H Carrie στα 50: Το φοβερό λογοτεχνικό ντεμπούτο του Στίβεν Κινγκ που παραλίγο να καταλήξει στα σκουπίδια

CARRIE Facebook Twitter
Η Σίσι Σπέισεκ στην πρώτη μεταφορά του βιβλίου στην οθόνη το 1976 από τον Μπράιαν Ντε Πάλμα
0



ΤΟ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΝΤΕΜΠΟΥΤΟ
 του «βασιλιά του τρόμου» κυκλοφόρησε πριν από 50 χρόνια, τον Απρίλιο του 1974, ξετυλίγοντας στο χαρτί την ιστορία ενός κοριτσιού γυμνασίου που είναι συγχρόνως το «ασχημόπαπο ανάμεσα στους κύκνους» και «ο αποδιοπομπαίος τράγος» ενός σκληρού κοινωνικού περίγυρου. Κόρη μιας θρησκόληπτης και διαταραγμένης μητέρας (χωρίς σύζυγο), μεταμορφώνεται στην βασίλισσα του σχολικού χορού, αλλά αυτό μοιάζει πολύ καλό για να είναι αληθινό όπως αποδεικνύεται στο αιματηρό φινάλε.

Ήταν το βιβλίο που άλλαξε τα πάντα για τον συγγραφέα του, ο οποίος έχει κυκλοφορήσει έκτοτε πάνω από 60 μυθιστορήματα που έχουν πουλήσει περισσότερα από 350 εκατομμύρια αντίτυπα, ενώ πολλά από τα βιβλία του –συμπεριλαμβανομένου του Carrie– έχουν μεταφερθεί στην οθόνη, συχνά πάνω από μία φορά. Κι όμως, όλα αυτά παραλίγο να μην συμβούν ποτέ. Ο Κινγκ είχε πετάξει το χειρόγραφο του Carrie στον κάδο απορριμμάτων της κουζίνας, όπου τυχαία το ανακάλυψε και το διέσωσε η σύζυγός του Ταμπίθα, παροτρύνοντάς τον να συνεχίσει.

Ο Κινγκ δημιουργεί μια ατμόσφαιρα κλειστοφοβικού, υποβλητικού τρόμου και στη συνέχεια ανεβάζει την ένταση μέχρι την θεαματική κορύφωση. Συγχρόνως, σηματοδότησε τη γέννηση ενός πιο τολμηρού και πιο σύγχρονου είδους λογοτεχνίας τρόμου.

Η έμπνευση για την πλοκή του βιβλίου του ήρθε όταν θυμήθηκε μια καλοκαιρινή δουλειά του ως επιστάτης σε γυμνάσιο που μεταξύ άλλων του επέβαλε να καθαρίζει τα αποδυτήρια των κοριτσιών. Φαντάστηκε μια σκηνή που τον συνεπήρε: ένα αμήχανο έφηβο κορίτσι να του έρχεται η πρώτη της περίοδο ενώ κάνει ντους δημοσίως και τις συμμαθήτριές της να της πετάνε σερβιέτες. Για τον κεντρικό χαρακτήρα του βιβλίου, εμπνεύστηκε επίσης από δύο κορίτσια που είχε γνωρίσει στο δικό του σχολείο – δύο περιθωριοποιημένες συμμαθήτριές του που πέθαναν νέες.

H Carrie στα 50: Το φοβερό λογοτεχνικό ντεμπούτο του Στίβεν Κινγκ που παραλίγο να καταλήξει στα σκουπίδια Facebook Twitter
Η νέα πανηγυρική έκδοση για την 50ή επέτειο από την πρώτη κυκλοφορία του βιβλίου

Το χειρόγραφο πουλήθηκε όταν ο Κινγκ ήταν 26 ετών και είχε γίνει πρόσφατα πατέρας. Εργαζόταν τότε ως καθηγητής γυμνασίου, μια καριέρα που ο Κινγκ περίμενε ότι θα συνεχιζόταν για πάντα ενώ συγχρόνως θα έγραφε. Μέχρι που του τηλεφώνησαν οι εκδότες του για να του πουν ότι τα δικαιώματα του βιβλίου είχαν πουληθεί αντί του ποσού των 400.000 δολαρίων. «Η δύναμη έφυγε από τα πόδια μου. Δεν έπεσα ακριβώς, απλώς σωριάστηκα καθιστός δίπλα στην πόρτα», θα θυμόταν χρόνια αργότερα στο βιβλίο του «Περί συγγραφής». Δεν ήταν απλώς μια διέξοδος που θα του επέτρεπε να γίνει το γράψιμο μια πλήρης απασχόληση, αλλά ένας τρόπος διαφυγής από μια ζωή κατά την οποία δεν είχε ποτέ του αρκετά χρήματα. Ζαλισμένος, αποφάσισε να βγει και να αγοράσει στη γυναίκα του ένα «εξωφρενικό» δώρο για τη Γιορτή της Μητέρας (το καλύτερο που μπόρεσε να βρει, όπως είπε, ήταν ένα ακριβό πιστολάκι μαλλιών).

Το Carrie έδινε την αίσθηση ενός βιβλίου γραμμένου χωρίς φόβο, το σήμα κατατεθέν ενός συγγραφέα με τεράστια αφηγηματική ισχύ. Επεκτεινόταν σε 272 σελίδες μόλις, αντίθετα από τα ογκώδη μυθιστορήματα που θα ακολουθούσαν αργότερα στην καριέρα του, και σε μεγάλο βαθμό είναι ένα βιβλίο όπου κυριαρχεί το mood και η εικόνα. Ο Κινγκ δημιουργεί μια ατμόσφαιρα κλειστοφοβικού, υποβλητικού τρόμου και στη συνέχεια ανεβάζει την ένταση μέχρι την θεαματική κορύφωση. Συγχρόνως, σηματοδότησε τη γέννηση ενός πιο τολμηρού και πιο σύγχρονου είδους λογοτεχνίας τρόμου. Εδώ, ο τρόμος καραδοκεί ανάμεσα σε καθημερινές κοινοτοπίες, από τον δυσοίωνο περίγυρο του σχολείου μέχρι τους αυταρχικούς γονείς στο σπίτι.

Οι αρχικές πωλήσεις δεν ήταν ιδιαίτερα θεαματικές, σταδιακά όμως άρχισαν να αυξάνονται, φτάνοντας το ένα εκατομμύριο τον πρώτο χρόνο. Οι κριτικές ήταν επίσης πολύ θετικές. «Το γεγονός ότι πρόκειται για ένα πρώτο μυθιστόρημα είναι εκπληκτικό, ο Κινγκ γράφει με το είδος της σιγουριάς που συνήθως συνδέεται μόνο με βετεράνους συγγραφείς», ανέφερε η κριτική των New York Times. «Αυτό το μείγμα επιστημονικής φαντασίας, αποκρυφισμού, κοινωνιολογίας γυμνασίου και γενετικής, αποδεικνύεται ένα εξαιρετικό κοκτέιλ». Δεν είναι να απορεί κανείς που η Μάργκαρετ Άτγουντ είναι θαυμάστρια του βιβλίου. Στην εισαγωγή της σε μια νέα πανηγυρική έκδοση για την 50ή επέτειο, γράφει: «Κάτω από τον "τρόμο", στον Κινγκ, βρίσκεται πάντα ο πραγματικός τρόμος: η πραγματική φτώχεια και η παραμέληση, η πείνα και η κακοποίηση που υπάρχει στην Αμερική σήμερα».

Με στοιχεία από The Independent

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Daily / Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Μια εικοσαετία μετά την πρώτη έκδοση του βιβλίου, κυκλοφορεί ξανά σε αναθεωρημένη μορφή, η ενθουσιώδης, στοχαστική, λυρική μελέτη του έργου του σπουδαίου όσο και «πολωτικού» Έλληνα τραγουδοποιού από τον Δημήτρη Καράμπελα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ο Γιάννης και η φασολιά

Guest Editors / Ο Γιάννης και η φασολιά

Τέλη ’70, Αθήνα. Ένας νεαρός βουτάει στην ποίηση στη βιβλιοθήκη της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης. Οι στίχοι του Γιάννη Κοντού τον αγγίζουν. Χρόνια μετά, ως συγγραφέας πια, δημιουργεί μια λογοτεχνική σχέση που κρατά δεκαετίες, ανάμεσα σε εκδοτικούς οίκους, ταβέρνες και πρωινά τηλεφωνήματα.
ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΡΑΠΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ευκλείδης Τσακαλώτος: Οφείλουμε να είμαστε πιο ριζοσπάστες και ταυτόχρονα πιο ρεαλιστές, ακόμα κι αν αυτό ακούγεται σαν τετραγωνισμός του κύκλου!

Βιβλίο / Ευκλείδης Τσακαλώτος: «Οφείλουμε να είμαστε πιο ριζοσπάστες και ταυτόχρονα πιο ρεαλιστές στην αριστερά»

Μια πολιτική κουβέντα «εφ’ όλης της ύλης» με τον βουλευτή της Νέας Αριστεράς, πανεπιστημιακό και πρώην υπουργό Οικονομικών στο στούντιο της LiFO με αφορμή το «Μανιφέστο για μια βιώσιμη κοινωνία», το τρίτο του συγγραφικό πόνημα τα τελευταία χρόνια.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Έχει πέσει στα χέρια σας καμπίσιο κόμικ;

Βιβλίο / Έχει πέσει στα χέρια σας καμπίσιο κόμικ;

Όταν υπάρχει θέληση, πείσμα και μεράκι, η περιφέρεια «τα σπάει». Ο Μέλανδρος Γκανάς, «ψυχή» των Εκδόσεων του Κάμπου, μιλά για το σπιρτόζικο εκδοτικό πολυ-εγχείρημα από τη Λάρισα που αγαπά τα κόμικς και ό,τι σχετίζεται με αυτά, με αφορμή την επέτειο των 15 χρόνων τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Λουίς Μπουνιουέλ: Οι κόντρες με τον Νταλί, η αγάπη για τον Λόρκα, η λατρεία για το σινεμά

Βιβλίο / Λουίς Μπουνιουέλ: Οι κόντρες με τον Νταλί, η αγάπη για τον Λόρκα, η λατρεία για το σινεμά

Οι συμπάθειες και οι αντιπάθειες, ο ερωτικός πόθος που διαπερνούσε κάθε του κίνηση, μια ζωή συνώνυμη με τις μεγάλες αλλαγές του 20ού αιώνα και μια συνταγή για σωστό ντράι Μαρτίνι αποτυπώνονται στην αξεπέραστη αυτοβιογραφία του Λουίς Μπουνιούελ, «Η τελευταία μου πνοή», που κυκλοφορεί σε νέα έκδοση.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Στην Εκκλησία είναι ευπρόσδεκτοι και οι διαζευγμένοι και οι ομοφυλόφιλοι και τα τρανς άτομα»

Βιβλίο / «Στην Εκκλησία είναι ευπρόσδεκτοι και οι διαζευγμένοι και οι ομοφυλόφιλοι και τα τρανς άτομα»

Στην αυτοβιογραφία του ο Πάπας Φραγκίσκος αναφέρεται στα παιδικά του χρόνια, στους πειρασμούς, στον Αλέξη Τσίπρα, στο ποδόσφαιρο αλλά και στις ταινίες και τα βιβλία που τον καθόρισαν. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Yellowface»: «Κλέφτες» συγγραφείς, τα άπλυτα της εκδοτικής βιομηχανίας και τα προσωπεία στον δρόμο προς τη δόξα

Βιβλίο / Ένα μυθιστόρημα για τα «άπλυτα» και τα μυστικά της εκδοτικής βιομηχανίας

Το «Yellowface» της Ρεμπέκα Κουάνγκ είναι μια καυστική σάτιρα της εποχής μας που, πέρα από τα κακώς κείμενα στην εκδοτική βιομηχανία, σχολιάζει και ασκεί κριτική και σε άλλες όψεις της σύγχρονης ζωής, όπως η cancel culture, οι υπερβολές της πολιτικής ορθότητας, το hate speech στο ίντερνετ, η δολοφονία χαρακτήρων, το πώς κατασκευάζονται και προωθούνται συγκεκριμένα αφηγήματα και φαλκιδεύεται η αλήθεια.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Όταν τα «υποψιασμένα κορμιά» κυριαρχούσαν στους ομοφυλόφιλους έρωτες 

Βιβλίο / Όταν τα «υποψιασμένα κορμιά» κυριαρχούσαν στους ομοφυλόφιλους έρωτες 

Η κυκλοφορία του βιβλίου-ντοκουμέντου «Ανδρικές ομοερωτικές σχέσεις στη μεταπολεμική Ελλάδα» πυροδότησε μια συζήτηση με τον Κώστα Γιαννακόπουλο για έναν «αλλιώτικο» έρωτα, που παρέμενε ισχυρός ακόμα και σε καιρούς όπου κανείς δεν τολμούσε να προφέρει το όνομά του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιοι ήταν στ' αλήθεια οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες;

Βιβλίο / Ποιοι ήταν στ' αλήθεια οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες;

Η πανεπιστημιακός και «celebrity historian» Μαίρη Μπίαρντ αλλάζει τον τρόπο που βλέπουμε τους Ρωμαίους αυτοκράτορες, αποκαλύπτοντας άγνωστες λεπτομέρειες – όπως ότι ο Νέρωνας, που έχει μείνει στην ιστορία ως πυρομανής και μεγαλομανής, ήταν επίσης ριζοσπάστης φιλότεχνος.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πάτρικ Λι Φέρμορ «Η εποχή της δωρεάς»

Το πίσω ράφι / Το «χωριατόπουλο χωρίς χαλινάρι» που εξελίχθηκε σε ρομαντικό ταξιδιωτικό συγγραφέα

Ο Πάτρικ Λι Φέρμορ και το συναρπαστικό χρονικό της νεανικής του περιπλάνησης στην Ευρώπη, πριν αρχίσει να ακούει στο όνομα «Μιχάλης» στην Κρήτη και «Παντελής» στη Μάνη, προτού γίνει ο «ξένος» που διαφήμισε την Ελλάδα όσο ελάχιστοι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
H «Διεθνής» της Alt-right, τα γνωρίσματα, τα μέσα, οι στόχοι και το αποτύπωμά της στην Ελλάδα  

Βιβλίο / H «Διεθνής» της Alt-right, τα μέσα, οι στόχοι και το αποτύπωμά της στην Ελλάδα  

Οι διαστάσεις του αντιεμβολιαστικού αντι-κινήματος, η πολιτικοποίηση της θρησκείας, ο ακροδεξιός κυβερνοχώρος, οι αντιδράσεις απέναντι στη λεγόμενη woke ατζέντα: Μια επίκαιρη συζήτηση με τους συγγραφείς του βιβλίου «Η Εναλλακτική Δεξιά στην Ελλάδα».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Δεν μπορεί να μην υπήρχαν queer επαναστάτες ή αγωνιστές. Πού είναι αυτές οι ιστορίες;»

Βιβλίο / «Δεν μπορεί να μην υπήρχαν queer επαναστάτες ή αγωνιστές. Πού είναι αυτές οι ιστορίες;»

Το βιβλίο της «Εκείνοι που δεν έφυγαν» μπήκε στις λίστες με τα καλύτερα του 2024. Η Αταλάντη Ευριπίδου έγραψε εφτά ιστορίες-χρονικά ανθρώπων στο περιθώριο της Ιστορίας, queer ατόμων, γυναικών και εθνικών και θρησκευτικών μειονοτήτων, σε μια συλλογή που συνδυάζει τη μαγεία του παραμυθιού και τη λαϊκή παράδοση με τη σύγχρονη ματιά για τον κόσμο.
M. HULOT