Διαβάζει ποίηση η επισφάλεια; Του Νάσου Ηλιόπουλου

εργάτες Facebook Twitter
Στις σελίδες της συλλογής του Δημήτρη Γκιούλου κάνουν την εμφάνισή τους γνώριμες εργατικές φιγούρες.
0

nasos-iliopoulosΑN EΠΡΕΠΕ ΝΑ ΔΙΑΛΕΞΩ μια φράση που σημάδεψε τη δεκαετία που αφήσαμε πίσω μας, αυτή θα ήταν: η ελληνική κοινωνία «ζούσε πάνω από τις δυνατότητές της». Σε αυτήν τη σύντομη διατύπωση, με κρυστάλλινη καθαρότητα, περιγράφεται τόσο η κυρίαρχη ερμηνεία ενός προβλήματος όσο και η λύση. Γιατί όταν ζεις πάνω από τις δυνατότητές σου το επόμενο βήμα είναι να μάθεις να ζεις με λιγότερα. Η επικράτεια όμως αυτού του «λιγότερα» ποτέ δεν περιορίστηκε στην οικονομική σφαίρα. Δεν αφορά δηλαδή μόνο μισθούς και οικονομικά μεγέθη. 

Η μεγάλη πλειοψηφία της κοινωνίας έπρεπε να μάθει λοιπόν να ζει με λιγότερα. Με λιγότερα όνειρα, λιγότερη αλληλεγγύη, λιγότερη αξιοπρέπεια. Υπάρχει όμως και μια γενιά που αυτό το «λιγότερα» το είχε ήδη κάνει πρόβα πριν έρθει η χρεοκοπία του 2010. Μία γενιά για την οποία η εξαίρεση της χρεοκοπίας ήταν ήδη ο κανόνας της καθημερινότητάς της.

Αυτή η γενιά έφτιαξε και φτιάχνει καθημερινά τη μουσική της, τη λογοτεχνία της, την ποίηση της. Δεν θα μπορούσε να είναι διαφορετικά. Ο Δημήτρης Γκιούλος (γεννήθηκε το 1984) ανήκει σε αυτή τη γενιά. Η ποιητική του συλλογή «Αστικά Δύστυχα» (εκδόσεις «θίνες») προσφέρει μια καταφατική απάντηση στο ερώτημα αν διαβάζει ποίηση η επισφάλεια.  

Στις σελίδες της συλλογής του Δημήτρη Γκιούλου κάνουν την εμφάνισή τους γνώριμες εργατικές φιγούρες. Μέσα από αυτές ακούγεται ξανά μια μεριά της ιστορίας που φαίνεται να είναι ξεχασμένη: 

«Η αγία γκαρσόνα» της οποίας περιγράφεται: 

το φλερτ με την ανεργία
και τους απλήρωτους λογαριασμούς
αγία εσύ
φυλάς το ακονισμένο μαχαίρι σου 
χαρίζοντας στους αφεντάδες ακόμα 
μια μέρα ζωή

Ως πότε όμως

Στίχοι που μιλάνε για μια γενιά που έχει μάθει να ζει με λιγότερα και να αντιμετωπίζει τη φράση «εσωτερική υποτίμηση» όχι ως οικονομική πολιτική αλλά ως καθημερινό βίωμα:

Αν οι ζωές μας φτηνύνουν λιγάκι ακόμα 
να χωράμε δυο άτομα σε μια ζωή·

Μια γενιά που γνωρίζει πολύ καλά τι σημαίνει αυταρχισμός μέσα στους χώρους δουλειάς αλλά και τον θυμό που αυτός γεννά:

Κάνω / ασκήσεις / ηρεμίας 
Ξέρω / ακριβώς / πόσα 
δευτερόλεπτα / χρειάζονται / για 
να / σπάσω / το / κεφάλι
του / εργοδότη / μου 
αφού / πρώτα / μετρήσω
ως το δέκα 
από μέσα μου

Μπορεί μια ποιητική συλλογή να συμβάλει στον αγώνα για το 8ωρο και ενάντια στην απλήρωτη δουλειά; 

Δεν θα μπορούσε ποτέ κανένας να κατηγορήσει τους ποιητές για έναν αγώνα που χάθηκε. Ας σκεφτούμε όμως λίγο ανάποδα. Γίνεται να παλεύεις για μια καλύτερη ζωή χωρίς στίχους και μουσικές; Γίνεται να δώσεις τη μάχη, αν πρώτα δεν σπάσεις τη σιωπή;

Τα «Αστικά Δύστυχα» βοηθάνε λοιπόν να σπάει αυτή η σιωπή. Μιλάνε για όσα δεν βρίσκουν τον δρόμο τους στην επιφάνεια του δημόσιου λόγου ή μένουν απλά στο περιθώριο:

Κανείς δεν χάρισε δυο λέξεις 
σε κείνους τους έρωτες
που σκοτώθηκαν στις υπερωρίες

Ίσως ένα σημαντικό στοιχείο της μάχης για το μέλλον να παραμένει ακόμα η μάχη για το παρελθόν: 

Σήμερα ή σαν σήμερα
πήρα στα χέρια μου το απολυτήριο 
Γυμνασίου της μάνας μου
Εξατάξιο τότε το γυμνάσιο
“Πατρός εργάτου”
έγραφε

Σήμερα ή σαν σήμερα
πήρα στα χέρια μου το απολυτήριο 
Γυμνασίου της μάνας μου
και τίποτα περισσότερο δεν μ’ έμαθε 
το σχολείο

Ένα παρελθόν, όχι τόσο μακρινό, που η ταξική υποκειμενικότητα δεν οριζόταν μονοσήμαντα από το παρών της εκμετάλλευσης αλλά συντίθετο και από την περηφάνια  της παραγωγής και την προοπτική μιας κοινωνίας όπου ο πλούτος θα άνηκε στους παραγωγούς του. 

Μια μάχη όμως που έχει μέλημα για το παρελθόν, την ίδια στιγμή που γνωρίζει ότι δεν μπορεί να υπάρξει κάποια μαγική επιστροφή σε αυτό:

Στα κάγκελα της Πατραϊκής 
βρίσκεται παγιδευμένο
όσο απέμεινε 
σώμα
τάξης 
εργατικής

Οι εικόνες και οι αφηγήσεις που προσφέρουν τα «Αστικά Δύστυχα» δεν περιορίζονται σε ένα πεδίο που, έμμεσα ή άμεσα, ορίζει η σύγχρονη εργασιακή επισφάλεια. Η τελευταία όμως αποτελεί μια μεταβλητή που κάνει την εμφάνιση της στις σελίδες του Γκιούλου, ακριβώς όπως την κάνει για μια ολόκληρη γενιά. Μια γενιά που δεν έχει ζήσει ούτε 8ωρο ούτε συλλογικές συμβάσεις. Μια γενιά για την οποία οι απλήρωτες υπερωρίες δεν αποτελούσαν την εξαίρεση αλλά τον κανόνα. Ακόμα όμως και χωρίς να έχει ζήσει ένα ρυθμισμένο εργασιακό τοπίο, κατανοεί ότι η συγκεκριμένη μάχη την αφορά. 

Αστικά Δύστυχα
Δημήτρης Γκιούλος, Αστικά Δύστυχα, εκδόσεις θίνες

Η νομιμοποίηση της απλήρωτης εργασίας, η νομιμοποίηση δηλαδή αυτού που μέχρι χθες ήταν παράνομο, απλά θα διευρύνει ακόμα περισσότερο τα όρια της εργοδοτικής ανομίας.

Το ζητούμενο, άρα, είναι ο τρόπος που θα δοθεί αυτή η μάχη, αν δηλαδή με όρους συμπεριληπτικούς θα δοθεί χώρος στις εμπειρίες, στη φωνή και στις ανάγκες αυτής της γενιάς ή θα εγκλωβιστεί σε μια παραδοσιακή και ξεπερασμένη ιεροτελεστία. Η πρόσφατη εμπειρία από τις κινητοποιήσεις των εργαζόμενων του πολιτισμού αποδεικνύει ότι μπορεί να δημιουργηθεί σήμερα ο τόπος που θα συναντηθούν παραδοσιακές οργανωτικές μορφές, όπως τα σωματεία, με την φαντασία των νέων κινημάτων. Μια συνάντηση που μόνο θετικά αποτελέσματα μπορεί να φέρει. 

Το κείμενο όμως αυτό, ακόμα και αν δεν τα κατάφερε τόσο καλά, ήθελε να μιλήσει για ποίηση. Ας δώσουμε λοιπόν τον λόγο πάλι στον Δημήτρη Γκιούλο:

Να με καίω· 
να με γεννάω
ξανά και ξανά 
μέχρι να
σου κάνω
κόσμε
Να σε καίω· 
να σε γεννάω
ξανά και ξανά 
μέχρι να
μου κάνεις 
κόσμε
Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πάτρικ Λι Φέρμορ «Η εποχή της δωρεάς»

Το πίσω ράφι / Το «χωριατόπουλο χωρίς χαλινάρι» που εξελίχθηκε σε ρομαντικό ταξιδιωτικό συγγραφέα

Ο Πάτρικ Λι Φέρμορ και το συναρπαστικό χρονικό της νεανικής του περιπλάνησης στην Ευρώπη, πριν αρχίσει να ακούει στο όνομα «Μιχάλης» στην Κρήτη και «Παντελής» στη Μάνη, προτού γίνει ο «ξένος» που διαφήμισε την Ελλάδα όσο ελάχιστοι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
H «Διεθνής» της Alt-right, τα γνωρίσματα, τα μέσα, οι στόχοι και το αποτύπωμά της στην Ελλάδα  

Βιβλίο / H «Διεθνής» της Alt-right, τα μέσα, οι στόχοι και το αποτύπωμά της στην Ελλάδα  

Οι διαστάσεις του αντιεμβολιαστικού αντι-κινήματος, η πολιτικοποίηση της θρησκείας, ο ακροδεξιός κυβερνοχώρος, οι αντιδράσεις απέναντι στη λεγόμενη woke ατζέντα: Μια επίκαιρη συζήτηση με τους συγγραφείς του βιβλίου «Η Εναλλακτική Δεξιά στην Ελλάδα».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Δεν μπορεί να μην υπήρχαν queer επαναστάτες ή αγωνιστές. Πού είναι αυτές οι ιστορίες;»

Βιβλίο / «Δεν μπορεί να μην υπήρχαν queer επαναστάτες ή αγωνιστές. Πού είναι αυτές οι ιστορίες;»

Το βιβλίο της «Εκείνοι που δεν έφυγαν» μπήκε στις λίστες με τα καλύτερα του 2024. Η Αταλάντη Ευριπίδου έγραψε εφτά ιστορίες-χρονικά ανθρώπων στο περιθώριο της Ιστορίας, queer ατόμων, γυναικών και εθνικών και θρησκευτικών μειονοτήτων, σε μια συλλογή που συνδυάζει τη μαγεία του παραμυθιού και τη λαϊκή παράδοση με τη σύγχρονη ματιά για τον κόσμο.
M. HULOT
Η Σαντορίνη σε βιβλία

Βιβλίο / Η Σαντορίνη των ποιητών, των φωτογράφων, των περιηγητών

Το φημισμένο νησί των Κυκλάδων ανέκαθεν κέντριζε τη συγγραφική φαντασία και κινητοποιούσε την επιστημονική έρευνα με πολλαπλούς τρόπους. Μια συλλογή από τις πιο σημαντικές εκδόσεις για τη Σαντορίνη.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Χρήστος Τσιόλκας: «Μπαρακούντα»

Το Πίσω Ράφι / Πώς αναμετριέται κανείς με την αποτυχία και την ντροπή που τον τυλίγει πατόκορφα;

Ο Χρήστος Τσιόλκας, ο συγγραφέας που μεσουράνησε με το «Χαστούκι» δεν σταμάτησε να μας δίνει λογοτεχνία για τα καυτά θέματα της εποχής μας. Και το «Μπαρακούντα» δεν αποτελεί εξαίρεση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η όχι και τόσο ξαφνική μανία με τον Έρμαν Έσε 

Βιβλίο / Η όχι και τόσο ξαφνική μανία με τον Έρμαν Έσε 

Το έργο του Έρμαν Έσε, είτε ως λαμπρού εκφραστή της κεντροευρωπαϊκής παράδοσης, είτε ως σύγχρονου μελετητή της ενδοσκόπησης, αποδεικνύεται πολύ πιο επίκαιρο και επιδραστικό από οποιοδήποτε life coaching, δεσπόζοντας ακόμα στις κορυφές των παγκόσμιων μπεστ σέλερ. Οι εκδόσεις Διόπτρα επανεκδίδουν τα πιο γνωστά βιβλία του με μοντέρνα εξώφυλλα και νέες μεταφράσεις. 
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ο συγγραφέας του Fight Club πιστεύει ότι οι σέκτες και οι αιρέσεις είναι πια εκτός ελέγχου

Βιβλίο / Ο συγγραφέας του Fight Club πιστεύει ότι οι σέκτες και οι αιρέσεις είναι πια εκτός ελέγχου

«Ένα πράγμα μας σώζει», λέει ο Τσακ Πάλανιουκ για τον Ίλον Μασκ στη συνέντευξή του στον Telegraph. «Συνήθως, τέτοια άτομα είτε αποτυγχάνουν οικτρά είτε χάνουν την προσοχή μας».
THE LIFO TEAM
Μπιλ Γκέιτς: «Αν μεγάλωνα σήμερα, θα είχα διαγνωστεί στο φάσμα του αυτισμού»

Tech & Science / Μπιλ Γκέιτς: «Αν μεγάλωνα σήμερα, θα είχα διαγνωστεί στο φάσμα του αυτισμού»

Ο πρώτος τόμος των απομνημονευμάτων του μεγιστάνα της τεχνολογίας που μόλις κυκλοφόρησε φανερώνει πως γεννήθηκε στο σωστό μέρος, την κατάλληλη στιγμή, και φτάνει μέχρι την ίδρυση της Microsoft το 1975.
THE LIFO TEAM
Καρολίνα Μέρμηγκα: «Συγγενής»

Το Πίσω Ράφι / «Συγγενής»: Ένα ταξίδι αυτογνωσίας με μια μεγάλη ανατροπή

Εκείνο που προσεγγίζει η Καρολίνα Μέρμηγκα στο βιβλίο της είναι οι ανθρώπινες σχέσεις, όπως αυτές ορίζονται από τα δεσμά της οικογένειας, τις υπαρξιακές μας ανάγκες, τις κοινωνικές συμβάσεις.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Σελίν Κιριόλ «Φωνή χωρίς ήχο»

Το πίσω ράφι / «Ένα από τα πιο ιδιοφυώς γραμμένα μυθιστορήματα της σύγχρονης λογοτεχνίας»

Έτσι είχε γράψει ο Πολ Όστερ εξαίροντας τη γραφή της Σελίν Κιριόλ στο «Φωνή χωρίς ήχο» για την οικονομία, τη συμπόνια και τις χιουμοριστικές πινελιές της, για τον τρόπο που προσεγγίζει μια γυναίκα αποξενωμένη σε μια απέραντη μεγαλούπολη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μαίρη Κουκουλέ

Οι Αθηναίοι / Μαίρη Κουκουλέ (1939-2025): Η αιρετική λαογράφος που κατέγραψε τη νεοελληνική αθυροστομία

Μοίρασε τη ζωή της ανάμεσα στην Αθήνα και το Παρίσι, υπήρξε σύντροφος ζωής του επίσης αιρετικού Ηλία Πετρόπουλου. Ο Μάης του ’68 ήταν ό,τι συγκλονιστικότερο έζησε. Πέθανε σε ηλικία 86 ετών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ