό, ή ακόμα ενημέρωση του προφίλ στο facebook, καμιά ταινία στο κινητό και καμιά φορά ψώνια, όταν μπορούν για να αποφύγουν το μενού του καταυλισμού που αποτελείται είτε από μακαρόνια είτε από φασόλια...

Το βράδυ βγαίνουν στο κέντρο της πόλης, σαν τους υπόλοιπους "κανονικούς" ανθρώπους και ονειρεύονται το μέλλον, ατενίζοντας την πόλη από τα βράχια της Aκρόπολης.

Στην πραγματικότητα ζουν μια διπλή ζωή, αυτή του πρόσφυγα που έφτασε εώς εδώ διακινδυνεύοντας τα πάντα και που δεν έχει και τις καλύτερες συνθήκες διαβίωσης και αυτή της γενιάς 2.0 συνδεδεμένη 24 ώρες το 24ωρο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, φτιάχνοντας ένα online προφίλ που αποσιωπά την άλλη πλευρά. Ο καταυλισμός από την άλλη, μέρα με τη μέρα καταστρέφεται, ποντίκια ζουν μαζί τους κάτω από τα κοντέινερς και γενικώς ό,τι χαλάει δεν φτιάχνεται. Πολλοί από τους ανθρώπους που μένουν εκεί είναι κάτοχοι πτυχίων και το λιγότερο που θα περίμεναν είναι μια ζωή σαν κι αυτή. Αγαπούν βαθιά την πατρίδα τους και η μεγαλύτερή τους ελπίδα είναι να επιστρέψουν εν καιρώ ειρήνης. Προς το παρόν, απλώς θέλουν να ζήσουν. 

Ζώντας με τους πρόσφυγες στον καταυλισμό του Ελαιώνα Facebook Twitter
©Pierre Berthuel
Ζώντας με τους πρόσφυγες στον καταυλισμό του Ελαιώνα Facebook Twitter
©Pierre Berthuel
Ζώντας με τους πρόσφυγες στον καταυλισμό του Ελαιώνα Facebook Twitter
©Pierre Berthuel
Ζώντας με τους πρόσφυγες στον καταυλισμό του Ελαιώνα Facebook Twitter
©Pierre Berthuel
Ζώντας με τους πρόσφυγες στον καταυλισμό του Ελαιώνα Facebook Twitter
©Pierre Berthuel
Ζώντας με τους πρόσφυγες στον καταυλισμό του Ελαιώνα Facebook Twitter
©Pierre Berthuel
Ζώντας με τους πρόσφυγες στον καταυλισμό του Ελαιώνα Facebook Twitter
©Pierre Berthuel
Ζώντας με τους πρόσφυγες στον καταυλισμό του Ελαιώνα Facebook Twitter
©Pierre Berthuel
Ζώντας με τους πρόσφυγες στον καταυλισμό του Ελαιώνα Facebook Twitter
©Pierre Berthuel
Ζώντας με τους πρόσφυγες στον καταυλισμό του Ελαιώνα Facebook Twitter
©Pierre Berthuel
Ζώντας με τους πρόσφυγες στον καταυλισμό του Ελαιώνα Facebook Twitter
©Pierre Berthuel
Ζώντας με τους πρόσφυγες στον καταυλισμό του Ελαιώνα Facebook Twitter
©Pierre Berthuel
Ζώντας με τους πρόσφυγες στον καταυλισμό του Ελαιώνα Facebook Twitter
©Pierre Berthuel
Ζώντας με τους πρόσφυγες στον καταυλισμό του Ελαιώνα Facebook Twitter
©Pierre Berthuel
Ζώντας με τους πρόσφυγες στον καταυλισμό του Ελαιώνα Facebook Twitter
©Pierre Berthuel
Ζώντας με τους πρόσφυγες στον καταυλισμό του Ελαιώνα Facebook Twitter
©Pierre Berthuel
Ζώντας με τους πρόσφυγες στον καταυλισμό του Ελαιώνα Facebook Twitter
©Pierre Berthuel
Ζώντας με τους πρόσφυγες στον καταυλισμό του Ελαιώνα Facebook Twitter
©Pierre Berthuel
Ζώντας με τους πρόσφυγες στον καταυλισμό του Ελαιώνα Facebook Twitter
©Pierre Berthuel
Ζώντας με τους πρόσφυγες στον καταυλισμό του Ελαιώνα Facebook Twitter
©Pierre Berthuel
Ζώντας με τους πρόσφυγες στον καταυλισμό του Ελαιώνα Facebook Twitter
©Pierre Berthuel
Ζώντας με τους πρόσφυγες στον καταυλισμό του Ελαιώνα Facebook Twitter
©Pierre Berthuel
Ζώντας με τους πρόσφυγες στον καταυλισμό του Ελαιώνα Facebook Twitter
©Pierre Berthuel
Ζώντας με τους πρόσφυγες στον καταυλισμό του Ελαιώνα Facebook Twitter
©Pierre Berthuel
Ζώντας με τους πρόσφυγες στον καταυλισμό του Ελαιώνα Facebook Twitter
©Pierre Berthuel

Ζώντας με τους πρόσφυγες στον καταυλισμό του Ελαιώνα Facebook Twitter
©Pierre Berthuel
 

Το φωτογραφικό υλικό παραχωρήθηκε από τον καλλιτέχνη για αποκλειστική χρήση στο LIFO.gr. Δεν επιτρέπεται η αναδημοσίευση του χωρίς την άδεια του.

www.pierre-berthuel.com

Φωτογραφία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τάκης Τλούπας: Ο φωτογράφος που αποτύπωσε μοναδικά την «ασπρόμαυρη» Ελλάδα

Φωτογραφία / Η απλότητα και η δύναμη των προγόνων μας στις φωτογραφίες του Τάκη Τλούπα

Η ιστορία του φωτογράφου που απαθανάτισε το δριμύ μεγαλείο της ελληνικής φύσης και τους φτωχούς ανθρώπους που έφτιαξαν κόσμο απ' τα χρειώδη: Μιλούν στη LIFO η κόρη του, Βάνια Τλούπα, και η εκδότρια Ραχήλ Μισδραχή–Καπόν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Φωτογραφία / Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Ο βραβευμένος φωτογράφος εστιάζει στα ανθρώπινα δικαιώματα, τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, τη μετανάστευση και το προσφυγικό, δίνοντας φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που θα έμεναν στο σκοτάδι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο Παρίσι μετά τους Ολυμπιακούς, ο Σουρεαλισμός ήρθε να κατακτήσει την πόλη

Φωτογραφία / Μια επίσκεψη σε ένα Παρίσι που αναζητά την επόμενη μέρα

Στο ανακαινισμένο Grand Palais, με επίκεντρο τον σουρεαλισμό, την τέχνη και καλεσμένο τον Τζιμ Τζάρμους, η Paris Photo 2024 καθρεφτίζει μια πόλη που επαναπροσδιορίζεται πολιτιστικά μετά τους Ολυμπιακούς.
ΟΡΕΣΤΗΣ ΣΕΦΕΡΟΓΛΟΥ
Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Φωτογραφία / Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Ο βραβευμένος Γάλλος φωτογράφος που έχει καταγράψει μοναδικά τις φτωχογειτονιές του Καΐρου, τους γονείς των Μαρτύρων της Επανάστασης, νεαρούς γυμνασμένους άντρες δίπλα σε μαυροφορεμένες μανάδες αλλά και λαμπερούς σταρ του κινηματογράφου, εξηγεί πώς ξεκίνησε η ιδιότυπη και πολύχρονη αυτή διαδρομή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM