Δανιήλ Χαρμς: ένα από τα πιο καλοκρυμμένα μυστικά της παγκόσμιας λογοτεχνίας

Δανιήλ Χαρμς: ένα από τα πιο καλοκρυμμένα μυστικά της παγκόσμιας λογοτεχνίας Facebook Twitter
0

1. Ο ΧΑΡΜΣ. Ο Δανιήλ Χαρμς ήταν ένα από τα πιο καλοκρυμμένα μυστικά της παγκόσμιας λογοτεχνίας, ένας (δίχως να το θέλει, βέβαια) Παρίας της Παγκόσμιας Πολιτείας των Ποιητών - και ποιητή θεωρώ κάθε λίαν πρωτότυπο χρήστη των λέξεων, ώστε να παράγονται σύμπαντα νέα και να φωτίζονται με λυτρωτικό τρόπο τα παλαιά. Ο Χαρμς γεννήθηκε στην Αγία Πετρούπολη το 1905. Το όνομά του: Δανιήλ Ιβάνοβιτς Γιουβατσόφ. Ήδη από την εφηβεία του διακρίνεται στους κύκλους της ρωσικής πρωτοπορίας. Ποιητής, θεατρικός συγγραφέας, σκιτσογράφος. Το 1927 συμμετέχει στην ίδρυση της  Ένωσης Πραγματικής Τέχνης (ΟΥΜΠΕΡΙΟΥ). Τέσσερα χρόνια μετά θα συλληφθεί με την κατηγορία της εμπλοκής σε παράνομη αντισοβιετική ένωση λογοτεχνών, θα ταλαιπωρηθεί αγρίως, θα αφεθεί ελεύθερος, αλλά θα μπουζουριαστεί εκ νέου, το 1941, για -άκουσον! άκουσον!- ντεφετιστική προπαγάνδα. Τον Φεβρουάριο του 1942 θ’ αφήσει την τελευταία του πνοή, μάλλον από ασιτία, στο ψυχιατρική πτέρυγα των φυλακών του Λένινγκραντ.

2. Ο ΧΑΡΜΣ ΚΙ ΕΜΕΙΣ. Πέρα από την ιστορία άθλιων κακουχιών και βαναυσοτήτων που υπέστη ένας λαμπρός καλλιτέχνης μόνο και μόνο επειδή ήταν λαμπρός καλλιτέχνης, ο Χαρμς κεντρίζει και κερδίζει το ενδιαφέρον μας για τη στιλπνή και στίλβουσα μοντερνιτέ του λόγου του, για ένα είδος εκτυφλωτικών λογικών ακροβασιών που μας εξοικειώνουν με το παράλογο του κόσμου, για την τόσο ελεύθερη κι επινοητική παιδικότητα που θάλλει σχεδόν σε κάθε του φράση. Συγγενής, χωρίς ενδεχομένως να το γνωρίζει ή να το επιδιώκει, με το πνεύμα του ντανταϊσμού, με τα ξεχαρβαλώματα που επιχείρησαν ο Τριστάν Τζαρά και οι φίλοι του στην (τότε) καθεστηκυία και σκληρυσμένη αστική μενταλιτέ. Ο Χαρμς συνθέτει και αποσυνθέτει ακατάπαυτα, σαν παιδί, με δίχως ιδιοτέλεια, θα λέγαμε λαϊκά, με δίχως δόλο. Έτσι, για να εκφράσει, φαντάζομαι σκάζοντας στα γέλια προτού χύσει και δάκρυα πικρά, απελπισίας δάκρυα, την παλαβομάρα του κόσμου. Τον γνώρισα, και αισθάνομαι ευγνώμων, χάρη στον φίλο Περικλή Δουβίτσα που ανέλαβε τις εκδόσεις Νεφέλη όταν έφυγε για τους λειμώνες του ουρανού ο επίσης φίλος Γιάννης Δουβίτσας. Και ο Περικλής, με τη σειρά του, εξέφρασε την ευγνωμοσύνη του προς την εξαίσια μεταφράστρια Ροδούλα Παππά, η οποία μόχθησε (και το απόλαυσε, είμαι σίγουρος) να γυρίσει το λεκτικό πανηγύρι του Δανιήλ Χαρμς στα ελληνικά. Γαλάζιο Τετράδιο λέγεται το βιβλίο, Δανιήλ Χαρμς ο συγγραφέας, Ροδούλα Παππά η μεταφράστρια, Νεφέλη ο εκδοτικός οίκος. Πεντακόσιες είκοσι πέντε σελίδες, γεμάτες καθάριο χρυσάφι. Ένας αμύθητος λογοτεχνικός πλούτος. Ένα πανίσχυρο οπλοστάσιο χιούμορ και καταιγιστικής φιλοσοφίας. Απολαύστε ένα μικρό ποτ-πουρί από το Γαλάζιο Τετράδιο!

3. ΟΙ ΧΑΡΜΣ ΚΑΙ ΟΙ ΛΕΞΕΙΣ ΤΟΥ: «Να γράφεις ποιήματα που, αν τα πετάξεις στο παράθυρο, θα σπάσει το τζάμι» (σ. 281). «Ώστε: θεμελιώδη συστατικά της ύπαρξης αποτελούν τρία στοιχεία: αυτό, το εμπόδιο, και εκείνο» (σ. 103). «Κάθε σοφία είναι καλή, εφόσον κάποιος την έχει καταλάβει. Σοφία που δεν την κατάλαβε κανείς μπορεί να πιάσει σκόνη» (σ. 208). «Σήμερα δεν έγραψα τίποτα. Δεν πειράζει» (σ. 212). «Από τη βόλτα γυρίζω στο σπίτι / Κι αναφωνώ ξαφνικά: Ω, Θεία Δίκη! Είμαι στους δρόμους τέσσερις μέρες με το ρολόι / Τι θα πει τώρα για μένα το σόι;» (σ. 214). «Πιρούνι είναι αυτό; Ή άγγελος; Ή εκατό ρούβλια;» (σ. 282). «Ό,τι έγραψα ως τώρα το έγραψε ένας άνθρωπος. Αν ο Θεός δώσει να ζήσω κι άλλο, θα ξαναγράψω. Κι ό,τι γράψω, θα το γράψει ένας άλλος άνθρωπος» (σ. 291). «Αν αφήσουμε στην άκρη τους αρχαίους, για τους οποίους δεν μπορώ να έχω άποψη, τότε μένουν μόνο πέντε ποιητές που ήταν πραγματικά ιδιοφυΐες, και δύο απ’ αυτούς είναι Ρώσοι. Οι πέντε ποιητές είναι οι εξής: Δάντης, Σαίξπηρ, Γκαίτε, Πούσκιν και Γκόγκολ» (σ. 307).

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Καρολίνα Μέρμηγκα: «Συγγενής»

Το Πίσω Ράφι / «Συγγενής»: Ένα ταξίδι αυτογνωσίας με μια μεγάλη ανατροπή

Εκείνο που προσεγγίζει η Καρολίνα Μέρμηγκα στο βιβλίο της είναι οι ανθρώπινες σχέσεις, όπως αυτές ορίζονται από τα δεσμά της οικογένειας, τις υπαρξιακές μας ανάγκες, τις κοινωνικές συμβάσεις.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Σελίν Κιριόλ «Φωνή χωρίς ήχο»

Το πίσω ράφι / «Ένα από τα πιο ιδιοφυώς γραμμένα μυθιστορήματα της σύγχρονης λογοτεχνίας»

Έτσι είχε γράψει ο Πολ Όστερ εξαίροντας τη γραφή της Σελίν Κιριόλ στο «Φωνή χωρίς ήχο» για την οικονομία, τη συμπόνια και τις χιουμοριστικές πινελιές της, για τον τρόπο που προσεγγίζει μια γυναίκα αποξενωμένη σε μια απέραντη μεγαλούπολη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μαίρη Κουκουλέ

Οι Αθηναίοι / Μαίρη Κουκουλέ (1939-2025): Η αιρετική λαογράφος που κατέγραψε τη νεοελληνική αθυροστομία

Μοίρασε τη ζωή της ανάμεσα στην Αθήνα και το Παρίσι, υπήρξε σύντροφος ζωής του επίσης αιρετικού Ηλία Πετρόπουλου. Ο Μάης του ’68 ήταν ό,τι συγκλονιστικότερο έζησε. Πέθανε σε ηλικία 86 ετών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Στρατής Τσίρκας και οι Ακυβέρνητες Πολιτείες

Βιβλίο / Ο Στρατής Τσίρκας και οι Ακυβέρνητες Πολιτείες

Σε ποια εποχή γράφτηκε η φημισμένη τριλογία; Πώς διαβάζουμε σήμερα αυτό το σημαντικό μυθιστόρημα; Ποιοι είναι οι ήρωές του; Αυτά και πολλά ακόμα αναλύει με εξαιρετικό τρόπο η Κωνσταντίνα Βούλγαρη σε τρία ηχητικά ντοκιμαντέρ. 
THE LIFO TEAM
Θανάσης Σκρουμπέλος, συγγραφέας

Οι Αθηναίοι / «Δεν μπορεί να κερδίζει συνέχεια το δίκιο του ισχυρού»

Στο Λονδίνο, ο Θανάσης Σκρουμπέλος έλεγε ότι είναι «απ’ τον Κολωνό, γείτονας του Σοφοκλή». Έχοντας βγει από τα σπλάχνα της, ο συγγραφέας που έγραψε για την Αθήνα του περιθωρίου, για τη γειτονιά του και τον Ολυμπιακό, πιστεύει ότι η αριστερά που γνώρισε έχει πεθάνει, ενώ το «γελοίο που εκφράζει η ισχυρή άρχουσα τάξη» είναι ο μεγαλύτερός του φόβος.
M. HULOT
Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή

Πέθανε Σαν Σήμερα / Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή στο ελληνικό θέατρο

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης κυκλοφόρησε έναν τόμο 535 σελίδων, αφιερωμένο στον σπουδαίο σκηνοθέτη, φιλόλογο, συγγραφέα και ακαδημαϊκό που άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μέριλιν Γιάλομ: «H ιστορία της συζύγου»

Το Πίσω Ράφι / H ιστορία της συζύγου από την αρχαιότητα έως τον 20ό αιώνα

Η φεμινίστρια συγγραφέας και ιστορικός Μέριλιν Γιάλομ εξερευνά τη διαδρομή της συζυγικής ταυτότητας, αποκαλύπτοντας πώς η έννοια του γάμου μεταλλάχθηκε από θρησκευτικό καθήκον σε πεδίο συναισθηματικής ελευθερίας.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Ο γενναιόδωρα οργισμένος Τζορτζ Όργουελ

Βιβλίο / Ο γενναιόδωρα οργισμένος Τζορτζ Όργουελ

Η έκδοση με τα κριτικά κείμενα του Τζορτζ Όργουελ για τη λογοτεχνία και την πολιτική με τον τίτλο «Ό,τι μου κάνει κέφι» μας φέρνει ενώπιον ενός τρομερά οξυδερκούς και ενίοτε γενναιόδωρα οργισμένου στοχαστή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το βιβλιοπωλείο Κάουφμαν και η ανεκτίμητη προσφορά του στην πνευματική ζωή της Αθήνας

Βιβλίο / Το βιβλιοπωλείο Κάουφμαν και η ανεκτίμητη προσφορά του στην πνευματική ζωή της Αθήνας

Μέσα από αφηγήσεις, φωτογραφίες και ντοκουμέντα μιας νέας έκδοσης ζωντανεύει το βιβλιοπωλείο που συνδέθηκε με τις μνήμες χιλιάδων Αθηναίων και έπαιξε ρόλο στην πολιτιστική διαμόρφωση και καλλιέργεια πολλών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Κάποια στιγμή έμαθα να βάζω στον λόγο μου ένα "ίσως", ένα "ενδεχομένως"»

Οι Αθηναίοι / «Κάποια στιγμή έμαθα να βάζω στον λόγο μου ένα "ίσως", ένα "ενδεχομένως"»

Στην Α’ Δημοτικού τη μάγεψε η φράση «Η Ντόρα έφερε μπαμπακιές». Διαμορφώθηκε με Προυστ, Βιρτζίνια Γουλφ, Γιώργο Ιωάννου και Κοσμά Πολίτη. Ως συγγραφέα την κινεί η περιέργεια για τις ανθρώπινες σχέσεις. Η Αγγέλα Καστρινάκη είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μπρους Τσάτουιν: Ένας αεικίνητος ταξιδιώτης

Πέθανε Σαν Σήμερα / Μπρους Τσάτουιν: Ένας αεικίνητος ταξιδιώτης

Ο αιώνιος ταξιδευτής, μυθιστοριογράφος και ταξιδιωτικός συγγραφέας περιπλανήθηκε στα πιο άβατα σημεία του κόσμου αναζητώντας το DNA των νομάδων και έζησε μια μυθιστορηματική ζωή που υπερβαίνει αυτήν που κατέγραψε στα βιβλία του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ